Werk & Studie alle pijlers

werkweigering

04-09-2020 15:50 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk rij ik dagelijks naar clienten. Toen ik aangenomen werd, werd gezegd dat deze clienten in de regio wonen. Werk is onregelmatig en ik draai dus ook late dagdiensten. (we kennen geen avonddienst, late dienst start om 16.00 en eindigt wanneer je klaar bent met werk, dat kan 19.00 zijn maar ook 23.00).

In mijn contract staat een maximum aantal uur, plaats van arbeid is bij client thuis.

Nu heeft mijn werkgever een aantal clienten buiten de regio aangenomen (> 40 km verder) en deze zijn zo afgelegen dat het rijden veel tijd kost over allerlei polderweggetjes. In de wintermaanden als het vroeg donker is moet ik hier echt niet aan denken, ik zie erg slecht in het donker (zelfs met speciale bril), zeker als het regent, en de (N en B )wegen zijn daar bijna allemaal onverlicht. Mijn werkgever verwijt mij moeilijk doen, ik vind het gewoon onverantwoord. Hier in de regio prima, alles verlicht en ik ken de wegen erg goed.

Kortom werkgever geeft aan dat dit mijn baan kan kosten wegens werkweigering. In hoeverre kan een werkgever je verplichten ??
viva-amber schreef:
04-09-2020 16:37
Werkomstandigheden kunnen altijd veranderen. Een bedrijf kan verhuizen, extra omzet nodig hebben. Omdat je onder bepaalde omstandigheden bent aangenomen betekent niet dat elke vorm van verandering kun tegen houden omdat het ooit anders was. Een werkgever moet kunnen anticiperen op de markt. Wanneer dat niet kan dan pas je wellicht niet meer op deze functie in deze vorm.
Dat is ook allemaal prima, ik ben niet tegen de verandering. Ik geef alleen aan dat ik weinig zie in het donker op onverlichte wegen. Dit is nooit een issue geweest om te melden omdat dit mij nooit heeft belemmerd in het uitvoeren van mijn werk oid.
spotty wijzigde dit bericht op 04-09-2020 16:51
0.21% gewijzigd
viva-amber schreef:
04-09-2020 16:47
Hoe vaak moet ze nog uitleggen dat ze voor het reizen door betaald wordt voor je het snapt??

Gaat het wel goed met je? Je komt behoorlijk fel en snibbig over vandaag?
Spotty schreef:
04-09-2020 16:45
Ik ben onder controle van oogarts (vanwege andere oorzaak) en buiten mijn bijziendheid en dat ik in het donker slecht kan zien is er niks mis met mijn ogen voor zover ik weet ;)
Dus je wilt het probleem niet verder onderzoeken, je wilt dat je werkgever jou niet verder laat rijden dan je nu hoeft te rijden.
Met als reden: ik zie niet goed in het donker.

Klopt dat?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
04-09-2020 16:51
Dus je wilt het probleem niet verder onderzoeken, je wilt dat je werkgever jou niet verder laat rijden dan je nu hoeft te rijden.
Met als reden: ik zie niet goed in het donker.

Klopt dat?
Wat valt er te onderzoeken dan ?? Ik wil verder rijden, maar niet in het donker, is dat nou zo lastig om te snappen. Als ik er overdag heen zou kunnen is er geen probleem !
Blijkbaar is het nu wel tijd om het te melden mbt dat het zien en onverlichte wegen.
Indien je het objectief beoordeeld wilt hebben dan ga je naar de bedrijfsarts en meldt je ea ook bij het CBR. Het risico is wel dat je straks helemaal niet meer in het donker mag rijden.

Het niet laten onderzoeken zou kunnen betekenen dat het wordt gezien als niet willen of erger jij werkt niet mee aan het veilig houden van de arbeidsomstandigheden. De werkgever is onder werktijd namelijk verantwoordelijk voor jouw veiligheid en wanneer er een medisch probleem speelt waardoor het onveilig wordt dan mag hij dat laten onderzoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Spotty schreef:
04-09-2020 16:55
Wat valt er te onderzoeken dan ?? Ik wil verder rijden, maar niet in het donker, is dat nou zo lastig om te snappen. Als ik er overdag heen zou kunnen is er geen probleem !
Willen is 1 ding, kunnen is iets anders en wanneer het om kunnen gaat dan heeft de werkgever het recht om e.a. medisch te laten onderzoeken.

Niet willen is werkweigering.
Niet kunnen en niet mee werken aan onderzoek is feitelijk ook een ongeoorloofde vorm van weigering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij ons is afspraak max een uur reistijd van deur tot deur.

Sorry dit gaat over woon werk verkeerd. Reistijd is arbeidstijd.

Maar wat doet reistijd ertoe... als je zegt nachtblind te zijn. Dan heb je er normaliter toch ook hinder van?
mabelle wijzigde dit bericht op 04-09-2020 17:38
60.00% gewijzigd
mabelle schreef:
04-09-2020 17:01
Waarom is dat relevant voor to?
Ik ga eerst maar eens langs de bedrijfsarts. En ik heb nergens gezegd dat ik me niet wil laten onderzoeken, ik vraag me echt af wat daar meer uit kan komen als ik al onder controle ben van oogarts (ik ben rete bijziend), maar goed.
Een oogarts mag niet adviseren over wat je wel en niet kan in arbeid, een bedrijfs- of een verzekeringsarts mag dat wel.
mabelle schreef:
04-09-2020 17:01
Bij ons staan daar geen tijden voor, de routes worden zo optimaal mogelijk gepland (rekening houdend met drukte en logisch en wensen van client)
Je bent vast niet de enige met nachtblindheid. En zelfs iemand die niet nachtblind is zal er niet per se lol in hebben om in het donker te rijden over smalle, onverlichte wegen. Dus dat je daar moeite mee hebt dat snap ik prima.

Goed idee om eens langs de bedrijfsarts te gaan.
Hoeveel cliënten heb je dan op afstand op 1 avond?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
04-09-2020 17:59
Hoeveel cliënten heb je dan op afstand op 1 avond?
Dat verschilt tussen de 1 en 7
jouw werkgever kan de pot op wat mij betreft
ga zelf lekker de polder in
ik zou het niet doen en dat ook aangeven

hoe is de vraag naar banen in jou omgeving?
Spotty schreef:
04-09-2020 17:12
Ik ga eerst maar eens langs de bedrijfsarts. En ik heb nergens gezegd dat ik me niet wil laten onderzoeken, ik vraag me echt af wat daar meer uit kan komen als ik al onder controle ben van oogarts (ik ben rete bijziend), maar goed.
Je gaat niet naar de bedrijfsarts voor onderzoek en behandeling van je oogklachten maar om je arbeids(on)geschiktheid te laten beoordelen, zodat je juridisch sterker staat in het werkweigering-verhaal. De bedrijfsarts kan - met jouw toestemming - zelfs info opvragen bij jouw behandelend oogarts.
Vreemd verhaal. Het zijn gewoon normale wegen, alleen vind jij het onverantwoord om ze in het donker te rijden. Ik denk dat het probleem bij jou ligt.
Je werkgever heeft formeel gelijk: het gaat gewoon om openbare wegen en jij hebt een normaal rijbewijs zonder beperkingen, dus jij wordt geacht die te kunnen rijden. Tuurlijk rijdt het lekkerder overdag en met mooi weer dan 's avonds met mist, maar dat is een risico van 't vak zullen we maar zeggen. Als je daar onderuit wil, zal het langs de formele weg moeten (bedrijfsarts/oogarts/CBR).

Maar jij zegt dat je vaak de late-dagdienst neemt omdat dat ten opzichte van je collega's goed uitkomt. Is er niet een beetje te schuiven met die planning? Dat jij bijvoorbeeld meer van die diensten doet in het 'lichte' seizoen (nu dus), maar straks niet?

Ik zeg ook maar wat. Lastig dit.
Tunamelt schreef:
04-09-2020 20:02
Je werkgever heeft formeel gelijk: het gaat gewoon om openbare wegen en jij hebt een normaal rijbewijs zonder beperkingen, dus jij wordt geacht die te kunnen rijden. Tuurlijk rijdt het lekkerder overdag en met mooi weer dan 's avonds met mist, maar dat is een risico van 't vak zullen we maar zeggen. Als je daar onderuit wil, zal het langs de formele weg moeten (bedrijfsarts/oogarts/CBR).

Maar jij zegt dat je vaak de late-dagdienst neemt omdat dat ten opzichte van je collega's goed uitkomt. Is er niet een beetje te schuiven met die planning? Dat jij bijvoorbeeld meer van die diensten doet in het 'lichte' seizoen (nu dus), maar straks niet?

Ik zeg ook maar wat. Lastig dit.
Misschien zitten er wel toeslagen op de avond?

Nachtblind alleen niet in je eigen omgeving..

Ik krijg sowieso een heel sterk ziektewinst gevoel van dit topic.
Spotty schreef:
04-09-2020 17:12
Het is voor iedereen prettig als wegen goed verlicht zijn.
Als je nachtblind bent dan heb je daar in alle gevallen last van.
Wij halen vaker monteurs uit een andere regio als er teveel ziek zijn, zij rijden ook in het donker. Ik zou eerlijk gezegd raar staan te kijken als iemand daar een probleem van zou maken.
Hoeveel jaar rij je al niet meer in het donker TO? Zou je met wat oefening niet wat zekerder worden? Reed je vorige winter wel gewoon in het donker naar cliënten?

Bedrijfsarts lijkt me een goed uitgangspunt.
viva-amber schreef:
04-09-2020 20:06
Ik krijg sowieso een heel sterk ziektewinst gevoel van dit topic.
Dit.
Wat eten we vanavond?
Je doet moeilijk. Je werkgever betaalt zelfs je reistijd!! Als je niet meewerkt is dat inderdaad werkweigering en daar kan je voor ontslagen worden
makreel schreef:
04-09-2020 20:50
Dit.
Inderdaad. Ik geloof heus wel dat je nachtblindheid een groter probleem is in donkere buitengebieden. Maar zoals jij het nu stelt ‘binnen de regio is er niks aan de hand, daarbuiten is het meteen een probleem’, dat kan echt niet. Ook binnen jouw regio zijn wegen waar de verlichting even minder is, of kapot is. Dan zou je daar ook gevaarlijk zijn. En niet alles buiten de regio is meteen een donker dijk weggetje. Dus óf je overdrijft de klachten een beetje omdat je er geen zin in hebt, óf je zou binnen de regio ook niet moeten rijden.

Overleg met een bedrijfsarts als je echt een probleem denkt te hebben. Maar besef dat dan de optie ook bestaat dat je helemaal niet geschikt voor geacht voor de diensten in het donker.
Toen ik aangenomen werd, werd gezegd dat deze clienten in de regio wonen.
Dat sluit niet uit dat er ook clienten buiten de 'regio' bij kunnen komen.

Nu heeft mijn werkgever een aantal clienten buiten de regio aangenomen (> 40 km verder) en deze zijn zo afgelegen dat het rijden veel tijd kost over allerlei polderweggetjes. In de wintermaanden als het vroeg donker is moet ik hier echt niet aan denken, ik zie erg slecht in het donker (zelfs met speciale bril), zeker als het regent, en de (N en B )wegen zijn daar bijna allemaal onverlicht.

Het zijn openbare wegen, dus de werkgever vraagt niets raars. Ik begrijp dus ook dat de WG het over werkweigering heeft en jou verwijt dat je moeilijk doet. Jij vindt het onverantwoord om buiten je directe regio in het donker te rijden maar hebt schijnbaar een rijbewijs zonder enige beperkingen dus geen officiële reden om te weigeren.

Dus als je het echt onverantwoord vindt zou ik ofwel officieel regelen dat je niet meer in het donker mag rijden ofwel een andere baan zoeken/geen late diensten meer draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven