Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen, van 1 naar 60 minuten.

01-03-2009 10:34 418 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er ook pas begonnen met hardlopen?

Hoelang hou je het vol en wat is je doel?

Laten we elkaar motiveren, zodat we het op een mooie dag 60 minuten volhouden!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Hai

Nikki: ik weet eigenlijk niet hoeveel ik loop.Geen idee.En ik zou het nu tien minuten achter elkaar vol kunnen houden denk ik maar daar kom je er met de dam tot dam niet mee hahaha.

Maar ik ben ook nog maar twee weken bezig en ik kan veel op karakter!Heb ook 6 weken zwanger de vierdaagse van nijmegen gedaan (4x30km) en dan nog bijna ongetraind.Besloot 4 weken van te voren dat ik wel mee wilde doen (wist toen nog niet dat ik zwanger was) en heb 4x ongeveer 20 km gelopen (en dat niet 4 dagen achter elkaar maar 4x op een zaterdag) voordat ik aan de start verscheen.Ik heb hem helemaal uitgelopen zonder blaren en zonder blessures.

Maar ik zou de dam tot dam helemaal willen doen (16,2 km toch?).Voor minder ga ik niet.En je mag best eventjes wandelen als het echt niet meer gaat.

Heb net weer mn aerobicles achter de rug.Ik voel mn knieën en de spieren eromheen branden dus ik ga toch morgen maar een rustdag houden al lag dat niet in de planning.Vrees dat ik het toch bij 2x pw zal moeten houden ipv 3x.

Zondag hardlopen

maandag aerobic

Dinsdag rust

Woensdag aerobic

Donderdag rust

vrijdag hardlopen

zaterdag rust.

Misschien dat als mn knieën wat gewend zijn dat het wel 3x pw kan.Hoop het wel al blijft dat mn zwakke punt!Of ik moet eens gaan kijken voor ondersteuning/brace.Heeft een van jullie daar ervaring mee?Die dingen zijn namelijk niet goedkoop en het zou zonde zijn als ik een miskoop zou doen.
Nou Moon als je 2 keer per week gaat lopen ga je die 16.2 km niet makkelijk halen hoor!

Het is best een afstand en het is nogal een verschil om te wandelen zonder training of te gaan hardlopen.

Ik wil niet zeggen dat 4 x 30 km niet zwaar is, maar met hardlopen heb je veel sneller een blessure dan met wandelen.

Weet er alles van....................................................
Hoi,

Ik heb nog niet weer gelopen misschien vandaag of morgen.

Nikkinuts: Wel goed dat je toch lekker 40 minuten hebt gelopen. Dan maar wat langzaam. Je kunt beter rustig aan doen eerst.

Moon: 5 kilometer in een half uur, bedoelde ik hahahahaha...

Ik heb ook wel eens last van mijn knieen gehad. Ik moest toen vooral mijn spieren versterken door middel van krachtraining. Maar voor iedereen is het weer anders. Dus ik zou niets forceren en gewoon beginnen met 2x per week en kijken hoe het gaat.

Succes iedereen!!
Moon,

Bij de aldi hebben ze, ik geloof sinds woensdag voor €22.99 sportbandage:

• 70% neopreen, 30% nylon

• zeer hoogwaardige bandages voor de enkel, knie of rug

• ter stabilisering bij hyperlaxiteit

• te gebruiken na blessures

• ter verzachting van chronische pijn

Misschien dat dat iets voor je is, ik weet niet wat zoiets normaal kost.
Heb helaas geen aldi in de buurt Joni.Dan moet ik een half uur rijden en helaas zijn dat van die dingen die nog snel op zijn ook.

Ik ga van de zomer als mn aerobic zomerstop heeft 3 á 4x pw trainen.Ze beginnen geloof ik weer op 17 augustus maar dan ga ik vragen of ik maar voor een maandje hoef te betalen ipv voor twee want dan begin ik na de dam tot dam weer met aerobicen.

En ik ga voor het eerst sportschoenen meenemen op vakantie! Evy mag ook mee in de koffer.Want ik denk niet dat ik het zonder Evy ga redden!!!

Maar we hebben nog best wat tijd tot de dam tot dam!Moet gaan lukken!!Ik heb me vanmorgen officieel ingeschreven!De zondag zat vol voor de recreanten (voor de volle afstand dan) dus nu maar op zaterdagavond.Dat is dit jaar voor het eerst omdat dit de 25e editie van de dam tot dam is.

En je mag er maar twee uur over doen.Anders wordt je eruit gehaald.

Ga de tafel even afruimen en mn dochter zo naar school brengen.
Nikki, baseer jij je maximale hartslag op je leeftijd? Als ik dat doe, kom ik op een max.hs van 165, maar als ik op het eind van een training even een sprintje doe, zit ik zo boven de 180.

Maar ook als ik 185 neem als max. hs en mijn trainingsschema daarop baseer, vind ik de trainingen nog ontzettend rustig (met een hartslag van 132 gemiddeld).

Ik heb voortdurend zin om harder te gaan. Ik loop nu met een slakkengangetje van 7,2 km/uur, volgens mijn berekeningen. En ik wil graag naar 10/uur...

Maar ik denk dat ik geduld moet oefenen, het is niet voor niets een beginnersschema.
Reiger, ik heb 'geleerd' dat je 220 - min je leeftijd en dan nog eens 10% eraf, dat dat dan je omslagpunt is.

Daar mag je dan dus niet overheen tijdens je training.

Bij mij is dat dan 162.

En volgens mijn vriend, die er 'best wel een beetje verstand van heeft' moet ik met een 'duurloop' niet boven de 140 komen.

Met intervaltraining mag je hartslag natuurlijk wel hoog, maar eigenlijk nooit boven je omslagpunt.

Tja en geduld moet je echt wel hebben met hardlopen.

Ik denk ook telkens, ik best harder, maar ik denk niet dat ik het dan 30 minuten volhoud.

Anders ben je constant buiten adem en wordt het lopen echt zo'n marteling.
Als je echt op percentage van je maximale hartslag wil lopen dan heeft het geen zin om een schatting te maken van je maximale hartslag dmv een regeltje die voor een gemiddeld perszoon misschien wel opgaat,maar waar je individueel niets aan hebt. In dat geval moet je hem dus ook serieus (laten) bepalen.

De maximale hartslag is ook niet hetgeen je maximaal wel eens op je hartslag meter ziet staan. heb zelf een maximale hartslag van 185 maar als ik niet ingelopen een sprintje ga trekken krijg ik mijn hartslag zonder veel moeite boven de 200.

Daarbij is het zeker in de opbouw heel moeilijk om maar op een 75 % van je maximale hartslag te lopen. Zou echt de marge groter houden om het in de praktijk werkzaam te houden.

Intensieve interval trainingen doe je juist op en net boven je omslagpunt. Extensieve interval net onder je omslagpunt.

En ook voor het omslagpunt is het zo dat je die ook serieus moet (laten) bepalen en het weinig zin heeft om van vuistregeltjes uit te gaan.

Daarbij kun je vaak pas echt goeg op hartslag trainen op het moment dat je toch al enig duurvermogen hebt opgebouwd.

En voor de opbouw naar een uur aaneengesloten lopen is de regel dat je tijdens het lopen gewoon een gesprek moet kunnen voeren met een eventuele loopmaatje eigenlijk een hele mooie en goed werkzame maatstaaf.
quote:baukje schreef op 09 mei 2009 @ 10:56:

En voor de opbouw naar een uur aaneengesloten lopen is de regel dat je tijdens het lopen gewoon een gesprek moet kunnen voeren met een eventuele loopmaatje eigenlijk een hele mooie en goed werkzame maatstaaf.

Nou dan doe ik het goed want ik heb vanochtend weer lekker lopen 'beppen' tijdens de training. Heerlijk weertje en een goed gesprek, dan vliegen de minuten om. We liepen nu 8-10-10-6 en alleen die laatste minuten van de 6 werd het gesprek wat minder omdat we er nog even een tandje bij deden.

Misschien dat ik na mijn opbouwcursus me wel eens in hardslagmeters en zo ga verdiepen. Voorlopig vind ik het wel prima zo. Maar dat komt natuurlijk ook omdat nu nog voor me bepaald wordt hoelang ik moet lopen en zo. Daar hoef ik dus nog niet over na te denken.

Ik merk wel dat de opbouw snel gaat en dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat. En ook van mijn knie die ik de eerste weken nog voelde (heb een gescheurde voorste kruisband), heb ik helemaal geen last meer. Maar goed, niet te snel juichen want het gaat zo goed dat het voelt alsof het wel fout moet gaan. Voorlopig lekker maximaal drie keer per week blijven trainen dus.

Voor degenen die nog mogen dit weekend, succes allemaal weer.
Ik ben helemaal apetrots op mezelf!

Ik ben gewoon gisteravond om kwart voor tien nog eens gaan lopen!!

Vind Evy trouwens ook helemaal top!Het loopt een stuk prettiger.Ik heb les twee over geslagen en ben met les 3 begonnen.Dat was ook heel goed te doen.Kon het makkelijk vol houden.

Ben vanmiddag een brace wezen passen bij een sportwinkel maar ik vond het niks.Kon daar niet mee hardlopen want ik vond het in mn knieholte niet lekker zitten.Het zat zo strak.

Nu ga ik proberen om het met tape te doen.Het zijn mn banden aan de zijkant waar ik last van heb.Niet heel veel hoor maar als ik smeer na de training dan voel ik de banden wel.Ik smeer het na de training nu in met een homeopatisch middel.Dat werkt perfect bij blauwe plekken maar kan ook gebruikt worden bij spierpijn en overbelasting.Ben niet overbelast maar ik smeer preventief.

Weet iemand dat?Als je nou last hebt van je spieren/banden na het lopen,kun je dan beter warmte erop doen (kersenpittenkussen) of kou?

Ga nu ook nog even een half uurtje lopen en dan morgen weer rustdag.

Shisena:8-10-10-6 vind ik al best knap!Kan mezelf nog niet voorstellen dat ik dat over een aantal weken ook zal lopen.

Dus jij had ook last van je knie en nu niet meer?Dan is er misschien nog hoop voor mij hahaha.

Het zal ook wel gewoon een kwestie van wennen zijn.Het is nieuw en aan allle nieuwe dingen moet je lijf wennen.

Ik ben ervan door met Evy!
Ik ben helemaal apetrots op mezelf!

Ik ben gewoon gisteravond om kwart voor tien nog eens gaan lopen!!

Vind Evy trouwens ook helemaal top!Het loopt een stuk prettiger.Ik heb les twee over geslagen en ben met les 3 begonnen.Dat was ook heel goed te doen.Kon het makkelijk vol houden.

Ben vanmiddag een brace wezen passen bij een sportwinkel maar ik vond het niks.Kon daar niet mee hardlopen want ik vond het in mn knieholte niet lekker zitten.Het zat zo strak.

Nu ga ik proberen om het met tape te doen.Het zijn mn banden aan de zijkant waar ik last van heb.Niet heel veel hoor maar als ik smeer na de training dan voel ik de banden wel.Ik smeer het na de training nu in met een homeopatisch middel.Dat werkt perfect bij blauwe plekken maar kan ook gebruikt worden bij spierpijn en overbelasting.Ben niet overbelast maar ik smeer preventief.

Weet iemand dat?Als je nou last hebt van je spieren/banden na het lopen,kun je dan beter warmte erop doen (kersenpittenkussen) of kou?

Ga nu ook nog even een half uurtje lopen en dan morgen weer rustdag.

Shisena:8-10-10-6 vind ik al best knap!Kan mezelf nog niet voorstellen dat ik dat over een aantal weken ook zal lopen.

Dus jij had ook last van je knie en nu niet meer?Dan is er misschien nog hoop voor mij hahaha.

Het zal ook wel gewoon een kwestie van wennen zijn.Het is nieuw en aan allle nieuwe dingen moet je lijf wennen.

Ik ben ervan door met Evy!
Hé Moon, ben je zo trots op jezelf dat je je bericht twee keer plaatst.

Nou ik ben ook trots op mezelf. Ik heb net met Evy 4x8 minuten gelopen. Het gaat nu wel ineens met sprongen vooruit. De volgende les is 10-10-12 minuten.

Ik weet van mezelf als ik een zware (sport)inspanning lever, dat ik dan een heel rood hoofd krijg. Toen ik net thuiskwam van het lopen keek in de spiegel en schrok toch wel van mezelf. Mijn hoofd was niet rood, maar paars. Jemig wat een boei. Dat zag er niet echt gezond uit en het duurt best wel even voordat dat wegtrekt. Zijn er meer die dit hebben? Waardoor komt dit? Is er wat aan te doen? Ik zweet niet of nauwelijks, misschien dat dat een oorzaak is.
Hoi allemaal,

Ik ben ook weer twee keer wezen lopen. Twee rondjes van 30 minuten. Het gaat steeds beter. Ik let niet echt op hartslag, maar zorg ervoor dat ik op een tempo loop waarbij ik nog kan praten.

Rubis, geen idee hoe het komt. Ik krijg zelf ook altijd een enorme rode kop, geen paarse, maar het blijft altijd nog heel lang zichtbaar. En ik zweet trouwens wel best veel. Misschien dat iemand anders het weet.

Fijne zondag!
quote:baukje schreef op 09 mei 2009 @ 10:56:

"De maximale hartslag is ook niet hetgeen je maximaal wel eens op je hartslag meter ziet staan. heb zelf een maximale hartslag van 185 maar als ik niet ingelopen een sprintje ga trekken krijg ik mijn hartslag zonder veel moeite boven de 200."

Hoi Baukje, ik dacht dat de maximale hartslag gewoon de snelste hartslag is die je kunt hebben en dat je maximale hartslag dus altijd minimaal de snelste hartslag is die je op een training ooit gehad hebt. Als het dat niet is, wat is het dan wel? En waar / hoe heb jij je max. hs laten vaststellen?

"Daarbij is het zeker in de opbouw heel moeilijk om maar op een 75 % van je maximale hartslag te lopen. Zou echt de marge groter houden om het in de praktijk werkzaam te houden. "

Wat bedoel je met 'de marge groter houden'?

"Intensieve interval trainingen doe je juist op en net boven je omslagpunt. Extensieve interval net onder je omslagpunt.

En ook voor het omslagpunt is het zo dat je die ook serieus moet (laten) bepalen en het weinig zin heeft om van vuistregeltjes uit te gaan.

Daarbij kun je vaak pas echt goeg op hartslag trainen op het moment dat je toch al enig duurvermogen hebt opgebouwd.

En voor de opbouw naar een uur aaneengesloten lopen is de regel dat je tijdens het lopen gewoon een gesprek moet kunnen voeren met een eventuele loopmaatje eigenlijk een hele mooie en goed werkzame maatstaaf."

Dat zal voor veel mensen best werkzaam zijn, maar voor mij niet. Als ik op de maximale snelheid loop waarbij ik nog een gesprek kan voeren, dan loop ik veel te snel en hou ik het niet vol. Ik kan kennelijk wel nog praten terwijl ik me totaal aan het uitputten ben.

Ik vind een hartslagmeter heel prettig omdat ik me dan niet bezig hoef te houden met me af te vragen of ik niet te snel of te hard loop. Zonder hs meter loop ik heel ongelijkmatig en kan ik me niet ontspannen. Een hartslagmeter geeft me een houvast en ik vind dat heel prettig en dankzij die hsmeter beleef ik voor het eerst plezier aan hardlopen. Dat komt omdat ik me niet meer hoef af te vragen of ik niet te traag loop en dus niet in de verleiding kom om sneller te lopen dan ik eigenlijk kan volhouden. Ook al zullen de cijfers niet helemaal kloppen, dat weegt voor mij niet op tegen het feit dat ik het op die manier wel volhoud en met plezier hardloop.

Ik zou anders best wel eens mijn max. hartslag en omslagpunt 'officieel' willen laten meten. Kun je daarvoor in elk ziekenhuis terecht? En kost het veel?

Reiger ik heb vorig jaar een grote sportkeuring laten doen met inspanningstest bij een sportarts. Via google kom je verschillende tarieven tegen- en afhankelijk van je zorgverzekering wordt ook een gedeelte vergoed. Heb er zelf vorig jaar 175 euro voor betaald, maar nog een gedeelte dus terug gekregen via de zorgverzekering.

Je kunt je maximale hartslag ook bepalen door 10min in te lopen vervolgens een half uur in een stevig tempo lopen dan een min of 4 maximale snelheid en vervolgens er nog een eindsprint uit persen. Maar dan heb je dus al de nodige loopervaring nodig.

Met de marge groter houden bedoel ik dat je dus voor een rustige duurloop geen max 75 % aanhoud maar bij 80 %. Zelf zit ik met inlopen altijd al aan 75% maar dan is mijn manier van lopen dus wezelijk anders dan dat ik net een tandje harder en veel relaxter loop.

Als voor jou een hartslag meter prima werkt dan is dat toch mooi. En als jij voor jezelf weet bij welke hartslag jij lekker loopt en het dan vervolgens inderdaad goed vol kunt houden zou ik me zeker niet blindstaren op een getal waarop of waaronder je zou moeten lopen.

Mijn reactie kwam voort uit het feit dat je jezelf vanuit een geschatte waarde van maximale hartslag je grensen op wil leggen terwijl je zelf al aangaf dat dat tempo te traag voor je is.

Ik heb zelf een maximale hartslag van 185 (en je wil niet op welke hartslag ik mijn eerste km's van een wedstrijd soms onbewust loop). Zou mijn rustige duurlopen volgens de sportarts rond de 135 moeten lopen. Ik heb voor mezelf de maximale grens van 145. Bij de duurlopen 2,3 en 4 lukt het me prima met de daarvoor bestaande percentages te werken. Maar een paar jaar terug was die 145 grens me nog niet gelukt denk ik. Maar ik heb de eerste 2 jaar dus nooit met hartslagmeter gelopen maar puur op gevoel.

Wat het praten tijdens het hardlopen betreft heb ik dat ook wel hoor dat ik nog tijdens een grote versnelling een gesprek kan voeren. Maar dan ben ik toch een stuk korter van stof en wordt het op een gegeven moment meer informatie uitwisselen. Met het kunnen praten tijdens een rustige duurloop heb je het bijvoorbeeld over een serie moppen kunnen vertellen. Dus dat je dan echt de hele tijd uitgebreid aan het woord bent.
Bauke, bedankt voor alle informatie, ze is heel nuttig.
Vorige week dinsdag heb ik 30 minuten gelopen, maar de laatste 5 waren weer erg zwaar. Donderdag heb ik daarom 3 keer 8 minuten gelopen met 1 minuut pauze. Dat was een stuk beter.
Ik heb gisteravond weer even gelopen. Ik heb niet op de tijd gelet tijdens het lopen, maar toen ik terug was, had ik er 42 minuten opzitten. Het ging niet zo hard, maar toch iets van 6 kilometer gelopen.

Het ging erg lekker, de volgende keer het tempo een beetje ophogen.
Wow Mootje 46 minuten, goed hoor!

Gisteren zijn we weer gaan lopen. Na 2 keer 8 minuten kreeg mijn vriend buikkramp, toen zijn we maar teruggelopen.
Ik heb afgelopen woensdag echt kei- en keihard mn knie gestoten tegen de hoek van een stenen pilaartje.Ik dacht echt dat ik uit zou gaan,zo zeer!!

Ik ben heel erg eigenwijs geweest en ben savonds gewoon gaan aerobicen (wel alles op half tempo en niet springen).

Gister op de fiets met dochter naar zwemles gegaan dus ook die knie flink gebruikt.De trap op en af kon ik niet normaal.Moest echt op een tree stappen en dan andere been erbij zetten.Mn knie was ook helemaal warm.

Daar gin mn hardlooptraining!

Toen ik vanmorgen uit bed kwam was alle pijn er zo goed als uit!Nou heb ik er wel een spray opgespoten die je hier in nederland niet kan krijgen maar wat het was,was het...de pijn was zo goed als weg.

Heb net dan ook (weliswaar wel met tape om mn knie voor de zekerheid) les 5 van Evy gedaan en het ging goed!Wil morgen les 6 gaan doen en dan zondag weer uitrusten!!

Ben alleen ook nog eens snotverkouden dus dat werk niet echt mee voor een lekkere ademhaling.Ach,dan maar wat minder hoor,die ademhaling.Kan het ook niet helpen.

Heb al wel een rondje uitgestippeld van ongeveer 18 km die ik voor de dam-tot-dam wil kunnen lopen.Dus ik heb een mooi streven!!Ga nu lekker mn bedje opzoeken met een neusspray,paracetamol en een hoestdrankje.Hopen dat het morgen wat beter gaat!
Zo hey! Wat een afstanden worden hier al gelopen zeg! Of laat ik beter zeggen, wat houdt iedereen het al lang achterelkaar vol!

Ik ben momenteel aangekomen op het punt van mijn schema waar ik de vorige keer de moed heb opgeven... Maar dat ben ik dit keer niet van plan!

Ik las net iets over een euro om jezelf te motiveren en dat doe ik ook haha. Heb nl een pandora-armbandje, maar daar zitten nog maar een paar bedels aan, omdat ik die dingen niet zomaar voor mezelf wil kopen. Wil er graag een betekenis bij hebben, daarom heb ik alle bedels tot nu toe gekregen. Nu mag ik mezelf dus een bedeltje kopen als ik genoeg bijelkaar heb gelopen, omdat er dan een betekenis achter zit. Ben dan nl fier op mijzelf :P

En het geeft mij dat schopje onder mijn kont als ik nog net die laatste halve minuut moet lopen. Vroeger dacht ik dat ik dan helemaal op was en stopte ik net iets te vroeg. Nu loop ik dan toch nog even door, omdat ik anders geen euro verdien haha.

Zijn jullie trouwens ook wat afgevallen bij jullie bovenbenen of ergens anders sinds jullie zijn gaan lopen? Ik loop nog maar 5 weken, dus ik merk het nog niet ,maar ben wel benieuwd of er een kans is dat ik wat centimeters kwijt raak....
Simooon, wat een goed idee van die bedeltjes. Ik beloon mezelf af en toe ook. Heb een tijd geleden nieuwe schoenen gekocht en ga binnenkort eens op zoek naar een hartslagmeter. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die beloning niet echt nodig heb want ik ben nog steeds super gemotiveerd.
Geldt ook voor mij hoor Rubis, heb mezelf vorige week verwend met een nieuw kledingsetje omdat ik het al een aantal maanden volhoud en keurig 3 keer per week train. Het is inderdaad niet echt nodig maar nu langzaam het besef groeit, dat ik het deze keer wel vol ga houden, vind ik dat ik mezelf wel mag verwennen met wat mooie spulletjes.

Zojuist nog in afwijking van trainingsprogramma (want zondag is eigenlijk rustdag) een klein extra rondje gelopen samen met manlief. Heerlijk na een dag binnen zitten met bezoek om nog even in de buitenlucht te zijn en (een gedeelte van) de taart er weer af te lopen. Simoon, qua gewicht is er bij mij nog niets af en zie ook nog weinig in mijn contouren. Wel zitten mijn broeken losser en voel ik dat ik overal (niet alleen benen maar ook buik) meer spieren begin te krijgen. Ik hoop dus nog steeds dat dat lichaam zich over een aantal maanden vanzelf gaat stroomlijnen. Voor deze zomer zal het niet veel meer helpen voor de bikinilook. Het is meer een zaak van lange adem. Veruit het grootste pluspunt voor mij is toch wel dat ik door het lopen veel minder neerslachtige dagen heb. Ben veel vrolijker als een aantal maanden geleden. Dat had ik niet verwacht maar is toch wel positiefste bijwerking.
Iedereen is dus lekker bezig. Goed idee om jezelf te belonen bij goed werk!

Volgensmij duurt het altijd wel even voordat je het ziet aan je lichaam. Gezond eten en niet teveel snoepen is ook belangrijk als je wilt afvallen. Het is de combinatie denk ik. Maar ja dat is natuurlijk best wel logisch. Ik voel me ook beter als ik regelmatig hardloop. Ik voel me ook vrolijker en zit beter in mijn vel.

Het topic hier, heet van 1 van 60 minuten. Een paar weken geleden zat ik nog te zeuren dat mijn conditie zo langzaam vooruit ging. Maar zaterdag was ik zo lekker bezig dat ik zomaar 60 minuten aan een stuk heb gerend. Niet super snel hoor, iets meer dan 8 kilometer. Zonder pijntjes kon ik het volhouden, dus ben erg trots op mezelf!!

Loopse iedereen
Mootje wow, 60 minuten. Ik ben al zo trots op mijn 15 minuten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven