Wrijving met zus

maandag 17 mei 2021 om 06:54
Beste forummers
Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.
Aangezien ik al een tijd lang op zoek ben naar iets groters heb ik direct ja gezegd.
Maar nu is een van mijn zussen boos op me omdat ik van plan was om mn vriendin ook eigenaar te maken, dat vind ze niet kunnen, want ze vind dat ik nu de erfenis al voor haar en mijn andere twee zussen hun neus heb weggesnaaid en als er iets met mij gebeurd is dat huis van mn vriendin of haar familie.
En dat vind ze niet kunnen omdat het ons ouderlijk huis is en we daar allemaal opgegroeid zijn en nog meer blabla.
En dat ik al jaren wordt voorgetrokken omdat ik de stamhouder van de familie ben enzovoort enzovoort, koeien die al jaren geleden verzopen zijn in de sloot werden er voor het gemak weer eens bijgehaald.
Waarop ik zei dat het salaris van mn vriendin nou eenmaal nodig is om de hypotheek rond te krijgen.
En nu is ze gisteren naar mn andere twee zussen gegaan om ze tegen mij op te zetten, ze zijn voornemens om pa zover te krijgen dat hij voorwaarden stelt aan de verkoop zoals dat mn vriendin niet op de eigendomsakte mag zodat zij en haar zoon niks krijgen van wat waar onze pa en ons mam hun hele leven voor krom gelegen hebben.
Uiteraard vind ik dat echt heel flauw van ze dit, ze gunnen me het gewoon niet. Ik kan moeilijk van vriendin verwachten dat ze in hun onzinnige plan meegaat, zou ik ook niet doen.
Iemand tips om haar op haar plaats te zetten zonder dat ik de familiebanden onherstelbaar beschadig?
Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.
Aangezien ik al een tijd lang op zoek ben naar iets groters heb ik direct ja gezegd.
Maar nu is een van mijn zussen boos op me omdat ik van plan was om mn vriendin ook eigenaar te maken, dat vind ze niet kunnen, want ze vind dat ik nu de erfenis al voor haar en mijn andere twee zussen hun neus heb weggesnaaid en als er iets met mij gebeurd is dat huis van mn vriendin of haar familie.
En dat vind ze niet kunnen omdat het ons ouderlijk huis is en we daar allemaal opgegroeid zijn en nog meer blabla.
En dat ik al jaren wordt voorgetrokken omdat ik de stamhouder van de familie ben enzovoort enzovoort, koeien die al jaren geleden verzopen zijn in de sloot werden er voor het gemak weer eens bijgehaald.
Waarop ik zei dat het salaris van mn vriendin nou eenmaal nodig is om de hypotheek rond te krijgen.
En nu is ze gisteren naar mn andere twee zussen gegaan om ze tegen mij op te zetten, ze zijn voornemens om pa zover te krijgen dat hij voorwaarden stelt aan de verkoop zoals dat mn vriendin niet op de eigendomsakte mag zodat zij en haar zoon niks krijgen van wat waar onze pa en ons mam hun hele leven voor krom gelegen hebben.
Uiteraard vind ik dat echt heel flauw van ze dit, ze gunnen me het gewoon niet. Ik kan moeilijk van vriendin verwachten dat ze in hun onzinnige plan meegaat, zou ik ook niet doen.
Iemand tips om haar op haar plaats te zetten zonder dat ik de familiebanden onherstelbaar beschadig?

maandag 17 mei 2021 om 07:09
Midnight-Blue schreef: ↑17-05-2021 06:54Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.
Je kunt wel verontwaardigd doen over je zus, maar het is van jou natuurlijk ook niet handig om dit buiten de familie om al te willen beklinken. Direct ja zeggen, zonder te inventariseren of een van je zussen ook interesse heeft in het huis - kan me voorstellen dat dat overkomt als voortrekken. Krijg je ook nog gunstiger voorwaarden vanwege de familieband?
Dit soort constructies werkt alleen bij openheid naar de rest van de familie. Dus doe niet zo koppig dat je zus er niets mee te maken heeft en bespreek het gewoon eens goed. Daar heb je voor de langere termijn meer baat bij dan dit geblaat en haar op haar plaats zetten. (welke plaats? heb jij meer rechten dan zij dan in jullie gezin?)
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 17-05-2021 07:11
0.36% gewijzigd
maandag 17 mei 2021 om 07:10
Nou... Dit dus. Je betaalt een marktconform bedrag voor het huis (voor veel minder kan wel maar vindt belastingdienst niet leuk en wordt gezien als schenking waar weer belasting over betaald moet worden) en dat geld gaat naar je vader. Dan is er geen huis meer als erfenis maar euro's. En jij als koper mag zelf weten wie je mede-eigenaar maakt.viva-amber schreef: ↑17-05-2021 06:59Je betaalt toch voor dat huis en dat geld gaat naar je vader. Dat is dan weer de erfenis.
Je pa kan het ook aan een derde verkopen he... dan is het helemaal de familie uit.
Wilde zus het huis zelf kopen misschien? Ze klinkt gewoon jaloers.
Je zou als tegemoetkoming (waar je dus helemaal niet toe verplicht bent) kunnen laten vastleggen dat als jij en je partner uit elkaar gaan, jij in het huis blijft wonen.
mina81 wijzigde dit bericht op 17-05-2021 07:14
6.09% gewijzigd
maandag 17 mei 2021 om 07:16
maandag 17 mei 2021 om 07:20
Ze haalt van alles door elkaar, waarschijnlijk vanuit emoties die niets met deze transactie te maken hebben. Edit: Dat oud zeer is vast niet nieuw voor je. Het was daarom wel handig geweest als je vader aan jullie allemaal had gevraagd wie er eventueel belangstelling had om het huis te kopen. Gewoon, om het transparant en zo 'eerlijk' mogelijk te houden. Ik ben het volledig eens met de post van Puntillita.
Financieel maakt het niets uit. Jullie kopen dat huis voor een marktconform bedrag, dat geld gaat op vaders bankrekening en maakt straks alsnog gewoon deel uit van de erfenis, tenzij hij het voor die tijd zelf 'opeet'. Het huis zou in de tussentijd meer waard kunnen worden en die winst is dan alleen voor jou + vriendin. Maar afhankelijk van hoe lang jullie er wonen kan het ook zomaar zo zijn dat de waarde weer instort. En intussen zijn alle kosten (onderhoud!) ook voor jullie.
Het kan inderdaad zijn dat het huis via je vriendin uit de familie gaat. Maar hij had het ook nu al aan een derde kunnen verkopen. Of jullie verkopen het over een aantal jaren alsnog aan iemand anders.
Met die vriendin heb je neem ik aan een relatie, toch? Het is geen gewone vriendin die straks dan huisgenoot wordt? Dat zou ik namelijk niet doen, maar dat is een heel ander verhaal.
Financieel maakt het niets uit. Jullie kopen dat huis voor een marktconform bedrag, dat geld gaat op vaders bankrekening en maakt straks alsnog gewoon deel uit van de erfenis, tenzij hij het voor die tijd zelf 'opeet'. Het huis zou in de tussentijd meer waard kunnen worden en die winst is dan alleen voor jou + vriendin. Maar afhankelijk van hoe lang jullie er wonen kan het ook zomaar zo zijn dat de waarde weer instort. En intussen zijn alle kosten (onderhoud!) ook voor jullie.
Het kan inderdaad zijn dat het huis via je vriendin uit de familie gaat. Maar hij had het ook nu al aan een derde kunnen verkopen. Of jullie verkopen het over een aantal jaren alsnog aan iemand anders.
Met die vriendin heb je neem ik aan een relatie, toch? Het is geen gewone vriendin die straks dan huisgenoot wordt? Dat zou ik namelijk niet doen, maar dat is een heel ander verhaal.
lariba wijzigde dit bericht op 17-05-2021 07:26
13.39% gewijzigd

maandag 17 mei 2021 om 07:24
Het doet er niet toe wie er mede-eigenaar wordt. Het huis is straks niet meer van je vader. Het is dus net als wanneer het verkocht zou zijn aan vreemden. Als jij een eerlijke prijs betaalt voor het huis, dan is dat genoeg. Dát is dan de erfenis van iedereen. Als pa er was blijven wonen had het na zijn dood toch ook verkocht moeten worden om de erfenis te verdelen?
Maar het zou wellicht helpen om niet hetzelfde te doen als je zus; direct met een gestrekt been erin gaan.
Bespreek het samen. Zonder je vriendin, met je vader en zussen. Het klaart de lucht misschien als iedereen weet wat de plannen zijn.
Maar het zou wellicht helpen om niet hetzelfde te doen als je zus; direct met een gestrekt been erin gaan.
Bespreek het samen. Zonder je vriendin, met je vader en zussen. Het klaart de lucht misschien als iedereen weet wat de plannen zijn.

maandag 17 mei 2021 om 07:30
Nee mijn pa gaat iets huren in een woonzorg landschap, dat is particulier omdat hij nog te goed is voor een indicatie voor een bejaardenhuis. Probleem is alleen dat hij niks zelf kan of weet, dus waar die wil gaan wonen hoeft hij zelf niks te doen, je kan er gebruik maken van een maaltijdservice, was en strijkdiensten en hij kan er wanneer het nodig is ook zorg inkopen.zeefietser1 schreef: ↑17-05-2021 07:16Als je gewoon een markt conforme prijs betaald zie ik het hele probleem niet. Anders zou pa het aan een ander verkopen en dan is het huis ook weg. Hopeloos emotioneel geneuzel van je zus.
Mogen we aannemen dat pa ook weer iets anders terug koopt of niet.
Goedkoop is het niet dus ik denk dat ze bang zijn dat er straks helemaal geen erfenis is.

maandag 17 mei 2021 om 07:33
Daar zijn best trucjes voor. Zoals de mogelijkheid van een eenmalige schenking tot TO’s (of partners) 40e. Maar daar gaat het denk ik niet eens zozeer om, het gaat om het onderling regelen zonder de rest van de familie in het proces mee te nemen.
maandag 17 mei 2021 om 07:35
Je geeft zelf al aan dat er veel meer speelt. Oude koeien uit de sloot enzo.
Behoorlijk dom om dan achter rug van zussen om met pa kort te sluiten dat je het wil kopen. Bovendien is de kans dat het huis meer oplevert als je pa het te koop zet dan wanneer hij het aan jou verkoopt heel groot in deze markt.
Met deze houding ga je in ieder geval een gigantisch familie drama ontketenen. Ik zou inbinden als ik jou was en een andere aanpak proberen.
En als ik pa was had ik helemaal geen zin in gezeik dat het gaat veroorzaken en verkocht ik het aan derden, opgelost.
Behoorlijk dom om dan achter rug van zussen om met pa kort te sluiten dat je het wil kopen. Bovendien is de kans dat het huis meer oplevert als je pa het te koop zet dan wanneer hij het aan jou verkoopt heel groot in deze markt.
Met deze houding ga je in ieder geval een gigantisch familie drama ontketenen. Ik zou inbinden als ik jou was en een andere aanpak proberen.
En als ik pa was had ik helemaal geen zin in gezeik dat het gaat veroorzaken en verkocht ik het aan derden, opgelost.
-
maandag 17 mei 2021 om 07:38
Dan gaat pa het geld dus nog hard nodig hebben. Alleen al voor je pa is het dan wel zo eerlijk vanuit jou om te laten inventariseren wat de verwachte vraag en verkoopprijs is. En die dan gewoon betalen. Ik weet niet hoe groot het huis is en waar het staat, maar door niet te hoeven overbieden bespaar jij zo maar ff snel ergens tussen de 30.000-60.000euro die je pa dus misloopt.Midnight-Blue schreef: ↑17-05-2021 07:30Nee mijn pa gaat iets huren in een woonzorg landschap, dat is particulier omdat hij nog te goed is voor een indicatie voor een bejaardenhuis. Probleem is alleen dat hij niks zelf kan of weet, dus waar die wil gaan wonen hoeft hij zelf niks te doen, je kan er gebruik maken van een maaltijdservice, was en strijkdiensten en hij kan er wanneer het nodig is ook zorg inkopen.
Goedkoop is het niet dus ik denk dat ze bang zijn dat er straks helemaal geen erfenis is.
-

maandag 17 mei 2021 om 07:48
Jufjoke schreef: ↑17-05-2021 07:24Het doet er niet toe wie er mede-eigenaar wordt. Het huis is straks niet meer van je vader. Het is dus net als wanneer het verkocht zou zijn aan vreemden. Als jij een eerlijke prijs betaalt voor het huis, dan is dat genoeg. Dát is dan de erfenis van iedereen. Als pa er was blijven wonen had het na zijn dood toch ook verkocht moeten worden om de erfenis te verdelen?
Als de zussen na overlijden van Pa dan maar niet gaan mekkeren dat TO het huis al heeft geërfd, want dat is natuurlijk niet zo.
Jammer TO, als jullie het huis kopen is het gewoon jullie huis. Als iemand anders het huis koopt, is het ook niet meer in de familie, wat vinden je zussen daarvan? Dat is dan minder erg?
Later is nu
maandag 17 mei 2021 om 07:48
Als je geeft om je familie en goede relaties hoog op je wensenlijstje hebt staan dan ben je sensitief in dat soort dingen. Elke schijn van bevoordeling moet vermeden worden; je vader zou beter moeten weten, en jij ook. Je kan niet zomaar bilateraal een dealtje sluiten, zelfs al zou je een normale verkoopwaarde betalen.
Aangezien huizen momenteel ver boven de prijs verkocht worden, lijkt mij dit trouwens uitgesloten; vermoedelijk kan je het huis voor veel minder overnemen van je vader. Ook andere gevoeligheden spelen; zo is het huis is ook van de andere kinderen geweest dus ook je zus zal een gevoel hebben dat het huis ook haar huis is (geweest).
Ik denk dat er ook vroeger dus nooit een echt goede relatie onderling is geweest, en dat rivaliteit en/of jaloezie een grote rol hebben gespeeld en als het ene kind meer liefde krijgt dan een ander dan wordt alle pijn weer opgerakeld.
Geef je echt niet veel om de familiebanden dan zeg je gewoon dat ze gek zijn, overdreven doen en jou niets gunnen maar wil je een betere sfeer dan overleg je eerst met iedereen en bent eventueel zelfs bereid om marktconform te betalen of totaal van de koop af te zien.
Aangezien huizen momenteel ver boven de prijs verkocht worden, lijkt mij dit trouwens uitgesloten; vermoedelijk kan je het huis voor veel minder overnemen van je vader. Ook andere gevoeligheden spelen; zo is het huis is ook van de andere kinderen geweest dus ook je zus zal een gevoel hebben dat het huis ook haar huis is (geweest).
Ik denk dat er ook vroeger dus nooit een echt goede relatie onderling is geweest, en dat rivaliteit en/of jaloezie een grote rol hebben gespeeld en als het ene kind meer liefde krijgt dan een ander dan wordt alle pijn weer opgerakeld.
Geef je echt niet veel om de familiebanden dan zeg je gewoon dat ze gek zijn, overdreven doen en jou niets gunnen maar wil je een betere sfeer dan overleg je eerst met iedereen en bent eventueel zelfs bereid om marktconform te betalen of totaal van de koop af te zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 17 mei 2021 om 07:57
Wat! Gaat je vader al dat geld opmaken aan luxe service...gourmet maaltijden en knappe zusters. Maar je zus is niet boos op hem?Midnight-Blue schreef: ↑17-05-2021 07:30Nee mijn pa gaat iets huren in een woonzorg landschap, dat is particulier omdat hij nog te goed is voor een indicatie voor een bejaardenhuis. Probleem is alleen dat hij niks zelf kan of weet, dus waar die wil gaan wonen hoeft hij zelf niks te doen, je kan er gebruik maken van een maaltijdservice, was en strijkdiensten en hij kan er wanneer het nodig is ook zorg inkopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 17 mei 2021 om 08:07
Eerst maar eens een open gesprek met alle kinderen en vader, zónder schoonkinderen. Gooi alles eerlijk en open op tafel en kijk eens hoe dan de reacties zijn.
Overigens vind ik het erg negatief gedacht dat je zus met anderen praat om ze tegen je op te zetten. Ik zie het meer als: ze is het er niet mee eens en werpt eens een balletje op bij anderen om te horen hoe zij erover denken.
Dat huis dat het in de familie moet blijven is natuurlijk emotionele onzin, maar soms voelen mensen dat.
Ga er niet met een gestrekt been in maar probeer eens naar haar te luisteren. Heb je dat wel eens gedaan? Zonder dat je gelijk tegenspreekt?
Ik ken een familie waar precies dit speelt en het is volledig geescaleerd, ze hebben geen contact meer en er is veel ruzie geweest. Ik geloof niet dat ze daar gelukkiger van zijn geworden.
Als je dit op wil lossen kijk dan eens hoe zij zich voelt. Dan zal je verder komen dan argumenten verzinnen en boos op haar zijn.
Overigens vind ik het erg negatief gedacht dat je zus met anderen praat om ze tegen je op te zetten. Ik zie het meer als: ze is het er niet mee eens en werpt eens een balletje op bij anderen om te horen hoe zij erover denken.
Dat huis dat het in de familie moet blijven is natuurlijk emotionele onzin, maar soms voelen mensen dat.
Ga er niet met een gestrekt been in maar probeer eens naar haar te luisteren. Heb je dat wel eens gedaan? Zonder dat je gelijk tegenspreekt?
Ik ken een familie waar precies dit speelt en het is volledig geescaleerd, ze hebben geen contact meer en er is veel ruzie geweest. Ik geloof niet dat ze daar gelukkiger van zijn geworden.
Als je dit op wil lossen kijk dan eens hoe zij zich voelt. Dan zal je verder komen dan argumenten verzinnen en boos op haar zijn.
maandag 17 mei 2021 om 08:18
Precies! Als er nou íets nadelig is voor de erfenisviva-amber schreef: ↑17-05-2021 07:57Wat! Gaat je vader al dat geld opmaken aan luxe service...gourmet maaltijden en knappe zusters. Maar je zus is niet boos op hem?
(Overigens vind ik wel iets van mannen, of - meestal op andere vlakken - vrouwen die 'niets zelf kunnen of weten' nadat hun vrouw/man overleden is. Maar dat is hier een gepasseerd station. En als vader het allemaal wel zelf kon maar lekker achterover wilde leunen, was dat alsnog zijn goed recht.)
lariba wijzigde dit bericht op 17-05-2021 08:23
35.81% gewijzigd

maandag 17 mei 2021 om 08:20
Blijenvrij schreef: ↑17-05-2021 08:07Eerst maar eens een open gesprek met alle kinderen en vader, zónder schoonkinderen. Gooi alles eerlijk en open op tafel en kijk eens hoe dan de reacties zijn.
Dit! De koude kant is vaak een slechte raadgever. De één soms iets meer dan de ander maar sluit de mogelijkheid van slecht advies uit door ze allemaal niet mee te nemen in dit soort gesprekken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-05-2021 08:21
0.11% gewijzigd