Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2681 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Kidneybean schreef:
25-07-2025 10:48
Een paar jaar geleden gaven sommige landen bijna geen visa's meer af voor Russen. Zouden ze voor meer genocidale landen mogen doen: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... innenkomen
En dit.

Steeds meer experts zeggen dat er sprake is van een mogelijke genocide.
Er is op zijn minst sprake van toondoofheid door nu met zijn allen op een cruise te stappen voor een vakantie op de middellandse zee.

Zeker omdat schepen met hulp met geweld worden geweerd uit Gaza die op diezelfde middellandse zee varen. Het is nogal wrang.

Jammer voor die vakantiegangers. Maar die oorlog moet eerst stoppen. En voedsel en hulp doorlaten. Dan is het weer tijd voor een gezamenlijke vakantie.
72Jelle schreef:
25-07-2025 11:07
Omdat er duidelijk een kentering in de publieke opinie gaande is. Zelfs de Telegraaf schrijft minder uitgesproken pro Israël.
De reputatie schade voor het land Israël en zijn inwoners is ontzettend groot.
Ik vraag me af of de Israëlische regering dit meeneemt. Tot nu toe lijken ze verblind door een mateloze arrogantie.

En ik blijf zelf graag een verschil maken tussen joodse Nederlanders en inwoners van een land. Als mensen dat zelf graag anders zien,, staat hen dat uiteraard vrij.
Zelfs Israeliers hebben gisteren tegen de genocide geprotesteerd. En van orthodoxe joden is al lang bekende dat ze er falikant tegen zijn.
Kidneybean schreef:
Een paar jaar geleden gaven sommige landen bijna geen visa's meer af voor Russen. Zouden ze voor meer genocidale landen mogen doen: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... innenkomen
Nou, nou, wat solidair voor de Oekraïeners. Hulde. Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië. Hou op met me, hoor.

En waarom precies in dit topic?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
72Jelle schreef:
25-07-2025 11:07
Omdat er duidelijk een kentering in de publieke opinie gaande is. Zelfs de Telegraaf schrijft minder uitgesproken pro Israël.
De reputatie schade voor het land Israël en zijn inwoners is ontzettend groot.
Ik vraag me af of de Israëlische regering dit meeneemt. Tot nu toe lijken ze verblind door een mateloze arrogantie.

En ik blijf zelf graag een verschil maken tussen joodse Nederlanders en inwoners van een land. Als mensen dat zelf graag anders zien,, staat hen dat uiteraard vrij.
Dat zeg je vaker, maar de post - waarschijnlijk vanwege de zeer beknopte "toelichting" - kwam op mij anders over. Als het voeden van het over een kam scheren. Uiteraard mogen mensen dat vinden, maar het heeft wel consequenties voor onschuldige mensen. Niet iets om achteloos over te doen, mijns inziens.
canis-felis schreef:
25-07-2025 12:52
Nou, nou, wat solidair voor de Oekraïeners. Hulde. Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië. Hou op met me, hoor.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik vind sancties op zijn plaats. Israel krijgt nu vrijuit.
Pluviofiel
Kidneybean schreef:
25-07-2025 12:57
Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik vind sancties op zijn plaats. Israel krijgt nu vrijuit.
Nou, nee dus.
canis-felis schreef:
25-07-2025 12:55
Dat zeg je vaker, maar de post - waarschijnlijk vanwege de zeer beknopte "toelichting" - kwam op mij anders over. Als het voeden van het over een kam scheren. Uiteraard mogen mensen dat vinden, maar het heeft wel consequenties voor onschuldige mensen. Niet iets om achteloos over te doen, mijns inziens.
Eventuele sancties hebben toch ook consequenties voor onschuldige mensen?

Het is onmogelijk om op te treden tegen aan land of een regime zonder ook onschuldige burgers te raken.

En het gaat dan om economische sancties. Of om het feit dat een boot besluit (!!) daar niet af te meren.

Het gaat niet om een vergelijkbaar lot waar veel onschuldige Palestijnen mee geconfronteerd worden: namelijk dakloosheid, honger en de dood.
canis-felis schreef:
25-07-2025 12:52

Wat is precies het verschil tussen zware economische sancties en het niet verstrekken van visa?

Ik woon in Amsterdam en zou er niet alleen gek van opkijken als een boot met 1700 vakantievierende Russen zou worden geweigerd. Ik zou ook voorstander zijn van zo’n weigering.
Paradise schreef:
25-07-2025 11:38
En dit.

Steeds meer experts zeggen dat er sprake is van een mogelijke genocide.
Er is op zijn minst sprake van toondoofheid door nu met zijn allen op een cruise te stappen voor een vakantie op de middellandse zee.

Zeker omdat schepen met hulp met geweld worden geweerd uit Gaza die op diezelfde middellandse zee varen. Het is nogal wrang.

Jammer voor die vakantiegangers. Maar die oorlog moet eerst stoppen. En voedsel en hulp doorlaten. Dan is het weer tijd voor een gezamenlijke vakantie.
Helemaal eens.
72Jelle schreef:
25-07-2025 08:06
“Geen airco in de hel”: inwoners Grieks eiland jagen Israëlische cruise terug zee in met Palestijnse vlaggen en 'Palestina vrij'-leuzen | Buitenland | hln.be https://share.google/iYsdaXg85kkqvFhye

Hier weer een protest tegen Israëlische burgers.
Dit is gewoon pesten. Denk even terug aan coronatijd, na het bericht dat het virus vanuit China kwam, werden Chinezen en Aziaten ineens ook met de nek aangekeken hier. Mensen met palestijnse vlaggen doen nu net zoiets.
Het einde van de oorlog heeft pas een kans wanneer Hamas stopt met de Gazaanse inwoners blootstellen aan al het vreselijk Israelisch geweld. Maar zij blokkeren onderhandelingen. Daar hoor je hier meestal niemand over.
Carpe Diem
Paradise schreef:
25-07-2025 13:13
Eventuele sancties hebben toch ook consequenties voor onschuldige mensen?

Het is onmogelijk om op te treden tegen aan land of een regime zonder ook onschuldige burgers te raken.

En het gaat dan om economische sancties. Of om het feit dat een boot besluit (!!) daar niet af te meren.

Het gaat niet om een vergelijkbaar lot waar veel onschuldige Palestijnen mee geconfronteerd worden: namelijk dakloosheid, honger en de dood.
Helemaal mee eens.
Pluviofiel
Paradise schreef:
25-07-2025 13:16
Wat is precies het verschil tussen zware economische sancties en het niet verstrekken van visa?

Ik woon in Amsterdam en zou er niet alleen gek van opkijken als een boot met 1700 vakantievierende Russen zou worden geweigerd. Ik zou ook voorstander zijn van zo’n weigering.

Al helemaal als ze leuzen gaan roepen vanaf dat schip over platgebrande dorpen ed.

In die zin is het ook nog steeds belachelijk dat die Maccabi supporters dat soort dingen in Amsterdam liepen te schreeuwen en praktisch een vrijbrief kregen.
Janskap schreef:
25-07-2025 13:24
Dit is gewoon pesten. Denk even terug aan coronatijd, na het bericht dat het virus vanuit China kwam, werden Chinezen en Aziaten ineens ook met de nek aangekeken hier. Mensen met palestijnse vlaggen doen nu net zoiets.
Het einde van de oorlog heeft pas een kans wanneer Hamas stopt met de Gazaanse inwoners blootstellen aan al het vreselijk Israelisch geweld. Maar zij blokkeren onderhandelingen. Daar hoor je hier meestal niemand over.
Ik spreek er geen oordeel over uit. Ik signaleer alleen dat dit steeds meer gebeurt.
En dat Israël ook de eigen burgers beschadigt.
Wat dat laatste betreft, Hamas is geen excuus om burgers en kinderen hulp en eten te onthouden. Daar is nooit een excuus voor.
Ik mag hopen dat je dat ook vindt.
De onderhandelingen zijn inderdaad afgebroken en Hamas krijgt de schuld.
Ik heb de voorwaarden gezien en vooral ook dat er geen enkele toezegging op papier vanuit Israël of de VS komt, waarbij de leefomstandigheden/ veiligheid / land of toekomst van de Palestijnen gewaarborgd zullen zijn.
Dus wat is de waarde van deze onderhandelingen?
Tja, in Gaza worden mensen uitgehongerd en dan gaan burgers van het land dat daarvoor verantwoordelijk is op een luxe cruise. Daarbij doen ze allemaal landen aan, waar mensen inmiddels een stevige mening hebben over de acties van dat land.

Als je nu op zo'n Israëlisch cruiseschip gaat zitten, heb je je voelsprieten ook niet echt uitstaan.
merano wijzigde dit bericht op 25-07-2025 19:05
1.17% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Janskap, overigens lees ik dit ook over de onderhandelingen:
Volgens Witkoff toont het antwoord van Hamas aan dat de beweging niet geïnteresseerd is in een bestand. Hij zei dat de VS nu andere mogelijkheden bekijken om de Israëlische gijzelaars thuis te brengen.

Hamas zegt verrast te zijn door de opmerkingen van Witkoff, omdat de positie van Hamas eerder goed zou zijn ontvangen door de bemiddelaars. 'De beweging benadrukt graag te willen doorgaan met de onderhandelingen op een manier die helpt met het overwinnen van obstakels en leidt tot een permanente wapenstilstand', aldus Hamas in een verklaring. ( Volkskrant)

Dus onduidelijk wat het spelletje nu is.
Kidneybean schreef:

Dat bericht is van 2022.
Inmiddels hebben Letland, Estland, Polen, Litouwen, Tsjechië en Slowakije een bijna volledige beperking op inreis visa's gezet, Nederland, België en Denemarken beperkt (geen toerisme). De overige landen hebben meer toezicht erop ingesteld. Dus dat valt allemaal wel mee zoals ik kan lezen.

Overigens, maakt Rusland zich schuldig aan een genocide? Omdat je zegt "meer genocidale landen"?

Ik ben het eens met het invoeren van economische sancties op Israël, en het beperkt afgeven van inreisvisa's voor Israëlische burgers, maar ik vind nog steeds niet dat men (algemeen) burgers uit een land persoonlijk aansprakelijk moet houden voor de acties/daden van hun regering.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
25-07-2025 14:28
Janskap, overigens lees ik dit ook over de onderhandelingen:
Volgens Witkoff toont het antwoord van Hamas aan dat de beweging niet geïnteresseerd is in een bestand. Hij zei dat de VS nu andere mogelijkheden bekijken om de Israëlische gijzelaars thuis te brengen.

Hamas zegt verrast te zijn door de opmerkingen van Witkoff, omdat de positie van Hamas eerder goed zou zijn ontvangen door de bemiddelaars. 'De beweging benadrukt graag te willen doorgaan met de onderhandelingen op een manier die helpt met het overwinnen van obstakels en leidt tot een permanente wapenstilstand', aldus Hamas in een verklaring. ( Volkskrant)

Dus onduidelijk wat het spelletje nu is.

Dat de onderhandelingen stuklopen daar vind ik Israël en Hamas even schuldig aan. Hamas is ook niet geneigd deze oorlog op alle mogelijke manieren te doen stoppen en het leven van hun burgers voorop te zetten.

Ik weet bijna zeker dat wanneer ze vorig jaar de laatste gijzelaars vrij hadden gelaten, het niet zover was gekomen. Dus Hamas is net zo schuldig aan deze situatie als Israël dat is in mijn ogen.

En ondertussen is er geen enkele partij, noch omringend land, bereid om de Gazanen te helpen en/of hun situatie te verbeteren. Ja een paar landen in Zuid Amerika, Azië en het MO hebben sancties genomen, maar alle andere landen doen vooralsnog niet veel.

Turkije heeft al langer sancties tegen Israël, maar laat Rusland dan weer helemaal ongemoeid.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz schreef:
25-07-2025 13:38
Al helemaal als ze leuzen gaan roepen vanaf dat schip over platgebrande dorpen ed.

In die zin is het ook nog steeds belachelijk dat die Maccabi supporters dat soort dingen in Amsterdam liepen te schreeuwen en praktisch een vrijbrief kregen.

Dat was de harde kern van de club, die die walgelijke leuzen scandeerden, en die mogen wat mij betreft ook echt bestraft worden voor wat zij hebben gedaan, maar zover ik weet bestond het overgrote deel uit normale voetbalsupporters, die niets verkeerds hebben gedaan. In ieder geval niet om een klopjacht op hen te verdienen. Wat dus wel is gebeurd. En wat ik nog altijd schandalig gedrag vind van onze landgenoten.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
25-07-2025 16:06
Dat bericht is van 2022.
Inmiddels hebben Letland, Estland, Polen, Litouwen, Tsjechië en Slowakije een bijna volledige beperking op inreis visa's gezet, Nederland, België en Denemarken beperkt (geen toerisme). De overige landen hebben meer toezicht erop ingesteld. Dus dat valt allemaal wel mee zoals ik kan lezen.

Overigens, maakt Rusland zich schuldig aan een genocide? Omdat je zegt "meer genocidale landen"?

Ik ben het eens met het invoeren van economische sancties op Israël, en het beperkt afgeven van inreisvisa's voor Israëlische burgers, maar ik vind nog steeds niet dat men (algemeen) burgers uit een land persoonlijk aansprakelijk moet houden voor de acties/daden van hun regering.
Dat weet ik. Ik vind het van de zotte dat Israel niet dezelfde behandeling krijgt als Rusland heeft gekregen en soms nog krijgt.

En dan verbaasd zijn over dat mensen massaal de straat op gaan.
Pluviofiel
MrsM schreef:
25-07-2025 16:06
Dat bericht is van 2022.

Die mensen op die boot werden toch niet 'persoonlijk aansprakelijk gehouden'? En wat is precies het verschil met economische sancties? Die raken ook burgers.
En wat is het gevolg precies van deze actie? Dat die Israëliërs in het ergste geval weer naar huis moeten? Klein leed als het het vergelijkt met wat in Gaza gebeurt.

En het klopt dat Rusland zich waarschijnlijk nog niet schuldig maakt aan genocide. Maar dat maakt het punt toch juist sterker? Want Israel pleegt vermoedelijk wel genocide.

Om de vergelijking wat meer kloppend te maken: het was ook vreemd geweest als hutu's uit Rwanda hier in 1994 op een luxe vakantie zouden willen gaan.

Ik snap niet zo goed waarom Israëliërs zo voorzichtig behandeld moeten worden? Genocide is misschien het ernstigste delict dat een mens kan plegen. Om dat te stoppen zijn in ieder geval allerhande protesten gerechtvaardigd wat mij betreft.
Paradise schreef:
25-07-2025 16:41
Die mensen op die boot werden toch niet 'persoonlijk aansprakelijk gehouden'? En wat is precies het verschil met economische sancties? Die raken ook burgers.
En wat is het gevolg precies van deze actie? Dat die Israëliërs in het ergste geval weer naar huis moeten? Klein leed als het het vergelijkt met wat in Gaza gebeurt.

En het klopt dat Rusland zich waarschijnlijk nog niet schuldig maakt aan genocide. Maar dat maakt het punt toch juist sterker? Want Israel pleegt vermoedelijk wel genocide.

Om de vergelijking wat meer kloppend te maken: het was ook vreemd geweest als hutu's uit Rwanda hier in 1994 op een luxe vakantie zouden willen gaan.

Ik snap niet zo goed waarom Israëliërs zo voorzichtig behandeld moeten worden? Genocide is misschien het ernstigste delict dat een mens kan plegen. Om dat te stoppen zijn in ieder geval allerhande protesten gerechtvaardigd wat mij betreft.

Burgers moeten wat mij betreft altijd voorzichtig behandeld worden, aangezien zij niet verantwoordelijk zijn voor wat hun regeringen doen. Ik ga een willekeurige Russische burger ook niet staande houden met de vlag van Oekraïne. Weinigen zeggen iets tegen iemand uit de VAE vanwege hun inmenging en belangen in de burgeroorlog in Soedan. Of Chinezen over wat ze doen met Oeigoeren, wat overigens volgens velen ook om een genocide gaat.

Want die burgers kunnen, behalve demonstreren en protesteren tegen hun regering, ook weinig doen aan die oorlogen. Tenzij ze zelf in de regering zitten.

Je vergelijking met de Hutu's gaat ook mank, dat land was volledig in chaos destijds. De Soedanezen gaan nu ook niet op vakantie terwijl daar ook een genocide gaande is. Die vergelijking klopt beter.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
25-07-2025 17:07
Burgers moeten wat mij betreft altijd voorzichtig behandeld worden, aangezien zij niet verantwoordelijk zijn voor wat hun regeringen doen. Ik ga een willekeurige Russische burger ook niet staande houden met de vlag van Oekraïne. Weinigen zeggen iets tegen iemand uit de VAE vanwege hun inmenging en belangen in de burgeroorlog in Soedan. Of Chinezen over wat ze doen met Oeigoeren, wat overigens volgens velen ook om een genocide gaat.

Want die burgers kunnen, behalve demonstreren en protesteren tegen hun regering, ook weinig doen aan die oorlogen. Tenzij ze zelf in de regering zitten.

Je vergelijking met de Hutu's gaat ook mank, dat land was volledig in chaos destijds. De Soedanezen gaan nu ook niet op vakantie terwijl daar ook een genocide gaande is. Die vergelijking klopt beter.
Zoals vaker gezegd: Israel is een democratie. Stellen dat de bevolking er niets mee te maken heeft is wat kort door de bocht.

Verder snap ik goed dat mensen burgers zeer voorzichtig willen behandelen, maar ik snap ook dat mensen dat niet altijd doen.

En waar het in dit geval om gaat: een groep van 1700 honderd Israëliërs die samen op een boot aankomen. Daar wordt tegen geprotesteerd. Dat is heel wat anders dan een individuele Israëliër aanhouden.
Dat is het verschrikkelijke aan oorlogen. Er zijn altijd onschuldigen die eronder moeten lijden.

Maar helemaal uit te bannen is dat niet. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat iemand zijn Airbnb op dit moment liever niet verhuurd aan een Rus. Of iemand uit Israel.

Ik zie het verschil ook niet zo met economische sancties.
voor er weer verkeerde woorden in de mond worden gelegd: wat israel doet is meer dan barbaars en onmenselijk.
Maar ik vind het oorverdovend stil rond Hamas. Als zij de gijzelaars nou eens vrijlaten?
Paradise schreef:
25-07-2025 17:18
Zoals vaker gezegd: Israel is een democratie. Stellen dat de bevolking er niets mee te maken heeft is wat kort door de bocht.

Verder snap ik goed dat mensen burgers zeer voorzichtig willen behandelen, maar ik snap ook dat mensen dat niet altijd doen.

En waar het in dit geval om gaat: een groep van 1700 honderd Israëliërs die samen op een boot aankomen. Daar wordt tegen geprotesteerd. Dat is heel wat anders dan een individuele Israëliër aanhouden.

Maar de vergelijking met Hutu's wilde je toch wel even maken?

Hamas is ooit ook democratisch verkozen door de bevolking van Gaza? Houden we de Gazanen dan ook verantwoordelijk voor 7 oktober? Dat is wellicht enorm gechargeerd, maar komt op hetzelfde neer wat mij betreft. Niet meer nu, maar 2 jaar geleden en daarvoor zou die vergelijking wel enigszins kloppen.

En mensen mogen van mij demonstreren wat ze willen, maar ik mag daar ook van vinden wat ik vind. En ik ben het niet eens om te demonstreren bij een cruischip met Israëlische burgers, dat is toch net iets anders dan demonstreren in het algemeen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven