no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
maandag 4 februari 2019 om 21:38
Zo doe ik het ook. Ik kijk dan wat ik echt nog uit moet geven in een maand (bijvoorbeeld make-up die op is, schoenen voor jongste dochter) en wat over is mag op.raindrop57 schreef: ↑04-02-2019 21:10Als ik hier ook op mag antwoorden: Mijn budget voor overig is ons inkomen-vaste lasten-spaarbedrag-boodschappenbudget.
maandag 4 februari 2019 om 21:51
Hier hebben wij beiden elke maand een vast bedrag voor leuke dingen. Nadeel vind ik dat het bijna altijd op gaat. Gebeurt ook wanneer ik bijv. een briefje van € 20 in mijn portemonnee heb. Dat brand in mijn zak en vraag me continu af wat ik ervoor zal kopen (er is altijd wel iets). Maar het moet en zal op.pamelacourson schreef: ↑04-02-2019 21:38Zo doe ik het ook. Ik kijk dan wat ik echt nog uit moet geven in een maand (bijvoorbeeld make-up die op is, schoenen voor jongste dochter) en wat over is mag op.

maandag 4 februari 2019 om 22:15
Ik vul bepaalde dingen ook alvast in. Zo wist ik al dat ik deze week uit eten ging, ga lunchen en dat onze zoon naar de kapper moet. Die dingen heb ik vast genoteerd. Ik weet dat ik daarnaast dus niets uit moet geven. Komende week ben ik weer aan het werk en help ik iemand verhuizen. Dan heb ik geen tijd om geld uit te geven, niet om te lunchen oid. Ik moet alleen zelf nog naar de kapper, alleen knippen met 50% korting want mijn stempelkaart is vol. Verder geen uitgaven.pamelacourson schreef: ↑04-02-2019 21:38Zo doe ik het ook. Ik kijk dan wat ik echt nog uit moet geven in een maand (bijvoorbeeld make-up die op is, schoenen voor jongste dochter) en wat over is mag op.
Wel nog een leuk meevallertje deze maand. Wij betalen de onroerend goed belasting in 10 termijnen, maar rekenen het termijnbedrag wel 12 maanden mee. De eerste 2 maanden wordt er niets afgeschreven, dat geld hebben we dus over op de vaste lasten rekening en kan ik mooi 2 keer bijschrijven op de spaarrekening. Alle beetjes helpen.

maandag 4 februari 2019 om 22:31
Bij mij schommelt zo’n budget ook. Als ik weet dat ik een maand 3 verjaardagen heb waar ik cadeaus voor koop, dan blijft er minder over voor andere dingen. Aan het begin van elke maand bekijk ik dat dus ook.
Maar ook; als je nu kaartjes koopt voor iets over een paar maanden, dan moet je er die maand ook rekening mee houden dat dat over het algemeen ook extra geld kost (consumpties, parkeren, etc.), dus dat zou ik aan het begin van de maand ook op de planning zetten.
Ik reserveer ook altijd voor onvoorzien, zodat een kapotte bril ofzo of een te repareren fiets niet al te hard aankomt. Stomerij hakt er ook altijd zo in.
Maar ook; als je nu kaartjes koopt voor iets over een paar maanden, dan moet je er die maand ook rekening mee houden dat dat over het algemeen ook extra geld kost (consumpties, parkeren, etc.), dus dat zou ik aan het begin van de maand ook op de planning zetten.
Ik reserveer ook altijd voor onvoorzien, zodat een kapotte bril ofzo of een te repareren fiets niet al te hard aankomt. Stomerij hakt er ook altijd zo in.
dinsdag 5 februari 2019 om 10:30
Ik ben eigenlijk meer een meelezer hier. Maar baal nu zo dat ik toch even wil spuien.
Ik krijg ruim €800 terug van de Nuon (expres een hoog maandbedrag ingesteld, dat doe ik elk jaar en betaal ik een deel van de skivakantie van).
Nu is gister mijn man zijn auto kapot gegaan, ruim €400 aan reparatiekosten
Wel extra blij dat ik toch niet die jas in de uitverkoop van €249 voor €90 gekocht heb. Dan wat het helemaal een kutmaand geweest...
Ik krijg ruim €800 terug van de Nuon (expres een hoog maandbedrag ingesteld, dat doe ik elk jaar en betaal ik een deel van de skivakantie van).
Nu is gister mijn man zijn auto kapot gegaan, ruim €400 aan reparatiekosten

Wel extra blij dat ik toch niet die jas in de uitverkoop van €249 voor €90 gekocht heb. Dan wat het helemaal een kutmaand geweest...
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
dinsdag 5 februari 2019 om 12:18
"No buy challenge". Zolang je blijer wordt van spullen dan een volle spaarrekening vrees ik dat je het niet gaat redden.
Van pubers en adolescenten kan ik er inkomen. Mensen die volwassen zijn en koopziek zijn moeten zichzelf een schop onder de kont geven of zich laten behandelen voor deze verslaving.
Van pubers en adolescenten kan ik er inkomen. Mensen die volwassen zijn en koopziek zijn moeten zichzelf een schop onder de kont geven of zich laten behandelen voor deze verslaving.
dinsdag 5 februari 2019 om 13:19
Meestal wel ja! Maar het hangt er wel een beetje vanaf wat het is. Bij ‘op hoop van zegen’ denk ik niet dat ik een boekje koop bijvoorbeeld.
Oei oei oei, ik had al twee maanden geleden een kookboek in de pre-order besteld en het is eindelijk uit!

dinsdag 5 februari 2019 om 13:36
You're fired.FireMe schreef: ↑05-02-2019 12:18"No buy challenge". Zolang je blijer wordt van spullen dan een volle spaarrekening vrees ik dat je het niet gaat redden.

dinsdag 5 februari 2019 om 14:27
Ik baal hier. Op zich gaat het best goed (maak weekgerechten, schrijf alleen noodzakelijke dingen op het lijstje, koop niets dat niet op het lijstje staat...etc) maar echt alles lijkt ineens kapot te gaan of extra geld te kosten
Ineens een rekening van de belasting (die normaal word kwijtgescholden omdat ik een laag inkomen heb), laptop kapot, telefoon op, fiets kapot, winterjas is ook al op na 6 jaar, door de sneeuw kwam ik erachter dat de zool van mijn schoenen los zit... Nou ja, het is goed dat ik zo zuinig aan doe, anders was dit nog erger geweest.

Ineens een rekening van de belasting (die normaal word kwijtgescholden omdat ik een laag inkomen heb), laptop kapot, telefoon op, fiets kapot, winterjas is ook al op na 6 jaar, door de sneeuw kwam ik erachter dat de zool van mijn schoenen los zit... Nou ja, het is goed dat ik zo zuinig aan doe, anders was dit nog erger geweest.
dinsdag 5 februari 2019 om 15:08
Balen, Vixxen. Zul je net zien. Maar inderdaad fijn dat je dan verder zuinig doet. Hier gaat het tot nu toe ook goed. Net bijna gezwicht voor een mooie, maar dure sportbroek. Ik heb wel iets nodig, maar 75 euro is echt overdreven. Die heb ik dus toch niet gekocht. Wel boodschappen gedaan en een grote en dure zak kattenvoer gekocht bij de Intratuin, maar daar kan ik niet op bezuinigen. Wel wilde ik eerst een bos bloemen meenemen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Dus ik heb de impulsaankopen weerstaan. Mijn dochter wilde daar ook iets eten en drinken, dat doen we wel eens, maar we zijn gewoon naar huis gegaan. Ook weer meer dan een tientje uitgespaard dus.
dinsdag 5 februari 2019 om 15:21
Ik heb geen vast budget voor leuke dingen. Voor de boodschappen reken ik max 50 euro pweek, maar daar zit dus ook even een drankje drinken ergens bij in of eens iets afhalen. Evenals verzorgingsproducten en huishoudzaken.
Dan heb ik nog 120 over na vaste lasten en boodschappen. Elke maand gaat het wel op eigenlijk. Soms extra rekening of iets wat wat kapot gaat. Andere keer geef ik het dus uit aan leuke dingen zoals theater, maar ook kapper, extra vervoerskosten of kleding bijv (dat laatste op dit moment dus niet).
Vandaag een vliegticket voor 60 euro geboekt voor een lang weekend Engeland. Ik logeer bij vrienden dus overnachting en ontbijt kost me niets. Vaak zijn ze blij als ik kom dus ik word nog wel eens getrakteerd op een drankje of een maaltijd. Uiteindelijk dus nog alleen het ov daar en twee/ drie theatertickets van totaal 60, dus komt zelden boven de 100 uit voor vier tot vijf dagen. Dat laatste reken ik dus mee tijdens de maand dat ik er zit. Maar tegelijkertijd doe ik dan ook een week geen boodschappen a 50 euro dus het heft elkaar een beetje op. Dat betekend dat ik dan voor de rest weinig extra heb, maar dat heb ik er wel voor over.
Programmaboekjes en dat soort meuk koop ik niet meer. Het stond alleen maar op de planken en ik keek er nooit naar. Dan te bedenken dat zo'n ding makkelijk 15 euro is voor een souvenir brochure en een programma 5 euro.
Ik zat het op een dag uit te rekenen en kwam toen tot het besef dat ik er ook 30 plus extra voorstellingen van had kunnen zien in mijn leven... Of een vakantie..
Ik krijg nog wel 100 terug van hyporente elke maand. Dit zet ik eigenlijk meteen op de spaar sinds de challenge om te sparen. Dat lukt me nu aardig.
Als ik dus een tegenvaller heb betekend het dat ik dan gewoon wat minder heb voor iets extra's die maand en al helemaal geen onzin koop.
Dan heb ik nog 120 over na vaste lasten en boodschappen. Elke maand gaat het wel op eigenlijk. Soms extra rekening of iets wat wat kapot gaat. Andere keer geef ik het dus uit aan leuke dingen zoals theater, maar ook kapper, extra vervoerskosten of kleding bijv (dat laatste op dit moment dus niet).
Vandaag een vliegticket voor 60 euro geboekt voor een lang weekend Engeland. Ik logeer bij vrienden dus overnachting en ontbijt kost me niets. Vaak zijn ze blij als ik kom dus ik word nog wel eens getrakteerd op een drankje of een maaltijd. Uiteindelijk dus nog alleen het ov daar en twee/ drie theatertickets van totaal 60, dus komt zelden boven de 100 uit voor vier tot vijf dagen. Dat laatste reken ik dus mee tijdens de maand dat ik er zit. Maar tegelijkertijd doe ik dan ook een week geen boodschappen a 50 euro dus het heft elkaar een beetje op. Dat betekend dat ik dan voor de rest weinig extra heb, maar dat heb ik er wel voor over.
Programmaboekjes en dat soort meuk koop ik niet meer. Het stond alleen maar op de planken en ik keek er nooit naar. Dan te bedenken dat zo'n ding makkelijk 15 euro is voor een souvenir brochure en een programma 5 euro.
Ik zat het op een dag uit te rekenen en kwam toen tot het besef dat ik er ook 30 plus extra voorstellingen van had kunnen zien in mijn leven... Of een vakantie..
Ik krijg nog wel 100 terug van hyporente elke maand. Dit zet ik eigenlijk meteen op de spaar sinds de challenge om te sparen. Dat lukt me nu aardig.
Als ik dus een tegenvaller heb betekend het dat ik dan gewoon wat minder heb voor iets extra's die maand en al helemaal geen onzin koop.

dinsdag 5 februari 2019 om 15:29
Vixxen schreef: ↑05-02-2019 14:27Ik baal hier. Op zich gaat het best goed (maak weekgerechten, schrijf alleen noodzakelijke dingen op het lijstje, koop niets dat niet op het lijstje staat...etc) maar echt alles lijkt ineens kapot te gaan of extra geld te kosten![]()
Daarom is een rekening 'reservering' heel handig. Dat soort dingen kun je dan daarvan betalen. Dan hoeft het niet van de spaarrekening af. Iedere maand een paar tientjes reserveren, dan voelt dit allemaal niet als een tegenvaller.
dinsdag 5 februari 2019 om 15:47
Je had deze al gezien toch? Of waren dit de gewonnen kaarten.Drackie schreef: ↑03-02-2019 12:11Ik heb gisteren iets superleuks geboekt maar natuurlijk níet goed voor de challenge. Ik kreeg een mail van het theater waar we volgende maand naar The Addams Family gaan dat er vooraf een diner is met rondvaart over de Maas. Zooo leuk.Gelijk geboekt. Maar €90,- voor twee personen dus met de challenge gaat het fantastisch.
![]()
Ik zou trouwens niet naar die amateurvoorstelling gaan met je schoonzus. Je hoeft je niet lullig te voelen want ze heeft zelf dat kaartje gekocht toch.
Ik ga vanavond naar een voorstelling in het Delamar. Betaal maar 19 euro voor twee Eerste rang tickets. 20 euro pp voor een amateurgrooep vind ik best veel eigenlijk.

dinsdag 5 februari 2019 om 15:48
Die heb ik toevallig een paar dagen terug aangemaakt. Maar ja, ik heb een inkomen van zo'n 1000 euro dus heel veel opzij zetten is sowieso moeilijk.
dinsdag 5 februari 2019 om 15:54
Zou je niet kunnen proberen ze te verkopen? Is toch een hoop geld.
dinsdag 5 februari 2019 om 17:18
Dat zou kunnen, maar no way dat ik dat ga doen. Sorry.
De eerste keer was de generale repetitie en ik wil heel graag zien hoe het nu geworden is. Daarbij ben ik heel groot fan van Pia Douwes, dus ik kijk er ontzettend naar uit om haar weer op het toneel te zien.
Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om die kaarten te verkopen.

dinsdag 5 februari 2019 om 18:33
Wat ontzettend balen vixxen. Zulke dingen komen altijd ongelegen en als je 1 ding moet vervangen gaat er vaak nog ook nog wel iets anders direct daar achteraan stuk.
Drackie als jij groot fan bent van pia douwes en het zonder problemen kunt betalen moet je er heen gaan, je bespaarde toch ook niet zo zeer op die uitjes maar meer op andere dingen toch? Zolang je ergens bespaard is het goed.
Ik ben trots op mezelf, hier ging het bar slecht met mijn no buy en nu ik ziek thuis ben en dus weer minder inkomen heb volgende maand heb ik alles van de afgelopen 2 weken teruggestuurd en 1 bestelling die nog niet verstuurd is gestorneerd. Het waren allemaal dingen van 20 tot 30 euro maar in totaal kwam dat wel mooi op 147 euro uit
Dat geld gaat dus nu direct op de spaarrekening en ik wil er echt niet aankomen zonder dat het noodzakelijk is.
Drackie als jij groot fan bent van pia douwes en het zonder problemen kunt betalen moet je er heen gaan, je bespaarde toch ook niet zo zeer op die uitjes maar meer op andere dingen toch? Zolang je ergens bespaard is het goed.
Ik ben trots op mezelf, hier ging het bar slecht met mijn no buy en nu ik ziek thuis ben en dus weer minder inkomen heb volgende maand heb ik alles van de afgelopen 2 weken teruggestuurd en 1 bestelling die nog niet verstuurd is gestorneerd. Het waren allemaal dingen van 20 tot 30 euro maar in totaal kwam dat wel mooi op 147 euro uit

dinsdag 5 februari 2019 om 19:41
Ik ga er ook aan werken, minder kopen. Ik heb in excel lijsten gemaakt, voor de kinderen wat er al in huis is (ik koop in de sale vooruit maar heb ook wel eems gehad dat ik dan weer meer kocht dan er nodig was) en voor mezelf een wensenlijst. Ik mag alleen dingen kopen die op die lijst staan als er een aanvieding is, zo hoop ik inpuls aankopen te verminderen.
Ook staat er een heel financieel overzicht in excel, alle vaste lasten, alle variabele kosten met een budget, het inkomen.
En per maand wat er over zou moeten blijven na al deze kosten, ik hoop dat dat motiveert en wil dit bedrag weg zetten zodra het salaris binnen is. Ik debk dat het dan makkelijker is om er af te blijven dan het op de betaalrekening te laten en wat er over is aan het einde van de maand over is te sparen.
Alle losse inkomsten van een mp verkoop of wat over is van de boodschappen oid wil ik via het 52 weken spaarplan weg doen in een potje voor een vakantie (een bingo kaart met alle weeknummers er op en dan iedere week een nummer weg strepen en die hoeveelheid in geld in het potje doen, de ene week bv 42 euro en de andere week 3).
Ik hoop echt dat het nu eens gaat lukken een echte buffer op te bouwen, een die niet steeds op gaat aan onverwachte rekeningen. Met een koophuis, auto, kinderen en huisdieren voelt de inmiddels totale afwezigheid van een buffer erg onprettig.
Ook staat er een heel financieel overzicht in excel, alle vaste lasten, alle variabele kosten met een budget, het inkomen.
En per maand wat er over zou moeten blijven na al deze kosten, ik hoop dat dat motiveert en wil dit bedrag weg zetten zodra het salaris binnen is. Ik debk dat het dan makkelijker is om er af te blijven dan het op de betaalrekening te laten en wat er over is aan het einde van de maand over is te sparen.
Alle losse inkomsten van een mp verkoop of wat over is van de boodschappen oid wil ik via het 52 weken spaarplan weg doen in een potje voor een vakantie (een bingo kaart met alle weeknummers er op en dan iedere week een nummer weg strepen en die hoeveelheid in geld in het potje doen, de ene week bv 42 euro en de andere week 3).
Ik hoop echt dat het nu eens gaat lukken een echte buffer op te bouwen, een die niet steeds op gaat aan onverwachte rekeningen. Met een koophuis, auto, kinderen en huisdieren voelt de inmiddels totale afwezigheid van een buffer erg onprettig.
dinsdag 5 februari 2019 om 21:00
Drackie, waaruit bestaat de no-buy nu exact bij jou?Drackie schreef: ↑05-02-2019 13:19
Oei oei oei, ik had al twee maanden geleden een kookboek in de pre-order besteld en het is eindelijk uit!Ik moet het wel nog betalen.
Maar ik ben er zo blij mee. Ik heb ook meteen een hoop kruiden online besteld. Oeps. Maar dat is wel nodig als je dit boek wil gebruiken, omdat het een boek vol Indiase curry’s is. .

Sorry, maar ik zie hier méér aankopen de revue passeren dan ik in een maand zónder challenge doe.
Waar meteen allerlei kruiden kopen, waarom niet even wachten tot je een concreet plan hebt om een bepaald gerecht te maken?
dinsdag 5 februari 2019 om 21:05
aliva schreef: ↑05-02-2019 21:00Drackie, waaruit bestaat de no-buy nu exact bij jou?![]()
Sorry, maar ik zie hier méér aankopen de revue passeren dan ik in een maand zónder challenge doe.
Waar meteen allerlei kruiden kopen, waarom niet even wachten tot je een concreet plan hebt om een bepaald gerecht te maken?

dinsdag 5 februari 2019 om 22:30
Dat concrete plan is er hoor. Ik ga dit weekend gerechten met die kruiden maken. Ik heb wel wat meer besteld dan ik direct ga gebruiken, maar dat is omdat de verzendkosten best hoog waren. Door iets meer te bestellen, betaalde ik geen verzendkosten.
En hoewel het misschien lijkt alsof ik geen vooruitgang boek, is dat wel degelijk zo. Ik let beter op met het boodschappen doen (ik kom ook veel minder vaak in de supermarkt om mezelf niet te verleiden teveel te kopen), ik koop geen onzin bij bijv. de Hema, ik koop geen eten onderweg en (hoewel dit meer iets is voor het vrekkentopic) ik ben ook mijn vaste lasten onder de loep gaan nemen. Het gaat bij mij misschien minder snel dan bij anderen, maar zelf merk ik echt wel verschil. Ik heb mijn eetbuien gelukkig ook weten te killen. Het kan nog stukken beter, dat is waar, maar ik vind het ook echt lastig.
Dit is normaal altijd het punt in de maand waarop ik me echt zorgen moet gaan maken om het geld voor de rest van de maand. Mijn rekening ziet er nu echt nog wel oké uit, maar toch maak ik me zorgen. Bang dat ik iets over het hoofd zie, terwijl ik ook drie keer per dag de geplande afschrijvingen check.
En hoewel het misschien lijkt alsof ik geen vooruitgang boek, is dat wel degelijk zo. Ik let beter op met het boodschappen doen (ik kom ook veel minder vaak in de supermarkt om mezelf niet te verleiden teveel te kopen), ik koop geen onzin bij bijv. de Hema, ik koop geen eten onderweg en (hoewel dit meer iets is voor het vrekkentopic) ik ben ook mijn vaste lasten onder de loep gaan nemen. Het gaat bij mij misschien minder snel dan bij anderen, maar zelf merk ik echt wel verschil. Ik heb mijn eetbuien gelukkig ook weten te killen. Het kan nog stukken beter, dat is waar, maar ik vind het ook echt lastig.
Dit is normaal altijd het punt in de maand waarop ik me echt zorgen moet gaan maken om het geld voor de rest van de maand. Mijn rekening ziet er nu echt nog wel oké uit, maar toch maak ik me zorgen. Bang dat ik iets over het hoofd zie, terwijl ik ook drie keer per dag de geplande afschrijvingen check.