Angst voor digitalisering

10-03-2022 21:40 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet eens oud of een digibeet maar soms vind ik die digitalisering maar niks. Banken die steeds meer kantoren sluiten en overstappen naar online, ziekenhuizen waarbij je online van alles op kunt vragen. Datalek hier en daar. En dan laatst weer een hoop kwetsbaarheden in o.a. Chrome, Samsung die gehackt is waar ik nou net een back up op had staan van mijn telefoon. En dan nog al die wachtwoorden, 2FA, Pishing, Malware etc. Online winkelen of een vakantie boeken prima maar ik vind het naast internet bankieren toch geen prettig idee dat je niet even naar de bank toe kunt gaan om iets te regelen omdat het kantoor weg is etc.

En soms ben ik wel eens bang om slachtoffer te worden van identiteitsfraude door toe doen van een ander wat me echt verschrikkelijk lijkt. Of dat je net dat ene master wachtwoord van je wachtwoord manager vergeet en dan meteen al je wachtwoorden kwijt bent.

Ik vraag me af wat vinden jullie er van dat steeds meer dingen digitaal/online moeten en dus steeds meer persoonlijke gegevens ergens op worden geslagen waar je geen controle over hebt? Of dat je altijd je telefoon bij moet hebben als je ergens in moet loggen i.v.m. 2FA.

Wat vinden jullie van de digitalisering online?

Totaal aantal stemmen: 187

Ik vind het handig om alles online te kunnen regelen (64%)
Ik vind het maar niks (7%)
Soms is het best handig (18%)
Ik kan het allemaal niet meer bijhouden (6%)
Anders. (5%)
miekemv schreef:
13-03-2022 13:19
Gisteren in de Jumbo lukte betalen met pinpas niet, er zou iets zijn met de magneetstrip. Was blij dat ik contanten in mijn portemonnee had zitten.

En ik voel mij erg geleefd door apparaten dus ik heb niks op mijn telefoon waar ik mee zou kunnen betalen.
Je hebt toch helemaal geen magneetstrip meer nodig? Er zit een chip op
Flashy schreef:
13-03-2022 15:23
Is dit nu niet typisch iets dat je gewoon online kunt opzoeken?

Da’s digitaal hè, en tegen de principes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
smulrol schreef:
13-03-2022 16:19
Pffffff, dan zou ik met acceptgiro’s naar een bankfiliaal moeten fietsen om de huur enzo te betalen? En geen online shoppen meer.
Wat vermoeiend om zo te leven zeg
Die acceptgiro's konden gewoon in een envelop in de dichtstbijzijnde brievenbus. Maar ik vind online ook makkelijker ;-)
Lariba schreef:
13-03-2022 16:32
Die acceptgiro's konden gewoon in een envelop in de dichtstbijzijnde brievenbus. Maar ik vind online ook makkelijker ;-)
Dan moet je ze weer ruim op tijd in de brievenbus doen.
In Frankrijk betalen ze nog met acceptgirokaarten aan de kassa, dat duurt lang….
Lariba schreef:
13-03-2022 16:32
Ja, nu betaal je gewoon om 2 uur ‘s nachts even wat als dat zo uitkomt. Hoppa, en het is weer van je lijstje.
smulrol schreef:
13-03-2022 16:20
Dat is toch maar tot een x bedrag?
miekemv schreef:
13-03-2022 17:12
Dat is toch maar tot een x bedrag?
Nee? Die magneetstrip doet volgens mij niks meer. Maar ik betaal bij de supermarkt geen honderden euro’s dus misschien mis ik iets.
Er is wel een maximum van 100 euro zonder pincode
smulrol schreef:
13-03-2022 17:19
Nee? Die magneetstrip doet volgens mij niks meer. Maar ik betaal bij de supermarkt geen honderden euro’s dus misschien mis ik iets.
Er is wel een maximum van 100 euro zonder pincode
Ik dacht even dat je contactloos bedoelde, dat is tot € 50. In elk geval gaf de reader bij de kassa aan dat er iets met de magneetstrip zou zijn.
miekemv schreef:
13-03-2022 17:41
Ik dacht even dat je contactloos bedoelde, dat is tot € 50. In elk geval gaf de reader bij de kassa aan dat er iets met de magneetstrip zou zijn.
:@@:
Die wordt niet uitgelezen. Alls informatie staat op de chip
Tgoh, het is allemaal zeer handig, tot wanneer er eens iets faalt. Toen mijn gsm het bijvoorbeeld begaf, kon ik eigenlijk heel wat dingen niet meer (bijvoorbeeld via itsme aanmelden). Dat probleem is natuurlijk altijd wel heel snel opgelost en je gaat er niet dood van, maar toch best frustrerend en een gedoe.
leeg
Lorem_Ipsum schreef:
13-03-2022 16:45
Ja, nu betaal je gewoon om 2 uur ‘s nachts even wat als dat zo uitkomt. Hoppa, en het is weer van je lijstje.

Dat kon toch in het verleden ook?
Alleen liep je één keer per maand langs een brievenbus om daar geheel -gratis- de envelop met de betalingen in te doen.

Oké, dat kan nu niet meer. Want nu moet je op de fiets stappen omdat de dichtstbijzijnde brievenbus veel verder weg van je huis te vinden is.
Mijn moeder van 80++ verstuurt nog graag (verjaardag) kaarten; die breng ik tegenwoordig voor haar weg met de fiets of met de auto als ik op bezoek ben (geweest); de brievenbus is voor haar echt te ver lopen.
Gebruna schreef:
13-03-2022 18:10
Alleen liep je één keer per maand langs een brievenbus om daar geheel -gratis- de envelop met de betalingen in te doen.
Nee, want het was vroeger pas betaald als de bank de acceptgiro verwerkt had. Nu staat het binnen secondes op de andere rekening.
Koop jij ook niks online?
smulrol schreef:
13-03-2022 18:13
Nee, want het was vroeger pas betaald als de bank de acceptgiro verwerkt had. Nu staat het binnen secondes op de andere rekening.
Koop jij ook niks online?

Zéér sporadisch.
In elk geval géén boodschappen.
Kleding en schoenen ook niet; als ik hoor hoeveel mensen dat soort spullen in 3 maten bestellen en de rest weer retourneren, dan denk ik "waarom dan niet meteen in de winkel kopen"? Al dat halen + terugbrengen naar zo'n afhaalpunt is toch ook gedoe?

Kort geleden heb ik kastjes gekocht, die zijn bezorgd. Maar dat zou in het verleden ook zo zijn gegaan.
Wel tevoren op internet gekeken wat/welke winkel te koop had, maar dan ga ik toch eerst in de winkel kijken en bestellen.
Sabeltandcavia schreef:
13-03-2022 12:47
Ik vrees wel voor het moment dat die keuze er niet meer is. Zoals, ik meen, ABN die helemaal van de pinpas af wil zodat je alleen nog met een bank-app kunt betalen. Ik ben dan bijna verplicht een duur abonnement met belminuten te nemen in plaats van de 8 euro die ik nu per maand betaal, zolang ik maar niet bel of internet buitenshuis. En handig vind ik het ook al niet. Sta je bij de kassa, is je batterij leeg of je hebt geen bereik. Ik vraag me trouwens nu af hoe blinden en slechtzienden betalen. Of ouderen met reumavingers die die toetsjes niet kunnen bedienen. Er worden mensen buitengesloten die gewoon bij de maatschappij horen, en dat vind ik geen goede ontwikkeling.
Ja dat ook. Bij een vorige werkgever had ik een personeelspasje in de vorm van een airfob. Zou ook zonder data/wifi moeten werken maar dat deed het niet bij mij. Dus iedere keer data aanzetten voor de deur pasje scannen, deur open, data uit en op de bedrijfswifi. Dat laatste mocht je eigenlijk alleen in noodgevallen/voor werk gebruiken op je telefoon maarja voor alle deuren had je die airfob nodig en tijdens het werk om de zoveel tijd een authenticator op je telefoon. Dus liet het gewoon de hele dag aanstaan anders was ik binnen een dag al door mijn data bundel. Vond het een beetje te gek worden om speciaal voor werk mijn bundel te verhogen.
Nieuwe ontwikkelingen door de jaren en eeuwen heen hebben ons steeds afhankelijker gemaakt van die nieuwe ontwikkelingen. Dat betekent niet dat het slechter is.
Sommige mensen kunnen geen kaart lezen en zijn afhankelijk van de telefoon. Daarvoor waren mensen afhankelijk van de kaart. Daarvoor van de sterren.

We zijn sowieso totaal van elkaar en onze technologie afhankelijk, want we zijn met teveel mensen. Als die afhankelijkheid er is en niet weggaat kun je het net zo goed makkelijk maken voor jezelf.
ambra schreef:
13-03-2022 11:16
Ik heb geen QR code app op mijn telefoon. Dus toen mij dat overkwam gewoon om de menukaart gevraagd. En die was er.
Die zit standaard in je camera app
hoi
c
pikachu wijzigde dit bericht op 07-07-2022 23:48
99.68% gewijzigd
hoi
Gebruna schreef:
13-03-2022 18:10

Oké, dat kan nu niet meer. Want nu moet je op de fiets stappen omdat de dichtstbijzijnde brievenbus veel verder weg van je huis te vinden is.
Mijn moeder van 80++ verstuurt nog graag (verjaardag) kaarten; die breng ik tegenwoordig voor haar weg met de fiets of met de auto als ik op bezoek ben (geweest); de brievenbus is voor haar echt te ver lopen.
Hoe bedoel je? Dat was dan toch niet à la minute afgehandeld?

Je saldo was vroeger nooit helemaal actueel. Je moest altijd nog rekening houden met betalingen die nog niet verwerkt waren, of die nog in de brievenbus lagen om bij de bank bezorgd te worden.

Nou ja, sterkte aan iedereen die terugverlangt naar wandelingen naar de brievenbus. Mij bevalt het heden wat dat betreft zeer goed. Ik was al lang voordat ze afgeschaft waren volledig van de acceptgiro afgestapt.
Bankoverschrijvingsformulieren bestaan nog steeds hoor.

Het meeste jammer vind ik dat ik mij niet meer goed kan verdiepen in boeken. De concentratieboog is bewezen een stuk korter geworden.
Ik ben doorgegaan met mijn verzameling en verzamelen van wat ik zo graag in wil duiken. Heb bijvoorbeeld het boek aangeschaft van Philip Huff wat ik normaalgesproken in een of twee dagen uit heb, nu ligt het er al een paar weken.
himalaya schreef:
13-03-2022 12:42
Dat kost extra geld, papierverspilling omdat ze die placemats normaal niet gebruiken, en als er een wisseling van het menu of de prijzen komt, zit je nog met 3 dozen oude placemats.

Maar als je de kaart vraagt en je die krijgt terwijl heel veel anderen de menukaart wel via de app gebruiken, dan scheelt dat in ieder geval toch weer veel handen die de kaart vast hebben gehouden.
Menukaarten zijn veelal geplastificeerd daar kan een doekje over.
smulrol schreef:
13-03-2022 16:20
Dan kon de reader de chip niet lezen alleen zei het apparaat wat anders, die zei magneetstrip. Kan het ook niet helpen. Ook prima. Feit was dat ik daar met een volle kar stond en blij was dat ik contant bij me had.
miekemv schreef:
14-03-2022 11:47

Het meeste jammer vind ik dat ik mij niet meer goed kan verdiepen in boeken. De concentratieboog is bewezen een stuk korter geworden.
Ik ben doorgegaan met mijn verzameling en verzamelen van wat ik zo graag in wil duiken. Heb bijvoorbeeld het boek aangeschaft van Philip Huff wat ik normaalgesproken in een of twee dagen uit heb, nu ligt het er al een paar weken.
Oh, dit. Ik las vroeger alles wat los en vast zat. Maar het lukt niet meer om een boek te lezen... zelfs nu ik ziek was, ben ik tot halverwege een boek gekomen en dan is het klaar. Verder kom ik niet, pak ik weer mijn telefoon. Zo jammer.
Bij ah scannen met je mobiel, geprobeerd maar is niet handig. Betalen met je mobiel, niet handig want je hebt net geen bereik of je batterij leeg plus dat je altijd op stap met je mobiel moet. Pinpas past gewoon in je broekzak en vond ik toch gebruiksvriendelijker.
Ik vond bestellen met qr code wel handig, je hoeft niet te wachten tot de bediening je ziet en je kunt meteen afrekenen.

Mijn grote angst is wel dat ik op een dag al mijn wachtwoorden kan zijn vergeten.
Ik heb een paar jaar geleden in het buitenland gewoond. Waar het nog heel normaal was dat mensen geen bankrekening hadden, want te duur. Je betaalde daar namelijk ook per pinbetaling(!) en per overschrijving.
Men maakte nog grif gebruik van cheques. Ik had geen lokale bankrekening, dus ik kreeg een cheque.

Dus dan ging het als volgt: Ik kreeg een cheque van mijn werk (persoonlijk uitgereikt), daarmee moest ik naar de bank, kreeg ik contant het geld en kon vervolgens rekeningen betalen... bij de bank.

Gelukkig waren we niet afhankelijk van mijn salaris, maar op betaaldag was de rij bij de bank héél lang! En eerst stond je in de rij om geld op te halen en vervolgens stond je in de rij om te betalen.
Pft... zo blij dat ik internetbankieren heb.

Ik heb zelf geen data op mijn telefoon, dus als ik enkel via een QR-code het menu zou kunnen lezen, had ik een probleem. (Naast dat ik mijn telefoon ook gewoon vaak niet mee heb.) Ik neem aan dat de meesten wel een losse menukaart hebben, zo niet, dan ga ik ergens ander eten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
miekemv schreef:
14-03-2022 11:47

Heb ik ook last van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven