Werk & Studie alle pijlers

Mbo opleiding -- moeizaam contact/verzuim dochter

19-03-2025 16:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende. Mijn dochter, 17, volgt een mbo opleiding sinds september afgelopen jaar. Op de middelbare school is zij, vanaf ongeveer klas 3, moeite gaan krijgen met het naar school gaan. Dit kwam oa door ASS en angst- en paniekstoornis. Hierdoor was ze erg moe en vooral ook erg angstig. Ze kreeg goede begeleiding maar is uiteindelijk zonder examen te doen van school gegaan. Wel met een goede beoordeling van haar mentor.
Afgelopen september dus gestart op het mbo, vol goede moed. Dit leek goed te gaan maar na 2 maanden stagneerde dit. Ik heb eind vorig jaar een gesprek gehad met de mentor. Mentor gaf aan geen probleem te zien in het verzuim (los van feit dat het natuurlijk blijkt geeft van dat het niet goed gaat met haar) maar dat er veel leerlingen niet de reguliere route volgen. School staat erg voor student driven en of ze nu twee jaar of 6 jaar over de opleiding doen, geen probleem. Dit gaf, op het gebied van school, wel wat rust.
Dochter kreeg toentertijd ook begeleiding vanuit een bepaalde instantie. In januari is er op initiatief van dochter, samen met die instantie, een gesprek gekomen. Hier zat de verzuimbegeleider bij, mentor, ikzelf, begeleider en dochter.
Hier werd dochter gewezen op een mogelijkheid om deel te gaan nemen aan een soort rebound klas, kleine klas waar men werkt aan persoonlijke ontwikkeling. School zelf komt dan op pauze te staan. Dit vindt ook op een andere locatie plaats.
Dochter zou hierover nadenken. In febr een vervolggesprek waar dochter aangaf moeite te hebben met het feit dat dit zich op een andere locatie bevindt. Juist omdat ze wat meer tijd nodig heeft te wennen aan een locatie/docenten. Hierop werden we ineens gewezen werden dat er ook een ondersteuningsklas is op locatie zelf, een klas van maximaal 8 leerlingen met begeleiding van de mentor zelf. Waar ze dus gaan werken aan schoolopdrachten maar in een kleinere, vertrouwdere setting. Dochter enthousiast en gaf dit ook aan. Afgesproken dat zij 1 april hier zou gaan starten maar dat zij wel naar de intake zou gaan van reboundklas zodat we dit als een soort plan B achter de hand hadden.
10 maart intake. Degene die intake afnam was verbaasd dat er vanuit school zelf weinig was gedaan in de tussentijd maar dochter zou worden geplaatst op plaatsingslijst.
Afgelopen maandag hadden we, dochter en ik, een evaluatie bij de psycholoog. Dochter vertelde enthousiast over haar start 1 april, hoeveel zin ze hierin had en hoeveel vertrouwen ze er ook in had.

Vandaag echter een mail. Toch geen ondersteuningsklas. In de mail staat: "dochter en moeder zijn meerdere malen gewezen op belang van schoolgang maar daar is geen verandering in gekomen". We hebben toch echt duidelijk uitgelegd dat het geen onwil is maar pure onmacht. Ook is hen verteld dat ze in januari is gestart met medicatie (om overprikkeling en angsten te verminderen) en dat dit goede resultaten lijkt te geven. Nu klinkt het alsof dochter gewoon niet wil.
Ook is er vanuit school echt weinig gedaan. Dochter zou ondersteuning krijgen vanuit een begeleidingsteam, bij aanmelding is dit besproken. Dochter is door hen eenmaal gebeld (in sept), daarna niets meer gehoord. Het feit dat ze werd gebeld ging erover dat ze kamp nog moest betalen ondanks dat ze niet mee is geweest vanwege haar ASS.

Vrijwel alle gesprekken en afspraken zijn op ons eigen initiatief geweest. Dochter heeft mentor diverse malen gemaild en geappt (via Teams) met de vraag aan welke opdrachten ze verder kon werken. Ze kreeg nergens reactie op. Nu wordt er gezegd dat dochter nooit wat van zich liet horen.

Excuus voor het warrige verhaal, ik baal hier echt zo ontzettend van. Net nu het een stuk beter ging met dochter en ze weer echt zin/vertrouwen er in had om weer naar school te gaan.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat concreet mijn vraag is. Wellicht iemand ervaring hiermee?
LaFleurNoire schreef:
20-03-2025 11:23
Ze begint in het nieuwe schooljaar maar heeft nu al wel zaken als een sporttest bijvoorbeeld. En tsja, die rekenproblemen zijn hoogstwaarschijnlijk dyscalculie maar nooit onderkend en dan is een test voor elkaar krijgen bijna onmogelijk want geen documentatie.

Mijn nichtje van 15 zit al bijna een jaar thuis. School wil haar niet meer hebben omdat ze letterlijk gewoon niets doet, LPA is in beeld maar er lijkt niets in gang gezet te worden behalve misschien iets van thuisonderwijs waarvan je op je klompen ziet aankomen dat dat ook geen succesnummer gaat worden. Mijn zus is zelf ook de passiviteit zelve, vindt het allemaal maar nichtjes eigen pakkie-an maar man, ik zie het somber in voor het meiske.
Je kunt wel een test 'kopen'. Dan ga je naar zo'n bureautje, dan moet je kind een soort duur traject volgen en dan kan daar dyscalculie als diagnose uitrollen.
Opbrengst is dat er een beetje extra examen tijd wordt toegekend. Zelfde oplossing als adhd en dyslexie. Ik vind dat erg raar en hoop steeds op iets beters maar daar ben ik nog niet achter. Helaas.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Valtifest schreef:
20-03-2025 18:17
Je kunt wel een test 'kopen'. Dan ga je naar zo'n bureautje, dan moet je kind een soort duur traject volgen en dan kan daar dyscalculie als diagnose uitrollen.
Opbrengst is dat er een beetje extra examen tijd wordt toegekend. Zelfde oplossing als adhd en dyslexie. Ik vind dat erg raar en hoop steeds op iets beters maar daar ben ik nog niet achter. Helaas.
Zelfs dat niet meer, lees maar:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... slexie-heb

Dus een dyscalculieonderzoek heeft echt geen enkel nut meer. En hoe dit beleid zich verhoudt tot de kwalifiactieplicht is totaal onduidelijk, want als je zo dyscalculisch bent dat ook dat magische inclusieve instellingsexamen niet lukt ben je fucked.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-03-2025 17:56
Zo zit het niet helemaal. Als iemand na zijn 18e de school verlaat zonder startkwalificatie moet school dit bij de gemeente melden en die geeft de melding dan weer door aan een zogeheten doorstroompunt. Wat dat doorstroompunt dan precies inhoudt is mij ook niet helemaal duidelijk maar van ervarenen heb ik begrepen dat die dan een keertje bellen hoe het gaat en zo en als de schoolverlater netjes aan het werk is is er vrij weinig meer aan de hand. Dus school heeft er zeker wel wat aan om te vertragen, want na de 18e verjaardag is de LPA buiten beeld en dat scheelt school een hoop gezeik.
Ah zo. We hebben inderdaad wel een brief gekregen van zo’n doorstroompunt.
Valtifest schreef:
20-03-2025 18:17
Ja, daar heeft ze dus geen reet aan, extra tijd als het volkomen abracadabra is wat je voor je neus ziet. Met een rekenmachine bij alle vragen bijvoorbeeld zou ze misschien net een 5,5 kunnen halen.
We hebben samen (ik heb “bewezen” dyscalculie)een toets op het laagst mogelijke niveau gedaan en dat was zo ongeveer ons niveau qua rekenen.
Lady*Voldemort schreef:
20-03-2025 18:23
Zelfs dat niet meer, lees maar:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... slexie-heb

Dus een dyscalculieonderzoek heeft echt geen enkel nut meer. En hoe dit beleid zich verhoudt tot de kwalifiactieplicht is totaal onduidelijk, want als je zo dyscalculisch bent dat ook dat magische inclusieve instellingsexamen niet lukt ben je fucked.
De kwalificatieplicht betekent toch niet dat iedereen een diploma moet halen?
Het betekent alleen dat mensen zonder diploma tot hun 18e onderwijs moeten volgen (dat mag ook BBL zijn).

Dus iemand die nooit voor een examen slaagt, moet hooguit langer naar school.
(dan iemand die na een HAVO-diploma op z'r 17e stopt met school. En dat doen zowiezo maar weinig mensen).
Tsja. En dat is best lullig als je wél heel graag dat diploma wil halen omdat je zonder diploma het beroep waar je jaren voor geleerd hebt en stage hebt gelopen niet mag en kan uitoefenen. Omdat je een rekentoets niet kunt halen waar werkelijk niemand in onderwijsland het nut van inziet en het bovendien niet van belang is voor het uitoefenen van je beroep.

Mijn schoonzoon is een schoolverlater met alleen een vmbo diploma en het maakt je kansen op de arbeidsmarkt wel erg beperkt, zo ook financiële onafhankelijkheid.
dreuvel schreef:
21-03-2025 07:48
De kwalificatieplicht betekent toch niet dat iedereen een diploma moet halen?
Het betekent alleen dat mensen zonder diploma tot hun 18e onderwijs moeten volgen (dat mag ook BBL zijn).

De kwalificatieplicht houdt ook in dat je als schoolverlater nog tot je 23e lastig gevallen kan worden door zo'n doorstroompunt. Misschien simplistisch van me hoor, maar als je zo graag wilt dat iedereen zich kwalificeert voor de arbeidsmarkt moet je natuurlijk niet één groep bij voorbaat al uitsluiten.
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
19-03-2025 18:23
Niet alleen hard, ook dom, want duidelijk geen enkel idee van de moeilijkheden waar autisten mee kunnen worstelen.
Zeker wel. Ik zie alleen wel duidelijk verschil tussen kinderen van ouders die alles vergoeilijken met ach mijn kind heeft autisme en kinderen van ouders die wel eisen stellen aan hun kind.
Goudglitter schreef:
21-03-2025 09:37
Zeker wel. Ik zie alleen wel duidelijk verschil tussen kinderen van ouders die alles vergoeilijken met ach mijn kind heeft autisme en kinderen van ouders die wel eisen stellen aan hun kind.
Ach, je hebt helderziende gaven dat je zomaar kun beweren dat je dat kunt zíen?

Wat gek dan dat mijn ene kind met autisme een master aan het afronden is en dat mijn andere kind met autisme met dezelfde opvoeding blij mag zijn als ze überhaupt een mbo diploma kan bemachtigen?

Oh, en dan heb ik er ook nog eentje die met z’n vingers in zijn neus een universitaire studie had kunnen afronden maar daar zó ongelofelijk ongelukkig van werd dat hij is uitgevallen en vrachtwagenchauffeur is geworden.
Ook teveel vergoelijkt zeker?
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 21-03-2025 10:11
18.84% gewijzigd
.
LaFleurNoire schreef:
21-03-2025 10:06

Oh, en dan heb ik er ook nog eentje die met z’n vingers in zijn neus een universitaire studie had kunnen afronden maar daar zó ongelofelijk ongelukkig van werd dat hij is uitgevallen en vrachtwagenchauffeur is geworden.
Ook teveel vergoelijkt zeker?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-03-2025 17:58
Reden: Stigmatiseren
56.68% gewijzigd
Goudglitter schreef:
21-03-2025 10:29
[...].
Je praat ontzettende poep. Je weet echt niet waar je het over hebt maar je leutert wel alsof je de wijsheid in pacht hebt.
De basisschool van mijn dochter zag ook helemaal niets aan haar, merkte niks op. Doodnormaal kind, sociaal, vriendinnetjes.
En dat terwijl wij élk 10 minutengesprek weer aangaven hoe het écht ging, hoe ze thuis was. En niet alleen bij voortgangsgesprekken.
Huisarts zag ook niks, orthopedagoog zei hoogbegaafd. We hebben járen moeten pushen voor een autismeonderzoek en hulp.
Op de middelbare school wisten ze het uiteraard wel want dat stond in haar dossier maar docenten wisten het niet of hielden er absoluut geen rekening mee. Mbo was beter, ze zagen en onderkenden het, maar geen expertise, personeel en tijd.

Het feit dat een school niets opmerkt of niets doet, betekent absoluut niet dat het allemaal niet zoveel voorstelt en het allemaal aan de opvoeding van TO ligt. Hoe vaak wij dat wel niet te horen hebben gekregen… naar gedrag vertoon je hier en je onnozelheid aangaande het onderwerp maar wel je stellige niet- onderbouwde mening maar blijven verkondigen, niet gehinderd door enige kennis over autisme maakt je dubbel zo ongeloofwaardig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-03-2025 17:59
Reden: Quote verwijderd
28.16% gewijzigd
Goudglitter schreef:
21-03-2025 10:29
*insert blablabla*
Maar he hier moet je alleen maar osotief zijn. Komt vast wel goed. Nou niet vanzelf.
Als TO zou denken dat het vanzelf goed kwam had ze vast niet al die moeite gedaan om in contact te blijven met school, en dan had ze vast ook dit topic niet geopend.

En je moet echt eens ophouden met het doelbewust schofferen van mensen, het wordt echt heel erg vervelend nu.
(Herman Finkers)
Goudglitter schreef:
21-03-2025 09:37
-To vergoeilijkt niks.
- Er zijn zat werkgevers die werknemers zonder diploma aannemen en intern opleiden als dat nodig is.
- ik ken heel veel studenten die nergens konden meekomen en op een andere school ineens wel aankomen en hun diploma halen.
Niet iedere school of opleiding is voor iedereen geschikt.
Ik ken echt tientallen studenten die met heel veel moeite via praktijkonderwijs en tig jaar niveau 2 achter de rug, en op de juiste opleiding, en dan niet de makkelijkste, binnen anderhalf jaar hun niveau 4 haalden en nu goed meedraaien op het hbo of een heel leuke baan of eigen onderneming hebben.
En ja, ook studenten die het lastig vonden om in een klas te zitten, die een diagnose hebben, etc etc.
Je moet echt ophouden hiermee.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Goudglitter: Niemand hoeft hier alleen maar positief te zijn, waar haal je dat vandaan? Het zou wél fijn zijn als je in elk geval leest wat er geschreven wordt. Dan kun je zien dat school teruggemaild heeft dat er wél wordt gekeken naar een oplossing, als in ondersteuningsklas.
Het is echter wel enorm naar om te lezen hoe je dochter schoffeert met "er zal wel niks van terechtkomen en zo autistisch zal ze niet zijn". Je hebt geen enkel idee waar je het over hebt en het zou fijn zijn als je eerst nadenkt voor je allerlei poep je toetsenbord uitramt.
Nu ga ik een ijsje halen met mijn jongste autist.
Na de mail van school dat er toch naar een passend programma wordt gekeken voor dochter, hebben we niets meer gehoord. Dochter zit nu behoorlijk in de rats want ze zou 1 april starten. Doordat ze nu niet weet waar ze aan toe is, loopt de stress op. Mocht ik vandaag nog niets gehoord hebben, zal ik weer contact opnemen met voorstel startdatum te verplaatsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven