Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig (4)

05-03-2013 03:42 3559 berichten
Alle reacties Link kopieren
‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!

Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!

Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.

Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het vorige topic met dezelfde titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.

In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!
@phips: He grappig zeg! Zelf deo maken. Dat is nog eens wat anders dan 'frisse' appeltaart

@curly: Fijn dat je toch weer pijnvrij hebt gelopen. En denk maar zo..2 km is beter dan niets!

@raw: Gisteren je kruidige wortel-kokos muffins gemaakt. Lekker zeg! Vind je het goed als ik dit recept op mijn blog deel? Denk dat wel meer mensen gaan watertanden als ze dit zien en proeven

Hier gaat het weer even wat beter met de stress. Gisteren lekker staan kokkerellen (muffins gemaakt en spontaan zusje en vriend uitgenodigd voor het eten dus wat extra dingetjes gedaan). Doe ook weer mee aan een actie van Tivall. Zij zijn al een paar maanden bezig om via hun 'fans' reclame te maken voor hun producten. Heb met twee eerdere acties van hen al een mooi kookboek (vegalicious) gewonnen en krijg morgen zelfs een kookworkshop aan huis voor mezelf en 7 vriendinnen!

De actie nu gaat over een vegetarisch kerstdiner, waarbij je met 4 Tivall producten een voor- tussen- en hoofdgerecht moet maken. Niet dat ik zelf persé grote Tivall-fan ben, maar het is wel leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Zo heb ik gisteren nog een heerlijke pompoen-pastei met vegetarisch gehakt gemaakt.

Fijn weekend alvast allemaal en geniet ervan!
Ben weer even online na alle drukte van de familie-invasie! Was erg gezellig, maar oei.. wat heb ik slecht gegeten...

Bedankt voor alle lekkere recepten die gepost zijn. Mmmmm!

Oehoe, Perenijsje, een workshop aan huis! Dat klinkt goed!! En de pompoenpastei klinkt ook heerlijk. Zou willen dat ik zo creatief was..

Phips, wat vond je man van de lekkere deo? Wie weet wat voor culinair iets daar van gemaakt kan worden, hihi.

Reilcoes, nog gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder. Is toch vaak een heel naar iets, hoe oud ze ook was.

Ben vast nog heel veel mensen vergeten, maar ik ga zo eerst maar eens bezig met puinruimen. Dat is het nadeel na zo'n invasie van een week...
Curly, lekkere hapjes! Hoop dat de dry needle behandeling zijn werk goed bij je doet !

Lady Phips, super deootje !!!

Peertje.... wow !!!!!!!!!!!!! Een kookworkshop aan huis, wat leuk!! Bij jou thuis? Is je keuken ruim genoeg voor al je vriendinnen... hihi... lekkere invasie dus. En welke richting qua kookkunsten ?

Ja hoor, hierbij krijg je toestemming van mij om het recept van de kruidige wortel-kokos muffins te plaatsen op jouw blog!

Badeendje, gezellig dus geweest met de familie ? Hoeveel had je thuis te logeren ? Lekker gekokkereld dus of veel buiten de deur gegeten ?
Daar had ik helemaal over heen gelezen, leuk Perenijsje! Wat gaan jullie doen?

Haha badeendje, als deo is het heerlijk maar om te eten niet, ieks!

Van de week ontzettend veel tamme kastanjes gevonden, de tafel ligt nog vol. Eerste ronde gemaakt, mmmm, zalig toetje met honing en stoofperensap. Als ik nog even tijd en puf heb vandaag muffins bakken met kastanje en appel, en wellicht nog wat kokos ofzo.
Oh Phips heb je een recept?

Hier liggen ook heeeel veel tamme kastanjes, maar ik kan geen lekker recept vinden.
Ik kom weer even binnenvallen met een vraag, hopelijk is dat niet erg. Ik doe weer eens een poging om met recepten van Amber wat gezonder te gaan leven.

Avocado is heel gezond, lees ik steeds, maar, kan ik net zo goed guacemole nemen? Zitten daar alle vitamines, mineralen etc nog in?
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Ha ladies,

Jaja, een heuse kookworkshop bij mij aan huis! Natuurlijk wel vegetarisch en alles met Tivall-producten (ze moeten immers toch een beetje reclame maken ) , maar het menu wat ik doorgezonden kreeg zag er superlekker uit. Om half zes komen dus 6 vriendinnen langs en gaan we gezellig een hele avond kokkerellen. Degene die de workshop geeft neemt in principe alles mee. Tot de wijntjes aan toe. Wel net even het huis aan kant enzo gemaakt. Hoop ook dat ze 'afwas-kabouters' meeneemt. Die kan ik met gebrek aan een vaatwasser namelijk wel gebruiken

@raw: Recept staat op mijn blog! Dankjewel! Al veel leuke reacties gehad. En de muffins hier zijn op eentje na allemaal op

@badeendje: Valt wel mee met mijn creativiteit hoor. Google is your friend in dit soort gevallen. En dan gewoon een beetje mixen en matchen met receptjes.

@phips: Klinkt heerlijk die kastanjereceptjes van jou! Past goed bij de herfst ook. Jummie!

@reizenenzo: Avocdo is zeker gezond (en heul erg lekker!). Guacamole kan dit ook zijn, mits het vers is of zelfgemaakt. Je hebt veel kant en klaar potjes guacamole, maar denk dat hier nog veel onnodige dingen aan toegevoegd zijn. Mijn tip: ga eens langs een turkse groenteboer. Daar zijn de avocado's vaak veel goedkoper.

Nou, ladies ik ga me nog even klaarmaken voor straks.

Fijn weekend en ik laat wel horen hoe het is geweest!
Perenijsje, heel veel plezier straks met de workshop!
Perenijsje, bedankt voor je info. Zou eerlijk gezegd niet eens weten hoe avocado smaakt, ben heel benieuwd. Op de markt hadden ze het vandaag net weer neit, dus zal nog eens verder zoeken.

Ik zal ook eens bij de turkse winkel kijken of die het heeft.

En veel plezier met je kookworkshop en je vriendinnen! Wordt vast heel gezellig.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
oegh, avocado, die vind ik echt heel erg vies

De kastanjemuffins zijn best wel lekker:

200 gram havermout

250 gram gepelde kastanjes, fijngehakt

50 gram kokosolie

cacaonibs op de gok

geraspte kokos op de gok

2 appels in stukjes

100 gram gewassen rozijnen of andere gedroogde vruchten

snufje zout

half zakje bakpoeder

3 eieren

600 ml water

Alles door elkaar, olie smelten, in muffinvormpjes doen en 45 minuten bakken op 175 graden.

Kastanje toetje

gepelde kastanjes fijnmalen, naar smaak honing erdoor. We hadden stoofpeertjes en we hebben wat sap daarvan erdoor gedaan om het lekker smeuïg te maken maar dat kan ook met iets anders nats.

Een tweede versie is met honing en iets van likeur ofzo. We hadden nog een flesje met het een of ander staan (ooit gewonnen met een quiz en wat moet je ermee? Nou, wij niets dus of door de kastanjepuree) Erg machtig, erg lekker en je slaapt er prima op

De kastanjes zijn nog lang niet op, dus morgen ga ik wel weer wat anders ermee verzinnen
anoniem_131970 wijzigde dit bericht op 26-10-2013 20:45
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
De lidl verkoopt ook avocado hoor Reisenzo,
Dank je voor je receptjes, Phips! Zag vandaag tamme kastanjes bij de Lidl liggen, misschien maar eens wat uitproberen binnenkort!

Perenijsje, hoe is je workshop??
Lekker lady Phips.... .. gezellig daar nu zeker hahahaha.. . neem er nog wat van zou ik zeggen ! Proost !

Peertje, heel veel kookplezier en eetgenot natuurlijk ! Laat je weten wat er allemaal op het menu stond?
Ha ladies!

Nou, het huis is weer aan kant en de gasten weer de deur uit. Maar wat was het een geslaagde avond! Echt superleuk, gezellig en natuurlijk heerlijk gegeten.

De workshopdame (zo zal ik haar maar even noemen) kwam al om half vijf om spullen klaar te zetten en eerste hapjes te maken. Kregen vooraf allemaal een aperitiefje met komkommer gevuld met vega-tuinkruidenpaté (was best lekker!) en cherrytomaatjes gevuld met hummus.

Daarna ging iedereen aan de slag met de gerechtjes...vooraf pompoensoep met eventueel vegetarische spekjes. Als hoofdgerecht een vega-gehakt strudel met wortel en pompoen, een couscoussalade en een groene salade met granaatappel en gegrilde vegastukjes. En als toetje een bananen tarte-tartin.

Zeker niet allemaal amber verantwoord , maar wel erg lekker! En ook nog best wel wat over, dus hoef morgen niet te koken

Maar was echt een leuke avond. Beregezellig in mijn niet zo'n grote keuken, maar omdat iedereen een gerechtje maakt viel het qua werk allemaal mee. En leuk ook om zo samen wat te doen. Had een leuke gemelleerd groepje vriendinnen ook, dus heb er echt van genoten. Wil wel vaker zulke prijzen winnen!

Ook nog een leuk kookschort en ovenwanten aan over gehouden. Én besloten om dit samen te doen. Ik ga de volgende keer dus wat leuke gerechten uitzoeken en dan gaan we weer gezellig met z'n allen aan de slag.

@reizenenzo: Avocado zelf heeft op zich niet heel veel smaak maar je kan er wel veel mee doen. Mocht je wat ideeën nodige hebben: bekijk dit, dit, dit of dit recept eens.

@phips: Avocado niet lekker? Nee joh! Maar die kastanjemuffins van jou klinken ook wel erg lekker!

Nou, ik ga maar eens richting mijn bedje. Morgen weer filmhuisdienst, dus we kunnen wel een paar uurtjes (wat zeg ik: een éxtra uurtje!) slaap gebruiken! Fijne zondag alvast!
Oh heerlijk die kastanjerecepten.

Kijk of ik van de week wat kan maken.

Ik hbe vorige week héél veel tamme kastanjes geraapt (lees laten rapen door mijn dochter ) dus daar gaan we flink mee aan de slag.

Ik houd me zeker aanbevolen voor meer recepten!~
Hallo!

Graag stel ik me even voor: Ik ben Zonnige, vrouw van 30 jaar. Al mijn hele leven heb ik overgewicht en ben ik bezig om grip te krijgen op mijn gewicht. Een paar jaar geleden ben ik 18 kilo afgevallen door koolhydraatarm te eten, inmiddels zijn er weer ruim 8 kilo bijgekomen. Ik wil dat niet meer. Ik wil een gezond gewicht, een gezond en fit lijf en goed voor mezelf zorgen, zonder te diëten. Via mijn sportschool ben ik terecht gekomen bij een voedingsconsulente die 'puur eten' als visie heeft,

Ruim een week ben ik nu bezig om meer puur en onbewerkt te eten. Minder brood (wel andere koolhydraten), veel minder zuivel, liefst geen toegevoegde suikers. En wel: groente, fruit, mager vlees of vis, granen, zaden, pitten enzovoorts, liefst biologisch.

Er gaat een wereld voor me open en heb nu al dingen gegeten die ik nooit eerder op heb, zoals quinoa en lijnzaad.

Op vrijdag is mijn weeg - en meetdag bij de consulente en ik ben de eerste week 1,1 kilo kwijtgeraakt

Ik ga dit topic volgen om nieuwe inzichten te krijgen, ervaringen te delen en inspiratie voor recepten op te doen.
Perenijsje: klinkt als een hele leuke avond! En het eten klinkt ook heerlijk :-). Fijn dat het zo geslaagd was!

Zonnige: welkom! Wat leuk dat je nu ook bezig bent met 'puur eten' en dat je al zoveel dingen hebt gegeten die je nog niet kende. Voor mij ging er ook echt een wereld open en nog steeds ontdek ik steeds weer nieuwe dingen! Erg leuk :-). En vooral belangrijk: je kan echt heerlijk eten als je heel gezond eet! (veel mensen denken dat je alleen een blaadje sla eet als je gezond eet...)

Kastanjes..nog nooit gegeten! Leuk om hier recepten te lezen, wie weet ga ik daar binnenkort eens mee aan de slag. Net weer lekker ontbijtmuffins gebakken en geluncht met spelt/havermout pannenkoeken (zonder suiker) met kaneel, walnoten, rozijnen en banaan .

Fijne dag allemaal!
Hoi Zonnige, welkom op dit topic!

Hartstikke leuk dat je er bent.

Als er vragen zijn - gewoon stellen he!
Klinkt leuk Peertje! Leuk! Avocado vind ik echt verschrikkelijk.....

Welkom Zonnige, gelukkig hier geen gezeur wat er op je topic puur eten wel is. Gewoon lekker experimenteren! Speltbrood kan je uitstekend zelf bakken, en dan ben je echt geen dief van je eigen portemonnee hoor! Het grote voordeel van puur eten is dat je alles zelf kan maken, je weet wat je eet en het is een stuk voordeliger! Kijk ook eens bij de lidl en de plaatselijke turk.

Leuk he, Reilcoes, die kastanjes. Ze vielen letterlijk op ons hoofd terwijl we in het bos liepen. Hele dikke, niet normaal meer. We konden ze niet laten liggen, met 2 rugzakken vol weer terug naar huis.....
ja geweldig he die kastanjes.

Ik had ze alleen in een grote bak op de verwarming gezet om te drogen en nu zag ik dat ze allemaal wat pluizig/stoffig werden...............

Schimmel?

Aj, wegdoen en andere vinden of zal ik ze omspeolen en drogen in de oven? Ik wilde ze deze week eten.

Speltbrood, kan je heel goed bakken!

Er staat nu meel te rijzen en straks bak ik een speltbrood.

Ingredienten: water, speltmeel en zout. That's it. yeah.

A;s het lutk ga ik de volgende keer ook speltvlokkken, of lijnzaad, of zaden en pitten toevoegen.
quote:perenijsje schreef op 27 oktober 2013 @ 00:20:

Ha ladies!

De workshopdame (zo zal ik haar maar even noemen) kwam al om half vijf om spullen klaar te zetten en eerste hapjes te maken. Kregen vooraf allemaal een aperitiefje met komkommer gevuld met vega-tuinkruidenpaté (was best lekker!) en cherrytomaatjes gevuld met hummus.

Daarna ging iedereen aan de slag met de gerechtjes...vooraf pompoensoep met eventueel vegetarische spekjes. Als hoofdgerecht een vega-gehakt strudel met wortel en pompoen, een couscoussalade en een groene salade met granaatappel en gegrilde vegastukjes. En als toetje een bananen tarte-tartin.

Zeker niet allemaal amber verantwoord , maar wel erg lekker! En ook nog best wel wat over, dus hoef morgen niet te koken

Fijne zondag alvast! WOW dat klinkt echt mega mega gezellig en lekker, zie het gewoon voor me
You only live twice
Wat een warm welkom, dank jullie wel

Goed idee om speltbrood zelf te gaan bakken.

Ik heb even een vraagje: Ik was / ben nogal een koffie drinker. Geen liters per dag, maar toch wel een kopje of 5 (zwarte koffie zonder melk en suiker). Ik kan ook echt genieten van mijn bakkie.

Hoe gaan jullie om met koffie? Past het in jullie manier van eten / drinken? Maakt het uit of je gewone koffie of cafeïnevrije koffie drinkt?

Zijn er goede alternatieven voor koffie als je graag iets warms drinkt en niet zo dol bent op kruidenthee?

Bedankt alvast!
Ik ben geen koffiedrinker, dus weet het eigenlijk niet.

Alhoewel ik voor een starbuckskoffie dan wel weer mijn 20% aanbreek.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-10-2013 16:38
Reden: spam
% gewijzigd
Bij mij werkte die helemaal niet. Ik heb hem 3x ingevuld en elke keer kwam er medische test uit, terwijl ik elke keer andere antwoorden gaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven