Werk & Studie alle pijlers

Wanneer vertellen over burn out/reïntegratie

31-10-2023 16:03 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit een beetje met een dilemma. Al meer dan een jaar zit ik thuis met een pittige burn out. Inmiddels weer deels hersteld en er is weer wat meer ruimte om aan werk te denken en aan reïntegratie te werken.
Ik heb sowieso binnenkort op mijn huidige werk een gesprek om te kijken wat ik kan gaan doen. Ik merk echter ook dat ik eigenlijk niet graag naar die plek terug wil en dat dat er ook voor zorgt dat ik minder zin heb om weer aan het werk te gaan.

Nu ben ik de afgelopen weken twee vacatures tegengekomen waar ik heel enthousiast van word. Ik zou graag solliciteren, maar besef me ook heel goed dat ik niet in de ideale positie zit. Nu twijfel ik heel erg over wat ik moet doen. Zelf heb ik de neiging om eerst telefonisch contact op te nemen om te vragen of ze open zouden staan voor iemand die nog een reïntegratietraject moet doorlopen. Maar de vraag is een beetje of ik daar niet direct mijn eigen glazen mee ingooi? Een vriendin gaf aan dat ik beter een brief kan sturen en dat als ik op gesprek mag komen dat ik het tijdens het gesprek pas vertel. Ik weet even niet zo goed wat ik nu moet doen.

Wat zou jullie doen? Van te voren opbellen en informeren of solliciteren en dan tijdens een eventueel gesprek pas vertellen? Of is er misschien nog een andere optie die ik over het hoofd zie?
Bupsie schreef:
31-10-2023 19:54
Bedankt voor alle reactie, het komt wel even binnen... Misschien is het inderdaad ook wel weer een gevalletje te veel enthousiasme en gelijk weer aanstaan. Het blijft soms zo moeilijk. Van mijn huidige werk krijg ik totaal geen energie als ik eraan denk om terug te moeten gaan (terwijl mijn burn out maar voor een klein deel veroorzaakt werd door werk). Maar die vacatures zorgen voor een enthousiast gevoel, een drive om weer ergens voor te gaan. En er wordt zo gehamerd op dat je dingen moet doen waar je energie van krijgt.

Dan toch mijn enthousiasme weer wat temperen en met de bedrijfsarts in gesprek gaan. Want ergens is het ook wel een heel duidelijk teken dat reïntegreren op mijn huidige werkplek misschien niet de beste keuze is.

Je kunt ook prima een 2e spoor bewandelen, alleen dan wel in overleg met je werkgever. Heb je al een eerstejaarsevaluatie gehad?
Bupsie schreef:
Bedankt voor alle reactie, het komt wel even binnen... Misschien is het inderdaad ook wel weer een gevalletje te veel enthousiasme en gelijk weer aanstaan. Het blijft soms zo moeilijk. Van mijn huidige werk krijg ik totaal geen energie als ik eraan denk om terug te moeten gaan (terwijl mijn burn out maar voor een klein deel veroorzaakt werd door werk). Maar die vacatures zorgen voor een enthousiast gevoel, een drive om weer ergens voor te gaan. En er wordt zo gehamerd op dat je dingen moet doen waar je energie van krijgt.

Dan toch mijn enthousiasme weer wat temperen en met de bedrijfsarts in gesprek gaan. Want ergens is het ook wel een heel duidelijk teken dat reïntegreren op mijn huidige werkplek misschien niet de beste keuze is.

Je krijgt nu even energie van het idee van een nieuwe baan, niet van het doen. Een nieuwe baan kost veel energie.
Energie is iets fysieks. Dat krijg je van slapen, gezond eten, lichaamsbeweging, goed voor jezelf zorgen. Daarnaast heb je ook enthousiasme nodig. Dat krijg je van een leuke baan, een uitje met vrienden, een knuffel van je kind, etc.
Als je enthousiasme verwart met energie pleeg je roofbouw op jezelf.
Zelf burn out gehad, maar ik had het geluk dat mijn contract afliep en dat ik thuis met re-integratie coach van UWV op mijn gemak dingen kon uitproberen door middel van vrijwilligerswerk en stages. Ik had geen verplichtingen meer richting een werkgever.

Uiteindelijk bij mijn huidige werkgever gestart met een stage van 1-2 maanden, wel gelijk volle bak, maar het heeft goed uitgepakt. Voor ons beide was er geen risico als het toch niet zou lukken. Tijdens solliciteren ben ik wel heel open geweest over mijn burn-out, vooral wat ik ervan geleerd had. Uiteindelijk heb ik liever een werkgever die hier begrip voor heeft.

Luister naar je gevoel en ga het gesprek aan met je re-integratie coach/arts. Als je nu al met buikpijn denkt aan terug gaan dan zou ik het niet doen de kans dat je terug valt is dan groot, denk dat je werkgever dit ook niet wil op langer termijn, dus wees gewoon open, wat heb je te verliezen? Ze mogen je toch niet ontslaan ze hebben een bepaalde plicht. En als dat wel gebeurd dan vangt UWV je op.
Ik heb de periode waarin jij zit nog niet zo lang geleden afgesloten. Ook onderwijs ook uitgevallen en weer gere-integreerd.
Het werd mij wel duidelijk dat ik binnen dit team niet op mijn plek zat.
Ik wilde zelfs niet eens meer voor de klas staan. Ik zou wel assistent worden en daarnaast een stukje voor mezelf gaan opbouwen.
Uiteindelijk heb ik ontslag genomen omdat ik de hoeveelheid extra dingen die je moet doen op je vrije dagen niet dacht te kunnen combineren met zzp.
Inmiddels zijn we even verder. En wat ik dus niet verwacht had , ik sta weer voor de klas maar via een andere constructie waarbij ik niet al die extra dingen heb en ook mijn eigen stukje kan gaan opbouwen. Voelt goed.
Ik wens jou ook de tijd en rust om uit te zoeken wat er bij je past en hoop dat je op de lange termijn op een plek mag werken die je blij maakt.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik nog steeds doodmoe uit werk kom , maar dat hoort bij mij denk ik inmiddels. Het is wel anders moe dan op de plek waar ik me niet veilig voelde.
Bupsie, lijkt me een goed idee om ze te bellen. Dus niet solliciteren op de vacature, maar belllen en zeggen dat je enthousiast bent en energie krijgt van de omschrijving van de werkzaamheden. Zeggen dat je momenteel in een re-integratietraject zit en vragen of er wellicht mogelijkheden zijn om dergelijke werkzaamheden te doen in een tweedespoortraject werkervaringsplek. Vragen of je daarvoor een keer met deze persoon of iemand anders, bijv van HR, een gesprek erover kunt hebben. Maak van al je acties en gesprekken/mails/apps notities als bewijs voor UWV van je re-integratieactiviteiten in het 2e spoor. Gedurende je 2e ziektejaar zijn zowel je werkgever als jij wettelijk verplicht om je re-integratiemogelijkheden te blijven onderzoeken in zowel 1e als 2e spoor. Dus vooral doen! En ook bespreken met je re-integratiebegeleider.
Eerlijk gezegd vind ik het niet erg netjes naar je huidige werkgever als je na een jaar ziekte ineens gevlogen bent naar een andere baan.
Billy_Mean schreef:
01-11-2023 22:37
Eerlijk gezegd vind ik het niet erg netjes naar je huidige werkgever als je na een jaar ziekte ineens gevlogen bent naar een andere baan.

Voor sommige werkgevers wel, zeker als de ziekte nog langer gaat duren. Ik vind het vooral voor TO en nieuwe werkgever niet handig. Dus je moet dit in overleg doen met je huidige werkgever en de bedrijfsarts en officieel 2e spoor in
poeszie wijzigde dit bericht op 02-11-2023 00:34
0.45% gewijzigd
Billy_Mean schreef:
In een 2e spoortraject wordt een detacheringsovereenkomst tussen beide werkgevers en werknemer opgesteld.
c_est_moi schreef:
Iemand die een burn-out gehad heeft, is wat anders dan iemand die nog niet eens aan reïntegreren is toegekomen.
TO weet nog niet eens of werken al gaat lukken, een jaar thuiszitten is niet niks.

Dus wat anderen ook al aangeven, geen weldenkende werkgever gaat hieraan beginnen.
Als ik een brief zou krijgen (ik lees veel sollicitatiebrieven/cv’s) met daarin de melding dat iemand nog middenin een burn-out zit (zo zou ik dat zien als je nog niet in staat bent geweest om te reïntegreren), dan zou ik wel mn wenkbrauwen fronsen. Dat gaat hem niet worden, je hebt nog niks te bieden.
Reïntegreren kan enorm lang duren, neem daar de tijd voor, t valt niet altijd mee. Beter bij je oude werkgever, en dan evt spoor 2 traject. Dat is verstandiger.
Wat ik vaak lees is dat mensen niet bij de oude werkgever aan de slag willen en ik deel die ervaring volledig. Het is een soort trauma die je niet eens moet willen verwerken. Je bent er tenslotte niet voor niks uitgevallen. In dat opzicht juich ik het toe dat ze iets anders zoekt, maar ik ben het met je eens dat je er niet te licht over moet denken. Ik ben het met je oneens dat een werkgever absoluut niet op mensen zit te wachten die een burn out achter de rug hebben. Ik geloof dat het overgrote deel van de mensen met die achtergrond het niet nog een keer zo ver laat komen.
Billy_Mean schreef:
Dat is zeker iets wat ook meespeelt, dat loyaliteitsconflict. Aan de andere kant denk ik dat het ook in het voordeel van mijn huidige werkgever is als ik een passende plek vind. Als ik sneller kan reïntegreren op een andere plek hebben zij dus ook minder kosten aan mij.
Daarnaast verwacht ik niet dat ik gelijk bij een andere werkgever mijn volle aantal uren kan werken. Dat zou wel heel optimistisch zijn. Het zou dus gaan om reïntegreren bij een andere werkgever.
Norah schreef:
01-11-2023 23:42
In een 2e spoortraject wordt een detacheringsovereenkomst tussen beide werkgevers en werknemer opgesteld.
Is dit ook zo als het twee verschillende vakgebieden zijn? Ik weet dat ik in ieder geval binnen de stichting naar een andere school zou kunnen. Maar werkt het ook op die manier als ik bij een andere organisatie zou gaan werken?
Maar Bupsie, heb jij geen 1e jaarsevaluatie gehad? Normaliter wordt er, voordat je een jaar ziek bent, een arbeidsdeskundige ingeschakeld, die met jou gaat kijken of je het 1e of het 2e spoor gaat behandelen. Is ook een vereiste vanuit het UWV
Nee, dat heb ik niet gehad. Maar wellicht omdat ik op dat moment nog geen mogelijkheden had tot werken en dus nog niet aan de orde?

Er is in ieder geval geen specifiek 1ste jaars evaluatiegesprek geweest. Ik weet wel dat de bedrijfsarts bezig is geweest van een document waarvoor ze informatie van mijn behandelaren nodig had. Op dat moment was er nog geen sprake van reïntegratiemogelijkheden en daarom misschien dus ook geen gesprek gehad over 1ste en 2de spoor. Ik merk wel dat ik hier dus informatie mis.
bupsie wijzigde dit bericht op 02-11-2023 09:58
Reden: Aanvulling
59.13% gewijzigd
Bupsie schreef:
02-11-2023 09:54
Nee, dat heb ik niet gehad. Maar wellicht omdat ik op dat moment nog geen mogelijkheden had tot werken en dus nog niet aan de orde?

Er is in ieder geval geen specifiek 1ste jaars evaluatiegesprek geweest. Ik weet wel dat de bedrijfsarts bezig is geweest van een document waarvoor ze informatie van mijn behandelaren nodig had. Op dat moment was er nog geen sprake van reïntegratiemogelijkheden en daarom misschien dus ook geen gesprek gehad over 1ste en 2de spoor. Ik merk wel dat ik hier dus informatie mis.

Ik dacht dat dat niet uitmaakte of je al aan het re-integreren bent of niet. Heb je ook vanuit het UWV hier geen brief van gekregen? Maar kan zijn dat de bedrijfsarts dit dan zonder jou heeft opgesteld inderdaad.

Heb je een HR-afdeling op je werk? Ik zou toch wat meer begeleiding gaan vragen bij je werkgever, op dit vlak. Dit moeten ze je ook bieden. Ze moeten namelijk hun zaken en dossier op orde hebben, anders is je werkgever straks de sjaak als jij na 2 jaar nog niet (volledig) aan het werk bent. Vraag of er anders een extern re-integratiebureau met je mee kan kijken, als je eigen werkgever geen expertise in huis heeft
Die eerstejaars beoordeling is verplicht...
Flipflop schreef:
02-11-2023 10:11
Die eerstejaars beoordeling is verplicht...

Ja precies. En het UWV stuurt daar als het goed is ook de werknemer een brief over
Poeszie schreef:
02-11-2023 10:17
Ja precies. En het UWV stuurt daar als het goed is ook de werknemer een brief over
Tenzij de werkgever is vergeten bepaalde stappen te zetten als het gaat om de ziekmelding van TO.
Flipflop schreef:
02-11-2023 10:19
Tenzij de werkgever is vergeten bepaalde stappen te zetten als het gaat om de ziekmelding van TO.

Ja, zou goed kunnen inderdaad. Zoals ik eerder zei; ik zou even aan de bel trekken bij HR/leidinggevende. Begeleiding vragen
Geen brief gehad van UWV. Wel van mijn werk, maar dat ging alleen maar over korting op salaris omdat ik al meer dan een jaar ziek ben. Dus wat dat betreft zijn er denk ik wel de juiste stappen gezet.

Mijn leidinggevende heeft onlangs bij HR gevraagd of er contact zou moeten zijn tussen mij en HR, maar dat was niet nodig.

Ik merk dat ik ook hierdoor weer onrustig word. Het niet precies weten waar ik aan toe ben, welke stappen ik moet nemen en de druk dat het toch al hard richting de twee jaar ziek zijn gaat. En dan een leidinggevende waar weinig uitkomt. Dus zelf maar weer initiatief genomen om een gesprek aan te gaan. Ik zou toch mogen verwachten dat dit niet vooral door mij geïnitieerd moet worden, maar juist ook vanuit de werkgever.
Bupsie schreef:
02-11-2023 10:34
Geen brief gehad van UWV. Wel van mijn werk, maar dat ging alleen maar over korting op salaris omdat ik al meer dan een jaar ziek ben. Dus wat dat betreft zijn er denk ik wel de juiste stappen gezet.

Mijn leidinggevende heeft onlangs bij HR gevraagd of er contact zou moeten zijn tussen mij en HR, maar dat was niet nodig.

Ik merk dat ik ook hierdoor weer onrustig word. Het niet precies weten waar ik aan toe ben, welke stappen ik moet nemen en de druk dat het toch al hard richting de twee jaar ziek zijn gaat. En dan een leidinggevende waar weinig uitkomt. Dus zelf maar weer initiatief genomen om een gesprek aan te gaan. Ik zou toch mogen verwachten dat dit niet vooral door mij geïnitieerd moet worden, maar juist ook vanuit de werkgever.

Ja, dat is dus wel nodig. Voor jou! Misschien niet voor het UWV, maar wel voor jou.

Natuurlijk moet er vanuit de werkgever eea geïnitieerd worden, maar het is jouw leven. Je kan en mag best zelf regie willen houden. Dat betekent niet dat je alles zelf moet doen, maar ook hulp mag vragen. En je hoeft dus niet maar ja en amen te knikken als je leidinggevende zegt dat een gesprek met HR niet nodig is.
Bupsie schreef:
02-11-2023 10:34

Dan ben je dus al ruim 1 jaar ziek? En geen eerstejaars evaluatie gehad waar een arbeidsdeskundige aan te pas is gekomen? Oei...

Zijn de regels dan veranderd?

Ik heb deze eerstejaarsevaluatie in 2021 gehad.
Flipflop schreef:
02-11-2023 11:10
Dan ben je dus al ruim 1 jaar ziek? En geen eerstejaars evaluatie gehad waar een arbeidsdeskundige aan te pas is gekomen? Oei...

Zijn de regels dan veranderd?

Ik heb deze eerstejaarsevaluatie in 2021 gehad.

Nee hoor, dit moet nog steeds
Bupsie schreef:
02-11-2023 08:48
Is dit ook zo als het twee verschillende vakgebieden zijn? Ik weet dat ik in ieder geval binnen de stichting naar een andere school zou kunnen. Maar werkt het ook op die manier als ik bij een andere organisatie zou gaan werken?
Ja hoor, dat kan allemaal.
Billy_Mean schreef:
Ik zou een gat in de lucht springen want ik kan en mag er niks mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven