Tips huurwoning vinden

18-03-2025 20:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag Viva forum,

Ik ben teruggekeerd naar Nederland na een poos in het buitenland wonen en ik ben met spoed op zoek naar een nieuwe woning. Ik heb een baan gevonden in het deel van het land waar ik eerder woonde en ook graag blijf wonen (Randstad) en ik zit tijdelijk in een Airbnb. Nu ben ik natuurlijk al bij heel mijn netwerk aan het informeren en als een gek aan het reageren op alles wat online staat, maar hebben jullie eventueel nog tips?

Ik ben vooral benieuwd naar wat je nu in zo'n tekst moet zetten als je op een woning reageert. Ik hou het altijd kort en zakelijk: "Hoi, ik ben vampierprinsesje, zo en zo oud en werkzaam als x. Dit is mijn inkomen. Ik ben op zoek naar een woning omdat... en dit appartement leek me perfect voor mij. Mag ik op bezichtiging komen?" maar misschien is dit niet uniek genoeg en raakt het ondergesneeuwd?

Alvast bedankt!
Vooral een zak geld meenemen! En ooooveral en op alles reageren.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Hi,

Het allerbelangrijkste is SNELHEID. Sommige advertenties zijn in 10 minuten alweer offline. Dus snel reageren is key om binnen te komen. Liever te vaak gereageerd dan niet. En je kan altijd je weer terugtrekken, dus bij twijfel altijd doen.

Andere tips:
- zet op iedere site waar je zoekt alerts aan, zet je e-mail alerts aan en kijk iedere ochtend sowieso naar het nieuwe aanbod
- schrijf makelaars aan voor een zoekopdracht
- hou een lijstje bij van makelaars en bezoek iedere ochtend hun sites voor nieuw aanbod
- vertel iedereen in je netwerk dat je iets zoekt
- als je iets ziet of hoort: de beller is snellerrrr
- makelaars krijgen honderden reacties, dus inhoud boeit niet eens zoveel. Sterker nog, ze vinden mensen die extra uitgebreid vertellen en te aardig doen vaak irritant (dat is mijn ervaring tenminste in de Randstad). Hou het kort en zakelijk: "Beste heer x, Ik heb interesse in de woning aan de Boomstraat 19, kan ik een bezichtiging inplannen? Met vriendelijke groet, Vampiertje'. Het socializen doe je tijdens de bezichtiging. Pas als je een optie hebt, geef je een toelichting op je werksituatie en inkomen.
- zorg dat je van tevoren alle administratie klaar hebt liggen, voor als er om gevraagd wordt. Dit moet vaak ook snel worden aangeleverd. Dus inkomen, werksituatie, jaaroverzichten, BRP, kopie paspoort, dat soort dingen.

Kortom, snel zijn en alles klaar hebben.

Succes!
Mijn ervaring is dat vastgoedbeheerders niet alle huurwoningen online zetten.
Ik zou die beheerders dus rechtstreeks benaderen en zeggen waarnaar je op zoek bent, en wat je kunt betalen. Loonstrook laten zien.
Op die manier ben ik aan mijn (niet goedkope) huurwoning gekomen.
Ook projectontwikkelaars die in aanloop van nieuwbouw en afwachting van vergunningen, huizen verhuren met een tijdelijk contract. Bijv. Sedos die in Oegstgeest optie heeft op aanleunwoningen die tzt plaats moeten maken voor appartementen. Een beetje schimmige gang van zaken, maar wie weet...
Alles sal reg kom
Het is vooral belangrijk voor de verhuurder of je het kan betalen.

Laatst zag ik in een Facebook groep van mijn wijk een bericht van een alleenstaande moeder met 3 kinderen die een gemeubileerd appartement zocht. Zonder inkomen of budget te vermelden.

In mijn wijk zijn appartementen vanaf €1700 per maand te huur. Het alleenstaande moeder gaf mij de indruk dat ze waarschijnlijk weinig inkomen heeft (ja een vooroordeel, weet ik). En gemeubileerd met 3 kinderen die van alles slopen zou ik ook niet op wachten.

Dus misschien aangeven wat je de perfecte huurder maakt? Genoeg inkomen, geen huisdieren, rustig en netjes.
Een aanbetaling doen van een half jaar huur.
Mijn ervaring met (Particuliere huur) is dat de verhuurder het fijn vindt dat ze zekerheid hebben. Dus ik zou in mijn mail zetten wat je Jaarsalaris is. Vast contract of in ieder geval een intentieverklaring, dat je referenties hebt van eerdere verhuurders, niet roker en geen huisdieren. Deze dingen waren bij ons punten waar ze naar keken, dus als je die bij voorhand al in je mail zet maak je naar mijn idee meer kans.

Daarnaast overal inschrijven en vermelden dat je een huis zoekt; fb, linkedinn en insta. En vergeet ook marktplaats niet, daar heb ik ook ooit een huis gevonden.
Waar in de randstad zoek je een woning? Misschien is anti kraak via Ad hoc iets?
Hier in de omgeving hebben ze ook een wooncomplex gebouwd met containerwoningen. Niet groot maar wel iets voor jezelf. Nichtje heeft hier een tijd terug een studio gekregen en woont er met veel plezier.
Je inschrijven voor anti-kraakwoningen?

Gezien de stikstofproblemen voor nieuwbouw en vele bezwaarprocedures kun je er soms jaren wonen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geld.
Oh die huizenmarkt is een ramp, zelfs hier in het zuiden van het land . Ik denk dat overal de regel is : hoe meer geld je hebt en er tegenaan kunt smijten hoe meer kans . Triest eigenlijk maar ik wens je veel succes !
Geld en netwerken.
essychan schreef:
18-03-2025 22:08
Het is vooral belangrijk voor de verhuurder of je het kan betalen.

Laatst zag ik in een Facebook groep van mijn wijk een bericht van een alleenstaande moeder met 3 kinderen die een gemeubileerd appartement zocht. Zonder inkomen of budget te vermelden.

In mijn wijk zijn appartementen vanaf €1700 per maand te huur. Het alleenstaande moeder gaf mij de indruk dat ze waarschijnlijk weinig inkomen heeft (ja een vooroordeel, weet ik). En gemeubileerd met 3 kinderen die van alles slopen zou ik ook niet op wachten.

Dus misschien aangeven wat je de perfecte huurder maakt? Genoeg inkomen, geen huisdieren, rustig en netjes.
Nou, vooroordeel, iemand die zo specifiek benoemt alleenstaande moeder te zijn doet dat niet voor niets. Als je als alleenstaande advocaat met een inkomen van 5 ton per jaar een woning voor je gezin zou zoeken is het iets minder relevant of je al dan niet moeder bent. Los nog van het feit dat je dan echt niet op Facebook een berichtje hoeft te plaatsen, dan zit je bij de makelaar om iets te kopen.
himalaya schreef:
18-03-2025 22:58
Je inschrijven voor anti-kraakwoningen?

Gezien de stikstofproblemen voor nieuwbouw en vele bezwaarprocedures kun je er soms jaren wonen
Daar zijn ook lange wachtlijsten voor, hier. En toch ook echt wel vaak verhuizen.
In Amsterdam Zuidoost, tussen de arena en IKEA, worden vele kantoorpanden omgebouwd/vergroot tot appartementen. Er komt een hele nieuwe wijk bij. Er is een informatiecentrum, misschien kun je daar wat vinden
himalaya schreef:
19-03-2025 09:40
In Amsterdam Zuidoost, tussen de arena en IKEA, worden vele kantoorpanden omgebouwd/vergroot tot appartementen. Er komt een hele nieuwe wijk bij. Er is een informatiecentrum, misschien kun je daar wat vinden
OurDomain heet dat. Ik wilde het net noemen.
...
kijk ook naar expat facebook pagina's in de regio. Daar komt vaak ook woonruimte voorbij.
ankalida schreef:
19-03-2025 09:51

Misschien nog wel meer? Ik dacht een NLse naam gelezen te hebben ergens.
ankalida schreef:
19-03-2025 09:51
En nog veel meer in het Amstel III gebied en daarrond: Ensemble, Spot... https://zuidoostwoont.nl/
Dank voor alle tips. Snelheid is inderdaad waarschijnlijk het belangrijkst, zodra je niet via via binnenkomt zal het ook wel niet zoveel meer uitmaken wie je bent. Op een wachtlijst voor anti-kraak of nieuwbouw is op de langere termijn misschien een idee maar ik heb vooral zo snel mogelijk iets nodig zodat ik niet op straat sta. Ik ga door met reageren.
In het gebied wat Ankalida/olleGrieze en ik noemen zijn al nieuwbouwflats bewoond.
himalaya schreef:
20-03-2025 16:18
In het gebied wat Ankalida/olleGrieze en ik noemen zijn al nieuwbouwflats bewoond.
Zeker, o.a. Karsp is al bewoond en binnenkort zijn er nieuwe opleveringen. Die kan je volgen op de site die ik postte.
Zuid-West wonen een optie? Bij verantwoording staat dat veel mensen binnen 1 jaar na inschrijving een huis hebben gekregen

Dit is onder meer Bergen op Zoom dus niet al te ver van iig Rotterdam
Ik heb een woning gevonden trouwens! Email gestuurd op basis van een oproep in een Facebook groep. Het is echt aan het maximum van wat ik wilde uitgeven, maar is wel mooi en groot, op een voor mij ideale locatie. Dank voor alle tips nog!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven