Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.
woensdag 26 maart 2025 om 11:02
Er is een hierarchie in welke rechten verschillende groepen mensen belangrijk vinden, dat is waar verschillende standpunten over zijn. Problematisch is het als mensen vinden dat rechten selectief toegepast moeten worden: bv. ik heb wel recht van meningsuiting en jij niet.Siri schreef: ↑26-03-2025 10:03Je mag best vergaande uitspraken doen over anderen. Het heeft ook niet zoveel te maken met rechten die voorgaan op andere rechten.
Rechten botsen vaak per definitie. Het is geen kwestie van een hiërarchie waarbij een recht voorgaat.
Je mag in Nederland gewoon van mening zijn dat hoofddoekjes verboden moeten worden. Of dat kerken moeten worden gesloten.
Abjecte standpunten wat mij betreft. Maar daar moet je in een democratie middels debat uitkomen.
woensdag 26 maart 2025 om 11:30
Maar dat debat voeren is niet altijd handig, zie de paradox of (in)tolerance. Waarom moeten er discussies zijn over het bestaansrecht van mensen? Dat faciliteren en niet inperken, leidt tot haat en erger. Dat toont de hele situatie in de US wel aan.Siri schreef: ↑26-03-2025 10:03Je mag best vergaande uitspraken doen over anderen. Het heeft ook niet zoveel te maken met rechten die voorgaan op andere rechten.
Rechten botsen vaak per definitie. Het is geen kwestie van een hiërarchie waarbij een recht voorgaat.
Je mag in Nederland gewoon van mening zijn dat hoofddoekjes verboden moeten worden. Of dat kerken moeten worden gesloten.
Abjecte standpunten wat mij betreft. Maar daar moet je in een democratie middels debat uitkomen.

woensdag 26 maart 2025 om 11:33
Het is evengoed problematisch als mensen vinden dat bepaalde rechten voorgaan op andere rechten. Ik mag hopen dat de meeste groepen mensen die mening niet zijn toegedaan. Dus en bescherming van kwetsbaren, en ook het recht van anderen om hun mening te uiten. Niet of of, maar en en.Catalina schreef: ↑26-03-2025 11:02Er is een hierarchie in welke rechten verschillende groepen mensen belangrijk vinden, dat is waar verschillende standpunten over zijn. Problematisch is het als mensen vinden dat rechten selectief toegepast moeten worden: bv. ik heb wel recht van meningsuiting en jij niet.
Maar goed, niet iedereen zal er zo instaan.
In dit specifieke voorbeeld: een aantal Republikeinen die een wetsvoorstel oppert: volgens mij moet dat de toets van de rechter doorstaan.
Dat het opperen van een wetsvoorstel direct problematisch is, zie ik niet zo. Er zijn hele groepen Amerikanen die leven volgens een bepaalde dwingende norm die mogelijk is gemaakt omdat men tot op grote hoogte het recht heeft het leven op een eigen manier in te richten.
Allerlei vrijheden zorgt dus per definitie voor tegenstrijdigheden in de samenleving. Het gevolg is dus ook dat politici zaken in wetten willen vastleggen. Dat zal altijd zo blijven.
Wat dat betreft is een vrije samenleving een vat vol tegenstrijdigheden en een rommeltje.

woensdag 26 maart 2025 om 11:46
Misschien heb je gelijk.Blablabla97 schreef: ↑26-03-2025 11:30Maar dat debat voeren is niet altijd handig, zie de paradox of (in)tolerance. Waarom moeten er discussies zijn over het bestaansrecht van mensen? Dat faciliteren en niet inperken, leidt tot haat en erger. Dat toont de hele situatie in de US wel aan.
Ik vind het een complex vraagstuk. Als het bijvoorbeeld gaat over debatten rondom gender, kolonialisme evenals bijvoorbeeld vrouwenrechten moeten witte mannen even zwijgen en vooral luisteren. Die hebben eeuwenlang de macht in handen gehad om het debat vorm te geven.
Ik denk alleen niet dat iedereen dat kan. Dat zwijgen en luisteren. Dat vereist toch een zekere vorm van discipline en bereidheid tot zelfreflectie.
Wat dat betreft is er een patstelling ontstaan. Er wordt iets gevraagd van een groep mensen (witte mannen) die daar niet vaak niet aan kunnen voldoen.
Het gevolg van dit alles is denk ik dat partijen die zeggen het op nemen voor een groep (witte mannen, of andere conservatieven) kunnen groeien.
Maar misschien is dat wel een fase waar we doorheen moeten. En is het niet anders.
Dus waarschijnlijk heb je gelijk en zijn er in ieder geval aspecten van het debat waar je niet over moet willen discussiëren. Het gevolg is alleen wel dat we voorlopig niet verder komen.
Lastig.

woensdag 26 maart 2025 om 11:58
Anders gezegd: discussie voeren maakt het erger. Discussie inperken maakt het evengoed erger .Blablabla97 schreef: ↑26-03-2025 11:30Maar dat debat voeren is niet altijd handig, zie de paradox of (in)tolerance. Waarom moeten er discussies zijn over het bestaansrecht van mensen? Dat faciliteren en niet inperken, leidt tot haat en erger. Dat toont de hele situatie in de US wel aan.
Ik ga niet over de gedachten van anderen mensen. Dan misschien tot discussiëren?
Ik weet het ook niet precies.
woensdag 26 maart 2025 om 12:58
Ik zeg niet dat andere dingen niet problematisch (kunnen) zijn. Maar dat het problematisch is dat individuen zeggen een bepaald recht belangrijk te vinden maar alleen voor zichzelf (zoals in het voorbeeld waar het hierboven over ging) en hetzelfde recht aan anderen willen ontzeggen.Siri schreef: ↑26-03-2025 11:33Het is evengoed problematisch als mensen vinden dat bepaalde rechten voorgaan op andere rechten. Ik mag hopen dat de meeste groepen mensen die mening niet zijn toegedaan. Dus en bescherming van kwetsbaren, en ook het recht van anderen om hun mening te uiten. Niet of of, maar en en.
Maar goed, niet iedereen zal er zo instaan.
In dit specifieke voorbeeld: een aantal Republikeinen die een wetsvoorstel oppert: volgens mij moet dat de toets van de rechter doorstaan.
Dat het opperen van een wetsvoorstel direct problematisch is, zie ik niet zo. Er zijn hele groepen Amerikanen die leven volgens een bepaalde dwingende norm die mogelijk is gemaakt omdat men tot op grote hoogte het recht heeft het leven op een eigen manier in te richten.
Allerlei vrijheden zorgt dus per definitie voor tegenstrijdigheden in de samenleving. Het gevolg is dus ook dat politici zaken in wetten willen vastleggen. Dat zal altijd zo blijven.
Wat dat betreft is een vrije samenleving een vat vol tegenstrijdigheden en een rommeltje.

woensdag 26 maart 2025 om 13:35
Het is alleen niet duidelijk dat het altijd om dezelfde rechten gaat.Catalina schreef: ↑26-03-2025 12:58Ik zeg niet dat andere dingen niet problematisch (kunnen) zijn. Maar dat het problematisch is dat individuen zeggen een bepaald recht belangrijk te vinden maar alleen voor zichzelf (zoals in het voorbeeld waar het hierboven over ging) en hetzelfde recht aan anderen willen ontzeggen.
In het geval van die haardracht: het is geen uitgemaakte zaak dat een haardracht valt onder de vrijheid van meningsuiting.
Zolang dat niet het geval is, kun je ook niet met zekerheid stellen dat men vindt dat bepaalde rechten alleen voor zichzelf gelden, terwijl men dezelfde rechten anderen wil ontzeggen.
Even opgezocht: over haardracht is een hoop te doen (geweest) in de VS. Dat gaat om leerlingen met een bepaalde haardracht, gevangenen, militairen en politie-agenten.
Lagere rechtbanken zijn verdeeld over de vraag of het valt onder het First Amendment, terwijl het federale Hooggerechtshof zich hier nooit over heeft uitgesproken.
woensdag 26 maart 2025 om 14:17
Ik zie haardracht als vorm van expressie, maar mensen zouden het inderdaad als iets anders dan meningsuiting kunnen zien.Siri schreef: ↑26-03-2025 13:35Het is alleen niet duidelijk dat het altijd om dezelfde rechten gaat.
In het geval van die haardracht: het is geen uitgemaakte zaak dat een haardracht valt onder de vrijheid van meningsuiting.
Zolang dat niet het geval is, kun je ook niet met zekerheid stellen dat men vindt dat bepaalde rechten alleen voor zichzelf gelden, terwijl men dezelfde rechten anderen wil ontzeggen.
Even opgezocht: over haardracht is een hoop te doen (geweest) in de VS. Dat gaat om leerlingen met een bepaalde haardracht, gevangenen, militairen en politie-agenten.
Lagere rechtbanken zijn verdeeld over de vraag of het valt onder het First Amendment, terwijl het federale Hooggerechtshof zich hier nooit over heeft uitgesproken.
Duidelijker voorbeeld van het probleem waar ik het over heb: mensen die hun eigen vrijheid van meningsuiting sterk aanroepen als het gaat om wat zij moeten mogen zeggen, maar nu de lijst met verboden woorden vieren waarmee de vrijheid van meningsuiting (van anderen) aangetast wordt.
woensdag 26 maart 2025 om 15:24
Overwinning voor Groenland: https://nos.nl/artikel/2561183-gewijzig ... denemarken
De vrouw van JD Vance (en hijzelf zou ook aanhaken beweerde hij gisteren) en veiligheidsman Waltz komen toch niet, waarschijnlijk door de tegenwerking van de Groenlanders.
De vrouw van JD Vance (en hijzelf zou ook aanhaken beweerde hij gisteren) en veiligheidsman Waltz komen toch niet, waarschijnlijk door de tegenwerking van de Groenlanders.
Coffee is never my cup of tea
woensdag 26 maart 2025 om 15:31
Mijn idee: Hier zijn een heel aantal topdiplomaten heel erg hard topsport diplomatie aan het bedrijven geweest om deze prestatie afgeleverd te krijgen.Marianneke schreef: ↑26-03-2025 15:24Overwinning voor Groenland: https://nos.nl/artikel/2561183-gewijzig ... denemarken
Volgens mij moet je mensen zoals Vance en Waltz heel erg in hun ego strelen en het zo weten te krijgen dat ze denken dat het hun eigen idee is, om af te zien van het bijwonen van de hondenslee race. Dat ze daarmee Groenland en Amerika een dienst bewijzen, niet op de manier zoals Groenland het ziet, maar binnen hun eigen bubbel.
Elke morgen opnieuw, en straks vanaf een uur of 17, ben ik weer bezorgd welke idioterijen er nu weer verschijnen aan plannen en voornemens. Het is zó onvoorspelbaar en onveilig omdat ze geen enkele norm of regel volgen die we in de loop van de tijd met elkaar afgesproken hebben, dat je op alles voorbereid moet zijn. Ik word er hyperalert van in elk geval.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
woensdag 26 maart 2025 om 15:50
Hier zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, en ik denk dat Rutte hier ook wel een rol in speelt.Doreia* schreef: ↑26-03-2025 15:31Mijn idee: Hier zijn een heel aantal topdiplomaten heel erg hard topsport diplomatie aan het bedrijven geweest om deze prestatie afgeleverd te krijgen.
Volgens mij moet je mensen zoals Vance en Waltz heel erg in hun ego strelen en het zo weten te krijgen dat ze denken dat het hun eigen idee is, om af te zien van het bijwonen van de hondenslee race. Dat ze daarmee Groenland en Amerika een dienst bewijzen, niet op de manier zoals Groenland het ziet, maar binnen hun eigen bubbel.
Elke morgen opnieuw, en straks vanaf een uur of 17, ben ik weer bezorgd welke idioterijen er nu weer verschijnen aan plannen en voornemens. Het is zó onvoorspelbaar en onveilig omdat ze geen enkele norm of regel volgen die we in de loop van de tijd met elkaar afgesproken hebben, dat je op alles voorbereid moet zijn. Ik word er hyperalert van in elk geval.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
woensdag 26 maart 2025 om 17:03
Wat als die idioten niet per ongeluk een journalist hadden toegevoegd aan hun chatgroepje maar iemand die de informatie aan de Houthi's had doorgespeeld waardoor deze alles wisten en vervolgens de Amerikanen hadden aangevallen voordat de Amerikanen hun verrassingsaanval deden? Wie hadden ze dan de schuld gegeven als er Amerikaanse slachtoffers waren gevallen?
woensdag 26 maart 2025 om 17:19
Natuurlijk kun je een statement maken met je haardracht, maar je kunt ook heel praktische redenen hebben om je haar op een bepaalde manier te dragen. Net zoals er praktische redenen kunnen zijn voor een voorgeschreven haardracht (bijvoorbeeld je haar vast als je in de horeca werkt.) Voor mijn gevoel is zo'n voorstel als nu in de VS meer een aanval op de lichamelijke integriteit. Het dwingt immers (in dit geval) kinderen om iets aan hun uiterlijk te veranderen, om ze te onderwerpen aan een bepaalde levensvisie. Maar misschien heb ik het mis of zie ik dat te zwaar.Catalina schreef: ↑26-03-2025 14:17Ik zie haardracht als vorm van expressie, maar mensen zouden het inderdaad als iets anders dan meningsuiting kunnen zien.
Duidelijker voorbeeld van het probleem waar ik het over heb: mensen die hun eigen vrijheid van meningsuiting sterk aanroepen als het gaat om wat zij moeten mogen zeggen, maar nu de lijst met verboden woorden vieren waarmee de vrijheid van meningsuiting (van anderen) aangetast wordt.
woensdag 26 maart 2025 om 17:21
Ik heb ook het idee dat er achter de schermen mensen zich de blaren op hun tong praten om alle gekkigheid weer een beetje recht te breien.Doreia* schreef: ↑26-03-2025 15:31Mijn idee: Hier zijn een heel aantal topdiplomaten heel erg hard topsport diplomatie aan het bedrijven geweest om deze prestatie afgeleverd te krijgen.
woensdag 26 maart 2025 om 19:22
Hier zou ik me als Griekenland zorgen om maken. Trump verklaart namelijk alles waar hij geen belang aan hecht of wat hij actief bestrijdt tot nationale feestdag tegenwoordig.
Trump tekent een proclamatie waarin hij 25 maart 2025 verklaart tot Griekse Onafhankelijkheidsdag, een nationale feestdag ter viering van de gedeelde democratische idealen van Griekenland en de Verenigde Staten.
https://www.whitehouse.gov/presidential ... racy-2025/
Trump tekent een proclamatie waarin hij 25 maart 2025 verklaart tot Griekse Onafhankelijkheidsdag, een nationale feestdag ter viering van de gedeelde democratische idealen van Griekenland en de Verenigde Staten.
https://www.whitehouse.gov/presidential ... racy-2025/
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

woensdag 26 maart 2025 om 20:04
Volgens mij niets aan de hand.
Het schijnt dat Griekse Onafhankelijkheidsdag sinds 1987 wordt gevierd in het Witte Huis.
En:
The Congress, by Public Law 99 - 532, has designated March 25, 1987, as ``Greek Independence Day: A National Day of Celebration of Greek and American Democracy'' and has authorized and requested the President to issue a proclamation in observance of this event.
https://www.reaganlibrary.gov/archives/ ... -greek-and
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heeft Trump weer eens een scheet gelaten waar iedereen van in paniek schiet.
Het schijnt dat Griekse Onafhankelijkheidsdag sinds 1987 wordt gevierd in het Witte Huis.
En:
The Congress, by Public Law 99 - 532, has designated March 25, 1987, as ``Greek Independence Day: A National Day of Celebration of Greek and American Democracy'' and has authorized and requested the President to issue a proclamation in observance of this event.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heeft Trump weer eens een scheet gelaten waar iedereen van in paniek schiet.

woensdag 26 maart 2025 om 20:15
Hier bijna dezelfde verklaring en tekst, maar dan ondertekent door Obama. Met iets andere woorden.
https://obamawhitehouse.archives.gov/th ... celebratio
Ik zie ook dat de door mij bekritiseerde Kirsten Verdel het in haar lijstje heeft genoemd.
Maar het is helemaal geen nieuws dus. Zonder context zijn die losse feiten mogelijk redelijk waardeloos.
Je kunt zelf natuurlijk ook op zoek naar context op het internet. Ik vind het ook een beetje lui om eerlijk te zijn, dat roepen, zonder even te kijken wat een en ander inhoudt.
woensdag 26 maart 2025 om 20:29

woensdag 26 maart 2025 om 20:36
Haha! Op zich is de paniek/zorgen rondom Trump goed te begrijpen. Maar hij is ook gewoon president en zal ook normale presidenten-dingen doen.
In zijn verklaring benadrukt hij in ieder geval (iets dat Obama niet zei):
The permanent presence of naval forces in Souda Bay and bilateral training events enhance warfighting capabilities and reflect our mutual commitment to joint military cooperation as a cornerstone of security and stability in Europe.
Iets wat voor Europa wellicht positief is. In hoeverre deze verklaring en Trumps woorden iets waard zijn.
zondag 30 maart 2025 om 12:24
Dreigen met militair ingrijpen om Groenland te annexeren vind jij zeker ook maar een scheet?Siri schreef: ↑26-03-2025 20:04Volgens mij niets aan de hand.
En:

zondag 30 maart 2025 om 13:00
Je lijkt niets te begrijpen van mijn posts.
En je denkt nogal zwart-wit.
Er gebeuren in de VS voldoende zaken die zeer zorgwekkend zijn en het posten waard zijn. Maar dat geldt niet voor alles wat Trump doet.
zondag 30 maart 2025 om 15:23
Nieuw dieptepunt in eigen land: minister Faber weigert oud-COA-medewerkers een lintje te geven, hoewel ze officieel zijn voorgedragen.
Daar gaat ze helemaal niet over! Die mensen hebben gewoon het werk gedaan dat de overheid en haar eigen ministerie ze heeft opgedragen. Het is bespottelijk om dit ook nog te willen politiseren. De grote blonde roerganger vindt het natuurlijk weer schitterend allemaal.
Daar gaat ze helemaal niet over! Die mensen hebben gewoon het werk gedaan dat de overheid en haar eigen ministerie ze heeft opgedragen. Het is bespottelijk om dit ook nog te willen politiseren. De grote blonde roerganger vindt het natuurlijk weer schitterend allemaal.
zondag 30 maart 2025 om 15:25
GriebusDus schreef: ↑30-03-2025 15:23Nieuw dieptepunt in eigen land: minister Faber weigert oud-COA-medewerkers een lintje te geven, hoewel ze officieel zijn voorgedragen.
Ik open er net een topic over. Ik vind dit in- en intriest.
Coffee is never my cup of tea
zondag 30 maart 2025 om 17:11
Net als je denkt dat het niet gekker kan weten ze zichzelf weer te overtreffenGriebusDus schreef: ↑30-03-2025 15:23Nieuw dieptepunt in eigen land: minister Faber weigert oud-COA-medewerkers een lintje te geven, hoewel ze officieel zijn voorgedragen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in