Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 3 juli 2025 om 13:24
Dat klopt, die is misschien of terecht wel heel naïef maar vooralsnog is Trump de zowat enige hoop op een staakt tot vuren. Andere omliggende landen doen ook niet heel veel, Europa is nog aan het steggelen voor sancties, dus naïef of niet, ik hoop gewoon dat er vrede komt EN dat via onderhandelingen de positie van de Palestijnen ook meegewogen wordt. Want ik zie eigenlijk niet echt iets anders gebeuren nu? Wat constructief is dan he?
Ik wil gewoon een einde aan onschuldige slachtoffers, per direct. En dan vanuit daar hoop ik dat er een weg komt naar een duurzame oplossing voor alle partijen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 13:30
Die soldaten zijn ook in gevecht met onschuldige burgers. Vandaar het grote aantal burgerslachtoffers.Ladyday21 schreef: ↑03-07-2025 13:16Uit de hand gelopen in de zin van totaal geëscaleerd. Niet de beste woordkeus inderdaad.
Maar ja, zeker een POV ten aanzien van gevallen soldaten. Namelijk dat deze soldaten in gevecht zijn met een terroristische organisatie die Israël en zijn inwoners bedreigt. Dat de hele oorlog zou moeten stoppen neemt niet weg dat deze mensen nog steeds aan het vechten zijn met Hamas -en andere terroristische organisaties-
Hoe komen deze soldaten om? In direct gevecht met Hamas, door Bobby-traps van Hamas, door drone aanvallen van Hamas -en ook een gedeelte door friendly-fire. Vanuit de POV van de naasten van deze jonge mensen zijn het helden.
Dat kan bestaan naast het feit, dat de oorlog moet stoppen.
En daar spreken ze zich inderdaad niet tegen uit. Maar ze hebben zich in januari 2025 wel degelijk uitgesproken voor een staakt-het-vuren. En verdere onderhandelingen.
Al zullen ze inderdaad altijd de veiligheid van Israël als uitgangspunt hebben.
Ook Saudie Arabië eist nu van Israël dat voor genormaliseerde betrekkingen, Israël zorgt dat Hamas niets meer te zeggen heeft in Gaza. Hoe moet dat bereikt worden? En dat is geen retorische vraag. Ik weet het antwoord echt niet.
Soldaten zijn in een genocidale context nooit helden.
Ik begrijp best dat anderen hier anders tegenaan kijken. Maar ik dacht dat deze discussie inmiddels achter ons lag. Dat vriend en vijand er inmiddels wel van overtuigd is dat Israel niet alleen maar tegen Hamas vecht.
paradise wijzigde dit bericht op 03-07-2025 13:34
7.11% gewijzigd
donderdag 3 juli 2025 om 13:33
donderdag 3 juli 2025 om 13:38
72Jelle schreef: ↑03-07-2025 10:44Niet persé hier. Gewoon, is het Israëlische volk het met alles eens? Hebben ze ook een grens of laten ze alles over zich heen komen?
Hebben andere politieke partijen daar grenzen, rode lijnen? Tot nu toe worden het geweld, de plannen, alleen maar extremer.
Vinden de joodse ouders in Nederland het prima dat een ' Stand with us" dat openlijk achter Netanyahu staat, op een Nederlands voetbalfeestje met flyers staat? De organisatie vond het kennelijk normaal.
Het zijn vragen die in mij op komen.
Waar staat Israël zelf zonder Netanyahu?
En nee, niet persé richting jou.
Ik snap wat je zegt, en daar ben ik het ook mee eens. Vooral je laatste alinea. Echter is dat ook niet meten met 2 maten? Verlangen wij diezelfde instelling ook voor Islamitische ouders of organisaties wanneer het gaat om de genocide in Soedan? (De RSF bestaat overwegend uit moslims echter strijden zij wel tegen minderheden die vaak ook Moslim zijn) Ook vragen wij niet om een statement van Moslims wanneer het gaat om Christenvervolgingen in Nigeria.
Maar een deel van de Moslimgemeenschap vindt het ook goed wanneer een haatprediker uit een ander land komt spreken op een door hen georganiseerde bijeenkomst. De weerstand voor zo'n prediker komt vanuit de politiek, maar veelal niet vanuit hun eigen gemeenschap.
En "wij" verwachten van Moslims in Nederland ook niet dat ze afstand nemen van controversiële organisaties toch?
In dat opzicht vind ik het lastig om daar een oordeel over te hebben, want dan voelt het een beetje als meten met 2 maten.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 13:46
Oh, zeker wel. Neem de Marokkaanse Nederlanders, die zich publiekelijk en massaal moesten verontschuldigen voor 11 september. Want het is tenslotte toch één grote zandbak en die Afghaanse vrouwen dragen ook een hoofddoek, dus 1+1 =2. Dat Marokko verder van Afghanistan ligt dan Nederland, deed er niet toe.MrsM schreef: ↑03-07-2025 13:38Ik snap wat je zegt, en daar ben ik het ook mee eens. Vooral je laatste alinea. Echter is dat ook niet meten met 2 maten? Verlangen wij diezelfde instelling ook voor Islamitische ouders of organisaties wanneer het gaat om de genocide in Soedan? (De RSF bestaat overwegend uit moslims echter strijden zij wel tegen minderheden die vaak ook Moslim zijn) Ook vragen wij niet om een statement van Moslims wanneer het gaat om Christenvervolgingen in Nigeria.
Maar een deel van de Moslimgemeenschap vindt het ook goed wanneer een haatprediker uit een ander land komt spreken op een door hen georganiseerde bijeenkomst. De weerstand voor zo'n prediker komt vanuit de politiek, maar veelal niet vanuit hun eigen gemeenschap.
En "wij" verwachten van Moslims in Nederland ook niet dat ze afstand nemen van controversiële organisaties toch?
In dat opzicht vind ik het lastig om daar een oordeel over te hebben, want dan voelt het een beetje als meten met 2 maten.
Dat gaat nog niet eens over hetzelfde werelddeel!
donderdag 3 juli 2025 om 13:49
Stand with Us spreekt positief over twee elementen die een grote rol spelen bij mogelijke genocide in Gaza.
Dat is het leger (die helden worden genoemd) en de voedseldistributie (lachende gezichten terwijl er op scherp wordt geschoten op Palestijnen?).
Waarom vind je het nodig om in deze context een andere zienswijze te belichten? Waarom moet de andere kant ook worden belicht in deze?
Niemand dwingt je om het toch op te nemen voor de acties van Israël (strijd tegen Hamas).
Bij kritiek doe je je deurtje dicht en ben je niet thuis. Zeg dan niets.
donderdag 3 juli 2025 om 13:54
GriebusDus schreef: ↑03-07-2025 13:46Oh, zeker wel. Neem de Marokkaanse Nederlanders, die zich publiekelijk en massaal moesten verontschuldigen voor 11 september. Want het is tenslotte toch één grote zandbak en die Afghaanse vrouwen dragen ook een hoofddoek, dus 1+1 =2. Dat Marokko verder van Afghanistan ligt dan Nederland, deed er niet toe.
Dat gaat nog niet eens over hetzelfde werelddeel!
Nou ja dat van 9/11 weet ik niet meer, hoe en of daar publiekelijk afstand van werd gevraagd en of dat ook werd gedaan.
Ik heb even gekeken naar wat nu speelt, en dat vergeleken met wat Jelle72 schreef. Maar de aandacht voor die andere conflicten is stukken minder dan wat in Gaza gebeurd met Israël. Dat alleen voelt voor mij al als meten met 2 maten, kan het niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. En daarin komen geen vragen (zoals die van Jelle72) op, bijvoorbeeld hier op het forum. Daarom vind ik het lastig om van Joodse gemeenschappen in Nederland dit wel te verlangen.
En dan kijkende naar de betrekkingen met Soedan, daar zijn sancties op gelukkig, echter "we" gaan gewoon naar Dubai op vakantie, Qatar speelt een dubieuze rol in de genocide in Soedan, maar is wel een speler voor de onderhandelingen met Hamas.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 13:59
Prima dat je het niet meer weet, maar het gebeurde dus wel. Dat kun je heel eenvoudig natrekken. Het feit dat het jou niet meer bijstaat, doet daar niets aan af.MrsM schreef: ↑03-07-2025 13:54Nou ja dat van 9/11 weet ik niet meer, hoe en of daar publiekelijk afstand van werd gevraagd en of dat ook werd gedaan.
Ik heb even gekeken naar wat nu speelt, en dat vergeleken met wat Jelle72 schreef. Maar de aandacht voor die andere conflicten is stukken minder dan wat in Gaza gebeurd met Israël. Dat alleen voelt voor mij al als meten met 2 maten, kan het niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. En daarin komen geen vragen (zoals die van Jelle72) op, bijvoorbeeld hier op het forum. Daarom vind ik het lastig om van Joodse gemeenschappen in Nederland dit wel te verlangen.
En dan kijkende naar de betrekkingen met Soedan, daar zijn sancties op gelukkig, echter "we" gaan gewoon naar Dubai op vakantie, Qatar speelt een dubieuze rol in de genocide in Soedan, maar is wel een speler voor de onderhandelingen met Hamas.
Je lijkt je steeds verder vast te bijten in een zoektocht naar een redelijke interpretatie van een onredelijke situatie.
donderdag 3 juli 2025 om 14:03
GriebusDus schreef: ↑03-07-2025 13:59Prima dat je het niet meer weet, maar het gebeurde dus wel. Dat kun je heel eenvoudig natrekken. Het feit dat het jou niet meer bijstaat, doet daar niets aan af.
Je lijkt je steeds verder vast te bijten in een zoektocht naar een redelijke interpretatie van een onredelijke situatie.
Ja dat is een mooie zeg. Ik zeg juist dat ik daar niet naar refereerde omdat ik heb gekeken naar conflicten die NU spelen.
Syrië, Jemen, Soedan, Nigeria... geen kleine conflicten op de wereld en zeker ook met veel slachtoffers. Dan vind ik het niet nodig dat Joodse mensen in Nederland openlijk afstand doen van Israël en organisaties wanneer de Moslimgemeenschap dat wat mij betreft ook niet hoeft te doen voor wat die die landen gebeurd. Dat is mijn persoonlijke mening. Voor mij hoeft niemand dat te doen.
En dat heeft helemaal niks te maken met wat ik vind van de genocide in Gaza.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 14:08
Je hebt nooit meegekregen wat de gevolgen voor islamitische mensen zijn sinds 9/11? Je hebt niet meegekregen hoe vooral de Nederlandse mensen met een islamitisch geloof onder een vergrootglas liggen? Maar mensen moeten wel vragen stellen over Soedan en anders mag je geen oordeel hebben over Israëlische propaganda?MrsM schreef: ↑03-07-2025 13:54Nou ja dat van 9/11 weet ik niet meer, hoe en of daar publiekelijk afstand van werd gevraagd en of dat ook werd gedaan.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
donderdag 3 juli 2025 om 14:19
72Jelle bedoelt toch dat ouders op het voetbalevenement afstand hadden moeten nemen van bijvoorbeeld Stand with Us?
Hij heeft het toch niet over alle Joodse ouders?
Uiteraard hoeven niet alle moslims verantwoording af te leggen voor hetgeen er elders op de wereld gebeurt.
Maar misschien wel als er bepaalde folders in de moskee liggen of als een haatprediker in de moskee spreekt. Dan wel.
Dus zeker niet iedereen, wel als je er bij bent en er dus invloed op hebt.
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de PVV allemaal uitkraamt. Maar als ik ergens ben met mijn kinderen waar flyers liggen van de PVV kan (en moet) ik misschien rechtsomkeer maken.
Uiteraard hoeven niet alle moslims verantwoording af te leggen voor hetgeen er elders op de wereld gebeurt.
Maar misschien wel als er bepaalde folders in de moskee liggen of als een haatprediker in de moskee spreekt. Dan wel.
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de PVV allemaal uitkraamt. Maar als ik ergens ben met mijn kinderen waar flyers liggen van de PVV kan (en moet) ik misschien rechtsomkeer maken.
donderdag 3 juli 2025 om 14:23
Dat was toen ja. Tegenwoordig niet meer. Niemand kijkt Nederlandse moslims aan op de situatie in Afghanistan bijvoorbeeld. En waarom niet? Omdat zij er niets mee te maken hebben. Net zoals Joden die niet meedoen aan de oorlog in Israël iets te maken hebben met het beleid van Netanyahu. Maar dat schijnt dan net weer even anders te liggen.
donderdag 3 juli 2025 om 14:26
Quaintrelle schreef: ↑03-07-2025 14:08Je hebt nooit meegekregen wat de gevolgen voor islamitische mensen zijn sinds 9/11? Je hebt niet meegekregen hoe vooral de Nederlandse mensen met een islamitisch geloof onder een vergrootglas liggen? Maar mensen moeten wel vragen stellen over Soedan en anders mag je geen oordeel hebben over Israëlische propaganda?
Jawel, dat heb ik heus wel meegekregen maar de vraag is of dat terecht is? Vonden wij dat normaal dat Moslims in Nederland zich moeten verantwoorden voor Al Qaida? Ik vind van niet. Dat het wel gebeurde doet niks af aan het feit of dat terecht is?
En nee mensen moeten gelemaalgeen vragen stellen over Soedan, om een oordeel te hebben over Israëlische propaganda, ik zeg alleen dat in alle gevallen je niet zou moeten verwachten van gemeenschappen in Nederland zich openlijk te distantiëren van wat daar gebeurd. Dat is alles.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 14:27
Dat was toen ja. Tegenwoordig niet meer. Niemand kijkt Nederlandse moslims aan op de situatie in Afghanistan bijvoorbeeld. En waarom niet? Omdat zij er niets mee te maken hebben. Net zoals Joden die niet meedoen aan de oorlog in Israël niets te maken hebben met het beleid van Netanyahu. Maar dat schijnt dan net weer even anders te liggen.
donderdag 3 juli 2025 om 14:34
De situatie in Afghanistan raakt "ons" niet direct. Dat is het verschil met 9/11, en ook met de oorlog in Gaza. Door banden en bondgenootschappen zijn "we" er gevoelsmatig in betrokken. Dat is ook het verschil met de oorlog in Soedan, bijvoorbeeld in vergelijking met de oorlog in Oekraïne. In het begin van die oorlog werden in Nederland woonachtige Russen daarop ook aangesproken. Sterker nog: tijdens de coronacrises werden mensen met een Aziatisch uiterlijk aangesproken. Gelukkig niet wijdverbreid, maar toch. Blijkbaar hebben mensen in onzekere tijden de behoefte om te weten bij welk kamp iemand hoort.IronButterfly schreef: ↑03-07-2025 14:23Dat was toen ja. Tegenwoordig niet meer. Niemand kijkt Nederlandse moslims aan op de situatie in Afghanistan bijvoorbeeld. En waarom niet? Omdat zij er niets mee te maken hebben. Net zoals Joden die niet meedoen aan de oorlog in Israël iets te maken hebben met het beleid van Netanyahu. Maar dat schijnt dan net weer even anders te liggen.
donderdag 3 juli 2025 om 14:55
Daar heb je gelijk in. Het is ook gewoon menselijk. Maar toch krijg ik er vaak een soort Animalfarm gevoel bij.Draaideurforummer schreef: ↑03-07-2025 14:34De situatie in Afghanistan raakt "ons" niet direct. Dat is het verschil met 9/11, en ook met de oorlog in Gaza. Door banden en bondgenootschappen zijn "we" er gevoelsmatig in betrokken. Dat is ook het verschil met de oorlog in Soedan, bijvoorbeeld in vergelijking met de oorlog in Oekraïne. In het begin van die oorlog werden in Nederland woonachtige Russen daarop ook aangesproken. Sterker nog: tijdens de coronacrises werden mensen met een Aziatisch uiterlijk aangesproken. Gelukkig niet wijdverbreid, maar toch. Blijkbaar hebben mensen in onzekere tijden de behoefte om te weten bij welk kamp iemand hoort.
donderdag 3 juli 2025 om 15:23
Dit!!!GriebusDus schreef: ↑03-07-2025 13:48Soms moet je gewoon erkennen dat het redelijke midden niet halverwege ligt, en dat je de discussie alleen maar steeds verder uit het lood trekt door alles steeds per se van twee kanten te willen bezien.
Wat mij (als meelezer) betreft ook een hele goede samenvatting van wat ik steeds opnieuw weer in dit topic zie gebeuren. Onder het mom van redelijkheid en twee kanten willen zien en niet willen bijdragen aan verdere polarisatie, schuift de norm steeds verder op.
Als één partij genocide pleegt dan ligt de redelijkheid niet ergens in het midden.
donderdag 3 juli 2025 om 17:14
Vinden de joodse ouders in Nederland het prima dat een ' Stand with us" dat openlijk achter Netanyahu staat, op een Nederlands voetbalfeestje met flyers staat? De organisatie vond het kennelijk normaal.Paradise schreef: ↑03-07-2025 14:1972Jelle bedoelt toch dat ouders op het voetbalevenement afstand hadden moeten nemen van bijvoorbeeld Stand with Us?
Het zijn vragen die in mij op komen.
Waar staat Israël zelf zonder Netanyahu?
En nee, niet persé richting jou.
Bovenstaande is wat Jelle72 schreef in de post. Daaruit lees ik toch echt alle Joodse ouders in Nederland, en niet diegenen die daar aanwezig waren?
En vwb dat laatste, dat is een afweging die iedereen persoonlijk maakt. Maar iemand die dat niet doet, hoef je daar misschien ook niet op aan te spreken en zeker niet van te verwachten dat ze publiekelijk afstand nemen.
Heeft de Moslimgemeenschap in Nederland massaal publiekelijk afstand genomen van Hamas? Hebben we Palestijnen in Nederland erop aangekeken wat op 7 oktober is gebeurd? Dus ik zie niet in waarom we dat van de Joodse gemeenschap dan wel moeten verwachten. Die zijn niet verantwoordelijk voor de genocide in Gaza. De enigen die je daarvoor aansprakelijk kunt houden is de regering Netanyahu, de IDF die oorlogsmisdaden begaan en vooral hun directe commandanten en de landen die het faciliteren, althans hun regeringen, zoals Nederland of de gehele EU voor mijn part door geen sancties te nemen tegen Israël.
Daarom vond ik zelf die rode lijn demonstratie erg mooi, ook dat die zo massaal bezocht werd. Vreedzaam met een duidelijk statement naar onze regering dat er iets gedaan moet worden. Daar sta ik 100% achter.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 17:18
Zoraas schreef: ↑03-07-2025 15:23Dit!!!
Wat mij (als meelezer) betreft ook een hele goede samenvatting van wat ik steeds opnieuw weer in dit topic zie gebeuren. Onder het mom van redelijkheid en twee kanten willen zien en niet willen bijdragen aan verdere polarisatie, schuift de norm steeds verder op.
Als één partij genocide pleegt dan ligt de redelijkheid niet ergens in het midden.
Welke norm schuif ik dan bijvoorbeeld op in jouw ogen? Want ik voel me idd wel aangesproken op bovenstaande.
In welke posts van mij heb ik gezegd of geinsinueerd dat ik redelijk ben tov de genocide? Of ten opzichte van de regering Netanyahu? Want daar ben ik niet redelijk in, daar heb ik nu geen nuance meer voor en daarvan vind ik (nogmaals) dat dit zsm moet stoppen, dat de verantwoordelijken (van Israël maar ook Hamas en Hezbollah) opgepakt moeten worden en terecht moeten staan voor oorlogsmisdaden. En ik ben ook nog voor het sturen van een VN vredesmacht liefst nog door dan de regering Netanyahu EN Hamas de macht af te nemen, stabiliseren van de gehele regio en zorgen voor nieuwe democratische verkiezingen, zowel in Israël als in de nieuwe Staat Palestina.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 18:25
Tegenwoordig worden Nederlandse moslims zo ongeveer overal op aangekeken. Maar dit is of topic, dus hier laat ik het bij.IronButterfly schreef: ↑03-07-2025 14:23Dat was toen ja. Tegenwoordig niet meer. Niemand kijkt Nederlandse moslims aan op de situatie in Afghanistan bijvoorbeeld. En waarom niet? Omdat zij er niets mee te maken hebben. Net zoals Joden die niet meedoen aan de oorlog in Israël iets te maken hebben met het beleid van Netanyahu. Maar dat schijnt dan net weer even anders te liggen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in