
werkweigering
vrijdag 4 september 2020 om 15:50
Voor mijn werk rij ik dagelijks naar clienten. Toen ik aangenomen werd, werd gezegd dat deze clienten in de regio wonen. Werk is onregelmatig en ik draai dus ook late dagdiensten. (we kennen geen avonddienst, late dienst start om 16.00 en eindigt wanneer je klaar bent met werk, dat kan 19.00 zijn maar ook 23.00).
In mijn contract staat een maximum aantal uur, plaats van arbeid is bij client thuis.
Nu heeft mijn werkgever een aantal clienten buiten de regio aangenomen (> 40 km verder) en deze zijn zo afgelegen dat het rijden veel tijd kost over allerlei polderweggetjes. In de wintermaanden als het vroeg donker is moet ik hier echt niet aan denken, ik zie erg slecht in het donker (zelfs met speciale bril), zeker als het regent, en de (N en B )wegen zijn daar bijna allemaal onverlicht. Mijn werkgever verwijt mij moeilijk doen, ik vind het gewoon onverantwoord. Hier in de regio prima, alles verlicht en ik ken de wegen erg goed.
Kortom werkgever geeft aan dat dit mijn baan kan kosten wegens werkweigering. In hoeverre kan een werkgever je verplichten ??
In mijn contract staat een maximum aantal uur, plaats van arbeid is bij client thuis.
Nu heeft mijn werkgever een aantal clienten buiten de regio aangenomen (> 40 km verder) en deze zijn zo afgelegen dat het rijden veel tijd kost over allerlei polderweggetjes. In de wintermaanden als het vroeg donker is moet ik hier echt niet aan denken, ik zie erg slecht in het donker (zelfs met speciale bril), zeker als het regent, en de (N en B )wegen zijn daar bijna allemaal onverlicht. Mijn werkgever verwijt mij moeilijk doen, ik vind het gewoon onverantwoord. Hier in de regio prima, alles verlicht en ik ken de wegen erg goed.
Kortom werkgever geeft aan dat dit mijn baan kan kosten wegens werkweigering. In hoeverre kan een werkgever je verplichten ??
vrijdag 4 september 2020 om 16:49
Dat is ook allemaal prima, ik ben niet tegen de verandering. Ik geef alleen aan dat ik weinig zie in het donker op onverlichte wegen. Dit is nooit een issue geweest om te melden omdat dit mij nooit heeft belemmerd in het uitvoeren van mijn werk oid.viva-amber schreef: ↑04-09-2020 16:37Werkomstandigheden kunnen altijd veranderen. Een bedrijf kan verhuizen, extra omzet nodig hebben. Omdat je onder bepaalde omstandigheden bent aangenomen betekent niet dat elke vorm van verandering kun tegen houden omdat het ooit anders was. Een werkgever moet kunnen anticiperen op de markt. Wanneer dat niet kan dan pas je wellicht niet meer op deze functie in deze vorm.
spotty wijzigde dit bericht op 04-09-2020 16:51
0.21% gewijzigd
vrijdag 4 september 2020 om 16:50
viva-amber schreef: ↑04-09-2020 16:47Hoe vaak moet ze nog uitleggen dat ze voor het reizen door betaald wordt voor je het snapt??
Gaat het wel goed met je? Je komt behoorlijk fel en snibbig over vandaag?
vrijdag 4 september 2020 om 16:51
Dus je wilt het probleem niet verder onderzoeken, je wilt dat je werkgever jou niet verder laat rijden dan je nu hoeft te rijden.
Met als reden: ik zie niet goed in het donker.
Klopt dat?
Wat eten we vanavond?
vrijdag 4 september 2020 om 16:55
Wat valt er te onderzoeken dan ?? Ik wil verder rijden, maar niet in het donker, is dat nou zo lastig om te snappen. Als ik er overdag heen zou kunnen is er geen probleem !
vrijdag 4 september 2020 om 16:59
Blijkbaar is het nu wel tijd om het te melden mbt dat het zien en onverlichte wegen.
Indien je het objectief beoordeeld wilt hebben dan ga je naar de bedrijfsarts en meldt je ea ook bij het CBR. Het risico is wel dat je straks helemaal niet meer in het donker mag rijden.
Het niet laten onderzoeken zou kunnen betekenen dat het wordt gezien als niet willen of erger jij werkt niet mee aan het veilig houden van de arbeidsomstandigheden. De werkgever is onder werktijd namelijk verantwoordelijk voor jouw veiligheid en wanneer er een medisch probleem speelt waardoor het onveilig wordt dan mag hij dat laten onderzoeken.
Indien je het objectief beoordeeld wilt hebben dan ga je naar de bedrijfsarts en meldt je ea ook bij het CBR. Het risico is wel dat je straks helemaal niet meer in het donker mag rijden.
Het niet laten onderzoeken zou kunnen betekenen dat het wordt gezien als niet willen of erger jij werkt niet mee aan het veilig houden van de arbeidsomstandigheden. De werkgever is onder werktijd namelijk verantwoordelijk voor jouw veiligheid en wanneer er een medisch probleem speelt waardoor het onveilig wordt dan mag hij dat laten onderzoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 4 september 2020 om 17:00
Willen is 1 ding, kunnen is iets anders en wanneer het om kunnen gaat dan heeft de werkgever het recht om e.a. medisch te laten onderzoeken.
Niet willen is werkweigering.
Niet kunnen en niet mee werken aan onderzoek is feitelijk ook een ongeoorloofde vorm van weigering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 4 september 2020 om 17:01
Bij ons is afspraak max een uur reistijd van deur tot deur.
Sorry dit gaat over woon werk verkeerd. Reistijd is arbeidstijd.
Maar wat doet reistijd ertoe... als je zegt nachtblind te zijn. Dan heb je er normaliter toch ook hinder van?
Sorry dit gaat over woon werk verkeerd. Reistijd is arbeidstijd.
Maar wat doet reistijd ertoe... als je zegt nachtblind te zijn. Dan heb je er normaliter toch ook hinder van?
mabelle wijzigde dit bericht op 04-09-2020 17:38
60.00% gewijzigd
vrijdag 4 september 2020 om 17:03
vrijdag 4 september 2020 om 17:13

vrijdag 4 september 2020 om 17:24

vrijdag 4 september 2020 om 18:10
Je gaat niet naar de bedrijfsarts voor onderzoek en behandeling van je oogklachten maar om je arbeids(on)geschiktheid te laten beoordelen, zodat je juridisch sterker staat in het werkweigering-verhaal. De bedrijfsarts kan - met jouw toestemming - zelfs info opvragen bij jouw behandelend oogarts.

vrijdag 4 september 2020 om 20:02
Je werkgever heeft formeel gelijk: het gaat gewoon om openbare wegen en jij hebt een normaal rijbewijs zonder beperkingen, dus jij wordt geacht die te kunnen rijden. Tuurlijk rijdt het lekkerder overdag en met mooi weer dan 's avonds met mist, maar dat is een risico van 't vak zullen we maar zeggen. Als je daar onderuit wil, zal het langs de formele weg moeten (bedrijfsarts/oogarts/CBR).
Maar jij zegt dat je vaak de late-dagdienst neemt omdat dat ten opzichte van je collega's goed uitkomt. Is er niet een beetje te schuiven met die planning? Dat jij bijvoorbeeld meer van die diensten doet in het 'lichte' seizoen (nu dus), maar straks niet?
Ik zeg ook maar wat. Lastig dit.
Maar jij zegt dat je vaak de late-dagdienst neemt omdat dat ten opzichte van je collega's goed uitkomt. Is er niet een beetje te schuiven met die planning? Dat jij bijvoorbeeld meer van die diensten doet in het 'lichte' seizoen (nu dus), maar straks niet?
Ik zeg ook maar wat. Lastig dit.
vrijdag 4 september 2020 om 20:06
Misschien zitten er wel toeslagen op de avond?Tunamelt schreef: ↑04-09-2020 20:02Je werkgever heeft formeel gelijk: het gaat gewoon om openbare wegen en jij hebt een normaal rijbewijs zonder beperkingen, dus jij wordt geacht die te kunnen rijden. Tuurlijk rijdt het lekkerder overdag en met mooi weer dan 's avonds met mist, maar dat is een risico van 't vak zullen we maar zeggen. Als je daar onderuit wil, zal het langs de formele weg moeten (bedrijfsarts/oogarts/CBR).
Maar jij zegt dat je vaak de late-dagdienst neemt omdat dat ten opzichte van je collega's goed uitkomt. Is er niet een beetje te schuiven met die planning? Dat jij bijvoorbeeld meer van die diensten doet in het 'lichte' seizoen (nu dus), maar straks niet?
Ik zeg ook maar wat. Lastig dit.
Nachtblind alleen niet in je eigen omgeving..
Ik krijg sowieso een heel sterk ziektewinst gevoel van dit topic.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

vrijdag 4 september 2020 om 20:32
Het is voor iedereen prettig als wegen goed verlicht zijn.
Als je nachtblind bent dan heb je daar in alle gevallen last van.
Wij halen vaker monteurs uit een andere regio als er teveel ziek zijn, zij rijden ook in het donker. Ik zou eerlijk gezegd raar staan te kijken als iemand daar een probleem van zou maken.

vrijdag 4 september 2020 om 20:50
Dit.viva-amber schreef: ↑04-09-2020 20:06Ik krijg sowieso een heel sterk ziektewinst gevoel van dit topic.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 4 september 2020 om 21:06
Inderdaad. Ik geloof heus wel dat je nachtblindheid een groter probleem is in donkere buitengebieden. Maar zoals jij het nu stelt ‘binnen de regio is er niks aan de hand, daarbuiten is het meteen een probleem’, dat kan echt niet. Ook binnen jouw regio zijn wegen waar de verlichting even minder is, of kapot is. Dan zou je daar ook gevaarlijk zijn. En niet alles buiten de regio is meteen een donker dijk weggetje. Dus óf je overdrijft de klachten een beetje omdat je er geen zin in hebt, óf je zou binnen de regio ook niet moeten rijden.
Overleg met een bedrijfsarts als je echt een probleem denkt te hebben. Maar besef dat dan de optie ook bestaat dat je helemaal niet geschikt voor geacht voor de diensten in het donker.
vrijdag 4 september 2020 om 21:16
Dat sluit niet uit dat er ook clienten buiten de 'regio' bij kunnen komen.Toen ik aangenomen werd, werd gezegd dat deze clienten in de regio wonen.
Nu heeft mijn werkgever een aantal clienten buiten de regio aangenomen (> 40 km verder) en deze zijn zo afgelegen dat het rijden veel tijd kost over allerlei polderweggetjes. In de wintermaanden als het vroeg donker is moet ik hier echt niet aan denken, ik zie erg slecht in het donker (zelfs met speciale bril), zeker als het regent, en de (N en B )wegen zijn daar bijna allemaal onverlicht.
Het zijn openbare wegen, dus de werkgever vraagt niets raars. Ik begrijp dus ook dat de WG het over werkweigering heeft en jou verwijt dat je moeilijk doet. Jij vindt het onverantwoord om buiten je directe regio in het donker te rijden maar hebt schijnbaar een rijbewijs zonder enige beperkingen dus geen officiële reden om te weigeren.
Dus als je het echt onverantwoord vindt zou ik ofwel officieel regelen dat je niet meer in het donker mag rijden ofwel een andere baan zoeken/geen late diensten meer draaien.