Geld & Recht alle pijlers

Boete voor bellen in de auto

25-02-2025 21:56 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een (niet NL-sprekende) vriendin die het al niet zo breed heeft is vandaag gepakt toen ze belde in de auto. Kennelijk is ze op beeld gezet door zo'n nieuwe camera/scanner en daarna staande gehouden. Bij een winkelcentrum binnen de bebouwde kom.

Ze had de telefoon op haar schoot en belde handsfree met haar moeder in haar thuisland die vrij ernstig ziek is. Ze heeft de telefoon natuurlijk wel aangenomen maar niet aan haar oor gehad en gelijk op handsfree gezet.

Is dat terecht? Weet iemand dat? Ik heb haar gezegd dat ze bezwaar moet maken.
Noah_Bloem schreef:
26-02-2025 10:51
Zou TO nog komen reageren?
Ik denk het niet. In haar laatste topic heeft ze ook niet gereageerd.
Ik erger me echt kapot aan de OP en de reacties over bezwaar indienen. Heb zelf geen rijbewijs. Wel fiets ik veel en wekelijks is het wel een aantal keer bijna raak door automobilisten die afgeleid zijn door hun telefoon. Om te voorkomen dat ik op een motorkap beland moet ik dan zelf weer volop in de remmen of uitwijken. Het maakt me woedend, zeker omdat ik verdomme hartstikke kwetsbaar ben op die fiets.

Gebruik zelf ook mijn telefoon niet op de fiets, kan werkelijk niets bedenken waarom iets zo dringend zou zijn dat het niet kan wachten. En dan nog kan je gewoon stilstaan hè, met de fiets maar zéker met de auto. Parkeer gewoon even als je je oh zo belangrijke telefoontje moet plegen. Hoe moeilijk is het. Dus eens met de reactie hierboven dat boetes nog veel hoger mogen. En er mag/moet meer worden gehandhaafd want helaas hebben nog heel veel mensen gewoon lak aan de regels.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
WaterGirl schreef:
26-02-2025 08:26
Beelden opvragen, en dan langs het juridisch loket gaan of naar een gratis spreekuur van een advocaat.
Ah, ze brengt eerst moedwillig anderen in gevaar en gaat dan gebruik maken van gratis faciliteiten om onder de straf uit te komen.
MrsDuck schreef:
25-02-2025 22:09
Ook niet Nederlanders of Nederlandssprekenden moeten zich aan de wet houden, ik vind dat deel van he verhaal geen verzachtende omstandigheid.
Zieke moeder wel, maar dan nog is ze betrapt. Ze kan de foto opvragen, bezwaar indienen en uiteindelijk in beroep gaan via de rechter etc.
Want? Tenzij moeder op sterven lag, zou ik niet weten waarom.
Calamitycat schreef:
26-02-2025 11:04
Ik erger me echt kapot aan de OP en de reacties over bezwaar indienen. Heb zelf geen rijbewijs. Wel fiets ik veel en wekelijks is het wel een aantal keer bijna raak door automobilisten die afgeleid zijn door hun telefoon. Om te voorkomen dat ik op een motorkap beland moet ik dan zelf weer volop in de remmen of uitwijken. Het maakt me woedend, zeker omdat ik verdomme hartstikke kwetsbaar ben op die fiets.

Gebruik zelf ook mijn telefoon niet op de fiets, kan werkelijk niets bedenken waarom iets zo dringend zou zijn dat het niet kan wachten. En dan nog kan je gewoon stilstaan hè, met de fiets maar zéker met de auto. Parkeer gewoon even als je je oh zo belangrijke telefoontje moet plegen. Hoe moeilijk is het. Dus eens met de reactie hierboven dat boetes nog veel hoger mogen. En er mag/moet meer worden gehandhaafd want helaas hebben nog heel veel mensen gewoon lak aan de regels.
Helemaal dit. Ik heb wel een rijbewijs en auto en heb mijn telefoon in een houder. (Die tegelijkertijd de telefoon oplaad)
Ik erger me kapot aan het geslinger en langzaam rijden van mensen die denken dat ze tijdens het rijden wel even kunnen appen of bellen met de telefoon aan het oor. Die mensen letten niet op het verkeer en zijn een gevaar op de weg.
Juist door het meelij vragende niet-breed-hebben en zieke-moeder-hebben gun ik die boete extra. Ik kan niet tegen mensen die denken dat ze een speciale behandeling verdienen omdat ze zichzelf zielig vinden. Of mensen die vinden dat zielige mensen een speciale behandeling verdienen. Als je iemand ongelukkig rijdt omdat je 'effe' je telefoon aannam en op handsfree zette dan is het letsel of de dood van degene niet minder erg omdat jij een zieke moeder hebt.
En al zou er iets accuuts zijn met moeder, dan kun je daar aan de telefoon toch niks aan doen, iig niks dat niet 2 min later ook nog kan.
Dus geef maar een hogere boete voor zielig doen. Zoals een gele kaart voor klagen bij de scheidsrechter.
Die boete is 1 ding, maar iemand de boete extra gunnen of een hogere boete wensen zegt vooral iets over jou.
.
Calamitycat schreef:
26-02-2025 11:04
Ik erger me echt kapot aan de OP en de reacties over bezwaar indienen.
Waarom zou je een boete betalen als deze onterecht is?
Pioen00 schreef:
26-02-2025 11:24
Onterecht? Heb je dat gezien in je glazen bol? De vriendin van TO is staande gehouden.
Hou toch op zeg.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Pioen00 schreef:
Je kunt je afvragen of de vriendin wel het hele verhaal vertelt. Ze geeft wel toe dat ze belde maar de telefoon lag op schoot. Dat kunnen ze nooit op de foto hebben gezet...en hoe heeft ze opgenomen dan?
Pioen00 schreef:
Hoe het in deze specifieke situatie precies zit, terzijde. Maar ze heeft haar telefoon gebruikt. Terwijl ze aan het rijden was. Dan was de boete toch niet onterecht?
Muggenziften over bewijsbaarheid is voor mij niet echt ter zake doende, ze heeft haar telefoon in har handen gehad tijdens het rijden en vervolgens op haar schoot gelegd tijdens het rijden en bellen. Onveilig. Dat maakt de boete in mijn beleving terecht.
En sowieso, je moet altijd eerst betalen voor je bezwaar aantekent, dus dat zal toch je eerste stap moeten zijn. Maar ik begrijp niet zo goed waarom je ergens onderuit zou proberen te komen waarvan je weet dat je dat wel gedaan hebt.
Pioen00 schreef:
Ze is zelfs op beeld gezet, staat er, dus ze is lang genoeg in overtreding geweest om betrapt te worden. Dan kun je later wel je telefoon neerleggen, maar dan is het kwaad al geschied.
Ja zo kunnen we allemaal wel een zielig verhaal ophangen, maar hoe zielig je ook bent: het geeft je niet het recht om met je mobiel bezig. te zijn in de auto , of door rood te rijden, of om geen parkeergeld te hoeven betalen of weet ik veel wat.....

Jammer maar helaas dus voor haar.
En waarom mensen zo'n ding niet gewoon in zo'n simpel houdertje hangen in de auto is me eigenlijk altijd een raadsel.
Itsnojoke schreef:
26-02-2025 10:06
Ja, natuurlijk is dat terecht. De situatie van die vriendin zelf is niet relevant. Zijn er serieus mensen die vinden dat het prima veilig is om te bellen terwijl je telefoon op je bovenbeen ligt? Ik zie zo vaak mensen rijden die denken dat ze dat prima kunnen multitasken, maar dat is niet zo. Een lichte slinger, een wisselend tempo, een afwijking naar links of rechts; je pikt mensen die met hun telefoon bezig zijn er zo uit.
Het is niet veilig.
Ik zie zo vaak auto's heel langzaam rijden op de snelweg en dan denk ik eerst: ach vast een oudje, en dan kijk je bij het inhalen naar rechts en dan zit er iemand te appen achter het stuur. Echt belachelijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Pioen00 schreef:
Op basis van de info uit OP begrijp ik dat op camera is vastgelegd dat het toestel in de hand is genomen en als gevolg daarvan een staandehouding heeft plaatsgevonden.
.
Ik vind het sowieso bijzonder dat de overtreding geconstateerd zou zijn door een slimme camera en die vriendin daarna staande is gehouden. Beetje hetzelfde als geflitst worden door een flitspaal, waar een politiewagen bij zou staan om overtreders alsnog aan de kant te zetten.

De foto's gemaakt door de nieuwe slimme camera's worden automatisch genomen en doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Daar beoordeelt een medewerker of de bestuurder daadwerkelijk een overtreding is begaan
margreetder schreef:
26-02-2025 11:47
Ik vind het sowieso bijzonder dat de overtreding geconstateerd zou zijn door een slimme camera en die vriendin daarna staande is gehouden. Beetje hetzelfde als geflitst worden door een flitspaal, waar een politiewagen bij zou staan om overtreders alsnog aan de kant te zetten.

De foto's gemaakt door de nieuwe slimme camera's worden automatisch genomen en doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Daar beoordeelt een medewerker of de bestuurder daadwerkelijk een overtreding is begaan
Mobiel bellen
Als je een boete krijgt voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden (feitcode R545) dan is een staandehouding eigenlijk onmisbaar. Wanneer je niet gestopt wordt kan de politie namelijk niet vaststellen wat voor een elektronisch apparaat het is dat je vast hebt. Misschien is het wel een pasjeshouder, portemonnee of iets anders geweest. Toch worden er veel boetes (ten onrechte) opgelegd zonder staande houding.
Bij niet staandehouding maar bekeuren op kenteken dient de politie in PV een zo goed mogelijke beschrijving te geven van de smartphone, tijdsduur van overtreding etc. Evt. kleur, camera etc. Is een formaliteit. De bekeuring wordt dan naar kentekenhouder gestuurd, en die kan in bezwaar gaan bij Officier van Justitie. Een verklaring van een agent (onder ambtseed) wordt echter zeer zwaar meegewogen door de OvJ dus hij/zij zal dit niet vaak in twijfel trekken. Belgegevens kunnen indien nodig opgevraagd worden. Evt. kan aangever dan nog naar kantonrechter stappen maar of je daar dan zin in hebt is een tweede.
jesco wijzigde dit bericht op 26-02-2025 12:11
4.71% gewijzigd
.
Pelle schreef:
26-02-2025 11:50
Mobiel bellen
Als je een boete krijgt voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden (feitcode R545) dan is een staandehouding eigenlijk onmisbaar. Wanneer je niet gestopt wordt kan de politie namelijk niet vaststellen wat voor een elektronisch apparaat het is dat je vast hebt. Misschien is het wel een pasjeshouder, portemonnee of iets anders geweest. Toch worden er veel boetes (ten onrechte) opgelegd zonder staande houding.
Bij een slimme camera gebeurd dit achteraf lees ik. Een medewerker van het CJIB bekijkt de foto. Maar goed, ik twijfel of die vriendin wel het eerlijke verhaal heeft verteld.
andnowwedance schreef:
26-02-2025 11:05
Ah, ze brengt eerst moedwillig anderen in gevaar en gaat dan gebruik maken van gratis faciliteiten om onder de straf uit te komen.
tja, ons rechtsysteem is niet altijd kloppend
Pioen00 schreef:
Waarom denk jij dat de boete onterecht is?
There is always something happening, and it's usually right now
Terecht, al is het enigszins lullig. Maar als je in een ander land gaat rijden, doe je er goed aan om je even bij te lezen over de verkeerssituatie die vaak anders is dan je gewend bent.

Is pas ook gebeurd bij een collega van mij, ook buitenlander en ook met zo'n camera, maar dat maakt het toch niet minder een overtreding? Het was €400 ofzo, en hij heeft hem gewoon moeten betalen. Je telefoon gebruiken in de auto mag al jaren niet, en je vriendin kan op letterlijk elke andere plek dan achter het stuur haar moeder bellen.
Maleficent schreef:
26-02-2025 11:36
Ik zie zo vaak auto's heel langzaam rijden op de snelweg en dan denk ik eerst: ach vast een oudje, en dan kijk je bij het inhalen naar rechts en dan zit er iemand te appen achter het stuur. Echt belachelijk.
Inderdaad, ik zie dat ook vaak. Dagelijks zelfs. En mensen denken blijkbaar dat het hun rijvaardigheid niet beïnvloedt. Ik vind dat inderdaad echt onvoorstelbaar.
Of de boete terecht is of niet, het is veiliger een telefoonhouder te gebruiken. Zoals deze, voor 8,95

https://www.gsmpunt.nl/houders/universe ... XoQAvD_BwE
Laatst had iemand voor me bijna een muurtje geraakt op de weg, omdat meneer zat te bellen. Langzaam rijden, dan weer harder en slingerend. Was serieuze schade geweest als hij het geraakt had en zou een flinke opstopping veroorzaakt hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven