Lijf & Lijn alle pijlers

10.000 stappen per dag

14-05-2015 13:45 1428 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben sinds een paar dagen begonnen met het zetten van 10.000 stappen per dag en ik merk dat het echt leuk is om te doen. Ik heb een stappenteller op mijn smartphone en merk dat ik echt moeite moet doen om aan de 10.000 te komen. Ik fiets wel veel want ik heb geen auto en ik hou niet van het OV, maar ik moet voor 10.000 stappen echt wel even een extra rondje gaan lopen/joggen. Ben benieuwd of ik het vol ga houden.

Wie doet mee?

Oja, 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7,5 km of 1,5 uur wandelen per dag.

En dan nog dit:

Waarom 10.000 stappen

Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen boodschap die zomaar uit de lucht is komen vallen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Hij besloot toen de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen.

Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo'n 6.000 stappen per dag zet. Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.

10.000 stappen is het aanbevolen dagelijkse aantal stappen voor een gezonde volwassene.

10.000 stappen per dag effectiever dan 3 keer per week naar de sportschool

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid én om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo'n 60 tot 70% van je maximale hartslag.

Met wandelen verbrand je zo'n 520 calorieën per uur (edit: dit kan niet kloppen, het is waarschijnlijk rond de 300 kcal per uur!). De verbranding start na zo'n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.

Wandelen is dé makkelijkste en veiligste vormen van lichaamsbeweging en kost geen geld. Met een stappenteller kun je heel makkelijk bijhouden hoeveel je dagelijks loopt.
quote:appelsenperen schreef op 15 mei 2015 @ 10:03:

[...]

Eerder sportte ik altijd 2 of 3 keer per week ongeveer een uur, ik zag weinig resultaat. Toen ik elke dag een uur tot anderhalf uur ben gaan wandelen merkte ik na 2 maanden dat mijn kleren een stuk losser zaten, ben ook daadwerkelijk 7 kilo afgevallen. Mijn eetpatroon bleef hetzelfde. Nu heb ik ook wel echt overgewicht dus dan heeft elke vorm van beweging wel effect.Ik ook, om een goede bmi te krijgen moet ik zeker 25 kilo afvallen. Ik ga gewoon beginnen, en alles is meegenomen. Beetje fitter is al winst.
Ik heb de afgelopen maanden diverse stappentellers geprobeerd op mijn telefoon, maar ze wijken allemaal heel erg af. Dan loop ik 15 km, en dan is dat volgens de stappenteller 2,5 km. Eén app had als oplossing om het scherm van mijn telefoon aan te laten staan bij onnauwkeurig meten. M'n telefoon is nu al veel te snel leeg, dus dat leek me niet zo'n goed idee. Ik heb het dus maar helemaal opgegeven om stappen te tellen. Wel probeer ik zo vaak als mogelijk te lopen. Zo heb ik gisteren in totaal 20 km gelopen. Jammer genoeg lukt dat alleen op de dagen dat ik niet werk, op werkdagen heb ik daar geen tijd voor (en meestal ook geen zin in).
quote:Feeksje1977 schreef op 15 mei 2015 @ 10:35:

[...]

Ik ook, om een goede bmi te krijgen moet ik zeker 25 kilo afvallen. Ik ga gewoon beginnen, en alles is meegenomen. Beetje fitter is al winst.Veel succes! Sinds ik meer beweeg buiten voel ik me veel gezonder en fitter. Het gewichtsverlies is natuurlijk welkom, maar ik merk dat ik weer veel meer zin in het leven heb.
quote:prik schreef op 15 mei 2015 @ 10:46:

Ik heb de afgelopen maanden diverse stappentellers geprobeerd op mijn telefoon, maar ze wijken allemaal heel erg af. Dan loop ik 15 km, en dan is dat volgens de stappenteller 2,5 km. Eén app had als oplossing om het scherm van mijn telefoon aan te laten staan bij onnauwkeurig meten. M'n telefoon is nu al veel te snel leeg, dus dat leek me niet zo'n goed idee. Ik heb het dus maar helemaal opgegeven om stappen te tellen. Wel probeer ik zo vaak als mogelijk te lopen. Zo heb ik gisteren in totaal 20 km gelopen. Jammer genoeg lukt dat alleen op de dagen dat ik niet werk, op werkdagen heb ik daar geen tijd voor (en meestal ook geen zin in).Goed zeg 20 km! Zou ik ook niet elke dag willen lopen
nou Gwen, dan ben jij onze inspiratie

Feeksje, ik ben benieuwd hoe de band je bevalt. Inderdaad is zo'n polsband ook wel handig, misschien ook wel iets voor mij. Waar heb jij die van jou gekocht? Ik ga over 3 weken naar Korea, misschien kan ik daar zoiets ook wel goedkoper krijgen.

Ik ben net van mijn werk naar huis komen lopen, dat is ongeveer een uurtje wandelen dus ik moet nog wat stappen gaan zetten vandaag. Nog 1.500 om precies te zijn!
quote:hettieverzettie schreef op 14 mei 2015 @ 23:14:

[...]

Ik heb ook een keer gehad dat hij het eerste half uur van mijn wandeling niet geregistreerd had, erg balen was dat. Maar nu check ik hem even voordat ik begin, zodat ik zeker weet dat hij mijn stappen ook registreert. Maar ik denk dat ik ook andere apps ga uitproberen, misschien zijn er betere dan deze.

Heb er ondertussen vier geprobeerd, twee registreren helemaal geen stappen via mijn telefoon, eentje registreert alleen zolang ik loop (zodra ik stil sta staat hij weer op nul en geeft ook geen totalen aan) en eentje registreert soms wel, soms niet.

Dus ben nog steeds op zoek naar een app die wel goed werkt, tot nu toe nog niet gevonden helaas.
quote:hettieverzettie schreef op 15 mei 2015 @ 16:02:

nou Gwen, dan ben jij onze inspiratie :-) Ik hou niet van sport, maar gewoon wat wandelen en fietsen vind ik wel leuk merk ik. De zomertijd en het mooie weer (niet warm maar gelukkig bijna geen regen) hebben mij ook wel geholpen de afgelopen weken. Als ik een "fietsavond" heb zorg ik ervoor dat ik tijdens de lunch ga wandelen of nog een rondje meteen na het werk voor ik in de auto stap. Met fietsen ben ik aan het trainen zodat ik straks op de fiets naar mijn werk kan (2 x 20 km per dag).
Ik heb bij vlagen dat ik graag naar de sportschool ga, maar over het algemeen vind ik buiten sporten toch het fijnste. Ik probeer, net als jij gwen, bewegen te integreren in mijn dagelijkse bezigheden. Fietsen naar mijn werk, zoveel mogelijk de trap nemen ipv de lift en nu dus het stappen tellen. Ik liep ook graag hard, maar daar ben ik sinds een paar maanden mee gestopt omdat ik er geen plezier meer aan beleefde.

Blabla, zo dramatisch als jij het beschrijft is het bij mij niet. De pedometer is tot nu toe betrouwbaar gebleken. Hij mist misschien af en toe een stap, maar qua km's en tijdsduur klopt het wel.

Ik ga nu nog even de overige 1.500 stappen zetten!
quote:hettieverzettie schreef op 15 mei 2015 @ 19:19:

Blabla, zo dramatisch als jij het beschrijft is het bij mij niet. De pedometer is tot nu toe betrouwbaar gebleken. Hij mist misschien af en toe een stap, maar qua km's en tijdsduur klopt het wel.

Dan ligt het misschien aan mijn telefoon ofzo, want volgens de pedometer app had ik gister in totaal 4 minuten gelopen

(volgens mij gaat er bij mij echt iets niet goed)

Ik heb hem nu verwijderd en zal hem zo eens opnieuw installeren, kijken of dat helpt.
Ik heb gewoon zo'n stappenteller aan mijn broekband, ik vind die t meest nauwkeurig, hij mist bijna geen stap (heb er een van de Decathlon).
Die 10.000 stappen of 3o minuten bewegen doe ik al dagelijks.

Mooie is ik krijg er ook nog voor betaald.

alleen zijn het niet altijd bewegingen/stappen die ik wil maken.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
30 minuten bewegen is geen 10.000 stappen hoor, dan ben je echt wel minstens 1,5 uur bezig...

Ik ben net terug van mijn rondje en heb uiteindelijk 13.000 stappen gezet. Het was zo fijn, met de avondzon, en ik kon niet ophouden met lopen. Heerlijk was het!
quote:_blabla_ schreef op 15 mei 2015 @ 19:33:

[...]

Dan ligt het misschien aan mijn telefoon ofzo, want volgens de pedometer app had ik gister in totaal 4 minuten gelopen

(volgens mij gaat er bij mij echt iets niet goed)

Ik heb hem nu verwijderd en zal hem zo eens opnieuw installeren, kijken of dat helpt.

Je kan ook gewoon je stopwatch aanzetten: na 1,5 uur lopen zijn die 10.000 stappen wel gezet

Is op de 1 of andere manier wel minder leuk..
quote:hettieverzettie schreef op 15 mei 2015 @ 16:02:

nou Gwen, dan ben jij onze inspiratie

Feeksje, ik ben benieuwd hoe de band je bevalt. Inderdaad is zo'n polsband ook wel handig, misschien ook wel iets voor mij. Waar heb jij die van jou gekocht? Ik ga over 3 weken naar Korea, misschien kan ik daar zoiets ook wel goedkoper krijgen.

Ik ben net van mijn werk naar huis komen lopen, dat is ongeveer een uurtje wandelen dus ik moet nog wat stappen gaan zetten vandaag. Nog 1.500 om precies te zijn!

Bol.com voor 8 euro, is er morgen.

Ik zou daar kijken naar een fitbit knock off!

Vandaag weer de hele tijd telefoon vergeten en hij heeft ook niet goed gewerkt maar 400 stappen. Dat klopt echt niet.
quote:happy-daddy schreef op 15 mei 2015 @ 19:45:

Die 10.000 stappen of 3o minuten bewegen doe ik al dagelijks.

Mooie is ik krijg er ook nog voor betaald.

alleen zijn het niet altijd bewegingen/stappen die ik wil maken.

30 minuten en 10.000 stappen, dan ren je wel heel hard

Arme jij!
quote:badeendjehoera schreef op 15 mei 2015 @ 19:42:

Ik heb gewoon zo'n stappenteller aan mijn broekband, ik vind die t meest nauwkeurig, hij mist bijna geen stap (heb er een van de Decathlon).Ik moet er een hebben. Kan hem alleen niet vinden.
Ik ben net terug van mijn avondwandeling. Mijn totale aantal stappen is vandaag 17359 volgens Fitbit. Deze week heb ik alle dagen 10.000 stappen of meer gezet! Fietsen houd ik niet bij. Misschien ga ik dat wel doen met een app.
quote:Feeksje1977 schreef op 15 mei 2015 @ 20:58:

[...]

Bol.com voor 8 euro, is er morgen.

Ik zou daar kijken naar een fitbit knock off!

Vandaag weer de hele tijd telefoon vergeten en hij heeft ook niet goed gewerkt maar 400 stappen. Dat klopt echt niet.Wat heb je gekocht voor stapoenteller?
quote:gwen_ schreef op 15 mei 2015 @ 21:14:

Ik ben net terug van mijn avondwandeling. Mijn totale aantal stappen is vandaag 17359 volgens Fitbit. Deze week heb ik alle dagen 10.000 stappen of meer gezet! Fietsen houd ik niet bij. Misschien ga ik dat wel doen met een app.Wauw, goed zeg! Ik ben aan de 4494 gekomen vandaag...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:gwen_ schreef op 15 mei 2015 @ 21:15:

[...]

Wat heb je gekocht voor stapoenteller?Nee een ding om mijn telefoon om mijn arm te kunnen doen. Ik heb nooit zakken en ik loop echt in huis best wat stappen.
quote:Feeksje1977 schreef op 15 mei 2015 @ 21:00:

[...]

30 minuten en 10.000 stappen, dan ren je wel heel hard

Arme jij!lezen is niet je sterkste kant maar dat wist ik al
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Wandelen is gezond, en over de gehele dag meer matig bewegen is naast af en toe intensief sporten een goede manier om op gewicht te blijven.

.

quote:Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid én om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo'n 60 tot 70% van je maximale hartslag.

Met wandelen verbrand je zo'n 520 calorieën per uur (edit: dit kan niet kloppen, het is waarschijnlijk rond de 300 kcal per uur!). De verbranding start na zo'n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.

Maar dit klopt niet helemaal.

Je bedoelt waarschijnlijk glucose in plaats van koolhydraten. Verder is het onzin dat vetverbranding pas begint na 2000 stappen. Elke vorm van beweging verbrandt energie, sterker nog, ook in rust ben je bezig met 'vet verbranden' oftewel energie gebruiken. Glucose is een bron van energie die je lichaam snel om kan zetten en die dus gebruikt wordt als je intensief traint. Maar ook dan is vet een deel van de brandstof.

Stel je wandelt een uur, verbrandt 280 calorieën, en daarvan is 50% vet: 140 calorieën aan vet verbrand.

Stel je gaat een uur hardlopen, verbrandt 700 calorieën, daarvan is 25% vet: 175 calorieën aan vet verbrand.

25% is dan wel minder dan 50%, maar netto verbrand je met die intense activiteit toch echt meer vet.

Het mooie van de 10.000 stappen is, dat het natuurlijk veel langer vol te houden is dan intensieve inspanning. Dat maakt wandelen zo'n toegankelijke manier van afvallen/op gewicht blijven. En je kunt het elke dag doen zonder angst voor blessures, wat bij intensief sporten niet zo is.

Zie hier: https://www.puurenfit.nl/ ... egen/vetverbrandingszone/

http://www.d-pt.nl/#!De-zin-en-onzin-va ... 108E9FF2BA

https://www.bodyempowerme ... n-de-vetverbrandingszone/
What a nuanced anxiety
Lijkt me allemaal leuk en aardig maar om op een constant gewicht te blijven is het op de lange duur beter als je gewoon aan een vorm van lichaamsbeweging doet dat je leuk je vind. Het moet bij je passen, je moet het leuk vinden en vol kunnen houden. 10.000 stappen hype is niets bijzonders. Het is allang bekend dat duur en regelmaat (dus dagelijks en niet x maal per week) effectiever is dan intensiteit als het gaat om een stabiel gewicht.
Ik hou ook al een tijd mijn stappen bij en loop sindsdien regelmatig 's avonds een rondje extra om het aantal wat op te schroeven. Ik gebruik de app Pacer en heb die gekoppeld aan My Fitnesspal.

Gisteren weer keurig aan de 10.000 gekomen wat me vaak op vrije dagen wel lukt. Gisteren heb ik ook voor het eerst weer hardgelopen want ik merk toch echt dat mijn lichaam daar qua afvallen beter op reageert, ook logisch want je verbrandt dan inderdaad, zoals Tyche zegt, meer calorieen.
quote:katha schreef op 15 mei 2015 @ 23:42:

10.000 stappen hype is niets bijzonders. Het is allang bekend dat duur en regelmaat (dus dagelijks en niet x maal per week) effectiever is dan intensiteit als het gaat om een stabiel gewicht.Maar juist dan zijn wandelen en fietsen heel goed toch? Hardlopen of zware krachttraining doe je niet elke dag. Wandelen en fietsen kan wel elke dag. Dat kun je na een korte opbouw ook rustig 2 uur per dag doen of meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven