Mijn zoon van 18 glijdt weg tijdens deze lock down
maandag 4 januari 2021 om 11:17
Ik voel me een beetje ten einde raad dus ik hoop hier advies, inzicht en steun te mogen ontvangen. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te omschrijven. Lastig 
Zoals de titel al aangeeft is mijn zoon van net 18 aan het weg glijden in deze tweede golf en lock down. Hij doet een BBL niveau 2 opleiding in een sector die al weer even plat ligt. Geen werk dus en maar nauwelijks scholing. Hij weet gewoonweg niet hoe hij met deze zeeën van tijd om moet gaan.
Dit was ook al zo in de eerste lock down. We zijn als ouders toen heel sturend geweest om toch een soort van daginrichting te geven. Dit gaf heel veel stress in het gezin. We hebben het vooral ondersteunend geprobeerd in eerste instantie maar dat pakte hij helemaal niet goed op. Strenger geprobeerd maar dat werkte ook niet goed. We hebben het gezocht in meer een praktische ondersteuning; dat werkte beter maar dat betekende ook dat we van A tot Z betrokken moesten zijn bij de indeling van zijn dag. Dus dat was voor ons als ouders ook niet vol te houden.
We hebben in samenspraak met hem een afspraak gemaakt bij de praktijkondersteuner maar na drie gesprekken vond hij dat niet meer nodig. Maar praten is niet echt zijn manier om tot inzichten en oplossingen te komen.
Destijds al bij tijden wanhopig omdat verschillende aanpakken gewoonweg niet hielpen. Zelf denkt hij dat er weinig aan de hand is en dat hij het onder controle heeft. En wij zijn vooral die ouders die enorm aan het zeuren zijn.
In deze lock down zien we hetzelfde patroon. Veel op social media dat doorgaat tot diep in de nacht en 's morgens veel te laat op. Overdag doet hij misschien een klein klusje of iets voor school om dan weer helemaal te verdwijnen in zijn telefoon.
Hij is 18 maar sociaal emotioneel en cognitief is hij jonger dan dat. Zelf plannen kost hem veel moeite maar hup hierbij accepteert hij niet. Hij is ten slotte "al" 18, vindt hij zelf. Ook een meer dwingende aanpak pikt hij ook niet....dan is er ruzie in de tent en dan loopt zijn oudere sibling weer op eieren.
Hij denkt zelf echt dat hij het goed doet en dat er niets mis is met deze dagindeling. Terwijl wij zien dat de dingen die hij wel doet steeds een beetje minder worden en zijn verstoorde dagritme en gebrek aan structuur steeds een beetje meer.
Door de ervaringen van de eerste lock down zijn we allemaal snel geprikkeld als het gaat om dit onderwerp. En ik heb zo met hem te doen...ik voel me machteloos maar ook gefrustreerd dat hij zich niet laat helpen door ons.
Het is weer maandag. De eerste dag na de vakantie. Iedereen binnen het gezin pakt zijn taken weer op. Werk, studie enzovoort. Behalve hij....want bij hem ligt het stil.

Zoals de titel al aangeeft is mijn zoon van net 18 aan het weg glijden in deze tweede golf en lock down. Hij doet een BBL niveau 2 opleiding in een sector die al weer even plat ligt. Geen werk dus en maar nauwelijks scholing. Hij weet gewoonweg niet hoe hij met deze zeeën van tijd om moet gaan.
Dit was ook al zo in de eerste lock down. We zijn als ouders toen heel sturend geweest om toch een soort van daginrichting te geven. Dit gaf heel veel stress in het gezin. We hebben het vooral ondersteunend geprobeerd in eerste instantie maar dat pakte hij helemaal niet goed op. Strenger geprobeerd maar dat werkte ook niet goed. We hebben het gezocht in meer een praktische ondersteuning; dat werkte beter maar dat betekende ook dat we van A tot Z betrokken moesten zijn bij de indeling van zijn dag. Dus dat was voor ons als ouders ook niet vol te houden.
We hebben in samenspraak met hem een afspraak gemaakt bij de praktijkondersteuner maar na drie gesprekken vond hij dat niet meer nodig. Maar praten is niet echt zijn manier om tot inzichten en oplossingen te komen.
Destijds al bij tijden wanhopig omdat verschillende aanpakken gewoonweg niet hielpen. Zelf denkt hij dat er weinig aan de hand is en dat hij het onder controle heeft. En wij zijn vooral die ouders die enorm aan het zeuren zijn.
In deze lock down zien we hetzelfde patroon. Veel op social media dat doorgaat tot diep in de nacht en 's morgens veel te laat op. Overdag doet hij misschien een klein klusje of iets voor school om dan weer helemaal te verdwijnen in zijn telefoon.
Hij is 18 maar sociaal emotioneel en cognitief is hij jonger dan dat. Zelf plannen kost hem veel moeite maar hup hierbij accepteert hij niet. Hij is ten slotte "al" 18, vindt hij zelf. Ook een meer dwingende aanpak pikt hij ook niet....dan is er ruzie in de tent en dan loopt zijn oudere sibling weer op eieren.
Hij denkt zelf echt dat hij het goed doet en dat er niets mis is met deze dagindeling. Terwijl wij zien dat de dingen die hij wel doet steeds een beetje minder worden en zijn verstoorde dagritme en gebrek aan structuur steeds een beetje meer.
Door de ervaringen van de eerste lock down zijn we allemaal snel geprikkeld als het gaat om dit onderwerp. En ik heb zo met hem te doen...ik voel me machteloos maar ook gefrustreerd dat hij zich niet laat helpen door ons.
Het is weer maandag. De eerste dag na de vakantie. Iedereen binnen het gezin pakt zijn taken weer op. Werk, studie enzovoort. Behalve hij....want bij hem ligt het stil.
Als je doet wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg.
maandag 4 januari 2021 om 19:03
HawaZon schreef: ↑04-01-2021 17:50Dat is het andere uiterste, er zit heel veel tussen.
Het is duidelijk dat deze volwassen meneren de ruimte nemen die ze krijgen. Dat is helemaal geen raar gedrag, want het is erg comfortabel op je kamertje. Lekker elke ochtend uitslapen, beetje rukken, gamen en films/series kijken.
Alleen voor een volwassene is het wel onwenselijk, omdat je er niks verder mee komt. Je leert er bar weinig van en dit is juist zo'n belangrijke fase waarin jong volwassenen voor zichzelf moeten leren zorgen.
De vrouwen die hier schrijven faciliteren dit gedrag en hebben er een groot aandeel in, omdat ze alles doen en betalen voor deze meneren. Ze hebben niet door dat ze de ontwikkeling hiermee flink remmen.

ga je lekker?
Nothing happens for a reason

maandag 4 januari 2021 om 19:07
Doe eens even normaal zeg. Vervelende dag vandaag?Black_Phillip schreef: ↑04-01-2021 19:05Als hij niet bijdraagt aan het huishouden zoekt hij maar een eigen plek. Laat hem maar uitzoeken hoe duur wonen is, helemaal met slechts een niveau 2 diploma dat niet eens behaald is.

maandag 4 januari 2021 om 19:09
Ben je ook zo gezellig tegen je eigen leerlingen?Black_Phillip schreef: ↑04-01-2021 19:05Als hij niet bijdraagt aan het huishouden zoekt hij maar een eigen plek. Laat hem maar uitzoeken hoe duur wonen is, helemaal met slechts een niveau 2 diploma dat niet eens behaald is.
maandag 4 januari 2021 om 19:10
Sjonge.... even geloept en zie dat dit figuur nog les geeft ook

maandag 4 januari 2021 om 19:14
Het is ook een stukje opvoeding. Als je nooit iets hoeft te doen thuis, nooit enige verantwoordelijkheid krijgt, dan gedraag je je niet van de ene op de andere dag als een volwassene als je 18 bent.
Als het goed is dan gaat dat stapje voor stapje en dat proces begint al wanneer een kind een jaar of 3/4 is. Als je nu pas gaat beginnen, dan ben je rijkelijk laat (en misschien te laat).

maandag 4 januari 2021 om 19:17
Ik stimuleer mijn leerlingen om hard te werken omdat ik weet hoe moeilijk het nu is om werk te vinden/een huis te kopen. Ik deel het nieuws ook met ze,ik wil niet dat ze net zo naief de wereld in gaan als ik. Als ik niks had gedaan thuis had mijn moeder moj het huis uitgegooid; het was studeren/werken en schoonmaken.

maandag 4 januari 2021 om 19:18
Eens. Ik vind het erg droevig als kinderen op hun 18e niks kunnen, zelfs geen eitje bakken.HawaZon schreef: ↑04-01-2021 19:14Het is ook een stukje opvoeding. Als je nooit iets hoeft te doen thuis, nooit enige verantwoordelijkheid krijgt, dan gedraag je je niet van de ene op de andere dag als een volwassene als je 18 bent.
Als het goed is dan gaat dat stapje voor stapje en dat proces begint al wanneer een kind een jaar of 3/4 is. Als je nu pas gaat beginnen, dan ben je rijkelijk laat (en misschien te laat).
maandag 4 januari 2021 om 19:19
De mijne vindt fietsen juist ontspannend.Lady*Voldemort schreef: ↑04-01-2021 11:57Mijn zoon zou me echt keihard uitlachen als ik het voorstelde![]()
"Even" naar Noordpolderzijl of het Schildmeer ofzo fietsen. 50/60 kilometer per dag vindt hij heerlijk om te doen.
In het voorjaar ben ik met hem meegefietst naar Zoutkamp. Ik had geen kont meer over en was dolblij dat ik een elektrische fiets heb. Tijdens de eerste lockdown, dus nergens een cafeetje of terras open.
On topic.
Online lessen zijn vermoeiend, maar op deze school (MBO) worden ze in elk geval wel gegeven.
Op de Havo was het "als er binnen vijf minuten geen vragen zijn over het huiswerk sluit ik de vergadering".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
maandag 4 januari 2021 om 19:22
Dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Mijn god.... ik geef het op hoor.HawaZon schreef: ↑04-01-2021 19:14Het is ook een stukje opvoeding. Als je nooit iets hoeft te doen thuis, nooit enige verantwoordelijkheid krijgt, dan gedraag je je niet van de ene op de andere dag als een volwassene als je 18 bent.
Maar fijn dat jij blijkbaar zo perfect bent. En je kinderen vast ook. Succes ermee!
maandag 4 januari 2021 om 19:23
Sommige hier denken echt ongelooflijk zwart-wit. Het is niet zo dat wanneer je vanaf je 14e werkt en meehelpt in het huishouden je het per se maakt op de arbeidsmarkt en een goede volwassenen wordt en wanneer je op je 20e begint met werken en nog weinig hebt meegeholpen in het huishouden je eigenlijk al zo goed als geen kans meer hebt op succes.
Natuurlijk is het belangrijk om te werken en ik ben ook van mening dat een bijbaantje en klusjes thuis je zeker heel veel zelfstandiger maken, maar we hoeven TO nou ook niet helemaal aan te vallen op het feit dat haar zoon nu in de lockdown even weinig doet (want daar gaat het om hè!! Buiten de lockdown om volgt hij gewoon een opleiding waarbij hij ook werkt).
Natuurlijk is het belangrijk om te werken en ik ben ook van mening dat een bijbaantje en klusjes thuis je zeker heel veel zelfstandiger maken, maar we hoeven TO nou ook niet helemaal aan te vallen op het feit dat haar zoon nu in de lockdown even weinig doet (want daar gaat het om hè!! Buiten de lockdown om volgt hij gewoon een opleiding waarbij hij ook werkt).

maandag 4 januari 2021 om 19:24
Hoe oud waren jouw kinderen ook weer?HawaZon schreef: ↑04-01-2021 19:14Het is ook een stukje opvoeding. Als je nooit iets hoeft te doen thuis, nooit enige verantwoordelijkheid krijgt, dan gedraag je je niet van de ene op de andere dag als een volwassene als je 18 bent.

maandag 4 januari 2021 om 19:25
Gezellig zo'n juf.Black_Phillip schreef: ↑04-01-2021 19:17Ik stimuleer mijn leerlingen om hard te werken omdat ik weet hoe moeilijk het nu is om werk te vinden/een huis te kopen. Ik deel het nieuws ook met ze,ik wil niet dat ze net zo naief de wereld in gaan als ik. Als ik niks had gedaan thuis had mijn moeder moj het huis uitgegooid; het was studeren/werken en schoonmaken.
maandag 4 januari 2021 om 19:27
Doggo schreef: ↑04-01-2021 14:25Mensen denken over zichzelf vaak dat als ze niet hoeven te werken, ze opeens fanatiek met hobby’s bezig gaan, vrijwilligerswerk, een nieuwe taal leren blablablabla. In werkelijkheid doen mensen vaak geen ene moer. Of ze nou 18 zijn of 80. Dat is gewoon de dynamiek van het thuiszitten. Het is een inspiratieloze toestand. Het hoeft niet opgevuld te worden. Even hersendood zijn is prima en daar krijg je niet automatisch een depressie van. Die jongen is niet raar, en heeft geen nood naar bescherming. Dit is hartstikke normaal.
Volgens mij was er ooit een topic over goede lockdownvoornemens die nooit gerealiseerd zijn.
Alle foto's sorteren en afdrukken, een jurkje leren naaien, dat soort voornemens. Het patroonpapier, de naaimachine en de lap oefenstof staan al maaaaaaanden stof te happen hier.
maandag 4 januari 2021 om 19:36
Wij hebben als ouders net de uitnodiging gekregen voor een mentorgesprek op het MBO.

maandag 4 januari 2021 om 19:36
Maak anders samen met je zoon een dagschema voor nu hij nog vrij heeft.
Je kunt bijvoorbeeld zijn hobby (gamen) sport(joggen of fietsen etc), contact met vrienden(misschien eens afspreken met 1 van zijn vrienden), zijn online schoolwerk maken, contact met familie bijvoorbeeld wat hij graag samen met jullie zou doen? (Spelletjesavond, gourmetten,boswandeling, strandwandeling, pizza maken, film kijken etc)
Ook kun je afspreken dat hij 1 avond in de week zelf mag koken en hiervoor ook de boodschappen mag kopen?
En inderdaad een bijbaantje laten uitkiezen en het geld zelf op een eigen rekening laten zetten.
Je kunt bijvoorbeeld zijn hobby (gamen) sport(joggen of fietsen etc), contact met vrienden(misschien eens afspreken met 1 van zijn vrienden), zijn online schoolwerk maken, contact met familie bijvoorbeeld wat hij graag samen met jullie zou doen? (Spelletjesavond, gourmetten,boswandeling, strandwandeling, pizza maken, film kijken etc)
Ook kun je afspreken dat hij 1 avond in de week zelf mag koken en hiervoor ook de boodschappen mag kopen?
En inderdaad een bijbaantje laten uitkiezen en het geld zelf op een eigen rekening laten zetten.

maandag 4 januari 2021 om 19:40
Als mentor moet je realiteitszin bijbrengen.

maandag 4 januari 2021 om 19:42
Laat eens iets slingeren wat met die hobby te maken heeft. Niet aan zijn hoofd zeuren, maar het zo inregelen dat hij er per ongeluk expres tegenop loopt.Boeddhabuikjebeeld schreef: ↑04-01-2021 18:09
En verder heeft hij weinig passies. Hij is creatief in iets en was daarin goed bezig.....maar de vlam lijkt eruit en het voelt voor hem niet meer als een uitlaatklep.

maandag 4 januari 2021 om 19:54
Voor je 16 -17 jarige?Snoesje666 schreef: ↑04-01-2021 19:36Wij hebben als ouders net de uitnodiging gekregen voor een mentorgesprek op het MBO.

maandag 4 januari 2021 om 20:19
HawaZon schreef: ↑04-01-2021 19:14Het is ook een stukje opvoeding. Als je nooit iets hoeft te doen thuis, nooit enige verantwoordelijkheid krijgt, dan gedraag je je niet van de ene op de andere dag als een volwassene als je 18 bent.
Inderdaad.
Waar zijn de verantwoordelijkheden van deze jongeman van 18 jaar? Wat doet hij dagelijks waar hij verantwoordelijk voor is?
Welke klussen kan hij nu bijvoorbeeld doen? Welke huishoudelijke taken overnemen? Welke uitgestelde klussen kan je nu samen doen die makkelijker zijn met z'n tweetjes?
Dit is geen kind meer dat lekker kan niksen, er is in huis toch altijd wel wat te doen?

maandag 4 januari 2021 om 20:27
Het werk ligt voor het oprapen, maar deze jongeman (en heel veel anderen) heeft geen enkele motivatie om ook maar iets te doen. De noodzaak ontbreekt immers, omdat mam alles voor hem doet en betaalt.