Overgewicht peuter

24-07-2025 20:37 252 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva's,

Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?

Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel

10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)

2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.

Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)

Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)

Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)

Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje

Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin

Alvast bedankt!
Voorlichting door een dietist is geen gek idee.

Over man die later nog gaat koken; samen richtlijnen opstellen over dochter. Waarom geeft hij warm eten aan een kind dat al gegeten heeft? Ik zou dat echt afleren. En als het echt niet anders kan, dan een gezonde snack (wortel/komkommer), zeker niet een (klein) bord van zijn eigen maaltijd.
Als moeder van kinderen die op peuterleeftijd allemaal rond de +2 lijn hebben gehangen, zou ik vooral inzetten op veel beweging en gezond eten (vooral tussendoortjes als tomaatjes, paprika, komkommer, genoeg fruit, groente). Ik geloof dat de meeste kinderen best goed aanvoelen dat ze vol zitten, maar jij kunt wel bepalen waarmee ze vol zitten. Drie boterhammen pindakaas zijn een stuk calorierijker dan wat magerder beleg. Ze waren bij ons met 4 jaar allemaal gemiddeld qua gewicht trouwens, het was hier bij alledrie echt de peuterfase.
Ik heb alleen de eerste bladzijde en reacties van TO gelezen.

Goed dat je jullie eetgewoontes wilt aanpakken. Ik dacht dat je ernaar moet streven dat haar gewicht niet veel toeneemt terwijl ze wel groeit.

Voor het dieet zou ik zeker een kinderdietiste vragen. Heeft het CB een verwijzing aangehoden? Anders echt om vragen.

De gewoontes in het hele gezin moeten anders. Ik gaf mijn kind eten en drinken naar behoefte op dit leeftijd. Als tussendoortje fruit en rauwkost, geen koekjes or snoepjes, fruitijsjes alleen als het heet is. En qua drinken geen limonade ed, maar alleen water melk of thee.

De oudste krijgt nu wel vaker limonade, alleen in de middag en omgeveer 1-2 x per week 1 glas. Suiker is zo ongezond, dat zelfs zoetstoffen beter zijn

Nu een gezond voedingspatroon is iets heel fijns om haar mee te geven in haar leven. Doe het wel zo dat ze nuet doorheeft dat het veranderd omdat zij te dik is. Breng het meer als dat je zelf gezonde keuzes wilt maken om goed voor iedereen thuis te zorgen.

En veel bewegen en naar buiten is een goed voornemen, elke ochtend naar de speeltuin vind je dochter vast leuk!

Succes
Ik heb de reacties niet gelezen maar wilde even reageren aangezien mijn dochter ook te zwaar was en inmiddels (ze is nu 4 jaar oud) geen overgewicht meer heeft. Ik was een dikke kind en heb m’n hele leven gestruggled met mijn gewicht; ik wilde dat absoluut niet voor mijn dochter.

Mijn dochter was als baby al dik (ik had zwangerschapsdiabetes) en bleef tot na haar derde verjaardag nog te zwaar.
Wij hebben ingezet op bewegen, bewegen, en nog eens bewegen. Met 3 jaar kunnen kinderen al op sport en dans; de maand dat mijn dochter drie werd ging ze op turnen en ballet, en inmiddels doet ze ook aan vechtsport en zwemmen. Hoe komt het dat je dochter maar 1 keer per week naar het kdv gaat? Mijn dochter is daar (ze gaat wel nu op de basisschool starten, maar ging tot vorige week nog 4 halve dagen per week naar het kdv) super actief en beweeglijk; thuis zou ik haar nooit zoveel beweging aan kunnen bieden. En dus daarnaast nog 4 keer per week sporten/dansen.

Verder: gezonde, vullende producten mag mijn dochter onbeperkt eten. Denk aan volkoren brood, pindakaas (zonder suiker, natuurlijk), gekookte eitje, kipfilet, enzovoorts enzovoorts. Zoet op brood krijgt ze nooit, en ook nooit zomaar pannenkoeken (hooguit eens in de drie weken) enzovoorts. Ik merk dat zolang ze gezonde, vullende producten eet, het vanzelf goedkomt. Ze eet dan niet teveel omdat het zo vullend is, en producten zonder suiker en vet of met weinig suiker en vet hebben niet een verslavend effect waardoor je door blijft eten.
Drinken: alleen water, melk, en zo heel nu en dan een light frisdrank/limonade.

Jouw voorbeeldmenu ziet er best ok uit maar ik zou echt oppassen met teveel caloriëen tellen en eten wegen enzovoorts; dit kan zo snel op een eetstoornis uitlopen. Ik zou haar gerust een derde volkoren boterham geven, of nog een stukje vlees, enzovoorts, als ze nog honger heeft, maar wel absoluut oppassen met fruit waarin veel suiker zit zoals druiven. En stop onmiddellijk met light drankjes, daar krijg je meer drang naar zoet mee.
Celeste1988 schreef:
25-07-2025 05:10
Ik heb de reacties niet gelezen maar wilde even reageren aangezien mijn dochter ook te zwaar was en inmiddels (ze is nu 4 jaar oud) geen overgewicht meer heeft. Ik was een dikke kind en heb m’n hele leven gestruggled met mijn gewicht; ik wilde dat absoluut niet voor mijn dochter.

Mijn dochter was als baby al dik (ik had zwangerschapsdiabetes) en bleef tot na haar derde verjaardag nog te zwaar.
Wij hebben ingezet op bewegen, bewegen, en nog eens bewegen. Met 3 jaar kunnen kinderen al op sport en dans; de maand dat mijn dochter drie werd ging ze op turnen en ballet, en inmiddels doet ze ook aan vechtsport en zwemmen. Hoe komt het dat je dochter maar 1 keer per week naar het kdv gaat? Mijn dochter is daar (ze gaat wel nu op de basisschool starten, maar ging tot vorige week nog 4 halve dagen per week naar het kdv) super actief en beweeglijk; thuis zou ik haar nooit zoveel beweging aan kunnen bieden. En dus daarnaast nog 4 keer per week sporten/dansen.

Verder: gezonde, vullende producten mag mijn dochter onbeperkt eten. Denk aan volkoren brood, pindakaas (zonder suiker, natuurlijk), gekookte eitje, kipfilet, enzovoorts enzovoorts. Zoet op brood krijgt ze nooit, en ook nooit zomaar pannenkoeken (hooguit eens in de drie weken) enzovoorts. Ik merk dat zolang ze gezonde, vullende producten eet, het vanzelf goedkomt. Ze eet dan niet teveel omdat het zo vullend is, en producten zonder suiker en vet of met weinig suiker en vet hebben niet een verslavend effect waardoor je door blijft eten.

Jouw voorbeeldmenu ziet er best ok uit maar ik zou echt oppassen met teveel caloriëen tellen en eten wegen enzovoorts; dit kan zo snel op een eetstoornis uitlopen. Ik zou haar gerust een derde volkoren boterham geven, of nog een stukje vlees, enzovoorts, als ze nog honger heeft, maar wel absoluut oppassen met fruit waarin veel suiker zit zoals druiven. En stop onmiddellijk met light drankjes, daar krijg je meer drang naar zoet mee.
Jeetje 4 clubjes naast de basisschool? TO het kan ook gewoon met buitenspelen.

Tot mijn oudste 4,5 was heeft hij nooit op een clubje gezeten maar kreeg toch genoeg bewegen:
Ravotten op het strand
Fietsen in de wijk en naar school
Met de loopfiets mee naar de markt
Wandelen in het weekend met ons
Naar het zwembad (1x per week)
Spelen bij de kinderboerderij/speeltuin.
Uren op de trampoline

Je moet ook wel geluk hebben dat je kind beweeglijk is: mijn jongste speelt liever in de zandbank en met bouwspeelgoed.
Fiorah schreef:
24-07-2025 23:40
Mijn hele slanke kind eet ook gerust twee keer avondeten als er twee keer avondeten is hoor. Die heeft om 19u echt gerust weer trek. Ik zou zelf een kind dat nog op is en trek heeft in (avond)eten dat er ook daadwerkelijk is geen eten weigeren omdat het om 17u al heeft gehad.

Wat als je met de kinderen hetzelfde eet als je man en de kinderen (of in ieder geval dit kind) de eerste keer een kleinere portie geeft met wat extra rauwkost? Dan kan ze de tweede keer ook mee eten, maar is het misschien minder aantrekkelijk (want hetzelfde voedsel) en heb je qua portie toch één maaltijd.
Het is gewoon een slechte gewoonte en niet nodig. Als kind nu al overgewicht heeft, en je leert kind dat het normaal is om twee keer avond te eten, krijg je dat er straks moeilijk uit.
Het gaat er om dat je bewust bent van het feit dat dit kind de hele dag door aan het eten is. En dat is onnodig. Jouw kind heeft geen overgewicht, TO haar kind wel. Dus gewoontes moeten worden aangepast.
Hier kunnen ze na hun avondmaal een schaaltje kwark krijgen, dan hebben ze 2 uur later echt niet weer honger. En anders maar wel.. je hoeft je honger gevoel ook niet altijd serieus te nemen.
Mijn oudste heeft er ook een handje van om na haar toetje een half uur later te roepen dat ze “honger” heeft. Nee die heeft dan gewoon zin in wat zoets of wat anders lekkers en denkt dat ze dat dan nog krijgt. Maar dat krijgt ze niet😄.
Celeste1988 schreef:
25-07-2025 05:10

Heftig. Dit zou mijn peuter allemaal niet trekken hoor. Wanneer rust je kind eens uit?
Onze 3 jarige eet ongeveer:
Bakje yoghurt met iniminie beetje honing
Tussendoor appel/banaan op verzoek
1 of 2 volkoren boterhammen lunch
Koekje tussendoor
Avondeten; stukje vlees (max helft van onze portie), groente en iets van 1 of 2 kleine aardappels.
Mini danoontje

Ik realiseer me dat ze een erg kleine eter is, maar de gezonde dingen kan je natuurlijk wel meer geven.

Ik zou kind niet naar en dietist sturen maar daar zelf eens heen gaan. Uiteindelijk eet een 3 jarige alleen wat haar ouders haar geven. Het is dus zaak dat je zelf meer leert over gezonde voeding. Als je dat zelf toepast dan heeft kind daar ook baat bij.

Dat dubbel eten doen wij overigens ook vaker, maar man eet dan wat ik eerder al heb gekookt of hij eet pas als dochter in bed ligt als hij een pizza in de oven schuift. Daarmee voorkom je het “nog een keer willen”. En verder zou ik daar wat strenger op zijn. Kind heeft al gegeten en krijgt dus niet nog een keer.
Ik heb niet terug kunnen vinden waar jullie eten. Er zit bij ons een heel groot verschil in hoeveel onze jongens eten als ze gedachteloos een boterham op de bank eten met een filmpje erbij of als we met zijn allen aan tafel waarbij de oudste (vanaf 3 jaar) zelf zijn boterhammen smeert.

Misschien is dat ook nog een tip.
Maak je de eetmomenten ook gezellig, TO? De tijd nemen voor eten. Eten met aandacht, niet terwijl je andere dingen doet. Samen buiten wandelen, daarna een kopje thee zetten en samen thee drinken terwijl jullie aan het kletsen zijn.
Assiral schreef:
25-07-2025 07:19
Heftig. Dit zou mijn peuter allemaal niet trekken hoor. Wanneer rust je kind eens uit?
O ik had beter meteen erbij kunnen schrijven dat het inzetten op beweging een makkelijke keuze was omdat mijn dochter dat hartstikke leuk vindt.
2 van de 4 activiteiten zijn in het weekend, en doordeweeks is haar school dagelijks uit om 12.30 (wij wonen niet in Nederland) dus het valt mee met de drukte. Ze wil nu eigenlijk ook op voetbal maar daar heb ik wel een grens getrokken :$
TO, zijn je man en jij zelf aan de zware kant? Heeft jullie kind aanleg/genen om te zwaar te worden?
Veel kinderen groeien zoals rupsen kruipen. Eventjes dikker en poef weer slank, dan weer even wat dikker, groeispurt, weer slank.

Wat zegt je arts (huis/cb/kinder) er van?
Johanna schreef:
24-07-2025 22:04
Ja klopt.
Ik ben absoluut geen voorstander van jonge kinderen op een dieet zetten, naar een diëtist gaan. Kind moet niet nu al bezig zijn met dat het te dik is, moet afvallen en dat eten slecht is. TO moet langzaam dingen gaan veranderen in het aanbieden van eten/drinken en bewegen. Zodat het kind het niet direct merkt of minder weerstand gaat oproepen.
Naar een diëtist gaan betekent niet dat kind op dieet moet.
Als ik de berichten van TO lees dan krijg ik het idee dat ze niet goed weet wat een gezond voedingspatroon is. Daar kan een bezoek aan een diëtist ook bij helpen.
Goed dar je dit serieus neemt to. Waar er hiervoor vaak staat van mijn kind was ook te zwaar maar het kwam wel goed heb ik in mijn omgeving een andere situatie waarbij ouders dus juist cb niet serieus namen en het houden op andere bouw. Meisje is nu 7 en weegt 15 kg meer dan mijn 8 jarige welke prima op gewicht is.

Heeft het Cb ook nog tips gegeven? Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om een keer advies te vragen bij een diëtist (ik zou alleen dochter niet meenemen).
Zebra tussen de paarden
Ik vind wel dat je kind weinig beweging heeft. Een rondje van 20 minuten, wat zonde! Van mij gaat 2 dagen naar KDV en daar bewegen ze altijd erg veel. Op mijn vrije dagen loop ik uren met de kinderwagen, kind laat ik dan ook hele stukken lopen. Onderweg liedjes zingen, eendjes brood geven, even stoppen om te kijken naar de tractors/veegmachines. Ga dat echt missen straks :heart:
Appelstroop zou ik echt stoppen. Wij geven helemaal geen zoetigheid op brood. Ook tussendoortjes geven wij heel weinig eigenlijk.
Ons kind is ook aan de forse kant, weegt zo’n 17 kilo en iets van 1 meter lang maar niet dik.
Celeste1988 schreef:
25-07-2025 07:51
O ik had beter meteen erbij kunnen schrijven dat het inzetten op beweging een makkelijke keuze was omdat mijn dochter dat hartstikke leuk vindt.
2 van de 4 activiteiten zijn in het weekend, en doordeweeks is haar school dagelijks uit om 12.30 (wij wonen niet in Nederland) dus het valt mee met de drukte. Ze wil nu eigenlijk ook op voetbal maar daar heb ik wel een grens getrokken :$
Dat is dus eigenlijk geen vergelijking met een doorsnee Nederlandse school.
Mijn kinderen zijn om 3 uur uit, met nog ouderwetsche overblijf in plaats van continurooster, behalve op woensdag, dat is een halve dag.

Mijn oudste (te zwaar, eerlijk toegeven) sport 2x per week in de zomer en 3x per week in de winter, maar die kan dat makkelijk aan. Mijn jongste (6 en ondergewicht) sport 1x per week na school en die trekt dat maar matig.
Sowieso zijn clubjes vanaf de basisschoolleeftijd hier lastig omdat niet alles op een gunstig tijdstip start en na het avondeten gaat bij ons gewoon niet. Ook gaan sommige dingen om half drie al van start omdat er wel veel scholen zijn die tot 14 uur gaan.
Aardbeiencake90 schreef:
24-07-2025 20:51
@bBubbels
Mijn kind is super geinteresseerd in eten (zowel gezond als ongezond). Ze gaat 1 dag in de week naar de opvang. Ik ben 4 dgn per week de hele dag met haar dus ik zou het iig op die dagen volgens vast schema kunnen doen. Als mijn dochter dit zou gaan eten, zou dit schema minder zijn dan wat ze nu meestal eet op een dag.

@Stormke. Wij zijn helaas niet lang. Kind ook wat ondergemiddeld qua lengte.
Een peuter eet hoeveel, wanneer en wat ie nodig heeft. Je kan onderscheid maken tussen trek en verveling of obsessie, maar ik zou het dieet vooral loslaten en kind veel meer laten bewegen.
20 minuten wandelen is vrij weinig. Een peuter van 3 zou 3 kilometer moeten kunnen wandelen.
Wandel naar de winkel (voor 1 ding), naar de kinderboerderij, een speeltuin verderop.
Koop een trampoline etc.
Het enige qua voeding waar je op kan letten is geen overgeproduceerde voedingsmiddelen, teveel toegevoegde zouten en smaakversterkers etc.
ik denk dat 20 minuten bewegen echt heel erg weinig is eerlijk gezegd, en ik zou een kinderdietist inschakelen. Ik vind je voorbeeldmenu nl best wel veel in hoeveelheid.

Eten jullie gezellig samen aan tafel? Dus bewust eten? Of is het tijdens het spelen, op de bank etc? Dan eet je ook al snel meer .
We eten ontbijt, lunch en avondeten aan tafel.

Ik ben te zwaar, mijn man niet. Wel is het zo dat mijn man vooral veel vlees eet en weinig groenten etc.

Ik heb vanmorgen voor beide kinderen water beker gevuld en gezegd dat ze die mogen drinken.

De peuter heeft al meerdere keren gezegd dat ze honger heeft, maar ze krijgt pas om 10u haar fruit (en alleen als ze er zelf om vraagt).

Kind is ook 1 dag in de week bij grootouders waar ze onbeperkt eet. Ik heb de grafiek ook naar hen gestuurd, hopelijk worden ze ook iets meer bewust. Nu vinden ze het vooral schattig dat ze zo gek is op eten dus dat helpt ook niet.

We gaan straks naar de speeltuin!
Wat voor ontbijt heeft ze dan gehad en hoe laat was ze wakker?
Ik zou als ik jou was echt een afspraak maken bij de dietiste, voor jezelf om je bewust te worden van gezonde eetpatronen zodat je dit je dochter ook aan kunt leren.

Denk je dat je dochter ook eet uit verveling? Omdat ze om 9u alweer zeurt om eten? Ze heeft goed ontbijt gehad neem ik aan?
Sjakie schreef:
25-07-2025 02:25
De oudste krijgt nu wel vaker limonade, alleen in de middag en omgeveer 1-2 x per week 1 glas. Suiker is zo ongezond, dat zelfs zoetstoffen beter zijn
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Johanna schreef:
25-07-2025 00:36
TO kan naar de dietst voor advies, maar wel zonder kind erbij.
Natuurlijk, ik ging ervan uit dat dat wel duidelijk is (maar misschien niet dus goed dat je het zegt).
fryskefaam schreef:
25-07-2025 09:17
Ik zou als ik jou was echt een afspraak maken bij de dietiste, voor jezelf om je bewust te worden van gezonde eetpatronen zodat je dit je dochter ook aan kunt leren.

Denk je dat je dochter ook eet uit verveling? Omdat ze om 9u alweer zeurt om eten? Ze heeft goed ontbijt gehad neem ik aan?
Dat kan hè als ze om half 6/6 uur ontbijt dan heb ik om 9 uur ook weer honger.
fryskefaam schreef:
25-07-2025 09:17

Dat kan hè als ze om half 6/6 uur ontbijt dan heb ik om 9 uur ook weer honger.
Pas het menu in stappen aan voor je kind. Dus inderdaad vanaf nu water drinken en 1 of 2 per dag limonade. En dan steeds een beetje minder siroop en steeds meer water. De ijsjes zou ik vanaf nu ook beperken.

En dan stap voor stap steeds gezonder maken. Als ze aan het water gewend is pas je bijvoorbeeld de tussendoortjes aan. Snackgroente ipv snoepjes. Een koekje per dag kan prima, mits dat echt een koekje is en geen caloriebom.

En bewegen, bewegen, bewegen. Zo'n speelplekkenspeurtocht door de wijk kan heel leuk zijn. Doe je steeds een ander stukje van de wijk. Doe bewegen wel elke dag. Lopend kleine boodschappen doen is ook bewegen. Moet je natuurlijk wel de verleiding van ongezonde dingen kopen kunnen weerstaan.

Doe verder met haar mee als ze thuis is. Dus niet eten als zij ook niet mag eten. Als zij water moet drinken, drink jij ook water. enz. enz.

En dan nog het met vader mee-eten. Als ze dan nog niet op bed ligt kun je haar misschien een toetje geven als yoghurt of kwark?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven