Wanneer komt Europa in opstand tegen de lockdowns?

donderdag 16 april 2020 om 21:09
In Frankrijk zijn al bijna een miljoen boetes uitgedeeld. Zaken als maandverband kopen vinden sommige agenten geen goede reden om op straat te gaan. Ook te weinig boodschappen in je tas levert een boete op, net als uberhaupt zonder formulier je eigen deur uit gaan.
In ItaIië en Spanje herleven de tijden van Mussolini en Franco. De bevolking zit hier in een hopeloze lockdown met nauwelijks enige bewegingsvrijheid.
Nederland is iets pragmatischer, net als de meeste noordelijke landen. Tegelijkertijd is ook hier de economische schade enorm.
Economen betogen al langer dat er een enorme overreactie is ontstaan, en dat de lockdowns inmiddels een veel groter probleem veroorzaken dan dat ze oplossen. Het komt erop neer dat heel de wereld wordt gegijzeld omdat een beperkte groep mensen met een toch al slechte gezondheid en lage levensverwachting risico’s loopt. Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/16/we ... n-a3996962
Ik hoor steeds: ‘blijf thuis’. ‘Alleen samen krijgen we Corona onder controle’. En ik denk: laten we in godsnaam weer aan de slag gaan. Corona heeft ons onder controle en wij moeten die controle terugpakken.
Hoe lang blijven mensen nog bang en gehoorzaam? Wanneer komt er echt burgerlijke ongehoorzaamheid? Wanneer zijn mensen de ‘blijf thuis’ propaganda meer dan kotsbeu?
In ItaIië en Spanje herleven de tijden van Mussolini en Franco. De bevolking zit hier in een hopeloze lockdown met nauwelijks enige bewegingsvrijheid.
Nederland is iets pragmatischer, net als de meeste noordelijke landen. Tegelijkertijd is ook hier de economische schade enorm.
Economen betogen al langer dat er een enorme overreactie is ontstaan, en dat de lockdowns inmiddels een veel groter probleem veroorzaken dan dat ze oplossen. Het komt erop neer dat heel de wereld wordt gegijzeld omdat een beperkte groep mensen met een toch al slechte gezondheid en lage levensverwachting risico’s loopt. Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/16/we ... n-a3996962
Ik hoor steeds: ‘blijf thuis’. ‘Alleen samen krijgen we Corona onder controle’. En ik denk: laten we in godsnaam weer aan de slag gaan. Corona heeft ons onder controle en wij moeten die controle terugpakken.
Hoe lang blijven mensen nog bang en gehoorzaam? Wanneer komt er echt burgerlijke ongehoorzaamheid? Wanneer zijn mensen de ‘blijf thuis’ propaganda meer dan kotsbeu?

donderdag 16 april 2020 om 21:18
Kijk anders even de laatste persconferentie van Merkel. Zij legt in alle eenvoud en duidelijkheid uit hoe succes of mislukking in deze crisis van heel, heel weinig afhangt. En hoe weinig manouvreerruimte er is om uit deze crisis te komen.
Bizar dat je de vergelijkingen durft te maken met hele foute regimes.
Is deze tijd leuk? Nee, dat heeft niemand ooit gezegd. Is deze tijd nodig? Helaas wel. En als je het zwaar vindt, denk dan even aan alle doktoren, verpleegkundigen en andere zorgverleners die boven hun kunnen draaien momenteel. En corona treft niet alleen de ouderen, ook jongeren.
Wees blij dat we in NL nog enige beweegruimte hebben tov bijv. Frankrijk.
Bizar dat je de vergelijkingen durft te maken met hele foute regimes.
Is deze tijd leuk? Nee, dat heeft niemand ooit gezegd. Is deze tijd nodig? Helaas wel. En als je het zwaar vindt, denk dan even aan alle doktoren, verpleegkundigen en andere zorgverleners die boven hun kunnen draaien momenteel. En corona treft niet alleen de ouderen, ook jongeren.
Wees blij dat we in NL nog enige beweegruimte hebben tov bijv. Frankrijk.
anoniem_637d3aafe47f5 wijzigde dit bericht op 16-04-2020 21:19
5.11% gewijzigd

donderdag 16 april 2020 om 21:18
Hmm, ik woon in Barcelona en hier zegt de (Catalaanse en voor de onafhankelijkheid) regering net dat ze er niet akkoord mee zijn dat de Spaanse regering de tijdelijke regels wat teruggeschroefd heeft. Hen dus met Franco vergelijken zou niet in goede aarde vallen.
Waar woon je TO? Want indien niet in de meest erge landen qua besmetting, zou ik zo niet klagen. Mijn job staat op het spel en mijn man heeft een tijdelijk contract dat binnen een maand afloopt.
Maar toch wil ik echt niet naar kantoor moest dit nu kunnen, blijven mijn kinderen binnen en gaan we enkel naar de supermarkt. En ja, dan moet je genoeg kopen. Het is niet de bedoeling dat je voor elk wissewasje buiten gaat hier. Heb je toevallig geen kaas meer, dan eet je maar een boterham met iets anders. Of gewoon met boter. Dat is hier nu eenmaal zo want te veel geïnfecteerden.
Waar woon je TO? Want indien niet in de meest erge landen qua besmetting, zou ik zo niet klagen. Mijn job staat op het spel en mijn man heeft een tijdelijk contract dat binnen een maand afloopt.
Maar toch wil ik echt niet naar kantoor moest dit nu kunnen, blijven mijn kinderen binnen en gaan we enkel naar de supermarkt. En ja, dan moet je genoeg kopen. Het is niet de bedoeling dat je voor elk wissewasje buiten gaat hier. Heb je toevallig geen kaas meer, dan eet je maar een boterham met iets anders. Of gewoon met boter. Dat is hier nu eenmaal zo want te veel geïnfecteerden.
anoniem_64a284b25743b wijzigde dit bericht op 16-04-2020 21:25
52.61% gewijzigd

donderdag 16 april 2020 om 21:20

donderdag 16 april 2020 om 21:21
ManOpHetPrikbord schreef: ↑16-04-2020 21:09
In ItaIië en Spanje herleven de tijden van Mussolini en Franco.

Wat lessen geschiedenis gemist?
nounou
donderdag 16 april 2020 om 21:24
Wees blij dat het hier niet zo streng is (en hoeft) als in Frankrijk en Spanje.
Juist door de maatregelen hier hebben we het voor elkaar gekregen dat de cijfers langzaam aan gunstiger worden, en wij niet in de situatie zitten waar de IC’s overbezet zijn en er dus geen keuze gemaakt hoeft te worden welke patiënten wel of niet geholpen moeten worden.
Voor bedrijven is het een enorme klap, dat absoluut, maar daarbuiten vind ik dat we niks te klagen hebben. Ja het is zwaar, thuiswerken met kinderen, ja het is saai, elke dag thuis zonder werk. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen hoor, maar over het algemeen hebben we het prima.
We zitten nog geen eens een maand in deze situatie. Ik vind het bullshit dat mensen in opstand zouden moeten komen, op die manier komen we juist meer in de shit
Juist door de maatregelen hier hebben we het voor elkaar gekregen dat de cijfers langzaam aan gunstiger worden, en wij niet in de situatie zitten waar de IC’s overbezet zijn en er dus geen keuze gemaakt hoeft te worden welke patiënten wel of niet geholpen moeten worden.
Voor bedrijven is het een enorme klap, dat absoluut, maar daarbuiten vind ik dat we niks te klagen hebben. Ja het is zwaar, thuiswerken met kinderen, ja het is saai, elke dag thuis zonder werk. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen hoor, maar over het algemeen hebben we het prima.
We zitten nog geen eens een maand in deze situatie. Ik vind het bullshit dat mensen in opstand zouden moeten komen, op die manier komen we juist meer in de shit
donderdag 16 april 2020 om 21:25
Kijk hier even in welk koor je je schaart, TO
https://www.buzzfeednews.com/article/ga ... gin=web-hf
https://www.theguardian.com/global/vide ... ders-video
https://www.buzzfeednews.com/article/ga ... gin=web-hf
https://www.theguardian.com/global/vide ... ders-video
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-04-2020 21:25
27.81% gewijzigd
nounou
donderdag 16 april 2020 om 21:25
donderdag 16 april 2020 om 21:29
Ik ben tegen burgerlijke ongehoorzaamheid. Dan is alles zéker voor niets geweest.
Verder denk ik dat Nederlanders niet meer zullen kunnen accepteren dat er ontzettend veel mensen thuis sterven aan condities die te genezen waren met de voorzieningen in een ziekenhuis. Men is goede moderne zorg gewend en wil geen stap terugdoen.
Vroeger was het heel gewoon dat opa thuis stierf aan een dubbele longontsteking of een bacteriële infectie, maar nu met wéét dat daar mogelijk iets tegen te doen is, zal men dit niet meer accepteren.
Verder denk ik dat Nederlanders niet meer zullen kunnen accepteren dat er ontzettend veel mensen thuis sterven aan condities die te genezen waren met de voorzieningen in een ziekenhuis. Men is goede moderne zorg gewend en wil geen stap terugdoen.
Vroeger was het heel gewoon dat opa thuis stierf aan een dubbele longontsteking of een bacteriële infectie, maar nu met wéét dat daar mogelijk iets tegen te doen is, zal men dit niet meer accepteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 16 april 2020 om 21:33
Nee hoor, het gaat om zo veel mogelijk levensjaren sparen. Op korte termijn lijkt dan de beste optie om zo veel mogelijk corona doden te voorkomen. Op de langere termijn echter, ligt dat wat gecompliceerder. Hulplijnen voor psychische hulp worden momenteel al overspoeld. Dat is dan ook enkel nog wat nu is, op de langere termijn gaat daar nog een economische crisis bij komen wat veel psychische problemen op gaat leveren. Psychische problemen zijn funest voor je levensjaren.
Dan hebben we het er nog niet over dat een afdeling als oncologie momenteel maar op 30% draait. Mensen missen dus best wel essentiële behandelingen.
Als we zo veel mogelijk levens willen sparen moeten we veel verder kijken dan corona. Corona, corona, corona is echt veel te simpel gedacht.

donderdag 16 april 2020 om 21:36
We moeten dit met zijn alle doen. Als je denkt dat de lockdowns voor niks zijn, ben je te dom om te poepen. (Sorry, maar ik ben het allemaal zo beu, dit soort opmerkingen).
Het is om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overspoeld worden, we niet hoeven te kiezen wie er aan de beademing mogen. Om er voor te zorgen dat je geliefde niet dood gaan. DOOD. We hebben het over leven en dood.
Ik zit vrijwillig in mijn huis. Mensen die in opstand gaan, ook graag een briefje tekenen dat je geen ic bed in beslag neemt en niet beademd wilt worden.
Het is om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overspoeld worden, we niet hoeven te kiezen wie er aan de beademing mogen. Om er voor te zorgen dat je geliefde niet dood gaan. DOOD. We hebben het over leven en dood.
Ik zit vrijwillig in mijn huis. Mensen die in opstand gaan, ook graag een briefje tekenen dat je geen ic bed in beslag neemt en niet beademd wilt worden.
donderdag 16 april 2020 om 21:37
Die dag komt wel. Zeker in Frankrijk, daar gaan ze uitbreken en massaal de liberté vieren. In Michigan zijn mensen ook uit de lockdown gestapt. Massaal en bewapend.
En artsen zijn geen economen. Anders zouden ook zij beseffen het middel erger is dan de kwaal.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
donderdag 16 april 2020 om 21:40
En jij denkt serieus dat het Rivm en het kabinet niet verder denken dan Corona?Wennas schreef: ↑16-04-2020 21:33Nee hoor, het gaat om zo veel mogelijk levensjaren sparen. Op korte termijn lijkt dan de beste optie om zo veel mogelijk corona doden te voorkomen. Op de langere termijn echter, ligt dat wat gecompliceerder. Hulplijnen voor psychische hulp worden momenteel al overspoeld. Dat is dan ook enkel nog wat nu is, op de langere termijn gaat daar nog een economische crisis bij komen wat veel psychische problemen op gaat leveren. Psychische problemen zijn funest voor je levensjaren.
Dan hebben we het er nog niet over dat een afdeling als oncologie momenteel maar op 30% draait. Mensen missen dus best wel essentiële behandelingen.
Als we zo veel mogelijk levens willen sparen moeten we veel verder kijken dan corona. Corona, corona, corona is echt veel te simpel gedacht.
Wat een onderschatting van de deskundigen toch.
Denk je serieus dat een VVD-premier de economie om zeep helpt als dat niet heel erg noodzakelijk is?
En hoeveel levens het spaart aan de ene kant en kost aan de andere kant, dat weet niemand.
Daarom is eigenlijk alleen de ic-capaciteit leidend.
Vind ik persoonlijk wel lekker duidelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 april 2020 om 21:41
Ben je nou echt zo naïef dat je niet ziet dat dat in Michigan gekaapt is door extreemrechtse libertariërs?
Kijk eens naar die foto's en neem een beetje afstand van je eigen frustratie over het binnenzitten. Denk na.
nounou
Het laatste gedeelte van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Deze corona crisis gaat voor veel meer doden zorgen dan alleen de mensen die aan corona overlijden. Maar we kunnen gewoon niet meer doen dan wat we nu doen.Wennas schreef: ↑16-04-2020 21:33Nee hoor, het gaat om zo veel mogelijk levensjaren sparen. Op korte termijn lijkt dan de beste optie om zo veel mogelijk corona doden te voorkomen. Op de langere termijn echter, ligt dat wat gecompliceerder. Hulplijnen voor psychische hulp worden momenteel al overspoeld. Dat is dan ook enkel nog wat nu is, op de langere termijn gaat daar nog een economische crisis bij komen wat veel psychische problemen op gaat leveren. Psychische problemen zijn funest voor je levensjaren.
Behalve naar elkaar omzien en voor elkaar zorgen.
En intussen accepteren we wel dat de economie wordt vernietigd, dat miljoenen mensen in isolatie zitten en een hele generatie scholieren op achterstand wordt gezet.retrostar schreef: ↑16-04-2020 21:29Ik ben tegen burgerlijke ongehoorzaamheid. Dan is alles zéker voor niets geweest.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)