Geld & Recht alle pijlers

Garantie 2dehands auto

02-08-2018 20:12 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag die ik niet zo 1,2,3 op internet kan vinden.

Ik heb vorige week een tweedehandse auto gekocht. Ik heb een proefritje gemaakt en naar mijn idee was alles prima in orde. Ik heb echter geen kennis van auto’s. Ik ken ook niemand die dat echt heeft. Ik weet niet of het bedrijf is aangesloten bij de Bovag, op de verkoopfactuur staat wel dat ik 3 maanden garantie heb.

De auto rijdt verder prima voor zover ik dat beoordelen kan, maar de boordcomputer en cruise control doen het volgens mij niet. Ik kwam erachter omdat ik de handleiding op internet heb gedownload om alles na te lopen. Tot mijn grote verbazing krijg ik de cruise control en het grote scherm (boordcomputer) niet aan de praat. Ik heb mij bij het proefritje alleen gefocust op de motorische dingen zoals het schakelen, remmen, vreemde geluiden, airco, verwarming enz. Dat was allemaal prima in orde.
De elektronische dingen heb ik niet gecheckt omdat ik het model auto niet ken en er geen boekjes bij zaten.

De auto heeft 5.000 euro gekost, heeft 30.000 km op de teller en is 5 jaar oud.

Morgenochtend ga ik het autobedrijf bellen maar ik was even benieuwd of iemand weet hoe het zit mocht het echt zo zijn dat de auto bovengenoemde gebreken heeft?

In de verkoop advertentie stonden die dinger er wel gewoon bij als opties.
Ik begin nu ook te twijfelen over de km stand. Als de boordcomputer het niet doet, kan dat gevolgen hebben voor het weergeven van de juiste km stand?
Valt dit te controleren? Een tellerraport had het bedrijf ook niet.

Ik heb de auto juist bij dat bedrijf gekocht omdat het een betrouwbaar bedrijf zou zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze vragen. Alvast bedankt.
Bel nou maar gewoon het bedrijf eerst.
Wat Lucifer zegt.
En je kan op de site van de Bovag kijken of een bedrijf is aangesloten.
En op de site van de RDW kun je in ieder geval kijken of de km-stand logisch lijkt.
eenhoorn schreef:
02-08-2018 20:27
En op de site van de RDW kun je in ieder geval kijken of de km-stand logisch lijkt.
Dank eenhoorn. Net gedaan. Moest 1 euro betalen. Dit kwam eruit rollen

De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.
Vraaghetaanviva schreef:
02-08-2018 20:33

De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

Informatie bij de RDW is gratis.
Vraaghetaanviva schreef:

dat belooft niet veel goeds.

Je kan via de BOVAG site nakijken of een garage is aangesloten.
Vraaghetaanviva schreef:

Je hebt als koper een onderzoeksplicht, en je beschrijft dat je daartoe de deskundigheid niet had en niet hebt ingekocht, dat zet je toch aardig op achterstand bij eventuele discussies. Waarom heb je de auto niet laten bekijken door een onafhankelijke garage voor je tot aankoop over ging? Waarom informeer je je pas nu het te laat is?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
nerdopviva schreef:
02-08-2018 20:41
Informatie bij de RDW is gratis.
Ik heb ervoor betaald, 1,02 euro.
Zojuist heb ik ook een rapport opgevraagd via mijn digi d en ook net ontvangen. Wat ik daar zie is dat ik de 7de kentekenhouder ben o_o

De eerste eigenaar heeft hem gehad van 2014 tot november 2017.
Daarna 1 erkend bedrijf, vervolgens 3 maanden door een natuurlijk persoon, vervolgens weer 3x erkend bedrijf voor letterlijk een paar dagen/weken en sinds 1 week ben ik de kentekenhouder.
Bedrijven kopen soms ook bij elkaar auto's op als ze denken dat ze eraan kunnen verdienen. Vroeger werd dat niet als eigenaar geregistreerd, tegenwoordig is een garagebedrijf dus wel als eigenaar/ kentekenhouder geregistreerd.
Dus dat zegt in dit geval niet alles.
Ik zou morgen even bellen of langsgaan. Voor dat bedrag mag je toch wel verwachten dat alles werkt.
lientje69 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 20:54
2.25% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
JollyRider schreef:
02-08-2018 20:44
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, en je beschrijft dat je daartoe de deskundigheid niet had en niet hebt ingekocht, dat zet je toch aardig op achterstand bij eventuele discussies. Waarom heb je de auto niet laten bekijken door een onafhankelijke garage voor je tot aankoop over ging? Waarom informeer je je pas nu het te laat is?
Juist omdat ik niet veel kennis heb, heb ik een bedrijf uitgezocht die betrouwbaar zou zijn. Daarnaast wilde ik persé ook garantie om mijn gebrek aan kennis te ondervangen mocht er toch iets fout lopen.
De auto vond ik niet dusdanig duur om hem ook nog eens te laten keuren door een andere garage.
Ik dacht, misschien naïef, dat als ik garantie heb en mij verder focus op de motorische zaken dat het wel goed zou komen.

Het bedrijf kan ik niet terugvinden op de site van de BOVAG. Daaruit concludeer ik dat ze dus niet aangesloten zijn.
Vraaghetaanviva schreef:
02-08-2018 20:53
Juist omdat ik niet veel kennis heb, heb ik een bedrijf uitgezocht die betrouwbaar zou zijn. Daarnaast wilde ik persé ook garantie om mijn gebrek aan kennis te ondervangen mocht er toch iets fout lopen.
De auto vond ik niet dusdanig duur om hem ook nog eens te laten keuren door een andere garage.
Ik dacht, misschien naïef, dat als ik garantie heb en mij verder focus op de motorische zaken dat het wel goed zou komen.

Het bedrijf kan ik niet terugvinden op de site van de BOVAG. Daaruit concludeer ik dat ze dus niet aangesloten zijn.
“Zou zijn” zegt al alles he.

Je bent duidelijk ondeskundig, je hebt geen deskundigheid willen inhuren, zelfs de gratis of spotgoedkoop verkrijgbare informatie ben je pas na aankoop gaan verzamelen.

Je hebt je onderzoeksplicht simpelweg volledig verzaakt, en dat zal je in een juridisch conflict duur komen te staan. Jammer, en onnodig
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
02-08-2018 20:56
“Zou zijn” zegt al alles he.

Je bent duidelijk ondeskundig, je hebt geen deskundigheid willen inhuren, zelfs de gratis of spotgoedkoop verkrijgbare informatie ben je pas na aankoop gaan verzamelen.

Je hebt je onderzoeksplicht simpelweg volledig verzaakt, en dat zal je in een juridisch conflict duur komen te staan. Jammer, en onnodig
Dat rapport van het rdw heb ik pas nu kunnen opvragen omdat de auto op mijn naam staat. Je moet eerst met je digi d inloggen. Ik had hem dus niet eerder kunnen opvragen.
Ik heb gelukkig wel rechtsbijstand dus een conflict hoeft niet perse duur te zijn.
Bedankt voor je advies maar ik heb nu vrij weinig aan verwijten.
Gewoon bellen en vertellen wat er defect is. Dan verder zien. Als koper heb je onderzoeksplicht, dit was een eenvoudig te constateren defect. Je hebt de auto echter zo geaccepteerd.

Maar je hebt ook garantie en ik verwacht dat dit defect daaronder valt.
Ik vind 5000 euro best wel een bedrag.
Dahlia74 schreef:
02-08-2018 21:01
Gewoon bellen en vertellen wat er defect is. Dan verder zien. Als koper heb je onderzoeksplicht, dit was een eenvoudig te constateren defect. Je hebt de auto echter zo geaccepteerd.

Maar je hebt ook garantie en ik verwacht dat dit defect daaronder valt.
Dank je wel Dahlia. Ik ga ze morgenochten bellen. Hopelijk kan dit eenvoudig opgelost worden, of beter nog, wie weet doet alles het wel gewoon en weet ik niet hoe het werkt.
Zoiets zal het vast zijn, of er is een zekering defect. Maak je vooral nu nog niet druk.
Ik snap dat het fijner is te horen dat er vast niets aan de hand is, en dat je mijn reactie liever niet ziet. Toch denk ik dat je voor de toekomst de mijne echt tot je door moet laten dringen. Je mag mij een eikel vinden, maar je bespaart je ellende en kosten als je in de toekomst iets anders handelt.

Graag gedaan.
(Dead Kennedys)
gizzmo-returns schreef:
02-08-2018 20:44

Als ik kijk naar de reeks in het rapport is alles wel oplopend. De auto heeft een bj van 2013 en kreeg in 2014 een nederlandse kenteken. Toen stond de teller op 1.700. Dus anderhalf jaar nagenoeg niet gereden? Dat is het enige onlogische wat ik eruit kan halen.
JollyRider schreef:
02-08-2018 21:06
Ik snap dat het fijner is te horen dat er vast niets aan de hand is, en dat je mijn reactie liever niet ziet. Toch denk ik dat je voor de toekomst de mijne echt tot je door moet laten dringen. Je mag mij een eikel vinden, maar je bespaart je ellende en kosten als je in de toekomst iets anders handelt.

Graag gedaan.
Je hebt helemaal gelijk.
Eens met Jolly. Neem het mee voor de toekomst. Hij verwijt je niets, ik kan me wel indenken dat je het zo ervaart. Hij wijst je alleen op het juridische gedeelte.

En dat het eerste jaar niet zoveel gereden is zegt niet zo veel. Genoeg mensen die een nieuwe auto kopen en niet veel rijden. Van een oud vrouwtje geweest, de auto beviel toch niet, financiële motieven of wat dan ook kan ervoor zorgen dat zo'n auto weer snel op de markt komt.

Iig Succes!
30.000km is best wel weinig. Van een oud mannetje geweest?
Vraaghetaanviva schreef:
02-08-2018 20:48
Ik heb ervoor betaald, 1,02 euro.
Zojuist heb ik ook een rapport opgevraagd via mijn digi d en ook net ontvangen. Wat ik daar zie is dat ik de 7de kentekenhouder ben o_o

De eerste eigenaar heeft hem gehad van 2014 tot november 2017.
Daarna 1 erkend bedrijf, vervolgens 3 maanden door een natuurlijk persoon, vervolgens weer 3x erkend bedrijf voor letterlijk een paar dagen/weken en sinds 1 week ben ik de kentekenhouder.
Dan zal die 30.000 km stand wel niet kloppen. Een auto van 5 jaar voor slechts 5000 euro met die km stand is sowieso niet erg realistisch. Neem voortaan iemand mee die verstand heeft van auto's voor je iets koopt en ga naar 'n goede garage waar ze je 6 maanden garantie geven op 'n tweedehands auto.
Vraaghetaanviva schreef:
02-08-2018 21:08
Als ik kijk naar de reeks in het rapport is alles wel oplopend. De auto heeft een bj van 2013 en kreeg in 2014 een nederlandse kenteken. Toen stond de teller op 1.700. Dus anderhalf jaar nagenoeg niet gereden? Dat is het enige onlogische wat ik eruit kan halen.
Wellicht een showroommodel, waar af en toe een proefrit mee werd gemaakt. Of iemand die de auto alleen gebruikte voor de boodschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven