Wat is in Nl. een laag/midden en hoog bruto salaris?
donderdag 12 mei 2022 om 19:34
Hoi, ik werk als zzper met een heel laag inkomen en ben al een hele tijd uit het reguliere arbeidsproces. Nu was ik met een vriendin over een mogelijk contract van haar aan het praten en ik begrijp goed dat een cao een salaris echt nog flink kan oppimpen.
Een bruto salaris van 2500 met of zonder auto vd zaak maakt natuurlijk uit. Of met of zonder vakantiegeld en een 13e maand.
Maar even voor mijn beeldvorming, globaal gezien zonder allemaal extraatjes als auto's , laptops, 13e maand, bonus regelingen etc. Wat schalen jullie onder een laag, midden en hoog inkomen? Waarbij ik moet zeggen dat de nadruk in dit soort topics vaak komt te liggen op hoe hoog is hoog en is een directeur hoog of moet je dan al miljoenen verdienen. Dat vind ik allemaal niet zo interessant. Ik heb het even over de gemiddelde mens met een gemiddelde baan, niet de zuidas van A'dam of de villawijk in het Gooi.
Dus wanneer zeggen jullie; met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'.
Mijn eigen omgeving zit grofweg in beroepen op MBO/HBO nivo en allemaal tussen de 35 en 55 jaar.
Een bruto salaris van 2500 met of zonder auto vd zaak maakt natuurlijk uit. Of met of zonder vakantiegeld en een 13e maand.
Maar even voor mijn beeldvorming, globaal gezien zonder allemaal extraatjes als auto's , laptops, 13e maand, bonus regelingen etc. Wat schalen jullie onder een laag, midden en hoog inkomen? Waarbij ik moet zeggen dat de nadruk in dit soort topics vaak komt te liggen op hoe hoog is hoog en is een directeur hoog of moet je dan al miljoenen verdienen. Dat vind ik allemaal niet zo interessant. Ik heb het even over de gemiddelde mens met een gemiddelde baan, niet de zuidas van A'dam of de villawijk in het Gooi.
Dus wanneer zeggen jullie; met dit salaris is het sappelen en wanneer kom je wat jullie betreft in de regio 'hehe, nu kan ik eindelijk wat leuks doen met mijn leven'.
Mijn eigen omgeving zit grofweg in beroepen op MBO/HBO nivo en allemaal tussen de 35 en 55 jaar.
dinsdag 24 mei 2022 om 17:50
Je wil hier dus alleen maar mensen horen die je gelijk geven of zo?Stientje schreef: ↑24-05-2022 08:22Wat Bumblebijtje omschrijft is inderdaad uitzonderlijk en dat snapt ze zelf ook wel. Ik krijg het idee dat ze het lekker vind op te scheppen over haar gepriviligeerde situatie. Ik denk dat er op onze afdeling van 500 mensen misschien 15 in een 'buiten de schalen' positie zitten en dat zijn de MD, de SVPs en een enkele VP. De rest zit gewoon in een schaal, waarbij het hoogste maandsalaris in een schaal toch zo'n 10k is dus helemaal niks mis mee.
Wat schiet ik er in godsnaam mee op om tegen een collectief onbekenden wat op te gaan scheppen. Leek me dat het in topics als deze ook wel eens interessant is om de andere kant van de medaille toe te lichten, maar als dat al niet meer mag zonder opschepperij te zijn, nou goed dan. Ik laat het topic verder met plezier aan jouw goede zorgen over.
Zal ik onze HR afdeling alvast meegeven dat de zowat 20 high tech vacatures die ze open hebben staan heus wel op schaalbasis ingevuld kunnen gaan worden, met jouw groeten erbij?
dinsdag 24 mei 2022 om 20:45
Wat verdient Jan Modaal in Nederland in 2022
Elk jaar wordt door het Centraal Plan Bureau (CPB) bekendgemaakt wat het modaal inkomen is voor dat jaar. In 2022 ligt dat bedrag op 38.000 euro. Goed om te weten: dit bedrag is bruto en inclusief vakantiegeld.
Hoeveel modaal inkomen is dit per maand? En hoeveel is dit netto? Dan kun je het namelijk veel makkelijker vergelijken met het bedrag dat jij elke maand op je bankrekening gestort krijgt.
De doorsnee Nederlander krijgt bruto 3.167 euro per maand. Dat is netto zo’n 2.500 euro. Bij deze rekensom is het vakantiegeld al meegenomen.
Wordt jouw vakantiegeld altijd één keer per jaar betaald? Dan zijn de volgende cijfers vast interessanter: zonder het vakantiegeld mee te tellen, is het bruto maandsalaris van Jan Modaal 2.932 euro per maand. Netto is dat 2.369 euro.
Modaal inkomen vs. gemiddelde inkomen
Het salaris van Jan Modaal is dus het salaris dat het vaakst voorkomt in Nederland. Dit is wat anders dan het gemiddelde salaris van Nederlanders, waar we eerder een artikel aan hebben gewijd.
Bron: www.manners.nl
Voor mezelf neem ik deze getallen als leidraad. Wat hier (flink) onder zit is laag, wat hier (flink) boven zit is hoog.
Persoonlijk vind ik 2.369 euro netto voor 40 uur werken laag, maar het kan dus nog veel lager.
Ik werk 32 uur, omdat ik daarmee genoeg verdien om normaal van te leven. Ik leef niet meer om te werken, maar werk om te leven.
Elk jaar wordt door het Centraal Plan Bureau (CPB) bekendgemaakt wat het modaal inkomen is voor dat jaar. In 2022 ligt dat bedrag op 38.000 euro. Goed om te weten: dit bedrag is bruto en inclusief vakantiegeld.
Hoeveel modaal inkomen is dit per maand? En hoeveel is dit netto? Dan kun je het namelijk veel makkelijker vergelijken met het bedrag dat jij elke maand op je bankrekening gestort krijgt.
De doorsnee Nederlander krijgt bruto 3.167 euro per maand. Dat is netto zo’n 2.500 euro. Bij deze rekensom is het vakantiegeld al meegenomen.
Wordt jouw vakantiegeld altijd één keer per jaar betaald? Dan zijn de volgende cijfers vast interessanter: zonder het vakantiegeld mee te tellen, is het bruto maandsalaris van Jan Modaal 2.932 euro per maand. Netto is dat 2.369 euro.
Modaal inkomen vs. gemiddelde inkomen
Het salaris van Jan Modaal is dus het salaris dat het vaakst voorkomt in Nederland. Dit is wat anders dan het gemiddelde salaris van Nederlanders, waar we eerder een artikel aan hebben gewijd.
Bron: www.manners.nl
Voor mezelf neem ik deze getallen als leidraad. Wat hier (flink) onder zit is laag, wat hier (flink) boven zit is hoog.
Persoonlijk vind ik 2.369 euro netto voor 40 uur werken laag, maar het kan dus nog veel lager.
Ik werk 32 uur, omdat ik daarmee genoeg verdien om normaal van te leven. Ik leef niet meer om te werken, maar werk om te leven.
dinsdag 24 mei 2022 om 21:11
Ik ga binnenkort op mijn eigen verzoek een dag meelopen bij een bedrijf dat de vacatures heeft waarvoor ik goed in aanmerking kom. Ik merk dat het heel standaard is om in de arbeidsvoorwaarden een (lease) auto vd zaak op te nemen, maar ik krijg het idee dat dit vooral een sigaar uit eigen doos is. Het verhoogt nl. het bruto loon waarover ik belasting moet betalen en dan ben ik bij mijn berekeningen duurder uit dan wanneer ik in mijn eigen goedkope auto blijf rijden. Hebben jullie daar ideeën over?
En nog als toevoeging: is het normaal om in een genoemd bruto (maand)salaris het vakantiegeld niet mee te nemen? Dus als er staat: 3100 bruto + auto vd zaak. En bij extra's staat er x vakantiedagen, vakantiegeld.
Moet je er dan vanuit gaan dat 3100 bruto excl. vakantiegeld is?
En als een auto vd zaak een sigaar uit eigen doos is, kun je dat dan netjes afslaan en een hoger salaris onderhandelen, omdat er nu geen extra (lease) uitgaven zijn aan de kant vd werkgever?
En nog als toevoeging: is het normaal om in een genoemd bruto (maand)salaris het vakantiegeld niet mee te nemen? Dus als er staat: 3100 bruto + auto vd zaak. En bij extra's staat er x vakantiedagen, vakantiegeld.
Moet je er dan vanuit gaan dat 3100 bruto excl. vakantiegeld is?
En als een auto vd zaak een sigaar uit eigen doos is, kun je dat dan netjes afslaan en een hoger salaris onderhandelen, omdat er nu geen extra (lease) uitgaven zijn aan de kant vd werkgever?
singlejingle wijzigde dit bericht op 24-05-2022 22:48
31.89% gewijzigd
dinsdag 24 mei 2022 om 21:22
Ik heb het nooit gedaan want het is inderdaad een sigaar uit eigen doos.Singlejingle schreef: ↑24-05-2022 21:11Ik ga binnenkort op mijn eigen verzoek een dag meelopen bij een bedrijf dat de vacatures heeft waarvoor ik goed in aanmerking kom. Ik merk dat het heel standaard is om in de arbeidsvoorwaarden een (lease) auto vd zaak op te nemen, maar ik krijg het idee dat dit vooral een sigaar uit eigen doos is. Het verhoogt nl. het bruto loon waarover ik belasting moet betalen en dan ben ik bij mijn berekeningen duurder uit dan wanneer ik in mijn eigen goedkope auto blijf rijden. Hebben jullie daar ideeën over?
dinsdag 24 mei 2022 om 22:44
Dat is toch helemaal niet waar het in dit topic over gaat? Ik vind het van de zotte dat je idiote bedragen moet gaan uitdelen voor mensen om gemotiveerd te zijn om een baan te komen doen. Alleen maar omdat ze overal nóg meer geld dan veel geld kunnen verdienen.bumblebijtje schreef: ↑24-05-2022 17:50Zal ik onze HR afdeling alvast meegeven dat de zowat 20 high tech vacatures die ze open hebben staan heus wel op schaalbasis ingevuld kunnen gaan worden, met jouw groeten erbij?
Waar deze forummer volgens mij tegenaan hikt is dat je ontkent dat je echt wel een topsalaris hebt, ook al vind je dat zelf blijkbaar niet, want het kan altijd meer en als je dat niet betaald, dan willen mensen niet eens overwegen om voor je te werken. Dat de markt blijkbaar zo werkt, neemt niet weg dat als je dit afzet tegen de meeste Nederlanders en zelfs tegen salarissen wereldwijd, dat je absoluut veel verdient tov 95 % vd mensen die dat niet verdienen. En het komt imo inderdaad wat hautain over om dat te ontkennen, ook al misgunt niemand je jouw salaris.
vrijdag 27 mei 2022 om 15:06
Zie wat ik eerder zei. Dat het objectief veel is, dat gaf ik al aan van in het begin van het topic dus het is zinloos daarover te blijven zeuren. Dat er ook nog zoiets is als je eigen subjectieve gevoel en referentiekader, daar ging het topic al enkele pagina's over. Als je dat niet mee mag geven zonder blijkbaar hautain of opschepperig te zijn, ook goed, dan is dat maar zo. Dan blijft het maar een éénzijdig topicSinglejingle schreef: ↑24-05-2022 22:44Dat is toch helemaal niet waar het in dit topic over gaat? Ik vind het van de zotte dat je idiote bedragen moet gaan uitdelen voor mensen om gemotiveerd te zijn om een baan te komen doen. Alleen maar omdat ze overal nóg meer geld dan veel geld kunnen verdienen.
Waar deze forummer volgens mij tegenaan hikt is dat je ontkent dat je echt wel een topsalaris hebt, ook al vind je dat zelf blijkbaar niet, want het kan altijd meer en als je dat niet betaald, dan willen mensen niet eens overwegen om voor je te werken. Dat de markt blijkbaar zo werkt, neemt niet weg dat als je dit afzet tegen de meeste Nederlanders en zelfs tegen salarissen wereldwijd, dat je absoluut veel verdient tov 95 % vd mensen die dat niet verdienen. En het komt imo inderdaad wat hautain over om dat te ontkennen, ook al misgunt niemand je jouw salaris.

vrijdag 27 mei 2022 om 15:25
Is dat echt zo? Ik heb ooit in 2008 een baan als administratief medewerker op MBO niveau 4 en verdiende voor 32 uur werken €1800,-- bruto en ontving €1400,-- netto. Met loonheffingskorting. Exclusief de zorgtoeslag. Huurtoeslag kreeg ik toen niet.
En in 2011 was het salaris voor het reisbureau waar ik werkte het brutosalaris rond de €1400,-- wat netto rond de €1100,-- was met loonheffingskorting en zonder zorg- en huurtoeslag.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat je nu bij €1750,-- bruto maar €150 -- aan loonbelasting met loonheffingskorting af gaat. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in