Ongepland

15-11-2021 23:48 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaar en dag meelezer, af en toe meegeschreven, maar hiervoor een nieuw account aangemaakt. En dan direct een lange lap tekst.

Korte situatieschets: ik, 39, een jaar of 4 geleden gescheiden van de vader van mijn 4 kinderen (weekendregeling qua omgang), sinds 3 jaar samen met huidige partner (40) met zijn twee kinderen (co-ouderschap). Leeftijden kinderen liggen tussen 16 en 5 jaar. We wonen sinds 1,5 jaar samen en dat gaat heel goed, ook met de kinderen.

3 jaar geleden spiraal laten plaatsen. Sinds die tijd, ondanks alle positieve verhalen van menstruaties die wegblijven met een spiraal, toch iedere maand ongesteld. Kan er de klok op gelijk zetten. Tot deze week. 4 dagen later dan normaal, nog steeds niet ongesteld. En meer om mezelf gerust te stellen dat er niets aan de hand is, dan het vermoeden dat ik zwanger zou kunnen zijn, heb ik vanmiddag een test gedaan. Positief. Afgaand op mijn laatste menstruatie verwacht ik een week of 5 zwanger te zijn.

En nu weet ik het niet. Partner heb ik nog niet op de hoogte gebracht, ik wil eerst zelf op een rijtje krijgen wat het juiste is.

Praktisch gezien zijn er theoretisch geen bezwaren. We hebben 5 slaapkamers, de oudste twee (14 en 16) hebben ieder hun eigen kamer, de middelste drie (variërend in leeftijd 6 - 8) delen een kamer en de jongste (5) heeft een eigen kamer. De jongste kan bij de middelste drie erbij op de kamer, die kamer is daar groot genoeg voor. En dan kan baby een eigen kamer krijgen. De oudsten zullen op termijn het huis uit gaan en dan komen hun kamers vrij om weer her te verdelen over de andere kinderen.

Financieel gezien ook geen bezwaren. Beide hebben we een goede, vaste, baan. Partner werkt 34 uur, ik werk 28 uur. Opvang hoeft geen probleem te zijn qua kosten. Als we nu met zijn allen ergens naartoe gaan, doen we dat met twee auto’s, dat verandert niet met een baby erbij. Spullen zijn, al dan niet tweedehands, ook overal wel vandaan te halen.

Maar ja. Dat spiraal heb ik natuurlijk niet voor niets laten plaatsen. We hebben het wel eens gehad over een kindje van ons samen en waren toen in de overtuiging dat het goed is zo. Geen kindje van ons samen. Onze zes kinderen samen is genoeg. Ze worden langzaamaan steeds wat ouder, dat geeft steeds wat meer vrijheid en mogelijkheden voor ons. Stiekem ben ik heel blij dat ik ‘uit de luiers’ ben en weet ik niet of ik zit te wachten op weer van voren af aan te beginnen met gebroken nachten en alles wat bij een baby (en daarna opgroeiend kind) komt kijken.

En toch. Nu ik weet dat ik zwanger ben, slaan de twijfels toe. Misschien toch? Of beter van niet? Mijn partner kennende, zal hij zeggen dat, ongeacht wat ik beslis, hij achter me staat. Hij zal ongetwijfeld een mening hebben, maar het uiteindelijke besluit bij mij laten liggen. Dat geeft me het gevoel dat dit besluit volledig op mijn schouders rust.
Ik heb ook niet gekeken. Wel gevraagd om de foto. Sterkte morgen… ik hoop dat de termijn van de zwangerschap meevalt.
Dank jullie wel.
Jeetje schreef:
21-11-2021 00:00
Dank je wel Ttroeteltje. Het voelt op dit moment ook echt als de juiste beslissing. Een verdrietig besluit, maar het juiste.

Ik denk dat dinsdag nog een pittige dag wordt, de echo zien. Partner mag er gelukkig bij zijn, dat geeft wel steun. Bij de kliniek mag hij dan weer niet naar binnen. Het idee dat ik in mijn up naar binnen moet vind ik wel een hele lastige en beangstigend, geen steun. Geen hand waar ik in kan knijpen terwijl ik ‘op mijn beurt’ wacht. En hij moet dan op de parkeerplaats wachten. Ik vind het bijna onmenselijk dat voor zoiets ingrijpends, ondanks Corona, geen uitzondering voor wordt gemaakt.
Oh jemig, wat erg voor je inderdaad! :-( heel veel sterkte met alles
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Sterkte
Net terug. 5 weken en 1 dag. Er was alleen nog maar een vruchtzakje te zien. Erg confronterend om daar te zijn.
Je hebt stap 1 achter de rug.
En geloof het of niet, ik heb aan je gedacht. Wat zul jij het moeilijk hebben nu.

Betekend dit dat het nog te vroeg is om iets anders te zien dan het vruchtzakje?
Of betekend dit dat het vruchtzakje geen inhoud heeft en deze zwangerschap zal eindigen in een miskraam? Excuses voor de directe vraag.
Ik kijk ook elke keer op dit topic of er al een update is.. Het lijkt me zo’n moeilijke situatie. Ik leef met je mee.
Jeetje schreef:
23-11-2021 12:05
Net terug. 5 weken en 1 dag. Er was alleen nog maar een vruchtzakje te zien. Erg confronterend om daar te zijn.
Ok.. dan ben je er wel vroeg bij.. wat gaat er door je heen nu?
Volgens de verloskundige was het te vroeg om meer te zien dan dit. Als ik dat zou willen mag ik volgende week terug voor een nieuwe echo.
Denk niet dat ik dat doe, is al moeilijk genoeg zo.

Spiraal was niet te zien op de echo. Kan zijn dat die ergens de afgelopen maanden eruit is gevallen, of dat het nog ergens in mijn lichaam zwerft. In dat geval hadden ze wel buikpijn verwacht, maar dat heb ik niet. Waar dat stomme ding dan wel naartoe is, konden ze me niet vertellen. Ergens boos dat ik zo mijn voorzorgsmaatregelen heb getroffen en dat dat ding opeens foetsie blijkt te zijn. Zou niet mogen gebeuren.

Daarna huisarts gebeld voor verwijzing. Zij gaf aan dat ik nu eerst 5 dagen bedenktijd heb, maar volgens mij is dat bij deze termijn niet zo. Ik kan het mis hebben… vanmiddag de kliniek gebeld. Die hadden eerst de termijnecho plus verwijzing nodig voor ik een afspraak kon maken. Wachttijd is ongeveer twee weken, voor ik terecht kan.

Voel me vooral heel leeg. Tweestrijd is absoluut aanwezig. Enerzijds Fuck it. Komt wel goed. Anderzijds is niet het juiste om te doen. In mijn hoofd al wel afscheid genomen, nu mijn hart nog. Heb de echofoto, gaat in een doosje voor afscheid, samen met de test.

Partner was beetje overdonderd vandaag. Was er wel bij aanwezig, ik merkte dat het hem niet in zijn koude kleren is gaan zitten. Vandaag even hoofd in het zand, zal zich morgen of overmorgen wel uiten.
Sterkte!!
Zonder bedenktijd afbreken mag totdat je 16 dagen overtijd bent. Dat is dus rond 4w2d 6w2d zwanger en TO je zit daar denk ik nog niet overheen met 5w1d.

Als je een abortus wilt zou ik dat zsm in gang zetten. Je kunt altijd afzeggen, maar zorg dat die wachttijd alvast ingaat (als die verplicht is). Want als jullie beslissing definitief genomen is, is nog 5 dagen extra wachten onnodig lang.

Sterkte TO.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 24-11-2021 06:59
6.73% gewijzigd
Mij lijkt dat wachten verschrikkelijk. Je hebt je keuze gemaakt en wil verder.
puntillita schreef:
24-11-2021 05:57
Zonder bedenktijd afbreken mag totdat je 16 dagen overtijd bent. Dat is dus rond 4w2d zwanger en TO je zit daar denk ik wel net overheen met 5w1d.
Dit klopt niet. Van de regels weet ik verder niets, maar op het moment dat je over tijd raakt ben je 4 weken zwanger. (4 weken na vorige menstruatie, 2 weken na eisprong / bevruchting.) Plus 16 dagen is 6+2. Daar zou TO nu dus nog 'ruim' binnen zitten.
Dank! ‘s nachts rekenen is duidelijk geen goed idee. Ik pas het aan.
Ttroeteltje schreef:
24-11-2021 06:19
Mij lijkt dat wachten verschrikkelijk. Je hebt je keuze gemaakt en wil verder.
Ik was laatst redelijk geschokt toen ik van een collega hoorde dat zij óók die vijf dagen moest wachten toen ze zwanger was van een gewenst kindje dat zo ziek bleek dat zij besloten hadden de zwangerschap daarom te laten afbreken. Ik had me nooit gerealiseerd dat die wachttijd dan ook geldt.
Lariba schreef:
24-11-2021 07:13
Ik was laatst redelijk geschokt toen ik van een collega hoorde dat zij óók die vijf dagen moest wachten toen ze zwanger was van een gewenst kindje dat zo ziek bleek dat zij besloten hadden de zwangerschap daarom te laten afbreken. Ik had me nooit gerealiseerd dat die wachttijd dan ook geldt.
Ik begrijp de reden achter een bedenktijd, maar gevoelsmatig grenst dit aan mentale mishandeling.
Die dagen uitzitten lijkt mij ondraaglijk.
2 weken wachten?? Wow.. Als de keuze duidelijk is zou ik andere klinieken bellen die een kortere wachttijd hebben..

En een verwijzing nodig hebben voor een afspraak in een kliniek is nieuw voor mij.. ook dat ze om de echo vragen.. dat wordt normaliter in de kliniek gedaan..? Mag ik vragen in welke provincie je woont?

Hoe voelen jullie je nu na een nacht slapen?
Kliniek nog eens gebeld, kan toch maandagochtend al terecht. Huisarts heeft gisteren de verwijzing nog doorgestuurd. Telefoniste vandaag had alleen bepaalde informatie van de echo nodig. Termijn echo komt blijkbaar niet overeen met termijn t.o.v. laatste menstruatie.

Vandaag voel ik vooral berusting. De keuze die we hebben gemaakt is de juiste, en ik wil nu ook het liefste dat alles zo snel mogelijk achter de rug is.
Fijn dat het rust geeft, Jeetje. En fijn dat je eerder terecht kunt dan eerst werd gezegd.

Zoals je waarschijnlijk wel weet komt het vaker voor dat er een verschil is tussen de geschatte termijn op basis van de laatste menstruatie en wat er op de echo te zien is. Die paar dagen zijn meestal later niet meer zo relevant, maar voor jullie nu natuurlijk wel.
Goed dat je gebeld hebt Jeetje. Maandagochtend is dan nog een soort van te overzien.. al duren de komende dagen ook gewoon lang.

Berusting klinkt ok.. het blijft wel verdrietig.. Heel veel sterkte..
@Jeetje,
Heel veel sterkte voor jou en je man!

Ik vraag me af of en wat jullie ervaringen zijn met de manier van afbreken van de zwangerschap. Ik sta nu voor de keuze en ik lees graag wat jullie ervaringen zijn..
Ik ga je een hele stomme, praktische tip geven, die ik wilde, dat iemand mij die gegeven had.

Mijn eerste menstruatie na mijn behandeling was heel erg vreselijk veel. En het brak los, toen ik op een beurs liep en geen kant op kon.

Sterkte maandag!
Jeetje ik heb samen met de huisarts meerdere klinieken gebeld. In Utrecht kon ik het snelst terecht maar je kunt bijv ook Amsterdam, Den Haag proberen? Voor een overtijd behandeling is geen bedenktijd en de echo maken ze daar ook ter check.

Ik kon het echt niet aan om zolang te wachten.
smoothie1905 wijzigde dit bericht op 24-11-2021 19:14
1.58% gewijzigd
Oh ik zie nu dat je toch maandag terecht kan. Dat is te overzien.
...
florita wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:35
98.79% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven