Ik zoek glutenvrije koekjes/gebakje recept

26-03-2014 21:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort hebben we hier een verjaardagsfeest waar uiteraard ook taart bij hoort. Een van de kinderen die op visite komt mag geen gluten eten en omdat ik het zo lullig voor hem vind als iedereen aan de taart zit en hij het niet mag ben ik op zoek naar een lekker recept voor bijvoorbeeld glutenvrije koekjes of bijvoorbeeld brownies.

Uiteraard kan ik dan googelen (dat heb ik ook gedaan) maar ik hoor liever van een ervaringsdeskundige een lekker recept. Mijn ervaring met nieuwe recepten is regelmatig een domper en dat vind ik gewoon zonde. Daarbij heb ik al genoeg te bakken, dus ik wil wel een beetje zekerheid hebben dat ik een lekker recept heb wat ook nog eens goed lukt.

Wie kan mij helpen?
Sorry, geen recepten.

Maar is een glutenvrij gebakje van de bakker (Hema heeft ze geloof ik ook), niet een optie?
Ik zag gisteren bij IKEA in de diepvries glutenvrij gebak gemaakt met amandelmeel. Ik wet niet hou oud het kind is maar mischien zo iets?

http://www.focusonfoodies ... -muffins-van-amandelmeel/

Verder heeft HEMA idd glutenvrije gebakjes, wel van te voren bestellen via website

Glutenvrije koekjes kan je ook bij bio winkels kopen
Niet aan beginnen! Glutenvrij eten moet echt glutenvrij zijn. In de keuken waar je ook andere taart enzo gaat bakken wordt dat heel lastig. Eén kruimel met gluten is genoeg om je bakwerk te bederven. Mensen met een glutenvrij dieet hebben vaak zelfs twee ovens om besmetting te voorkomen. Ik zou de moeder vragen u iets mee te brengen, weet je zeker dat het goed gaat. Moeder zal dit ook niet gek vinden.
Tip van een vriendin met glitenintolerantie: IJS!!

Het is een geweldig en feestelijk alternatief! En geen gluten.

Let wel op dat de smaak van degene die het krijgt en dat er geen koekkruimels of gluten in zitten.
quote:Cheery schreef op 26 maart 2014 @ 21:38:

Let wel op dat de smaak van degene die het krijgt en dat er geen koekkruimels oid dat gluten in zit.

Niet al het ijs is glutenvrij!! Redelijk veel ijs is zelfs niet glutenvrij!!

Ik zou ook niet aan zelf bakken beginnen, zo kan je bijv. niet een springvorm gebruiken waarmee je al gluten taarten gebakken hebt. En glutenvrij bakken is best lastig.

Kijk bij de supermarkt naar het glutenvrije aanbod en in de vriezer. En ook bij de Tuinen en G&W is er genoeg te krijgen. (Schrik niet van de prijs).
quote:Cheery schreef op 26 maart 2014 @ 21:38:

Let wel op dat de smaak van degene die het krijgt en dat er geen koekkruimels oid dat gluten in zit.Goeie, die ga ik onthouden. Ik ken wel 5 mensen met çoeliaki dus komt van pas.
Nog andere tips:

-een apart bakje/zakje chips, nootjes, komkommer of wat voor hapjes dan ook. Als iedereen eerst taart gaat eten en dan een chipje pakt uit een schaal heb je ook daar kruisbesmetting.

Verpakte snoepjes (als die er voor de andere kinderen ook zijn), bruine en gele M&M's zijn glutenvrij net als snickers (mars is niet glutenvrij en milkyway ook niet).
Inderdaad bieden mensen soms aan, met de beste bedoelingen hoor, om zelf iets glutenvrij te maken. Helaas moet je keuken+apparatuur daar wel voor ingericht zijn.

Ik heb hier ook alles dubbel, van bakvorm, tosti-ijzer, frituurpan tot bestek en theedoeken.

Er is genoeg glutenvrij gebak te krijgen bij b.v. care center of soms zelfs bij Jumbo. Daar hebben ze trouwens heerlijke glutenvrije cornetto's!
quote:sandt schreef op 26 maart 2014 @ 21:48:

[...]

Goeie, die ga ik onthouden. Ik ken wel 5 mensen met ceuliaki dus komt van pas.Ik vind het zelf geen vervanging van een stukje taart en je moet met ijs echt heel goed opletten.
quote:heenenweer schreef op 26 maart 2014 @ 21:50:

Inderdaad bieden mensen soms aan, met de beste bedoelingen hoor, om zelf iets glutenvrij te maken. Helaas moet je keuken+apparatuur daar wel voor ingericht zijn.

Ik heb hier ook alles dubbel, van bakvorm, tosti-ijzer, frituurpan tot bestek en theedoeken.

Er is genoeg glutenvrij gebak te krijgen bij b.v. care center of soms zelfs bij Jumbo. Daar hebben ze trouwens heerlijke glutenvrije cornetto's!Hier heeft de Jumbo helaas geen ijs, misschien in de zomer. Het aanbod valt hier erg tegen.
quote:reisa1978 schreef op 26 maart 2014 @ 21:50:

[...]

Ik vind het zelf geen vervanging van een stukje taart en je moet met ijs echt heel goed opletten.Snap ik, maar voor kinderen kun je dan wel iets feestelijks in huis halen. Hoewel die moeder altijd met een tas vol komt. Drie kinderen met çoeliaki, en ik kan altijd vragen welke wel en welke niet natuurlijk
quote:sandt schreef op 26 maart 2014 @ 21:56:

[...]

Snap ik, maar voor kinderen kun je dan wel iets feestelijks in huis halen. Hoewel die moeder altijd met een tas vol komt. Drie kinderen met çoeliaki, en ik kan altijd vragen welke wel en welke niet natuurlijkIk zou zelf heel blij worden van de brownies van Damhert, bij grotere AH te koop.
Almondy daim heeft heerlijke gv taart bij de supermarkt te koop ( hier Jumbo en AH)
quote:sandt schreef op 26 maart 2014 @ 21:25:

Niet aan beginnen! Glutenvrij eten moet echt glutenvrij zijn. In de keuken waar je ook andere taart enzo gaat bakken wordt dat heel lastig. Eén kruimel met gluten is genoeg om je bakwerk te bederven. Mensen met een glutenvrij dieet hebben vaak zelfs twee ovens om besmetting te voorkomen. Ik zou de moeder vragen u iets mee te brengen, weet je zeker dat het goed gaat. Moeder zal dit ook niet gek vinden.

Dit dus. Als je niet weet wat je doet, NIET doen.

Bij de ah hebben ze hele lekkere brownies. Mijn zoon vind ze iig heerlijk (en opa blijkbaar ook) De verpakking dicht laten en door moeder zelf open laten maken. Als het kind in kwestie tenminste last heeft van kruisbesmetting. Verder is bij kruisbesmetting een pak natte doekjes op tafel erg handig. Dan kunnen de mensen die wel koek of gebak gegeten hebben snel even hun handen afvegen.
Weggooi bakjes zijn ook erg handig.
Zijn ook genoeg glutenvrije bedrijven waarbij je online kunt bestellen. Google maar eens
Reisa1978, je maakt het wel heel persoonlijk allemaal. Ook met dat jouw jumbo geen ijs verkoopt, geef TO een kans om iets lekkers uit te zoeken. Als ze verstandig genoeg is om hier een topic te openen, dan is ze gegarandeerd ook bewust van de gevolgen van het binnenkrijgen van gluten door degene met coeliakie.

Mijn vriendin heeft ook een ernstige vorm van coeliakie en ik kan lezen welke ijssoorten geen gluten bevatten. Ik blijf erbij dat ijs een prima alternatief is. Ook de Almondy taarten vallen altijd goed in de smaak!! Vind ik zelf ook erg lekker. Ze liggen bij onze Jumbo in de vriesvakken.

En kijk ook eens bij de Swedish food market in de IKEA daar verkopen ze ook glutenvrije producten.

Slimme tips, Nina!
quote:Cheery schreef op 26 maart 2014 @ 22:13:

Reisa1978, je maakt het wel heel persoonlijk allemaal. Ook met dat jouw jumbo geen ijs verkoopt, geef TO een kans om iets lekkers uit te zoeken. Als ze verstandig genoeg is om hier een topic te openen, dan is ze gegarandeerd ook bewust van de gevolgen van het binnenkrijgen van gluten door degene met coeliakie.

Mijn vriendin heeft ook een ernstige vorm van coeliakie en ik kan lezen welke ijssoorten geen gluten bevatten. Ik blijf erbij dat ijs een prima alternatief is. Ook de Almondy taarten vallen altijd goed in de smaak!! Vind ik zelf ook erg lekker. Ze liggen bij onze Jumbo in de vriesvakken.

En kijk ook eens bij de Swedish food market in de IKEA daar verkopen ze ook glutenvrije producten.

Slimme tips, Nina!Iemand geeft een tip, ik geef een andere tip.
Inderdaad, Ikea heeft een aantal glutenvrije taarten, die prima te doen zijn. Ook voor mensen die wel gluten mogen :-)

Bij de Jumbo kun je ook freefrom-cakemix kopen. Dat is een gluten- en koemelkvrije cakemix, waar je dus prima een cake of cupcakes mee kunt bakken. Bij de feestjes van onze kinderen waar ook twee vriendinnetjes kwamen met coeliakie heb ik die voor iedereen gebakken. Ze smaken iets zoutiger dan ik gewend ben, maar ik vind ze wel erg lekker.

Verder qua eten: de knakworstjes van Unox mogen wel, ah huismerk niet. En hou bij sauzen rekening met een mogelijke kruisbesmetting (werd ik door een moeder op gewezen). Nieuwe verpakking gebruiken dus.

Hier hebben we met kinderverjaardagen ook altijd wel wat schaaltjes met snoepjes staan. Alle kinderen heb ik aangesproken op het feit dat wanneer ze van de snoepjes pakten, ze eerst hun handen moesten wassen. Allemaal, inclusief degenen met coeliakie. En dat werd ook keurig door iedereen gedaan, ze weten welk effect voedselallergieën/intoleranties kunnen hebben.
Mijn moeder heeft een heel ernstige vorm van coeliakie en als er ook maar iets van gluten per ongeluk in het eten zit dan is ze hartstikke ziek en heel erg aan de diarree. Voor mijn moeder kopen we altijd de Hazelino gebakjes van de Albert Heijn, dan weten we tenminste altijd zeker dat het goed gaat.
Is het niet een idee om aan de moeder van het kind te vragen of zij wat meeneemt? Het valt namelijk niet mee om in een keuken waar gluten worden gebruikt iets glutenvrij te bakken...
Ik had iets eerder willen reageren maar was druk druk en nog eens druk. Dank voor alle reacties.

Wat betreft de jumbo en de ikea; de jumbo hebben we hier niet en de ikea is ook een eind weg. En om nu alleen voor een taartje minstens 20 km te rijden gaat me iets te ver. Dat wordt m dus niet. Ik zal eens bij de ah kijken, maar twijfel of ze hier iets hebben want hij is heel klein. En om nu 1 gebakje via internet te bestellen vind ikmook een beetje ver gaan. En eigenlijk wil ik het gewoon zelf maken.

Wat betreft het niet zelf bakken; ik heb het zelf geopperd aan de moeder van het kind en die vond het heel lief dat ik speciaal iets wilde maken. Zij heeft thuis ook niet alle kookgerei dubbel dus zo uitermate voorzichtig hoef ik ook weer niet te zijn. Hij reageert op tarwe maar niet zodanig dat hij gelijk doodziek is.

Als hij hier een broodje eet heeft hij ook niet zn eigen boter mee maar eet gewoon van de boter waar ook wel eens broodkruimels in zitten (dochter smeert nogal enthousiast).

Kortom, zelf maken is een goede optie, maar nu nog een recept.

Maar helaas heeft niemand een recept voor me?
quote:pinkydinky schreef op 29 maart 2014 @ 20:18:

Wat betreft het niet zelf bakken; ik heb het zelf geopperd aan de moeder van het kind en die vond het heel lief dat ik speciaal iets wilde maken. Zij heeft thuis ook niet alle kookgerei dubbel dus zo uitermate voorzichtig hoef ik ook weer niet te zijn. Hij reageert op tarwe maar niet zodanig dat hij gelijk doodziek is. Op deze manier zou ik mijn zoon met coeliakie niet bij je laten eten. Dan liever iets kopen of de moeder zelf laten meebrengen. Ook al wordt hij niet zichtbaar erg ziek (wordt mijn zoon ook niet), gluten zijn wel enorm slecht voor hem. Dus 'zo uitermate voorzichtig' moet je wél zijn.
quote:bibaatje schreef op 29 maart 2014 @ 20:26:

[...]

Op deze manier zou ik mijn zoon met coeliakie niet bij je laten eten. Dan liever iets kopen of de moeder zelf laten meebrengen. Ook al wordt hij niet zichtbaar erg ziek (wordt mijn zoon ook niet), gluten zijn wel enorm slecht voor hem. Dus 'zo uitermate voorzichtig' moet je wél zijn. ik begrijp uit de posting van TO dat het kind waar het om gaat, geen coeliaki heeft, maar alleen last krijgt van tarwe
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven