De domheid regeert

03-04-2025 12:26 555 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs las ik het boek "De domheid regeert" van Sander Schimmelpenninck. En dat heeft me aan het denken gezet.

Mensen zijn steeds dommer of doen zich steeds dommer voor. In de politiek maar ook de normale mens.
Ik wil het vooral over het laatste hebben. En social media. Want het begint me ook op te vallen.
Mensen zitten in hun eigen waarheid en bubbel, met name op social media.

Wat problemen:
- daling vaccinaties. Ziekten als mazelen komen weer terug. Een deel van de mensen gelooft wetenschappers en experts niet meer maar luistert liever naar één of andere influencer.
- klimaatverandering wordt ontkend. Nu ook weer berichten over droogte op social media. En echt tig reacties met lachende gezichtjes, dat het klimaathysterie is, dat er geen probleem is. Ook al leggen expert het uit. Het wordt ontkend en niet geloofd.
- als er een aanslag is ergens komen de complottheorieën weer naar boven. Het is nep. Of: de politie doet maar wat etc.
- algoritmes met desinformatie waar mensen in zitten.

Het gaat in mijn beleving van kwaad naar erger sinds corona. En ik vraag me af wat de toekomst hiervan is....

We hebben best wel wat problemen momenteel. Bijvoorbeeld klimaatverandering. Dit zal van ons in de toekomst aanpassingen vragen zoals bepaalde delen van het jaar geen onnodig watergebruik. Maar ja, het wordt door een groep ontkend. Wat dan ?
Of ziekten die weer oprukken en onvermijdelijk doden tot gevolg gaan hebben zoals nu met de mazelen.

Mensen lijken steeds meer in eigen waarheid en wereld te leven.

Hoe denken jullie hierover ?
Mistborn schreef:
04-04-2025 13:49
Volgens mij wordt er weer om mijn vraag heengekletst. Er is nu op verschillende plekken een mazelenuitbraak. Daar kunnen kinderen behoorlijk ziek van worden. In de VS is het eerste kind al overleden.

Wat vinden degenen die niet vaccineren hiervan? Je hebt je eigen onderzoek gedaan. Je hebt het recht om hier zelf een keuze in te maken. Prima. Maar een ziekte die hier geen slachtoffers meer maakte steekt nu weer de kop op. Puur en alleen omdat men nav eigen onderzoek niet vaccineert. Ik ben echt benieuwd wat je dan denkt. Hoe verkoop je dit aan jezelf?
Je geeft het antwoord zelf al. Kinderen kunnen er behoorlijk ziek van woorden. In de VS is een kind overleden. Dat klinkt weinig alarmerend.

Ik ben voor vaccinatie.

Maar je zult de weigeraars toch moeten overtuigen. (De meeste weigeraars doen dat trouwens niet naar aanleiding van eigen onderzoek, maar vanuit religieuze overwegingen).
Siri schreef:
04-04-2025 13:36
Dus is de overheid wel een eenheid. In dit geval in ieder geval.

En over die deskundigen:

Uit een analyse van De Volkskrant:

Het OMT werd hét orakel en de lievelingsadviseur van het kabinet ineen: ‘Dat leidde tot ongewenste adviezen’

De adviezen zelf werden er intussen niet beter op. Mitsen en maren die het OMT aan het kabinet had moeten voorleggen, loste het OMT onderling op, minderheidsstandpunten kwamen niet in de adviezen, en doordat het kabinet zo verslingerd was aan het OMT raakten de belangen van bijvoorbeeld onderwijs, ondernemers en de cultuursector ondergesneeuwd.

Als mitsen en maren niet doorkomen voedt dat wappies alleen maar.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc58ca20/

Overigens kun je over die mondkapjes twisten. Maar die avondklok vond ik toch wel een grote misser. Ook omdat daar zware negatieve neveneffecten aan vast zatten.
Die avondklok hadden ze bij twijfel niet moeten invoeren. De overheid moet sowieso terughoudend zijn als er twijfel is. Dit in verband met haar enorme macht.
Tja, maar dat is dus jouw mening. Daar kun je verder dus nauwelijks over discussiëren, omdat je niet hard kunt maken of de voordelen kleiner waren dan de nadelen.

En dat geldt zeker voor de coronaperiode: omdat er veel maatregelen tegelijk werden genomen kun je achteraf nooit meer goed vaststellen wat de exacte bijdrage was van 1 maatregel.

Ik vond de avondklok volkomen logisch, maar hoeveel ie bijgedragen heeft aan het verminderen van het aantal besmettingen weet ik niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
TinyTiny schreef:
04-04-2025 13:57
Ook dat. Het tegen iets zijn of ergens geen vertrouwen in hebben, komt ergens vandaan. Die zorgen wegnemen blijft ook belangrijk, of het ook lukt is een 2e.

Nog even het voorbeeld over die mondkapjes: als ze bij de overheid hadden gezegd er zijn aanwijzingen dat het in ieder geval iets helpt en we willen gewoon alles doen om verspreiding proberen tegen te gaan, dus draag aub dat ding had ik al veel prettiger gevonden in de communicatie dan eerst vanuit van Dissel horen dat het geen zin heeft en later dat ding verplichten.
Maar zou het het beleid wel meer gezwalkt, terwijl ze in veel gevallen nog helemaal niet wisten hoe het zat. Het werd alleen wel zo'n beetje elke keer met zekerheid gesteld.
Maar dat is dus een communicatieding. Waarschijnlijk is er ergens een communicatieadviseur die denkt dat als je de onzekerheden benoemt, dat mensen je dan niet serieus nemen.
Of mss dacht Rutte dat zelf, geen idee.

Ik vind het alleen dus dan wel weer dom als je dat mechanisme niet ziet en dan beweert dat 'de overheid' onbetrouwbaar is.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:21
Tja, maar dat is dus jouw mening. Daar kun je verder dus nauwelijks over discussiëren, omdat je niet hard kunt maken of de voordelen kleiner waren dan de nadelen.

En dat geldt zeker voor de coronaperiode: omdat er veel maatregelen tegelijk werden genomen kun je achteraf nooit meer goed vaststellen wat de exacte bijdrage was van 1 maatregel.

Ik vond de avondklok volkomen logisch, maar hoeveel ie bijgedragen heeft aan het verminderen van het aantal besmettingen weet ik niet.
Mijn mening?

De overheid was te stellig en er was tijdens en na net invoeren te weinig evaluatie en te weinig lerend vermogen.

Ik vond het helemaal niet volkomen logisch. En ik was niet de enige.

https://www.parool.nl/nederland/onderzo ... ~b9290b13/
Avondklok kan ik natuurlijk alleen persoonlijk over zeggen dat ik toch al niet/ nauwelijks bij allerlei mensen kwam, maar dat het wel betekende dat mijn man elke keer met pakken papierwerk zat voor het werk. Ik vond het ook debiel, want of ik nou om half 8 of half 9 ergens ben, wat maakt het uit?
Iemand die elke dag bij iemand anders langs gaat, maar voordat de avondklok in gaat, zal een groter risico hebben op verspreiden dan iemand die 1x in de week ergens na de avondklok iemand ziet.
Maargoed, valt inderdaad niet meer te bewijzen of het in z'n geheel wel heeft uitgemaakt. Ik gok dat het heel weinig heeft uitgemaakt.
Siri schreef:
04-04-2025 13:37
Er zijn meer dan voldoende mensen die goede reden hadden om kritisch te zijn over medisch deskundigen. En die daar achteraf gelijk in hadden. Soms op basis van een gevoel.

Je slaat het wel een beetje plat allemaal.
En exact daar gaat het mis.

Ik ben 3x slachtoffer geweest van een medische misser, waarvan 2x potentieel dodelijk en die 3e heeft mij met een levenslang slecht functionerende arm opgezadeld.
En toch blijf ik vertrouwen hebben in artsen.

Dat er weleens iets misgaat is helemaal geen goede reden om de hele groep te wantrouwen.

Hannah Arendt
Claire45 schreef:
04-04-2025 14:04
Eens. Bovendien zijn er ook kritische artsen die wat verder kijken dan de protocollen, en dat zijn doorgaans de artsen die de vakliteratuur nog bijhouden en echt een passie hebben voor hun vakgebied.
Waarmee je dus een hele grote groep wegzet als een soort lapzwansen.

Alle artsen houden namelijk hun vakliteratuur bij.

Hannah Arendt
Ik denk dat het hele 'te stellig' ervoor heeft gezorgd dat er juist meer wantrouwen kwam. Want je kunt dit uitleggen als een manier van communiceren of als halve waarheden verkondigen of zelfs liegen.
Siri schreef:
04-04-2025 14:05
Je geeft het antwoord zelf al. Kinderen kunnen er behoorlijk ziek van woorden. In de VS is een kind overleden. Dat klinkt weinig alarmerend.

Ik ben voor vaccinatie.

Maar je zult de weigeraars toch moeten overtuigen. (De meeste weigeraars doen dat trouwens niet naar aanleiding van eigen onderzoek, maar vanuit religieuze overwegingen).
O_O

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 11:58
Heb jij een betere term?

Ik weet wel dat er een waardeoordeel hangt aan 'dom', maar het woord geeft ook wel iets weer wat je 'objectief' zou kunnen zien.
Paska heeft het over domme mensen, dat vind ik een waardeoordeel.
Mijn buurvrouw heeft een abonnement op 'De Andere Krant' en is dus tegen vaccinaties maar weet ook alles van flora en fauna.
Ik vind dus wel dat mensen domme dingen kunnen doen of zeggen maar dat dat ze nog niet direct domme mensen maakt.
Siri schreef:
04-04-2025 14:27
Mijn mening?

De overheid was te stellig en er was tijdens en na net invoeren te weinig evaluatie en te weinig lerend vermogen.

Ik vond het helemaal niet volkomen logisch. En ik was niet de enige.

https://www.parool.nl/nederland/onderzo ... ~b9290b13/
Wat ik zeg: je kunt niet 1 maatregel onderzoeken als je er 20 tegelijk instelt.

En ik vind het prima als dat veel beter geëvalueerd wordt, maar dat er nooit volledige zekerheid komt is wat mij betreft gewoon een feit.
solomio wijzigde dit bericht op 04-04-2025 14:34
13.16% gewijzigd

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:31
O_O
Ik bedoel dat ik best begrijp dat mensen besluiten om hun kinderen niet te vaccineren als dit het risico is.

En lees anders dit artikel:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ma ... ~b9b4a434/

https://archive.is/jjp3z

Ook dit onderwerp is genuanceerder.
Siri schreef:
04-04-2025 14:34
Ik bedoel dat ik best begrijp dat mensen besluiten om hun kinderen niet te vaccineren als dit het risico is.

En lees anders dit artikel:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ma ... ~b9b4a434/

https://archive.is/jjp3z

Ook dit onderwerp is genuanceerder.
Hoeveel kinderen moeten er dan overlijden voordat jij het wel alarmerend vindt?

Echt hoor, wat een rare opmerking.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:35
Hoeveel kinderen moeten er dan overlijden voordat jij het wel alarmerend vindt?

Echt hoor, wat een rare opmerking.
Nee, het is geen rare opmerking. Het is een feit dat een dode in de VS voor hier weinig alarmerend is voor een groep mensen.

En lees het artikel anders even.
TinyTiny schreef:
Ik denk dat het hele 'te stellig' ervoor heeft gezorgd dat er juist meer wantrouwen kwam. Want je kunt dit uitleggen als een manier van communiceren of als halve waarheden verkondigen of zelfs liegen.
Ik kon om die reden niet eens naar die persconferenties kijken. Ik wilde daar zelf gaan staan en dan wel iets meer van de onzekerheden duidelijk maken.

Maar tegelijk was ik dus prima in staat om wat 'de overheid' zei de combineren met de medische kennis op dat moment, dus ondanks dat stellige bleef ik wel gewoon overtuigd van de noodzaak.

En ja, als mensen dan afhaken door dat 'stellige', terwijl er een heftige pandemie rondgaat, dan vind ik dat dom.
Kan er niks anders van maken.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:33
Wat ik zeg: je kunt niet 1 maatregel onderzoeken als je er 20 tegelijk instelt.

En ik vind het prima als dat veel beter geëvalueerd wordt, maar dat er nooit volledige zekerheid komt is wat mij betreft gewoon een feit.

Ik snap je standpunt daarom niet zo goed over mensen die kritiek leveren op de overheid.
Het is dom om je te laten voorstaan op je intelligentie want je hebt er zelf werkelijk niks aan bijgedragen.
Ars longa, vita brevis
Siri schreef:
04-04-2025 14:37
Nee, het is geen rare opmerking. Het is een feit dat een dode in de VS voor hier weinig alarmerend is voor een groep mensen.

En lees het artikel anders even.
Ik heb het artikel gelezen.
En nu?

We doen er massaal alles aan om kinderen zo gezond mogelijk te laten opgroeien, maar af en toe een mazelen-dode is niet alarmerend?

En er is inmiddels nog veel meer onderzoek gedaan:
https://amsterdamumc.org/nl/vandaag/hoe ... -wist-.htm

Wereldwijd is het een belangrijke doodsoorzaak:
https://www.rtl.nl/nieuws/nieuws/artike ... 0in%202022.
solomio wijzigde dit bericht op 04-04-2025 14:47
0.11% gewijzigd

Hannah Arendt
Solomio schreef:
Waarmee je dus een hele grote groep wegzet als een soort lapzwansen.

Alle artsen houden namelijk hun vakliteratuur bij.
Onze specifieke arts in ieder geval onvoldoende op het gebied waar wij mee te maken hadden, iets dat vrij veel voorkomt trouwens. Ook na aangeven van de ontwikkelingen (zo nieuwe was het ook weer niet) gaf hij aan dit verder uit te zoeken. Volgende bezoek keek hij bij bepaalde termen weer alsof hij water zag branden.
En oh ja, hij volgde ook letterlijk protocol (logisch is het begin), maar vrij snel bleek dat het in dit geval geen optie was. Maar toch protocol blijven volgen en dan nog aangeven dat het nu wel zo'n beetje tijd was dat het euvel voorbij moest zijn. Ehh, nee. Het werd alleen maar erger, dat hebben we al meerdere keren gemeld bij je. Je hebt zelfs gisteren nog de dosis medicatie verhoogd.....

Maargoed, 1 specifieke arts en anekdotisch ken ik nog meer gevallen. Zegt er natuurlijk niets over dat het in het algemeen wel goed gaat. Maar wat mij betreft voldoende reden om kritisch te blijven.
Siri schreef:
04-04-2025 14:39
Ik snap je standpunt daarom niet zo goed over mensen die kritiek leveren op de overheid.
Nogmaals: de overheid is enorm groot.
Kritiek op 'de overheid' is wat mij betreft dus onzin.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:43
Ik heb het artikel gelezen.
En nu?

We doen er massaal alles aan om kinderen zo gezond mogelijk te laten opgroeien, maar af en toe een mazelen-dode is niet alarmerend?

En er is inmiddels nog veel meer onderzoek gedaan:
https://amsterdamumc.org/nl/vandaag/hoe ... -wist-.htm

Wereldwijs is het een belangrijke doodsoorzaak:
https://www.rtl.nl/nieuws/nieuws/artike ... 0in%202022.
Ik reageer op een forummer die zegt dat er een dode is gevallen in de VS en die daarbij vraagt waarom mensen zich alsnog niet laten vaccineren. Het ging precies daarover.

Sinds wanneer zijn overzeese dodenoorzaken (van 1 persoon) hier alarmerend?

Nogmaals: ik vind het belangrijk mij te vaccineren en ik vind ook dat kinderen gevaccineerd moeten worden. Maar ik begrijp de beweegredenen van de weigeraars. Dat onderscheid lijk je niet te zien.
Siri schreef:
04-04-2025 14:47
Ik reageer op een forummer die zegt dat er een dode is gevallen in de VS en die daarbij vraagt waarom mensen zich alsnog niet laten vaccineren. Het ging precies daarover.

Nogmaals: ik vind het belangrijk mij te vaccineren en ik vind ook dat kinderen gevaccineerd moeten worden. Maar ik begrijp de beweegredenen van de weigeraars. Dat onderscheid lijk je niet te zien.
Mss sinds er ook in Nederland een mazelenuitbraak is?

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-04-2025 14:45
Nogmaals: de overheid is enorm groot.
Kritiek op 'de overheid' is wat mij betreft dus onzin.
Dan is kritiek op critici en wappies ook onzin. Volgens jouw logica.
Siri schreef:
04-04-2025 14:47

Ik begrijp die niet, eerlijk gezegd. Je brengt je kind en anderen in gevaar door (kinderen) niet te vaccineren.
anoniem_67f6593649721 wijzigde dit bericht op 04-04-2025 14:49
0.16% gewijzigd
Solomio schreef:
04-04-2025 14:48
Mss sinds er ook in Nederland een mazelenuitbraak is?
Ja, dat klopt. Maar de GGD en de overheid vinden dit nog niet alarmerend. Wel wat elders in Europa gebeurt.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 04-04-2025 15:55
0.43% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven