Angst voor digitalisering

10-03-2022 21:40 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet eens oud of een digibeet maar soms vind ik die digitalisering maar niks. Banken die steeds meer kantoren sluiten en overstappen naar online, ziekenhuizen waarbij je online van alles op kunt vragen. Datalek hier en daar. En dan laatst weer een hoop kwetsbaarheden in o.a. Chrome, Samsung die gehackt is waar ik nou net een back up op had staan van mijn telefoon. En dan nog al die wachtwoorden, 2FA, Pishing, Malware etc. Online winkelen of een vakantie boeken prima maar ik vind het naast internet bankieren toch geen prettig idee dat je niet even naar de bank toe kunt gaan om iets te regelen omdat het kantoor weg is etc.

En soms ben ik wel eens bang om slachtoffer te worden van identiteitsfraude door toe doen van een ander wat me echt verschrikkelijk lijkt. Of dat je net dat ene master wachtwoord van je wachtwoord manager vergeet en dan meteen al je wachtwoorden kwijt bent.

Ik vraag me af wat vinden jullie er van dat steeds meer dingen digitaal/online moeten en dus steeds meer persoonlijke gegevens ergens op worden geslagen waar je geen controle over hebt? Of dat je altijd je telefoon bij moet hebben als je ergens in moet loggen i.v.m. 2FA.

Wat vinden jullie van de digitalisering online?

Totaal aantal stemmen: 187

Ik vind het handig om alles online te kunnen regelen (64%)
Ik vind het maar niks (7%)
Soms is het best handig (18%)
Ik kan het allemaal niet meer bijhouden (6%)
Anders. (5%)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet rouwig over de digitalisering. Ik zat laatst papieren op te ruimen van 20 jaar geleden en ik was zo blij dat we nu websites hebben om informatie op te zoeken, email, etc. Die overschrijvingskaarten die je per post moest versturen waren langzaam en niet handig. Als tiener moest ik vóór 4 uur vanuit school bij onze dorpsbank staan anders kon je geen contant geld meer opnemen. En nu kan ik pinnen (wat ik al nauwelijks meer doe) en internetbankieren. En bijvoorbeeld in de trein stappen, ter plekke besluiten dat ik toch liever eerste klas wil reizen en dat meteen in de NS-app regelen. We zijn nu weer eens aan het verbouwen en het is fantastisch dat ik op internet informatie kan vinden (mits ik Google een beetje weet te omzeilen), een grote keus aan artikelen heb en die zelfs vanuit mijn bed kan bestellen, in plaats van dat ik naar verschillende winkels moet en afhankelijk ben van de voorraad daar.

Met domotica heb ik dan weer helemaal niks, dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

En ik ben het met sommigen eens dat we zijn doorgeslagen op het gebied van de klantenservice. Het moet gewoon mogelijk zijn iemand te spreken als er echt iets geregeld moet worden. En dat wordt zwaar ontmoedigd. Ik vind het superirritant als je dan na veel gezoek toch maar belt, in de wacht staat en het 'bandje' zegt: "Hebt u al op onze site gekeken?" En je laat ouderen en laaggeletterden mooi in de kou staan. Een bijna 80-jarige kennis van ons moest de dosering van zijn antistolling ineens online in een portal opzoeken. En dan lukte dus niet. Die slikte dus al maanden dezelfde dosering zonder dat zijn stolling intussen gecontroleerd was. Er stonden wel verschillende berichten in de portal dat hij langs het lab moest, maar ja, die had hij dus ook niet gezien. En daar is dus nooit over gebeld of zo, of zelfs maar een mail gestuurd (die leest hij toevallig wel).
Verder zijn er iets te veel apps naar mijn smaak. Het lijkt wel alsof ze apps maken alleen om te kunnen zeggen dat ze een app hebben. Zo heeft de afdeling P&O van mijn werkgever een app waar je dingen mee kunt regelen. Voor die twee vakantieaanvragen en een IKB-uitbetaling per jaar log ik wel even in op de portal, daar hoef ik niet continue een app voor op mijn telefoon te hebben staan.
lariba wijzigde dit bericht op 11-03-2022 00:29
22.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
lariba wijzigde dit bericht op 11-03-2022 00:22
Reden: dubbel
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
11-03-2022 00:10
Ik vind digitale zaken vaak fijner: ik kan in een groot document iets handig opzoeken (ga dat in een papieren boek of document maar eens proberen), ik heb het zwart op wit, het gaat sneller, etc.

Maar ik vind zoiets als een kantoor met echte mensen ook vaak fijn. Wél iemand met verstand van zaken, geen callcenter. Doordat het met bellen persoonlijker is, kun je vaak net wat meer voor elkaar krijgen. Althans, ik ervaar dat zo.

Online je ziekenhuisdossier inzien vind ik ook heel prettig. Meteen er bovenop zitten als er iets in staat wat niet klopt (helaas gebeurt dat nogal eens). Vervelend is wel dat je zelf niets kunt wijzigen. Tot die tijd geef ik geen toestemming voor het Elektronisch Patiënten Dossier.

Ik vind digitaal dus best prettig, maar ik moet er wel zelf zeggenschap over kunnen hebben.

het blijkt helemaal niets uit te maken of je daar wel/geen toestemming voor hebt gegeven. Ik heb hier nog de brief met handtekening van de toenmalige minister, maar men blijkt overal en nergens (ziekenhuizen, apotheken) bij werkelijk álle informatie te kunnen.
Toen ik daar bij de apotheek eens naar vroeg, was het antwoord dat de samenwerkende apotheken in deze regio hadden besloten alle gegevens uit te wisselen....
Ik heb dat toen wel terug kunnen draaien (apotheek is later door een andere keten overgenomen), maar ze vragen daar elke drie maanden héél indringend om mijn mobiele nummer en mijn mailadres. Op een toon alsof er paniek is en er van alles mis gaat zolang zij die gegevens niet hebben. Ik vraag dan of er soms ooit medicijnen zijn blijven liggen of zo (want die haal ik altijd braaf op) en is dan ook nog nooit een zinnig antwoord op mijn vraag gekomen. maar ze moeten en zullen elk vakje in de computer vullen dat gevuld kan worden.

Ik ben een met een ontstoken kies door de sneeuw naar de tandarts gestrompeld met helse pijn. De assistente; mag ik een foto maken... ik liep richting röntgenapparaat en keek om of zij ook opstond. Maar de (portret)foto "voor in het dossier" was al gemaakt.... "dan weten we wie u bent"... Nu kom ik daar al vanaf de eerste controle op mijn tweede jaar (kostte toen 1,57 gulden staat in het papieren dossier) dus ik heb gevraagd of zij die (portret) foto wilde verwijderen.

In 2008 voor mijn vader ooit een fiets gekocht bij de plaatselijke rijwielhandelaar, die destijds contactgegevens heeft genoteerd. Die zaak is op een gegeven moment verkocht. Die opvolger ging failliet en er kwam weer een andere rijwielhandel in dat pand. Onlangs mijn fiets daar weggebracht voor een reparatie en tot mijn verbazing kwam naar aanleiding van mijn naam de hele riedel van adres, telefoon e.d. uit dat systeem (kennelijk mag dat, alle klantgegevens doorverkopen).
Ik ervaar dat als benauwend. Maar dat zal wel oud/ouderwets gevonden worden.

Vraag je een nieuw (verlenging) van je rijbewijs aan? Dan zit daar sinds een paar jaar automatisch een EU identificatie chip op.
Tot een bepaalde datum kon je daar bezwaar tegen maken en dan liet men dit achterwege.
Maar je kunt er op rekenen dat iedereen met al zijn gegevens ook al in een EU database zit "want je hebt toch zeker niets te verbergen".
Alle reacties Link kopieren
Wij doen internetbankieren,doen geen geldzaken per telefoon,vriendin zat te zeuren dat ik Tikkie moest nemen want dat is zo makkelijk,toen ze hoorde dat ik niets per telefoon deed was ze zeer verbaasd.mijn keus toch?
O ja klantenservice laatst bij de Ziggo drukte ik op n verkeerd cijfer kreeg ik n echt mens aan de telefoon die zei dat ik n ander moest hebben ik verbind u wel ff door naar m,n collega.
Fantastisch dat ga ik meer doen bij een klantenservice.
Banken ook zoiets,wij sparen het kleingeld op en brengen dat naar de bank huh bank dicht!
We moesten naar de Gamma om het geld te storten idioot gewoon.
Belastingaanslag brengen we weg 5 min fietsen en n week later wordt t thuisbezorgd.
Huisarts bellen ook n menu,afspraak maken waar komt u voor?
Ik kom voor de dokter en haar vertel ik t wel.
M,n man heeft n fiets app leuk hoor zo ziet hij waar hij geweest is.
Oke schat je was ook nog bij **bedrijf,de supermarkt en de viswinkel.
Hij heeft de app eraf gegooid :-D
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de IT en heb wel meegewerkt aan systemen waar TO waarschijnlijk onrust door voelt. mijn specialisme is interfaces (dus: hoe jij communiceert met de computer) en uit principe werk ik altijd met teams waarin ook juist jij als gebruiker/klant voorop staat. Met zogenaamde User Experience designers die al hun tijd stoppen in het testen van schermen en tools met de mensen die het genruiken. En ik let dan scherp op dat ik zo min mogelijk mensen buitensluit door de juiste techniek in te zetten waardoor ook mensen met een beperking zelfstandig kunnen meedoen.

Want daarin heeft de digitalisering ook zoveel te bieden: een computer kan voorlezen wat er op het scherm staat en zo kan een blinde zelf formulieren invullen, waar die dat niet kan met pen en papier.

Helaas moet de boel daar wel goed voor gebouwd zijn en zijn veel van mijn collega’s meer bezig met kekke animaties en effectjes op sites dan echt bezig zijn met de gebruiker. (Mijn excuses daarvoor want ik schaam me daar wel voor).

Als het goed is hebben veel bibliotheken vrijwilligers die je met digitale dingen kunnen helpen. Een pb naar mij mag ook altijd :)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
10-03-2022 23:15
Ja. Ik kan dus al mijn verlichting bedienen, verwarming, airco (ook aan de andere kant van de wereld), hek en garage op afstand bedienen, voordeur openen, videobewaking bekijken wereldwijd, ik kan zien hoe lang de vaatwasser nog draait, de oven voorverwarmen op afstand, auto voorverwarmen of -koelen, muziek door het hele huis bedienen… en dan ben ik vast nog wat vergeten.
Ik zie werkelijk van geen van deze zaken het nut. Waarom zou ik de oven willen bedienen als ik niet aan het koken ben in de keuken? De voordeur willen openen als ik niet zelf op de stoep sta? Of zou het sneller zijn om de telefoon te pakken dan naar het lichtknopje te grijpen?
Een hek heb ik niet, de auto, die gewoon op de oprit staat, voorverwarmen is niet heel milieuvriendelijk, dus doe ik niet.

En het interesseert me geen ruk hoe lang de vaatwasser nog draait (als je een programma van een uur aanzet weet je dat trouwens toch gewoon?).

Alleen de videobewaking van het huis zou nuttig kunnen zijn ware het niet dat ik niet in een huis wil wonen waarin ook al mijn eigen bewegingen met die videobewaking worden gevolgd. Dus dat heeft meer nadelen dan voordelen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, als vrouw heb ik bijna nooit broekzakken waar je een telefoon in kunt stoppen.

Dus als ik eerst onder uit mijn tas mijn telefoon moet opdiepen of hem ergens in huis moet gaan zoeken, ben ik meer tijd kwijt dan wanneer ik even naar het lichtknopje loop dat in ieder geval altijd op zijn vaste plaats zit. ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik herken dit totaal niet. Maar ben in m’n leven ook maar 1x naar de bank gegaan om “iets te regelen”. Toen ik 12 was, om een rekening bij de Postbank te openen. Dit is begin jaren 90. Verder zou ik niet weten wat je daar te zoeken hebt, anders dan wellicht een hypotheek afsluiten.

Ik ben echt niet iemand van de laatste gadgets, maar ik vind het wel heerlijk dat je lekker op elk gewenst moment van de dag kunt regelen wat je maar wil.

Ook ben ik blij dat ik als gemachtigde voor m’n bejaarde moeder alles eenvoudig op afstand kan regelen, en dat ik niet een middag vrij hoef te nemen om met mijn moeder voor 17u girocheques te gaan inwisselen, of wat dan ook.
jamadi52 schreef:
11-03-2022 01:02
Wij doen internetbankieren,doen geen geldzaken per telefoon,vriendin zat te zeuren dat ik Tikkie moest nemen want dat is zo makkelijk,toen ze hoorde dat ik niets per telefoon deed was ze zeer verbaasd.mijn keus toch?
O ja klantenservice laatst bij de Ziggo drukte ik op n verkeerd cijfer kreeg ik n echt mens aan de telefoon die zei dat ik n ander moest hebben ik verbind u wel ff door naar m,n collega.
Fantastisch dat ga ik meer doen bij een klantenservice.
Banken ook zoiets,wij sparen het kleingeld op en brengen dat naar de bank huh bank dicht!
We moesten naar de Gamma om het geld te storten idioot gewoon.
Belastingaanslag brengen we weg 5 min fietsen en n week later wordt t thuisbezorgd.
Huisarts bellen ook n menu,afspraak maken waar komt u voor?
Ik kom voor de dokter en haar vertel ik t wel.
M,n man heeft n fiets app leuk hoor zo ziet hij waar hij geweest is.
Oke schat je was ook nog bij **bedrijf,de supermarkt en de viswinkel.
Hij heeft de app eraf gegooid :-D
Ik vind dit dus heel vermoeiend klinken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
10-03-2022 23:16

De apotheek, de brillenwinkel: het eerste dat men aan je vraagt, is je geboortedatum. Die moet je dan door de hele zaak roepen.... allemaal zó onelegant. En zo niet-menselijk en contactloos.
Gegevens zijn nou eenmaal het snelst gevonden via geboortedatum. Als ik in het apotheeksysteem mw Jansen moet gaan lopen zoeken, ben ik wel even bezig. Al helemaal als het me Janssen blijkt te zijn en ik dus op de verkeerde naam loop te zoeken. Met de geboortedatum ben je vaak de enige op zijn er maar hooguit 2/3 mensen die omhoog komen in het systeem. Dan vind je icm de achternaam iemand veel sneller. Kan je onpersoonlijk vinden, maar als het 6 keer zo lang duurt voor ze je gevonden hebben klaagt iedereen weer over de lange wachttijd bij de apotheek ;)

Ik heb geen moeite met digitalisering. Doe alles via mijn telefoon. Bankieren, DigiD, werk, noem maar op. Ik heb wel alles van Apple, dat is veel beter beveiligd tegen hackers dan bijvoorbeeld Samsung. Dus ik ben niet bang dat mijn telefoon gehackt wordt en ze overal bij kunnen.
Alle reacties Link kopieren
@LoremIpsum: Zelfs die hypotheek (nou ja, een aanpassing) hebben wij 1,5 jaar geleden volledig digitaal gedaan. Online adviesgesprek (dat was uiteraard wel getriggerd door corona), electronische formulieren, mailcontact met beide P&O's, etc. De beoordeling kostte natuurlijk wel tijd, maar het indienen was zoveel makkelijker dan toen we de hypotheek 15 jaar geleden aanvroegen.
En @Jamadi: Die belastingaangifte doe ik al mijn hele leven zelf. Juist door die digitalisering (en doordat er nauwelijks meer aftrekposten zijn...) ben ik tegenwoordig in jouw fietsminuten al zo ongeveer klaar met de aangifte. Als ik dat vergelijk met mijn eerste T-biljet en de papieren aangifte waar mijn vader zich in die tijd jaarlijks doorheen moest worstelen...
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
11-03-2022 00:34
het blijkt helemaal niets uit te maken of je daar wel/geen toestemming voor hebt gegeven. Ik heb hier nog de brief met handtekening van de toenmalige minister, maar men blijkt overal en nergens (ziekenhuizen, apotheken) bij werkelijk álle informatie te kunnen.
Toen ik daar bij de apotheek eens naar vroeg, was het antwoord dat de samenwerkende apotheken in deze regio hadden besloten alle gegevens uit te wisselen....
Ik heb dat toen wel terug kunnen draaien (apotheek is later door een andere keten overgenomen), maar ze vragen daar elke drie maanden héél indringend om mijn mobiele nummer en mijn mailadres. Op een toon alsof er paniek is en er van alles mis gaat zolang zij die gegevens niet hebben. Ik vraag dan of er soms ooit medicijnen zijn blijven liggen of zo (want die haal ik altijd braaf op) en is dan ook nog nooit een zinnig antwoord op mijn vraag gekomen. maar ze moeten en zullen elk vakje in de computer vullen dat gevuld kan worden.

Een telefoonnummer bij de apotheek is handig als er overlegt moet worden. Kunnen ze je laten weten als iets niet leverbaar is en ze na willen vragen of je nog voldoende in huis hebt bijvoorbeeld. Of als er een dosiswijziging is en ze dat willen navragen. Gewicht van kinderen navragen, is nodig om de dosering te bepalen en gaat vaak fout bij de huisarts bijvoorbeeld. En dat kan ook bij het ophalen worden nagevraagd, maar als die dosiswijziging dan niet klopt heeft de apotheek het verkeerde besteld en moet er iets anders worden besteld. Moet je als patiënt weer extra terug komen, extra werk ook voor de apotheek. Dus ik snap wel dat ze op zijn minst een telefoonnummer willen hebben ja. En bij ons krijg je via de mail een bericht als medicatie klaar ligt. Komen ze niet voor niks naar de apotheek.
Alle reacties Link kopieren
De uitvinding van de laptop vind ik top, maar van alle ontwikkelingen daarna voel ik maar weinig voordeel. Waren ze er niet geweest, dan had ik niets gemist.

Maar ja, als er in de wereld er één land mee begint dan ben je in gevaar (op diverse manieren) als je niet meedoet en de ander op zijn minst inhaalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
10-03-2022 22:25
Bijna alle bedrijven en instanties pushen hun eigen app, maar dit is maar zelden echt nodig. Er is eigenlijk altijd wel een portaal op hun website, die 10x makkelijker in gebruik is dan de app of de mobiele pagina.

10x makkelijker nog wel. :sarcastic:
Geef eens een voorbeeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens van mening dat als de gezondheidszorg minder pamperig was geweest de mensen beter zelf op hun fitheid hadden gelet. Nu is de helft van de mensen te dik maar de kwalen die hieruit voortvloeien worden haast beschouwd alsof ze zo vanzelfsprekend en onafwendbaar zijn als het weer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-03-2022 07:03
Ik ben overigens van mening dat als de gezondheidszorg minder pamperig was geweest de mensen beter zelf op hun fitheid hadden gelet. Nu is de helft van de mensen te dik maar de kwalen die hieruit voortvloeien worden haast beschouwd alsof ze zo vanzelfsprekend en onafwendbaar zijn als het weer.

Verkeerde topic?
Wat heeft dat met ‘angst voor digitalisering’ te maken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
11-03-2022 07:04
Verkeerde topic?
Wat heeft dat met ‘angst voor digitalisering’ te maken?
De digitalisering maakt het pamperen nog beter mogelijk dan voorheen. De mensen worden door digitaal gemak achterna gezeten bij wijze van spreken. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf het controversieel vinden maar ik leg me erbij neer. Maar ik zou het als ik de overheid was, gebruiken om vooral snugger te acteren tegen andere landen, want daarin lopen ze gevaarlijk achter.

De pagina's hier herladen niet na het posten wat het lezen niet makkelijker maakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die de bankapp niet op de telefoon hebben staan is dit artikel misschien wel interessant: https://www.veiligbankieren.nl/veilighe ... bankieren/

In het kort is de bankapp is momenteel de veiligste methode om te kunnen bankieren. Er zijn nog geen fraudemeldingen gedaan die via de bankapp zijn gedaan. Wel via de browser. Dit komt omdat de bankapp helemaal beveiligd is door de ontwikkelaars van de bank.

Als je via de browser of met een pc inlogt dan kan daar wel van alles tussen zitten waar een bank geen invloed op heeft. Zoals malware, keyloggers etc.

Dus als je meer zekerheid wilt hebben dat je niet gehacked wordt met bankieren dan kan ik aanraden om de bank app te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
11-03-2022 06:51
Een telefoonnummer bij de apotheek is handig als er overlegt moet worden. Kunnen ze je laten weten als iets niet leverbaar is en ze na willen vragen of je nog voldoende in huis hebt bijvoorbeeld. Of als er een dosiswijziging is en ze dat willen navragen. Gewicht van kinderen navragen, is nodig om de dosering te bepalen en gaat vaak fout bij de huisarts bijvoorbeeld. En dat kan ook bij het ophalen worden nagevraagd, maar als die dosiswijziging dan niet klopt heeft de apotheek het verkeerde besteld en moet er iets anders worden besteld. Moet je als patiënt weer extra terug komen, extra werk ook voor de apotheek. Dus ik snap wel dat ze op zijn minst een telefoonnummer willen hebben ja. En bij ons krijg je via de mail een bericht als medicatie klaar ligt. Komen ze niet voor niks naar de apotheek.

De apotheek had mij telefoonnummer via de huisarts, die bestanden waren gekoppeld. Ik wil geen mailtjes of wat ook van die apotheek, mijn telefoonnummer heb ik met echt heel veel moeite weg kunnen halen daar. Mijn huisarts heeft ook mijn email adres niet en dat krijgt ze ook niet, het hele systeem waar die praktijk op draait is amper beveiligd, alle gegevens liggen voor een beetje hacker zo voor het oprapen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
11-03-2022 07:59
De apotheek had mij telefoonnummer via de huisarts, die bestanden waren gekoppeld. Ik wil geen mailtjes of wat ook van die apotheek, mijn telefoonnummer heb ik met echt heel veel moeite weg kunnen halen daar. Mijn huisarts heeft ook mijn email adres niet en dat krijgt ze ook niet, het hele systeem waar die praktijk op draait is amper beveiligd, alle gegevens liggen voor een beetje hacker zo voor het oprapen.
Sorry hoor, maar hoe weet jij nu hoe hun systeem beveiligd is?
Alle reacties Link kopieren
Kel1980 schreef:
11-03-2022 07:48
Voor de mensen die de bankapp niet op de telefoon hebben staan is dit artikel misschien wel interessant: https://www.veiligbankieren.nl/veilighe ... bankieren/
Yup, als je veilig wilt bankieren kun je dat beter met de app doen dan via je browser.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
11-03-2022 08:20
Sorry hoor, maar hoe weet jij nu hoe hun systeem beveiligd is?

Ik kreeg een waarschuwing toen ik op hun site wilde kijken.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
11-03-2022 07:59
De apotheek had mij telefoonnummer via de huisarts, die bestanden waren gekoppeld. Ik wil geen mailtjes of wat ook van die apotheek, mijn telefoonnummer heb ik met echt heel veel moeite weg kunnen halen daar. Mijn huisarts heeft ook mijn email adres niet en dat krijgt ze ook niet, het hele systeem waar die praktijk op draait is amper beveiligd, alle gegevens liggen voor een beetje hacker zo voor het oprapen.
Dus ze kunnen jou niet bellen indien nodig?
Handig lijkt mij.


Sommige mensen slaan wel een beetje door hoor. Ik doe alles digitaal, vaak makkelijker, sneller en minder omslachtig.
Alle reacties Link kopieren
Al die digitalisering maakt kwetsbaar. Als land en als overheid.

Zie bv de manier waarop oorlog steeds meer digitaal wordt gevoerd. In Oekraïne zaten in 2015 vlak voor kerst honderdduizenden huishoudens uren zonder stroom door een hack op elektriciteitscentrales. Twee jaar later was het gijzelsoftware NotPetya die het land zwaar trof. Niet alleen Oekraïne werd geraakt, maar er waren wereldwijd problemen. Van een ziekenhuissysteem in de VS, een olieproducent in Rusland, tot 's werelds grootste containervervoerder Maersk en de Rotterdamse haven.

Daarnaast worden we kwetsbaar voor criminaliteit. Zie de recente gijzelhack bij de gemeente Hof van Twente, waardoor de gemeente niet meer bij zijn gegevens van burgers kon.

En als individuele burger lever je met iedere app ook weer een stukje privacy in. Kijk maar eens waar je allemaal toestemming voor moet geven (overal digitaal gevolgd worden, zelfs off-line) als je bv de Facebookapp, één van de ergste, downloadt.

Checken jullie de privacyinstellingen van iedere app nieuwe app en zet je toestemmingen uit die een app niet nodig heeft, zoals toegang tot locatie, camera microfoon?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven