Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 38)

04-01-2021 17:14 3044 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 85 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 839.000 mensen positief getest en ruim 11.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37
kadanz schreef:
11-01-2021 12:51
Klopt, die enorme piek is er niet. Maar we zijn dieper in de shit dan had gehoeven. Ik hoop echt dat ik straks de kinderen niet hoef te vertellen dat ze nog een paar weken thuis moeten zitten.
Ik zou ze alvast voorbereiden ipv het op het laatste moment zeggen. Verheugen zich helemaal.

Heb ik ook gedaan, helpt in de gemoedsrust van de kids.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-01-2021 12:49
Omdat het eerst weggehoond wordt.
Niemand heeft gezegd dat de feestdagen geen effect gingen hebben.
Ik ben ook een beetje klaar met jouw uit de hoogte toontje.
kadanz schreef:
11-01-2021 12:54
Ja, ik ben ook op bezoek geweest, die discussie hebben we al gevoerd. Het gaat niet om mij, het gaat om de maatregelen als geheel.

Maar nogmaals, waar ligt het dan aan dat ik straks de kinderen weer thuis moet houden van school? Wat gaat er mis? Wat kunnen we er aan doen?
Maar je hoeft de maatregelen niet te volgen hè. Als jij dat onverstandig vond, had je thuis kunnen blijven.
Life is short. Eat dessert first.
En of ‘het het waard was’: ja voor mij wel.
Ik zit liever langer in een semi-lockdown dan korter in een situatie waar ik de deur niet eens uit mag.
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 12:57
Niemand heeft gezegd dat de feestdagen geen effect gingen hebben.
Ik ben ook een beetje klaar met jouw uit de hoogte toontje.
Ik vind gewoon dat we af en toe best terug mogen kijken in een discussie. Zeker in een discussie waarbij meningen van anderen weggezet worden als onzin. Zeker als die onzin toch niet zo onzinnig blijkt achteraf.

Ik ben nooit bang om toe te geven dat ik ernaast zit. Gebeurt vaak genoeg, je kent me ook van andere discussies waarbij je dat kunt zien. Dat zouden meer mensen moeten doen in deze discussie. Als je dat uit de hoogte vind, dan vind ik dat echt jammer.
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 13:00
Ik zit liever langer in een semi-lockdown dan korter in een situatie waar ik de deur niet eens uit mag.

Beetje een morele kwestie ergens... ik bedoel de getroffen ondernemers en het zorgpersoneel ziet het liever andersom... en wat is wijsheid? Ikzelf zou ook liever een nog hardere lockdown zien nu icm iedereen testen. Dan ben je over 3 weken wel een heel eind klaar...
kadanz schreef:
11-01-2021 13:01
Ik vind gewoon dat we af en toe best terug mogen kijken in een discussie. Zeker in een discussie waarbij meningen van anderen weggezet worden als onzin. Zeker als die onzin toch niet zo onzinnig blijkt achteraf.

Ik ben nooit bang om toe te geven dat ik ernaast zit. Gebeurt vaak genoeg, je kent me ook van andere discussies waarbij je dat kunt zien. Dat zouden meer mensen moeten doen in deze discussie. Als je dat uit de hoogte vind, dan vind ik dat echt jammer.
Maar wat is een echte lockdown? De deur niet meer uit mogen? Hoe denk je dat mensen en kinderen daar uit gaan komen? En mogen we wel nog werken bijvoorbeeld?
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 13:00
Prima antwoord en dat respecteer ik. Als mensen voor de kerst daar ook zo stellig over waren dan was er wat mij betreft geen discussie.

Ik vind deze semi-lockdown dodelijk. Ik had het liever andersom gezien, de kinderen gaan er echt aan onderdoor. Maar goed, jij jouw mening, ik mijn mening.
Wacht ff...wat?

Je bent zelf gewoon op bezoek geweest?

Leuk dat je die 'discussie' al gevoerd hebt, maar ik hoor dit voor het eerst.

Dit in combinatie met je andere reacties snap ik echt helemaal niets van je standpunt. Natuurlijk kan je je mening veranderen, maar je moppert over mensen die zich (tijdens de feestdagen) niet aan de regels houden, maar je bent daar zelf gewoon een van.
Zowizo schreef:
11-01-2021 13:02
Beetje een morele kwestie ergens... ik bedoel de getroffen ondernemers en het zorgpersoneel ziet het liever andersom... en wat is wijsheid? Ikzelf zou ook liever een nog hardere lockdown zien nu icm iedereen testen. Dan ben je over 3 weken wel een heel eind klaar...
Dan komt het 'gewoon' terug na die 3 weken. Zolang niet iedereen gevaccineerd is, zitten we ermee, vrees ik.
Ik vind je niet zozeer uit de hoogte, maar wel ontzettend eerzuchtig, als jij iets voorspelde, anderen gingen daar tegenin en later word jij op wat voor manier dan ook bevestigd dan eis je bijna dat mensen je alsnog gelijk geven, doen ze dat niet, dan blijf je er maar over beginnen. Dat wordt echt heel irritant.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In China gaat het ook weer mis en zijn er weer lockdowns in bepaalde steden bij Bejing: https://www.youtube.com/watch?v=FXDtBTO_rug
kadanz schreef:
11-01-2021 13:01

Maar in die discussie is er toch door niemand gezegd: de feestdagen gaan geen effect hebben op de cijfers?
Er is wel gezegd dat mensen elkaar toch wel gingen zien en dat verbieden heel zwaar is voor eenzamen etc.
Ik heb echt niemand zien beweren dat elkaar zien met de feestdagen de cijfers zou laten dalen.

Dus ja, het komt op mij over alsof je gelijk wil halen in een discussie die er überhaupt niet is geweest.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 13:03
Dan komt het 'gewoon' terug na die 3 weken. Zolang niet iedereen gevaccineerd is, zitten we ermee, vrees ik.
Nou ja, het komt misschien wel terug, maar het scheelt wel als je het een eind naar beneden duwt. De haven is nu wel in zicht namelijk, dus als je een nieuwe golf zo lang mogelijk voor je uit kan duwen kom je op een gegeven moment in de situatie dat het gevaar voor een groot deel geweken is.
doornroosje9 schreef:

Ja maar goed we zijn nu begonnen met vaccineren, laten we hopen dat daar toch wel met een paar maanden duidelijk resultaat op komt.

Hoe komt het dat bijvoorbeeld in China alles weer gewoon open is? Omdat daar wel een harde lockdown was en mensen luisterden... ag en toe nog een lokale uitbraak maar die mensen worden gelijk in quarantaine geplaatst.

Hier (in nederland) zie ik toch veel mensen die zichzelf en hun kinderen als uitzondering zien, die niet kijken naar het grote geheel.
Felidaes schreef:
Wacht ff...wat?

Je bent zelf gewoon op bezoek geweest?

Leuk dat je die 'discussie' al gevoerd hebt, maar ik hoor dit voor het eerst.

Dit in combinatie met je andere reacties snap ik echt helemaal niets van je standpunt. Natuurlijk kan je je mening veranderen, maar je moppert over mensen die zich (tijdens de feestdagen) niet aan de regels houden, maar je bent daar zelf gewoon een van.
Nee ik mopperde over het beleid, niet over de mensen. Ik snap dat jullie er weer een persoonlijke discussie van willen maken. Zo gaat dat immers altijd. Maar je kunt best discussiëren over beleid terwijl je dat beleid volgt.
Zowizo schreef:
11-01-2021 13:07
Ja maar goed we zijn nu begonnen met vaccineren, laten we hopen dat daar toch wel met een paar maanden duidelijk resultaat op komt.

Hoe komt het dat bijvoorbeeld in China alles weer gewoon open is? Omdat daar wel een harde lockdown was en mensen luisterden... ag en toe nog een lokale uitbraak maar die mensen worden gelijk in quarantaine geplaatst.

Hier (in nederland) zie ik toch veel mensen die zichzelf en hun kinderen als uitzondering zien, die niet kijken naar het grote geheel.
In China wordt ook een flatgebouw gewoon dichtgelast als er Corona is. De mensen binnen hebben maar pech als ze geen voorraad hebben.
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 13:08
In China wordt ook een flatgebouw gewoon dichtgelast als er Corona is. De mensen binnen hebben maar pech als ze geen voorraad hebben.
Ja precies, mensen die dat strenge beleid in China zo verheerlijken beseffen dat volgens mij niet echt. Je zou maar in die flat opgesloten zitten.
Zowizo schreef:

Dat klopt niet. In China zijn op het moment meerdere steden weer in lockdown.

En zo'n lockdown als in China zou hier niet werken. Onze maatschappij zit heel anders in elkaar.
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 13:06
Maar in die discussie is er toch door niemand gezegd: de feestdagen gaan geen effect hebben op de cijfers?
Er is wel gezegd dat mensen elkaar toch wel gingen zien en dat verbieden heel zwaar is voor eenzamen etc.
Ik heb echt niemand zien beweren dat elkaar zien met de feestdagen de cijfers zou laten dalen.

Dus ja, het komt op mij over alsof je gelijk wil halen in een discussie die er überhaupt niet is geweest.
Nu versimpel je die discussie zelf ook. Mijn punt was dat als je niet aandringt op geen bezoek tijdens de feestdagen, er helemaal niets gebeurt. Maar goed, oude discussie. We zitten nu met een nóg langere lockdown dan wellicht noodzakelijk. Jammer. Ik had gehoopt dat we met z’n allen even sterk konden zijn die paar weekjes, maar het was ouderwets druk.

En dan hebben we het niet eens over de dreiging van de Britse variant. Kerst was niet slim.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 13:14
5.18% gewijzigd
Eze schreef:
11-01-2021 10:37
‘Een tijdje’ is hierin wel een belangrijk punt. Als die Britse variant inderdaad fors besmettelijker is, duurt het een tijdje voor je dat gaat merken, omdat er in het begin eenvoudig weg nog zo wieinig gevallen zijn, dat het weinig uitmaakt. Dat is weer het standaard verhaal bij exponentiële groei; het lijkt een tijd onschuldig, tot dat plotseling niet meer zo is.

Als we nou op dit moment heel weinig besmettingen hadden, zou dat enorm uitmaken. Dan zou je kunnen proberen met maatregelen het aantal gevallen net zo onder de duim te houden dat we het redden tot er genoeg mensen gevaccineerd zijn. Maar omdat we al zo hoog zitten, is die ruimte er niet.
Dit is waar Ab Osterhaus steeds voor pleitte, ook in oktober. Maar daar is toen niet naar geluisterd. Ook nu nog geen zero-COVID-beleid.
kadanz schreef:
11-01-2021 12:54
Ja, ik ben ook op bezoek geweest, die discussie hebben we al gevoerd. Het gaat niet om mij, het gaat om de maatregelen als geheel.

Maar nogmaals, waar ligt het dan aan dat ik straks de kinderen weer thuis moet houden van school? Wat gaat er mis? Wat kunnen we er aan doen?
Nou ja, als jij elke keer loopt te hengelen naar een sticker gaat het wel een beetje over jou.

Jij had gezegd dat er een strengere lockdown moest komen, want dat was beter voor iedereen. Die kwam er niet, dus jij ging met kerst en oud en nieuw vrolijk op bezoek, want je bent natuurlijk niet roomser dan de paus.
Nu gaan de cijfers niet hard genoeg omlaag, dus JIJ had gelijk, en anderen hebben niet geluisterd (naar jou). Daar komt het steeds op neer.

Maar je wist dus blijkbaar wat het beste was om te doen (thuisblijven), en je doet het alsnog niet. Daar gaat het mis. Bij al die mensen die "omdat het mocht" (vind ik persoonlijk de allersufste reden), of omdat ze het echt heel graag wilden, of omdat het alternatief (oma alleen met kerst) erger was, op bezoek zijn gegaan bij anderen. Zo simpel is het gewoon.

En "mis" is dan nog een relatief begrip, want het kan zoals apple zegt een keuze zijn geweest waar je nog steeds achter staat. Maar die keuze, zoals jij die ook gemaakt hebt, dragen bij aan de huidige cijfers. Je zegt dingen waarin je misschien achteraf gelijk hebt, maar je gedraagt je er zelf niet naar. Dan is dat vissen naar schouderklopjes of je wentelen in hoe je steeds weggehoond of uitgelachen of niet geloofd wordt ook niet helemaal gepast vind ik.
Susan schreef:
Nou ja, het komt misschien wel terug, maar het scheelt wel als je het een eind naar beneden duwt. De haven is nu wel in zicht namelijk, dus als je een nieuwe golf zo lang mogelijk voor je uit kan duwen kom je op een gegeven moment in de situatie dat het gevaar voor een groot deel geweken is.
Ik weet het niet, wij zaten gedurende de zomer ontzettend laag en opeens een enorme tweede golf in oktober.

Ik snap het hoor en je hebt waarschijnlijk gelijk, maar is het dat waard, zo'n keiharde lockdown? Want het moet dan strenger zijn dan nu. Dus niet werken, alleen supermarkten open en controleren of mensen naar buiten gaan. Zoiets lijkt me verschrikkelijk.
Susan schreef:
Dit denk ik ook. Zeker omdat we nog "maar" ( :'( ) een maand of 2 2,5 te gaan hebben voor het weer meer lenteweer wordt. Dat gaat, of het nou gedrag of viruseigenschappen is, ook helpen.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 13:13
Ik weet het niet, wij zaten gedurende de zomer ontzettend laag en opeens een enorme tweede golf in oktober.

Ik snap het hoor en je hebt waarschijnlijk gelijk, maar is het dat waard, zo'n keiharde lockdown? Want het moet dan strenger zijn dan nu. Dus niet werken, alleen supermarkten open en controleren of mensen naar buiten gaan. Zoiets lijkt me verschrikkelijk.
Ja precies, lijkt me ook echt verschrikkelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven