Scheiden, en nu?

23-07-2025 23:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even een nieuw account aangemaakt ivm herkenbaarheid. Mijn man en ik zijn 27 jaar samen waarvan 8,5 jaar getrouwd. We hebben twee kinderen van 11 en 13 jaar oud. Vorige week vertelde hij mij dat hij niet meer met mij verder wil, we zijn te verschillend en hij ziet geen manier meer waarop hij met mij verder kan. Ook is er een ander in het spel. Ik ben verdrietig. Voornamelijk voor het gezin wat we vormen, want ik herken wel de afstand die er tussen ons in geslopen is door gewoonweg niet of slecht te communiceren. Ik ben echter nooit op het punt gekomen dat ik geen uitweg meer zag en merk dat ik hem vooral kwalijk neem dat hij nooit eerder aan de bel getrokken heeft en nu op het punt van “no return” aangekomen is. Mij eerste reactie was om met iemand hierover te gaan praten, ik vind dat we onze kinderen dat verschuldigd zijn, maar hij geeft aan dat dat geen zin meer heeft. Het helpt natuurlijk niet dat er een ander in het spel is, ook dat neem ik hem kwalijk, hij heeft namelijk een oude vlam actief opgezocht.
Maar goed, en nu? We hebben samen een koophuis wat ik in mijn eentje niet kan betalen, maar hij wel. Ik ben na de geboorte van de kinderen 1 dag minder gaan werken en heb geen slecht salaris, maar volgens de verschillende rekentools online kan ik ongeveer €850 per maand aan huur betalen, dat levert een studentenkamer op 30 km van onze huidige woonplaats als enige hit op Funda op. Ik vermoed dat ik te veel verdien voor sociale huur en sowieso heb ik geen wachttijd opgebouwd. Ik realiseer me dat dit veel voorkomt, en mijn situatie verre van uniek is. Ik hoop dan ook wat adviezen en tips van ervaringsdeskundigen te krijgen hier. Wat zijn de volgende stappen? Wat is wijsheid? Wat moet ik zeker wel of niet doen? Mijn gevoel zegt me dat we pas de kinderen moeten inlichten zodra we duidelijkheid hebben over de woonsituatie, omdat dat waarschijnlijk hun eerste vraag gaat worden; “moeten we verhuizen?, waar gaan we wonen?”. Maar ik realiseer me ook dat het nog wel even kan duren voordat daar duidelijkheid over is, en ik merk dat ik het lastiger begin te vinden om niks van mijn verdriet aan de kinderen te laten merken. Ik wil voor mezelf, maar vooral ook voor de kinderen, het goed regelen. Een vechtscheiding zal het niet worden, maar ik wil ook zeker niet overal ja en amen op zeggen, het liefst zou ik in onze huidige woning willen blijven en dat hij iets vlakbij koopt of huurt zodat er co-ouderschap op loop/fietsafstand is. Wat is mijn volgende stap? Met de bank praten over een eventuele hypotheek? Een advocaat? Een mediator? Bestaat er ergens een goed stappenplan “hoe pak ik een scheiding aan?”. En het allerbelangrijkste van alles: hoe brengen we dit nieuws aan de kinderen? Wat zijn de do’s en don’ts?
Dit is zo'n lastige fase, soort niemandsland.

Ik zou er denk voor kiezen om alleen met de kinderen naar de vakantiebestemming te gaan, als je dat ziet zitten. Dan is het voor de kinderen ook veel duidelijker hoe de toekomst eruit gaat zien.
Als je het dit weekend gaat vertellen, dan kan een gezamelijke vakantie juist ook weer heel verwarrend en hoopgevend zijn dat het toch weer goed komt.
Als je alleen met ze gaat, is dat juist een signaal dat het ook heel leuk en gezellig gaat worden met z'n drietjes, maar dat er ook verdrietig momenten zijn omdat het gewoon heel verdrietig is.
Als je nog wel voor een gezamelijke vakantie kiest, zal die sowieso beladen en misschien geforseerd aanvoelen.
Maar misschien is dat voor iedereen anders.
Wij hebben nog een gezamelijk vakantie gehad, zonder dat de kinderen wisten wat er speelde, waarbij ik nog heel hard heb geprobeerd hem in te laten zien wat hij kwijt zou raken en hem op andere gedachten te brengen. DAt was geen succes, voor niemand.
Wat lief dat je nadenkt over de plek van vertellen, dat daar geen negatieve herinneringen aan kleven voor de kinderen. Vertel het vooral samen!

Besef dat het niet 1x vertellen is. Er gaan vragen komen die jullie zelf ook nog niet kunnen beantwoorden nu. Dus er komen nog meer gesprekken met besluiten en vragen en antwoorden. Ben daar actief in: vertel hen dingen als ze aan de orde zijn en geef ze tussendoor en dan ruimte om vragen te stellen. Een rondje wandelen of activiteit helpt, dan zit je niet zo ‘aan tafel voor een gesprek’. Plan ook allebei (!) 1op1 tijd met de kinderen.

Verder kost begeleiding geld ja (en tijd voordat het opgestart is), maar er is vast een lief persoon dichtbij die ze vertrouwen: een moeder van een vriendje, de sportcoach, een pedagoog op school of de BSO die hier in kan helpen. Of familie, maar pas op dat zij geen partij kiezen. Daar hebben de kinderen niets aan.

En dus is het handig dat je man ook meedenkt in het verhaal: wat ga je vertellen? Hoe ziet hij dit voor zich? Oriënteert hij zich ook al op een advocaat, heeft hij zijn broer al ingeschakeld? Wie zijn vertrouwenspersonen van de kinderen?
Oh, en schrijf je nu al in bij de woningbouw. Kost een tientje per jaar en kan maar gebeurd zijn ivm opbouw inschrijftijd. De wachtlijsten zijn lang, elke maand extra is meegenomen.
Ik heb er wel voor gekozen om eerlijk te zijn richting de kinderen.
Het was geen gezamelijke beslissing, dus dat heb ik ze ook niet gezegd.
Geen schuldvraag besproken ofzo, maar het werd wel duidelijk dat het de keus van ex was om alleen door te gaan. Dat ik dat verdrietig vond, maar het begreep. En dat wel beide nog heel veel van de kinderen houden en samen voor ze blijven zorgen.
Nu ging mijn ex ook al heel snel verder met de nieuwe vlam, dus was het vrij snel ook voor de kinderen wel duidelijk wat er achter zat.
Ik zou het ook niet op vakantie vertellen. Je weet niet hoe je kinderen gaan reageren, maar ik zou zorgen dat wát er in hun leven is, op dat moment vertrouwd en veilig is. Dus hoezeer je thuis wilt vermijden, thuis is ook waar hun slaapkamers zijn en waar ze zich terug kunnen trekken en een potje janken of stampen als dat nodig is. Op vakantie op elkaars lip lijkt me niet fijn. Wat als je ene kind niks anders wil dan naar huis en het andere kind alles doet om jullie te ontlopen en niet bij je wil zijn, maar ook niet mee terug wil? Vakantieplek is gewoon geen goede plek imo. Geen escape naar vertrouwdheid.
Heb je trouwens aan je man gevraagd hoe hij het verder voor zich ziet TO? Wil hij co ouderschap bv?
Wij zijn ook eerst nog als gezin op vakantie geweest voordat we het de kinderen thuis hebben verteld. Vooral met het idee dat ze dan in hun vertrouwde omgeving zijn en naar hun kamer kunnen, buiten kunnen gaan spelen of weet ik wat ze op dat moment fijn vinden. Een kind was beduusd en verdrietig en vertrok vrij snel naar de eigen slaapkamer, ander kind heeft de hele avond huilend bij ons op de bank gezeten. We hadden verwacht dat het precies andersom zou zijn hoe de kinderen zouden reageren. Het is dus moeilijk voorspellen hoe ze het nieuws tot zich nemen en daarmee omgaan.
Ga eens met je bank om de tafel zitten. Er zijn bij sommige banken coulance regelingen voor stellen die gaan scheiden. Dit heeft er voor gezorgd dat ik het huis kon overnemen na mijn scheiding 6 jaar geleden. Huisvesting was mijn grootste zorg en ik was zo blij dat mijn bank wilde meewerken.
Merys schreef:
24-07-2025 17:46
Heb je trouwens aan je man gevraagd hoe hij het verder voor zich ziet TO? Wil hij co ouderschap bv?

Waarom vragen wat hij wil? Co-ouderschap zou het uitgangspunt moeten zijn, tenzij het praktisch niet te realiseren is (bijv vanwege afstand tussen woonplaatsen ouders).
MyLittlePony schreef:
24-07-2025 17:18
TO, je wilde gaan googelen, weet je zeker dat je zo een advocaat wil zoeken? Probeer dan in ieder geval meningen van andere klanten te vinden. Er is kwaliteitsverschil.

De HV moet je vinden, maar ga alvast voor jezelf na of jullie jaarlijks verrekend hebben. Zo niet, dan kan dat een interessant haakje zijn.

De belastingaangifte, wie deed die? Jij, je ex, een adviseur, een accountant? En hoe werd jij daar precies bij betrokken?

Over wat voor je kinderen beter is kan ik niet adviseren, mijn ouders zijn gescheiden maar dat is geen nuttig voorbeeld.

Bij de zakelijke kant breng ik wel voldoende kennis en ervaring mee waarmee ik je wat op weg kan helpen mocht je dat willen. Laat maar weten.

Smurfin708: vetgedrukte is wel een hele belangrijke vraag voor jou en zou je moeten weten, omdat dit verrekenen jaarlijks moet gebeuren!
Live Life to the fullest
Ravintola schreef:
26-07-2025 10:40
Waarom vragen wat hij wil? Co-ouderschap zou het uitgangspunt moeten zijn, tenzij het praktisch niet te realiseren is (bijv vanwege afstand tussen woonplaatsen ouders).

Omdat vragen naar hoe hij het voor zich ziet een vrij normale vraag is in deze situatie!
Live Life to the fullest
TO, je krijgt hulp aangeboden waar je verder niet op reageert. Helemaal prima, maar om misverstanden te voorkomen: ik volg dit topic niet langer, dus aan mijn aanbod heb je niet veel meer
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
GeweldigWeer schreef:
26-07-2025 11:39
Omdat vragen naar hoe hij het voor zich ziet een vrij normale vraag is in deze situatie!

Lijkt mij ook ja.
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 11:54
TO, je krijgt hulp aangeboden waar je verder niet op reageert. Helemaal prima, maar om misverstanden te voorkomen: ik volg dit topic niet langer, dus aan mijn aanbod heb je niet veel meer

Er zijn vást meer mensen hier met advocaten in hun netwerk als TO zover is.
Merys schreef:
24-07-2025 13:50
Absoluut waar. Maar die hulp moet wel betaald worden.
De ervaring (ook de mijne) leert dat vrouwen nog altijd te veel schikken om de kinderen zo veel mogelijk uit de wind te houden en een nare scheiding te voorkomen.
Dat is gewoon niet verstandig in deze situatie.
Inderdaad. Een man had dit topic waarschijnlijk bij geld en recht geplaatst.
Geen motto
Merys schreef:
26-07-2025 13:08
Er zijn vást meer mensen hier met advocaten in hun netwerk als TO zover is.
Ik maak me daar niet de minste zorgen over. Maar ik voorkom graag misverstanden, excuses als dat je stoort
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 11:54
Ik wil heel graag je hulp en zal je een persoonlijk bericht sturen!

Excuses dat ik in het weekend niet meer reageerde, zoals gezegd was ik een weekend weg en lag mijn aandacht bij mijn kinderen.

Ik heb de hardcopy van de huwelijkse voorwaarden gevonden. Daar is na ondertekening nooit meer iets mee gedaan. Ik heb ook nagedacht hoe ik meer terug kan vinden over zijn financiële situatie. Mijn conclusie is dat dat alleen via het belasting aanslagbiljet zou kunnen aangezien we fiscaal partner zijn. Zijn inkomen staat niet op mijn aanslag vermeld, maar met alle info die erop staat zal dat misschien wel te herleiden zijn.
Overigens staat in de huwelijkse voorwaarden vernoemd dat er geen verrekening van inkomen of vermogen zal geschieden, dus die kan ik uitsluiten

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven