Fiets tijden Google Maps, klopt dat een beetje?

26-02-2025 15:08 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet volgende week ergens heen 11km verderop, OV is klote, geen auto dus ik ga fietsen. Nu zegt Google Maps dat ik dat in 36 minuten zou kunnen fietsen. Dat lijkt me wel erg optimistisch op een stadsfiets gedeeltelijk door een druk centrum. Ben van plan een uurtje van te voren te vertrekken zodat ik ruim de tijd denk te hebben en ik kom liever 10 minuten te vroeg dan 1 minuut te laat. Ik ben geen hele slome fietser maar ik word wel vaak ingehaald door met name race fietsen en e-bikes

Wat is jullie ervaring met de fietstijden die Googlemaps aangeeft?
graze wijzigde dit bericht op 26-02-2025 15:25
0.36% gewijzigd
Ik heb weleens het idee dat de fietsroutes op Google Maps door Dumoulin zijn ingereden. Binnen de bebouwde kom moet je rekenen op 13-14 Km per uur, en dan per verkeerslicht nog gemiddeld een halve tot hele minuut optellen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
KamilleT schreef:
26-02-2025 22:02

Ik vraag me altijd wel af wat mensen in godesnaam zo heerlijk vinden aan fietsen.
Gratis lichaamsbeweging, en als je het dagelijks doet kom je ook niet meer kapot aan.
Uiteindelijk heb ik er 40-45 minuten over gedaan. Op de heenweg was ik wat langzamer omdat ik goed moest kijken of ik nog goed reed maar op de terugweg was het gewoon doortrappen. Gelukkig was het in het centrum rustig en had ik de stoplichten grotendeels me. Moest ook nog een viaduct over met flink tegenwind. Maar het grootste gedeelte was dus zonder stoplichten op een fietspad langs een voorrangsweg tussen weilanden/bos. Scheelt ook een hoop.

En die anti lek banden werken echt goed, overal lag nog glas van carnaval ondanks dat er wel geveegd was.
Graze schreef:
06-03-2025 16:43
Uiteindelijk heb ik er 40-45 minuten over gedaan. Op de heenweg was ik wat langzamer omdat ik goed moest kijken of ik nog goed reed maar op de terugweg was het gewoon doortrappen. Gelukkig was het in het centrum rustig en had ik de stoplichten grotendeels me. Moest ook nog een viaduct over met flink tegenwind. Maar het grootste gedeelte was dus zonder stoplichten op een fietspad langs een voorrangsweg tussen weilanden/bos. Scheelt ook een hoop.

En die anti lek banden werken echt goed, overal lag nog glas van carnaval ondanks dat er wel geveegd was.
Controleer wel je banden op stukjes glas. Ze kunnen later dieper doordringen, zeker als je band niet op tijd opgepompt is.
oudebaas schreef:
06-03-2025 23:13
Controleer wel je banden op stukjes glas. Ze kunnen later dieper doordringen, zeker als je band niet op tijd opgepompt is.
Dat zal ik morgen eens doen.
KamilleT schreef:
26-02-2025 22:02
Ik fiets ‘nooit’, gemiddeld pakweg 10 km per jaar. Naar mijn vriend is het 6 km, langs een vaart waar het altijd stormt. Ik wil het altijd zo snel mogelijk achter de rug hebben (die drie keer dat ik gefietst heb), maar dan ben ik compleet gesloopt als ik aankom. Als ik rustig fiets en mijn hartslag normaal houd, doe ik er 25 minuten over. Dan racet de hele grijze brigade me voorbij op hun E-bike.
Ik vraag me altijd wel af wat mensen in godesnaam zo heerlijk vinden aan fietsen.

Ik vraag me dan weer af waarom je geld zou betalen om 's ochtend met je auto naar werk te gaan en in de avond dan in sportschool tegen betaling op een hometrainer zou gaan zitten terwijl je ook gratis naar je werk kunt fietsen.
Graze schreef:
06-03-2025 16:43

Goed gedaan!

Dat met die anti-lekbanden is ook gewoon geluk natuurlijk. Mijn eerste lange rit op mijn nieuwe e-bike mét anti-lekbanden reed ik door metaalsplinters mijn band lek.
Aux_Champs-Élysées schreef:
26-02-2025 16:43
Deze planner werkt fijn en accuraat: https://routeplanner.fietsersbond.nl/
En dan niet de mobiele versie gebruiken, maar de desktop weergave. Dan kan je ook je snelheid invoeren. En of je stoplichten wil vermijden.
Wat een geweldige site! Dank voor het delen.
Mijn ervaring met google maps fietsroutes is vreselijk.
Heb het meerdere keren gebruikt,
1 x werd het pad steeds slechter. Verhard naar onverhard, naar bospad, naar soort paarden-modderpad.
Andere keer moesten we trappen af! En dan gelijk een stuk of 50. Geen fietsstrookje erlangs. Of juist trappen op.
Ook hadden we een pad waar omgevallen bomen de weg versperder. En die lagen er al jaren. Er groeiden al kleine boompjes op.
Ik vraag mij of wie die paden controlleert.
Ik gebruik die app niet meer.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
07-03-2025 08:12
1 x werd het pad steeds slechter. Verhard naar onverhard, naar bospad, naar soort paarden-modderpad.
Andere keer moesten we trappen af! En dan gelijk een stuk of 50. Geen fietsstrookje erlangs. Of juist trappen op.
Ook hadden we een pad waar omgevallen bomen de weg versperder. En die lagen er al jaren. Er groeiden al kleine boompjes op.
Zoiets heb ik ook ooit gehad ja, dat google een provinciale weg aangaf waar je niet mocht fietsen en een stukje de trap op maar gelukkig wist ik daar een omweg voor. En ook een keer dat Google aangaf dat je er moest gaan lopen terwijl het gewoon fietspad was. Had nu de route even met streetview bekeken van te voren om te zien of er niks geks was.
thanx schreef:
07-03-2025 08:12
De eerder genoemde Fietsrouteplanner is veel beter. Bovendien kun je daar verschillende opties kiezen zoals de snelste, autoluw of via knooppunten.
(En je gebruikt dan geen spul van vileine techmiljardairs)
Speculaastaart schreef:
07-03-2025 06:51
Ik vraag me dan weer af waarom je geld zou betalen om 's ochtend met je auto naar werk te gaan en in de avond dan in sportschool tegen betaling op een hometrainer zou gaan zitten terwijl je ook gratis naar je werk kunt fietsen.
Ik fiets naar de sportschool en daar train ik op kracht en dat doe ik met fietsen niet.

Dus ondanks dat ik geen autobrein ben (ik heb niet eens een auto) vind ik dit altijd zo'n onnozel vals dilemma.
MargjeM schreef:
07-03-2025 18:31
Ik fiets naar de sportschool en daar train ik op kracht en dat doe ik met fietsen niet.

Dus ondanks dat ik geen autobrein ben (ik heb niet eens een auto) vind ik dit altijd zo'n onnozel vals dilemma.

Helemaal prima hoor! Ik heb ook niks tegen sportscholen hoor. Prima voor het trainen van vanalles en nog wat. Ik ken alleen ook mensen die met de auto naar de sportschool gaan om daar een uur te gaan zitten fietsen, en dat snap ik dan net niet.

Ik ga ook altijd op de fiets naar het zwembad.
pompelmoentje schreef:
07-03-2025 07:33
Wat een geweldige site! Dank voor het delen.

Maar alleen met een account te gebruiken? Dat vind ik dan weer irritant.
Such fun!1
MarindaH schreef:
07-03-2025 23:55
Nee hoor, ik gebruik hem al jaren, zonder account.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
MarindaH schreef:
07-03-2025 23:55
Nee? Heb hem al gebruikt. Routes uitgezet door de natuur en voor wielrennen. Kon gps zo downloaden.
Super site :)
Ik gebruik de fietsknooppuntenapp.
Deze is heel gebruiksvriendelijk voor het uitzetten van een tochtje.
Maar als ik naar een specifiek iets wil, blijken er daar geen knooppunten te zijn.
Ik heb hierop geen abbonement.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven