Beginnen met hardlopen
maandag 23 september 2024 om 14:40
Goedemiddag allen.
Graag wil ik beginnen met hardlopen. Voor mij is dit een hele grote stap, want ik sport op dit moment niet. Wel wandel ik veel. Redenen zijn om fitter te worden, conditie op te bouwen, suikerwaarden te verbeteren (diabetes) en hopelijk gewicht te verliezen.
Ik wil gaan starten met de app 'hardlopen met Evy'. Het eerste programma bevat een trainingschema voor 30 minuten hardlopen in 10 weken. Wellicht doe ik hier wel wat langer over. Iemand hiermee ervaring?
Ik heb geïnvesteerd in goede hardloopschoenen met extra demping. En natuurlijk een broek en 't shirt. Mis ik dan iets?
Gezien ik echt een leek ben en eerst wil proberen of dit iets voor mij is, wil ik eigenlijk geen grote investeringen doen.
Iemand nog algemene tips of ervaringen? Ik hoor het graag.
Graag wil ik beginnen met hardlopen. Voor mij is dit een hele grote stap, want ik sport op dit moment niet. Wel wandel ik veel. Redenen zijn om fitter te worden, conditie op te bouwen, suikerwaarden te verbeteren (diabetes) en hopelijk gewicht te verliezen.
Ik wil gaan starten met de app 'hardlopen met Evy'. Het eerste programma bevat een trainingschema voor 30 minuten hardlopen in 10 weken. Wellicht doe ik hier wel wat langer over. Iemand hiermee ervaring?
Ik heb geïnvesteerd in goede hardloopschoenen met extra demping. En natuurlijk een broek en 't shirt. Mis ik dan iets?
Gezien ik echt een leek ben en eerst wil proberen of dit iets voor mij is, wil ik eigenlijk geen grote investeringen doen.
Iemand nog algemene tips of ervaringen? Ik hoor het graag.
maandag 10 maart 2025 om 06:18
Ik zou me ook graag melden op dit topic. Ik ben 33 jaar, loop al wel een tijdje, ruim 2 jaar alweer. Jaar of acht daarvoor ook een paar jaar gedaan maar zwangerschappen, babytijd en opleiding ertussen dus moest echt weer vanaf nul. Schema/podcast hielp me in het begin echt enorm, ik liep met de podcasts van Robert Ullrey (couch to five k). Voor mij gaat dat veel beter dan “gewoon” wandelen en rennen afwisselen, het voelt elke keer alsof je toch weer wat bereikt hebt als je een training afrondt.
Ik loop nog steeds niet echt snel, maar nu het meestal lukt om 3 keer in de week te lopen begint het ergens heen te gaan (pace rond de 7). En alweer twee keer aan een 10k loop meegedaan afgelopen jaar.
Had ook weer een horloge-vraag: kent iemand de Garmin vivomove? Kan je daar ook een hardlooptraining op opvolgen? Ik kan het nergens goed terugvinden. Ik heb nu een Garmin marktplaatsje (forerunner 35), maar dat is een oud niet een heel fashionable model, dus draag ik bijna alleen met het sporten. Zou het qua stappenteller etc wel fijn vinden om iets te hebben dat ook voor dagelijks gebruik leuk is om te dragen.
Ik loop nog steeds niet echt snel, maar nu het meestal lukt om 3 keer in de week te lopen begint het ergens heen te gaan (pace rond de 7). En alweer twee keer aan een 10k loop meegedaan afgelopen jaar.
Had ook weer een horloge-vraag: kent iemand de Garmin vivomove? Kan je daar ook een hardlooptraining op opvolgen? Ik kan het nergens goed terugvinden. Ik heb nu een Garmin marktplaatsje (forerunner 35), maar dat is een oud niet een heel fashionable model, dus draag ik bijna alleen met het sporten. Zou het qua stappenteller etc wel fijn vinden om iets te hebben dat ook voor dagelijks gebruik leuk is om te dragen.
maandag 10 maart 2025 om 07:39
Gefeliciteerd! Hele mooie tijd. Een tempo van net iets boven de 7 min/km is heel mooi voor je eerste wedstrijden. Kan je trots op zijn.Perzikthee schreef: ↑09-03-2025 18:46Ik heb vandaag de 5 km op de cpc gelopen en het is gewoon gelukt! Het was wel echt heel zwaar. Ik heb de laatste kilometer een paar keer gewandeld, want ik kon echt niet meer. Maar uiteindelijk in 36.27 binnen. En dat is een record. Dus ik ben heel tevreden!
maandag 10 maart 2025 om 12:25
Ik heb sinds een paar maanden de vivomove (trend) en eerlijk gezegd kan ik er niet zo mee uit de voeten op sportgebied. Ik moet wel toegeven dat ik hem ook vanwege het uiterlijk heb gekocht en daarin stelt hij niet teleur.Charlie591 schreef: ↑10-03-2025 06:18Had ook weer een horloge-vraag: kent iemand de Garmin vivomove? Kan je daar ook een hardlooptraining op opvolgen? Ik kan het nergens goed terugvinden. Ik heb nu een Garmin marktplaatsje (forerunner 35), maar dat is een oud niet een heel fashionable model, dus draag ik bijna alleen met het sporten. Zou het qua stappenteller etc wel fijn vinden om iets te hebben dat ook voor dagelijks gebruik leuk is om te dragen.
Hiervoor droeg ik een goedkoop sporthorloge (Amazfit) maar door zijn simpelheid was die wel prettig.
Tijdens het hardlopen is zichtbaarheid soms een dingetje (witte cijfers i.c.m. licht). Ik ben nog niet verder gekomen dan het bijhouden van de snelheid en afstand tijdens het hardlopen. Bij elke kilometer geeft hij aan hoe lang je over die kilometer gedaan hebt. Ik weet niet of je met een schema kan lopen.
Maar tijdens de workout kijken hoe laat het is? Ik ben er nog niet achter...
Hij heeft geen eigen GPS en heeft daarvoor dus je telefoon nodig. Meestal pakt hij hem vrij snel maar soms wil hij echt geen GPS vinden, dan sta je eindeloos te wachten tot je kan beginnen.
Menstruatiecyclus bijhouden wilde ik ook proberen, je start met het invoeren van de laatste keer en gemiddelde duur. Ik verwachtte dat bij het invoeren van iedere cyclus daarna, het horloge steeds beter zou gaan voorspellen maar hij lijkt gewoon vast te houden aan de oorspronkelijke data.
Ik moet wel bekennen dat ik ook nog niet heel erg mijn best heb gedaan om mij te verdiepen in alle mogelijkheden. Maar blijkbaar werkt hij dus niet zo intuïtief dat dat vanzelf gaat.
maandag 10 maart 2025 om 12:37
Ik heb een heel schema gevolgd van 12 weken.Rodepeper schreef: ↑09-03-2025 08:40Mag ik meeschrijven? Ik ben vorig jaar zomer begonnen met hardlopen maar een griep in het vroege najaar heeft me genekt en ik heb het niet meer opgepakt tot 2weken geleden. Ik heb nu pas 3x hardgelopen hoor, de 1ste keer heb ik echt een paar dagen enorm last van m'n schenen gehad.
Afgelopen woensdag en gisteren wezen hardlopen maar m'n conditie moet echt omhoog, hoe hebben jullie dat gedaan? Gewoon doorgaan met hardlopen of toch afwisselen met wandelen?
En daar moest je tussendoor ook wandelen.
Zo zou ik het opbouwen, maar hé ik ben een beginner dus geen idee als het juist is.
maandag 10 maart 2025 om 12:38
Wat goed!!Perzikthee schreef: ↑09-03-2025 18:46Ik heb vandaag de 5 km op de cpc gelopen en het is gewoon gelukt! Het was wel echt heel zwaar. Ik heb de laatste kilometer een paar keer gewandeld, want ik kon echt niet meer. Maar uiteindelijk in 36.27 binnen. En dat is een record. Dus ik ben heel tevreden!
Daar mag je zeker trots op zijn!
maandag 10 maart 2025 om 12:49
Donderdag heb ik overgeslagen, kon de moed en zin niet vinden.
Maar zaterdag toch maar weer mijn schoenen aangetrokken, je moet er toch weer vertrouwen in krijgen. Ik moest van mij zelf een half uur achter elkaar rennen. En dat is gelukt, en toen zat ik op 4 km.
Het is ook wel je mindset hoor, want een paar minuten voor de half uur had ik het idee dat ik echt niet meer kon. De tijd kroop voor bij. Na de half uur even gelopen ik denk een half minuutje en toen het laatste stukje naar huis gerend. Toen dacht ik wat een belachelijk iets dat ik paar minuten voor de 30 min niet meer kan, en daarna ren ik weer door.
Maar zaterdag toch maar weer mijn schoenen aangetrokken, je moet er toch weer vertrouwen in krijgen. Ik moest van mij zelf een half uur achter elkaar rennen. En dat is gelukt, en toen zat ik op 4 km.
Het is ook wel je mindset hoor, want een paar minuten voor de half uur had ik het idee dat ik echt niet meer kon. De tijd kroop voor bij. Na de half uur even gelopen ik denk een half minuutje en toen het laatste stukje naar huis gerend. Toen dacht ik wat een belachelijk iets dat ik paar minuten voor de 30 min niet meer kan, en daarna ren ik weer door.
maandag 10 maart 2025 om 13:20
Ik wil trouwens ook wel meeschrijven in dit topic.
Ik ben 38 en in de afgelopen 2 jaar ruim 35 kilo afgevallen. Dat is mij gelukt door mijn eetgewoonten aan te passen maar ook door te gaan bewegen (want dat deed ik echt 0,0).
Laagdrempelig begonnen met wandelen, dat beviel goed. Daarna de fitnesstoestellen gaan gebruiken die al jaren op zolder stonden te verstoffen maar dat ben ik eigenlijk nooit echt leuk gaan vinden.
2x per week een workout op youtube ging beter maar ook daar was het enthousiasme na 1,5 jaar wel vanaf.
Ik merkte dat ik tijdens het wandelen de behoefte had om een tandje harder te gaan dus najaar '24 gestart met een schema van Decatlon (gratis app) om op te bouwen naar 30 minuten onafgebroken te lopen in 8 weken, 3x per week trainen. Toen dat was gelukt het volgende programma gedaan om in 4 weken naar 45 minuten te komen. In praktijk liep ik dan 8 kilometer.
Super trots op mijzelf, dat had ik een paar jaar geleden met 100+ kilo op de weegschaal nooit gedacht!
In januari ben ik net als half Nederland ziek geworden (heel veel hoesten) en daardoor 2 maanden niet hard gelopen. Wel heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te blijven wandelen.
Nu ben ik sinds 2 weken weer begonnen. Ik ben helaas toch wel een stuk terug gezakt. Eerst een week 3x 4km gedaan, dat moest echt uit mijn tenen komen, best frustrerend. Afgelopen week 3x 5 km gedaan en merk al dat het makkelijker gaat.
Die flow heb ik vorig jaar wel een paar keer gehad. Maar ik kan nog steeds niet zeggen dat ik mij enorm verheug op een rondje lopen.
Ik wil wel een keer meedoen aan een wedstrijd maar merk dat dat nog wel een drempel is, stom is dat.
Ik ben 38 en in de afgelopen 2 jaar ruim 35 kilo afgevallen. Dat is mij gelukt door mijn eetgewoonten aan te passen maar ook door te gaan bewegen (want dat deed ik echt 0,0).
Laagdrempelig begonnen met wandelen, dat beviel goed. Daarna de fitnesstoestellen gaan gebruiken die al jaren op zolder stonden te verstoffen maar dat ben ik eigenlijk nooit echt leuk gaan vinden.
2x per week een workout op youtube ging beter maar ook daar was het enthousiasme na 1,5 jaar wel vanaf.
Ik merkte dat ik tijdens het wandelen de behoefte had om een tandje harder te gaan dus najaar '24 gestart met een schema van Decatlon (gratis app) om op te bouwen naar 30 minuten onafgebroken te lopen in 8 weken, 3x per week trainen. Toen dat was gelukt het volgende programma gedaan om in 4 weken naar 45 minuten te komen. In praktijk liep ik dan 8 kilometer.
Super trots op mijzelf, dat had ik een paar jaar geleden met 100+ kilo op de weegschaal nooit gedacht!
In januari ben ik net als half Nederland ziek geworden (heel veel hoesten) en daardoor 2 maanden niet hard gelopen. Wel heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te blijven wandelen.
Nu ben ik sinds 2 weken weer begonnen. Ik ben helaas toch wel een stuk terug gezakt. Eerst een week 3x 4km gedaan, dat moest echt uit mijn tenen komen, best frustrerend. Afgelopen week 3x 5 km gedaan en merk al dat het makkelijker gaat.
Die flow heb ik vorig jaar wel een paar keer gehad. Maar ik kan nog steeds niet zeggen dat ik mij enorm verheug op een rondje lopen.
Ik wil wel een keer meedoen aan een wedstrijd maar merk dat dat nog wel een drempel is, stom is dat.
maandag 10 maart 2025 om 14:33
Die mindset is soms killing inderdaad. Ik heb echt vaak genoeg gehad dat ik echt niet meer verder kon dan X-tijd of X-afstand. Gewoon nul. En die 1 minuut meer om van 24 minuten naar 25 minuten te gaan, dat ging echt niet. Sommige mensen kunnen dat wel beter hoor. Mijn partner kon dat dus wel heel makkelijk, omdat er dan een nieuwe motivatie is of zo.Griet86 schreef: ↑10-03-2025 12:49Donderdag heb ik overgeslagen, kon de moed en zin niet vinden.
Alleen als ik bijvoorbeeld een trail ga lopen, dan lukt het wel. Maar dat is ook omdat ik uit ervaring weet dat een 10 km trail over het algemeen langer is dan 10 km. Standaard tel ik er 10-20% bij op, 10% bij lange afstanden en 20% bij korte afstanden.
Perzikthee:

Koffiekeek: top dat je van zo ver bent gekomen!!

Ik vind een wedstrijd het leukste als ik met iemand loop (nou ja, samen starten en op elkaar wachten bij de finisch). Misschien eens kijken op facebook of zo. Er is daar een grote groep voor Nederlandse vrouwelijke hardlopers. En er zijn er best veel die ook wedstijden lopen. Misschien kun je dan een keer aanhaken, zodat je daar niet alleen loopt?
En ik loop de wedstrijden puur voor de mooie medailles...

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 11 maart 2025 om 06:25
Dank je! Goed om te weten. Misschien dan idd toch wel handig om een andere te nemen en niet puur te kiezen op het uiterlijkKoffieKeeK schreef: ↑10-03-2025 12:25Ik heb sinds een paar maanden de vivomove (trend) en eerlijk gezegd kan ik er niet zo mee uit de voeten op sportgebied.

woensdag 12 maart 2025 om 08:02
Ik heb geen Vivomove maar een Forerunner 965 dus geen ervaring. Ik weet wel dat je de nauwkeurigheid van de GPS kan veranderen in de instellingen. Je kan kiezen met hoeveel satellietsystemen er contact wordt gemaakt. Hoe meer is meer energieverbruik maar ook meer nauwkeurige positiebepaling.Charlie591 schreef: ↑11-03-2025 06:25Dank je! Goed om te weten. Misschien dan idd toch wel handig om een andere te nemen en niet puur te kiezen op het uiterlijkook van de gps is wel minder. Vond het ook wel handig om ook met horloge alleen te kunnen sporten/wandelen ipv met telefoon erbij.
vrijdag 14 maart 2025 om 11:11
Jaaa mensen ik heb de 5 km gehaald en in 1 keer gelopen.
Vorige keer ook wel 5 km gehaald, maar toen had ik nog een 1 minuut gelopen.
In een achterlijk laag tempo, maar hé ik heb het gedaan.
Bewust langzaam gelopen om nu eens de 5 km te lopen.
Ik ben zo blij, dit had ik nooit kunnen bedenken vorig jaar.
Toen was ik 30 + zwaarder en 0 conditie.
vrijdag 14 maart 2025 om 17:03
Super goed!!!Griet86 schreef: ↑14-03-2025 11:11Jaaa mensen ik heb de 5 km gehaald en in 1 keer gelopen.
vrijdag 14 maart 2025 om 17:07
Wat goed zeg! Mag ik vragen wat je tempo is?Griet86 schreef: ↑14-03-2025 11:11Jaaa mensen ik heb de 5 km gehaald en in 1 keer gelopen.
Ik ‘moest’ volgens mijn schema 40 minuten lopen en dat is gelukt! Ik heb 5,2km gelopen. Ben ook best trots op mezelf maar mijn tempo is ook niet hoog, 7,4/km.
vrijdag 14 maart 2025 om 18:33
Wauw wat goed! Je mag trots zijn op jezelfGriet86 schreef: ↑14-03-2025 11:11Jaaa mensen ik heb de 5 km gehaald en in 1 keer gelopen.

vrijdag 14 maart 2025 om 18:49
Nog iemand die zich ingeschreven heeft voor de PUURloop? Wil daar al jaren aan meedoen, maar ik mis altijd start van inschrijving (wordt maar een paar dagen vooraf aangekondigd, en het is altijd met een paar uur uitverkocht). Is een loop op terrein van Koningshoeven (waar ook la trappe wordt gebrouwen). Schijnt heel leuke loop te zijn. En nu eindelijk gelukt om in te schrijven

vrijdag 14 maart 2025 om 18:50
Goed bezig! Tempo maakt niks uit, het gaat om het volhouden!Griet86 schreef: ↑14-03-2025 11:11Jaaa mensen ik heb de 5 km gehaald en in 1 keer gelopen.
vrijdag 14 maart 2025 om 19:00
Goed bezig allemaal! Ik ben een paar maanden geleden gestart met opbouwen van 0 tot 5km. Ik ga om de dag. Helaas krijg ik na het hardlopen last van mijn knieën en heup. Ik had daar voorheen ook bij het wandelen last van en heb daar zooltjes voor gekregen. Helaas heb ik nog wel last bij het hardlopen dus. Herkent iemand dit? Ik heb wel al goede hardloopschoenen met goede demping
vrijdag 14 maart 2025 om 19:54
Ik heb wel eens dat ik m’n knieën voel en heel soms m’n heup na het lopen maar ik ga wel altijd even goed rekken en strekken na het lopen. Persoonlijk vind ik om de dag ook vrij vaak. Misschien heeft je lichaam even meer tijd nodig om te herstellen? Wat ik om me heen hoor is wel dat je klachten serieus moet nemen omdat je dan straks misschien verder van huis bent.webs03 schreef: ↑14-03-2025 19:00Goed bezig allemaal! Ik ben een paar maanden geleden gestart met opbouwen van 0 tot 5km. Ik ga om de dag. Helaas krijg ik na het hardlopen last van mijn knieën en heup. Ik had daar voorheen ook bij het wandelen last van en heb daar zooltjes voor gekregen. Helaas heb ik nog wel last bij het hardlopen dus. Herkent iemand dit? Ik heb wel al goede hardloopschoenen met goede demping
monchoutaartje1 wijzigde dit bericht op 14-03-2025 19:55
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.06% gewijzigd
vrijdag 14 maart 2025 om 19:58
Om de dag is op zich niet te veel. De meeste trainingsschema’s voor langere afstanden houden echt wel 4-5x per week aan.
Maar je moet het wel opbouwen. Het kost behoorlijk wat tijd voor je op een niveau bent dat het lichaam dat aan kan. Met name de spieren (dus niet conditie) kost tijd om op te bouwen, en dat heb je nodig om te dempen, en de klappen op te vangen. Schoenen zijn mooi, maar het komt echt ook heel erg op je eigen spierkracht en veerkracht aan.
Maar je moet het wel opbouwen. Het kost behoorlijk wat tijd voor je op een niveau bent dat het lichaam dat aan kan. Met name de spieren (dus niet conditie) kost tijd om op te bouwen, en dat heb je nodig om te dempen, en de klappen op te vangen. Schoenen zijn mooi, maar het komt echt ook heel erg op je eigen spierkracht en veerkracht aan.
pina wijzigde dit bericht op 14-03-2025 20:08
11.38% gewijzigd
vrijdag 14 maart 2025 om 20:02
Qua horloge steekt Garmin echt met kop en schouders boven de rest uit.
Sommige Fitbit’s hebben bijvoorbeeld geen eigen GPS en koppelen aan de GPS van de telefoon, of wifi routers. Dat levert soms grote verschillen op:

Dat is een flink verschil in tempo!
Heb zelf een lelijke Forerunner, maar ik draag in het dagelijks leven geen horloge, dus het is alleen voor hardlopen.
Sommige Fitbit’s hebben bijvoorbeeld geen eigen GPS en koppelen aan de GPS van de telefoon, of wifi routers. Dat levert soms grote verschillen op:

Dat is een flink verschil in tempo!
Heb zelf een lelijke Forerunner, maar ik draag in het dagelijks leven geen horloge, dus het is alleen voor hardlopen.
vrijdag 14 maart 2025 om 20:40
Oh serieus? Nou dat is mij dat echt te vaak haha. Ik train nu voor een run van 8km en ik heb zo’n vermoeden dat ik het daarna bij mijn gewone sportlessen ga houden. Ik sport nu bijna iedere dag waarvan 3 keer hardlopen maar ik vind de gewone lessen veel leuker. Maar wie weet word ik nog besmet door het loopviruspina schreef: ↑14-03-2025 19:58Om de dag is op zich niet te veel. De meeste trainingsschema’s voor langere afstanden houden echt wel 4-5x per week aan.
Maar je moet het wel opbouwen. Het kost behoorlijk wat tijd voor je op een niveau bent dat het lichaam dat aan kan. Met name de spieren (dus niet conditie) kost tijd om op te bouwen, en dat heb je nodig om te dempen, en de klappen op te vangen.
vrijdag 14 maart 2025 om 21:09
Nou ja, ik train nu voor een halve marathon en ik volg een Garmin-schema met 4x per week, maar eigenlijk is dat schema bedoeld voor 5x per week.Monchoutaartje1 schreef: ↑14-03-2025 20:40Oh serieus? Nou dat is mij dat echt te vaak haha. Ik train nu voor een run van 8km en ik heb zo’n vermoeden dat ik het daarna bij mijn gewone sportlessen ga houden. Ik sport nu bijna iedere dag waarvan 3 keer hardlopen maar ik vind de gewone lessen veel leuker. Maar wie weet word ik nog besmet door het loopvirus![]()
Maar dat is in het begin echt niet nodig, 5-10 km kun je prima met 2-3 x per week halen. Vooral ook omdat de kans op blessures in het begin groter is, je bouwt sneller conditie op dan dat je lijf al dat geren aan kan.
zaterdag 15 maart 2025 om 07:44
Nee ik niet. Maar wel super dat het gelukt is voor je! Ik doe op 11 mei wel mee aan de 5km in Leiden!Charlie591 schreef: ↑14-03-2025 18:49Nog iemand die zich ingeschreven heeft voor de PUURloop? Wil daar al jaren aan meedoen, maar ik mis altijd start van inschrijving (wordt maar een paar dagen vooraf aangekondigd, en het is altijd met een paar uur uitverkocht). Is een loop op terrein van Koningshoeven (waar ook la trappe wordt gebrouwen). Schijnt heel leuke loop te zijn. En nu eindelijk gelukt om in te schrijven![]()
perzikthee wijzigde dit bericht op 15-03-2025 07:47
Reden: Verkeerde datum
Reden: Verkeerde datum
0.18% gewijzigd
zaterdag 15 maart 2025 om 10:23
Zijn je schoenen ook aangemeten bij loopanalyse? Ik overproneer bijvoorbeeld en moet echt niet op een neutrale schoen gaan lopen, hoe goed die ook demptwebs03 schreef: ↑14-03-2025 19:00Goed bezig allemaal! Ik ben een paar maanden geleden gestart met opbouwen van 0 tot 5km. Ik ga om de dag. Helaas krijg ik na het hardlopen last van mijn knieën en heup. Ik had daar voorheen ook bij het wandelen last van en heb daar zooltjes voor gekregen. Helaas heb ik nog wel last bij het hardlopen dus. Herkent iemand dit? Ik heb wel al goede hardloopschoenen met goede demping

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in