Werk & Studie alle pijlers

Terminale collega

26-04-2016 16:06 156 berichten
Ik werk op de zeevaart, ik ben zelf stuurvrouw en mijn collega is mijn kapitein.

De kapitein is een terminale kankerpatiënt. Het enige waar hij voor leeft is het varen, zijn woorden.

Vanmiddag vertelde hij dat hij een behoorlijke hoge dosis morfine krijgt om zijn dag door te komen. Ik had het vermoeden al, hij lijkt namelijk steeds minder alert te worden. Ook is hij vaak suf en neem ik zijn taken van hem over zodat hij even kan rusten.

Hij zit onder strenge controle bij de bedrijfsarts en hij is nog steeds 'goedgekeurd'. Maar ik heb het idee dat hij zijn hoge dosis morfine verzwijgt, geen idee of dat mogelijk is.

Hij zegt dat de morfine voornamelijk voor de nacht is.

Maar nu durf ik hem niet alleen te laten. Zolang hij aan het varen is blijf ik bij hem om wanneer het nodig is in te kunnen grijpen. Nu maak ik steeds lange dagen zonder een echte pauze. Dat begint mij nu zelf ook een beetje op te breken.

Moet ik dit nu aan mijn baas doorgeven of niet? Ik vind het een hele moeilijke kwestie. Hij heeft het in vertrouwen vertelt over zijn morfine. Maar tot nu toe blijft het steeds goed gaan, maar ik zou het mezelf ook niet kunnen vergeven als er wel een keertje iets gebeurd.

Maar aan de andere kant, deze man leeft voor het varen. Met een beetje geluk is hij er nog een jaar. Ik wil hem ook niks ontnemen wat nog voor een beetje geluk kan zorgen.
quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 17:55:

Dankje MadameHooch, daar heb ik wat aan.

Het huilen staat me bij. Ik vind dit enorm lastig.

Je doet niks verkeerd. Als het achteraf geen probleem is, is het geen probleem en die uitkomst wil je toch het liefst? Maar daar heb je geen garantie op, dus moet je handelen. Ook en misschien juist in het belang van je collega.

Het feit dat hij terminaal is, betekend dat hij uiteindelijk toch niet meer optimaal naar behoren zal kunnen functioneren. En wanneer wordt er dan ingegrepen?

Jouw collega legt indirect een grote last bij jou neer. Dat moet hij zich ook realiseren.
Nou, pfff. Heb zonet een flink gesprek gehad met mijn kapitein. Hij ziet zelf ook toch wel een beetje in dat dit zo niet kan. Maar hij wilt dit niet opgeven. Dit is het laatste beetje wat hij nog heeft.

Na toch een beetje doordrammen hebben we besloten om dan toch kantoor te bellen. Hij wou zelf niet bellen, dat moest ik doen. Heb nu wel enorm het gevoel dat hij mij dit kwalijk neemt. Hij vind dat ik mijn eigen belang voorop heb gesteld. En dat hij mij iets in vertrouwen heeft vertelt en ik hem voor het blok heb gezet.

Enniewee, morgen komt de directeur, P&O manager en de bedrijfsarts langs. Ze gaan een retourtje meevaren en kijken hoe het gaat enzovoorts.

Ik heb net een andere kapitein gebeld en die komt morgen meevaren en hem eventueel kan overnemen. Hij zal morgen ook flink wat gesprekken hebben neem ik aan.

Hij is nu boos naar zijn hut gegaan en wil alleen worden gelaten. En ik voel me er ook bijzonder kut bij. Ik heb nu geen idee wat kantoor van plan is met hem. Dat zal morgen wel duidelijk worden.

Deze man heeft mij de fijne kneepjes van het vak geleerd, hij was mijn leermeester. En nu voelt het toch wel een beetje dat ik hem heb verraden. Ik weet dat ik er goed aan gedaan heb. Maar voor nu voelt dat niet zo.
quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 17:55:

Dankje MadameHooch, daar heb ik wat aan.

Het huilen staat me bij. Ik vind dit enorm lastig. serieus balen voor je. Sterkte
quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 19:36:

Nou, pfff. Heb zonet een flink gesprek gehad met mijn kapitein. Hij ziet zelf ook toch wel een beetje in dat dit zo niet kan. Maar hij wilt dit niet opgeven. Dit is het laatste beetje wat hij nog heeft.

Na toch een beetje doordrammen hebben we besloten om dan toch kantoor te bellen. Hij wou zelf niet bellen, dat moest ik doen. Heb nu wel enorm het gevoel dat hij mij dit kwalijk neemt. Hij vind dat ik mijn eigen belang voorop heb gesteld. En dat hij mij iets in vertrouwen heeft vertelt en ik hem voor het blok heb gezet.

Enniewee, morgen komt de directeur, P&O manager en de bedrijfsarts langs. Ze gaan een retourtje meevaren en kijken hoe het gaat enzovoorts.

Ik heb net een andere kapitein gebeld en die komt morgen meevaren en hem eventueel kan overnemen. Hij zal morgen ook flink wat gesprekken hebben neem ik aan.

Hij is nu boos naar zijn hut gegaan en wil alleen worden gelaten. En ik voel me er ook bijzonder kut bij. Ik heb nu geen idee wat kantoor van plan is met hem. Dat zal morgen wel duidelijk worden.

Deze man heeft mij de fijne kneepjes van het vak geleerd, hij was mijn leermeester. En nu voelt het toch wel een beetje dat ik hem heb verraden. Ik weet dat ik er goed aan gedaan heb. Maar voor nu voelt dat niet zo.Sterkte morgen
Alle reacties Link kopieren
quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 19:36:

Je hebt het goed gedaan. Ik heb respect hoe je gehandeld hebt, echt op!

Dat kap baalt is ook logisch, dit was nog één van z'n laatste dingen en het is onwijs moeilijk om dat ook te 'verliezen'. En daar zal hij nu ook echt bang voor zijn.

Ik hoop dat morgen goed uitpakt en dat kap boventallig mee kan gaan varen.

Maar goed gedaan!
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Je werkt op zee dus lijkt mij vrij cruciaal mbt veiligheid. Ben je lid van de bond voor zeevaart? Kun je daar advies vragen?

Is de bedrijfsarts ook opgeleid om in als bedrijfsarts in de Zeevaart te werken daar zijn namelijk speciale opleidingen voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Goed gedaan sta erop dat zij 's avonds dan wel in de nacht meevaren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb best medelijden met die man maar je hebt natuurlijk alle gelijk van de wereld.

Dat gesprek zal niet makkelijk zijn geweest, chapeau.
verba volant, scripta manent.
Bedrijfsarts is special opgeleid voor ons werkveld. Hij heeft gelukkig de benodigde kennis en kan daardoor goed inschatten. Maar ik denk dat mijn collega toch niet helemaal eerlijk was over zijn morfine. Anders was hij nooit goed gekeurd.

Wij varen alleen overdag, maar de andere kapitein vaart morgen de hele dag mee.
quote:MarianneDavids schreef op 26 april 2016 @ 19:51:

Ik heb best medelijden met die man maar je hebt natuurlijk alle gelijk van de wereld.

Dat gesprek zal niet makkelijk zijn geweest, chapeau.Het is enorm klote. Hij is zoveel meer dan alleen mijn collega. Deze man heeft mij zo ontzettend veel geleerd. Hij is mij ook ontzettend dierbaar. Maar als er iemand moest ingrijpen, dan was ik het wel. Ik had het ook best bij iemand anders kunnen neer schuiven. Maar dat vind ik niet netjes.
Petje af, Zombiequeen, dat je de verantwoordelijkheid toch hebt genomen en als je kapitein er rustig en goed over nadenkt straks, zal hij ongetwijfeld inzien dat je juist hebt gehandeld!

Sterkte ermee!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zombiequeen, complimenten voor hoe je hebt gehandeld.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
TO, dank voor je bericht. Voor wat het waard is, ik ben trots op je. Je bent dapper.
Dank allen! Ik voel me een stuk lichter al vind ik het nog steeds moeilijk. Ik had hem graag in bescherming genomen, maar dat had mijn baan kunnen kosten. Nu heb ik hem ook in bescherming genomen, maar dat is toch anders.

Ik kijk nu als een berg tegen morgen op.
Het is een moeilijk beroep om los te laten. Zee gaat in je genen zitten zeker als kapitein, maar goed je moet bij calamiteiten ook adequaat kunnen reageren. Sterkte morgen, blijf bij jezelf en bedenk dat je dit hebt gedaan voor ieders veiligheid.
Sterkte morgen TO! Snap dat het lastig is, gevoel en verstand spreken elkaar tegen. Maar je hebt de enige juiste beslissing gemaakt. In ieders belang, ook het zijne.
Misschien kunnen ze in plaats iedere twee jaar, beter ieder jaar keuren. Best mogelijk dat iets net iets eerder aan het licht komt. De keuring is behoorlijk intensief.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 26 april 2016 @ 21:08:

Misschien kunnen ze in plaats iedere twee jaar, beter ieder jaar keuren. Best mogelijk dat iets net iets eerder aan het licht komt. De keuring is behoorlijk intensief.Hij wordt dus elke 4 weken gekeurd door onze bedrijfsarts. Hij werkt steeds 1 week, krijgt dan zijn chemo en heeft vervolgens 3 weken rust. En daarna werkt hij weer een week etc.
Ik vind het hartstikke goed van je, en ik snap dat het erg moeilijk is. Maar soms moet je verstand even boven de emoties zetten en dat heb jij nu gedaan. Je collega is nu kwaad, en misschien neemt hij het jou kwalijk, maar als hij in staat is om eerlijk te zijn, ziet hij heus wel in dat het niet meer kan.

Trouwens, dit moment zou toch een keer gekomen zijn, is het nu niet dan over een maand, of twee maanden.

quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 21:12:

[...]

Hij wordt dus elke 4 weken gekeurd door onze bedrijfsarts. Hij werkt steeds 1 week, krijgt dan zijn chemo en heeft vervolgens 3 weken rust. En daarna werkt hij weer een week etc.Ik denk dat dat bezoek aan de bedrijfsarts geen echte "keuring" is. Ik ben zelf ook regelmatig naar de bedrijfsarts geweest tussen mijn chemo's door, maar nooit een "keuring" gehad. Komt gewoon neer op een gesprekje hoe je je voelt, of je bepaalde neveneffecten hebt van de chemo, maar er komt geen onderzoek aan te pas en zolang je zelf zegt dat je je OK voelt, trekt de bedrijfsarts ook geen andere conclusie. Dus als jouw kapitein de bedrijfsarts een beetje voor de gek houdt door te zeggen dat hij écht nergens last van heeft, zal die bedrijfsarts echt niks anders concluderen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je hebt het ontzettend goed gedaan. Complimenten. En tegelijk is het een verdrietig verhaal Met je verstand weet je best dat dit de enige goede keuze was, daar was moed voor nodig. Ik snap je klote gevoel. Het liefste had je denk ik helemaal niet in deze situatie gezeten. Ondanks dat je het juiste hebt gedaan, is het een k** situatie.
quote:viva-amber schreef op 26 april 2016 @ 21:00:

Het is een moeilijk beroep om los te laten. Zee gaat in je genen zitten zeker als kapitein, maar goed je moet bij calamiteiten ook adequaat kunnen reageren. Sterkte morgen, blijf bij jezelf en bedenk dat je dit hebt gedaan voor ieders veiligheid.

Ik ben ook met de zogenaamde zeegenen geboren. Dat zit in je en dat gaat er niet meer uit. Terwijl vriendinnetjes vroeger prinsesjes wilden zijn als ze later groot waren, wilde ik een kapitein worden.

Ik snap als geen ander dat hij er geen afstand van wil doen. Een kapitein gaat ten onder met zijn schip.

Nu kan hij nog enigzins met eer weg gaan. Het had ook flink uit de klauwen kunnen lopen natuurlijk.
quote:pejeka schreef op 26 april 2016 @ 21:19:

[...]

Ik denk dat dat bezoek aan de bedrijfsarts geen echte "keuring" is. Ik ben zelf ook regelmatig naar de bedrijfsarts geweest tussen mijn chemo's door, maar nooit een "keuring" gehad. Komt gewoon neer op een gesprekje hoe je je voelt, of je bepaalde neveneffecten hebt van de chemo, maar er komt geen onderzoek aan te pas en zolang je zelf zegt dat je je OK voelt, trekt de bedrijfsarts ook geen andere conclusie. Dus als jouw kapitein de bedrijfsarts een beetje voor de gek houdt door te zeggen dat hij écht nergens last van heeft, zal die bedrijfsarts echt niks anders concluderen.Nee, hij krijgt elke keer een brief mee van de bedrijfsarts dat hij mag varen. Zonder de goedkeuring van de bedrijfsarts mag hij geen stap in het stuurhuis zetten. Wij zijn verantwoordelijk voor ons personeel maar ook vele passagiers. De reder moet er zeker van zijn dat haar personeel bekwaam zijn en goed functioneren.
quote:ZombieQueen schreef op 26 april 2016 @ 20:23:

Dank allen! Ik voel me een stuk lichter al vind ik het nog steeds moeilijk. Ik had hem graag in bescherming genomen, maar dat had mijn baan kunnen kosten. Nu heb ik hem ook in bescherming genomen, maar dat is toch anders.

Ik kijk nu als een berg tegen morgen op.

Als ik het goed begrijp word je kapitein. Leidinggevende dus. Baas. Eindverantwoordelijk. Aanspreekpunt.

En daar horen ook dit soort rotklussen bij. Je bent straks verantwoordelijk voor honderden mensen, jij bent dus degene die moet inzien wanneer een collega zijn of haar werk niet meer goed (genoeg) kan uitvoeren. En ja, dit is k*t. Maar aan de andere kant is een kapitein een man of vrouw met ballen. En jij hebt nu laten zien dat je die hebt.

Dat dat voor je collega rot is, snap je heus wel. En hij snapt dat echt ook wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je hebt de verantwoordelijkheid gelegd waar die hoort. De kapitein is nu boos, ws nog niet eens zozeer op jou maar op wat die rotziekte ten gevolg heeft.

Goed gedaan.
Hatsjikideee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven