Chat GPT wel of niet toestaan?

26-03-2025 13:53 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Er verandert veel in internetland en daar waar we tot voor kort vooral Google gebruikten, komen we nu steeds vaker postings tegen waar bijv. Chat GPT is geraadpleegd of postings die door een dergelijk programma zijn geschreven.
We krijgen hier geregeld meldingen over en wij vinden dat postings die vanuit persoonlijk oogpunt worden geschreven ook echt door de persoon zelf geschreven moet worden. Daar hebben we binnen het team consensus over.
Waar voor ons de vraag nu ligt, hoe gaan we om met postings waarbij een dienst gevraagd wordt om bepaalde informatie?
Is er een verschil met de info die via Google wordt verkregen?
Kortom, wij zijn benieuwd naar jullie kijk op deze kwestie en nemen dit uiteraard mee in onze beleid.

Chat GPT wel of niet toestaan?

Totaal aantal stemmen: 199

Helemaal niet toestaan. (50%)
Wel voor informatie, niet voor persoonlijke verhalen. (31%)
Volledig loslaten. (16%)
Wel voor persoonlijke verhalen, niet voor informatie. (1%)
Anders, omdat.... (2%)
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Gewoon niet. Op een discussieplatform wil ik geen teksten te lezen die niet door een mens geschreven zijn.

En voor informatie vind ik net zo ergerlijk als googlelinken. Dat kan iedereen toch zelf ook?
TAFKAPML
Gewoon niet.
Ik zie het alsof het is geschreven uit jouw naam door een ander.
En anders vind ik dat het moet worden gemeld bij de tekst.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Ik gebruik ChatGPT als Google, dus ik vind dat ik het voor informatie zou moeten kunnen gebruiken in posts. En natuurlijk zijn mensen altijd zelf verantwoordelijk voor fact checking, net zoals Googelaars dat zijn. Ik vermeld overigens altijd of het van ChatGPT komt, net zoals ik vermeld of iets van een bepaalde site of Google o.i.d komt.

Persoonlijke verhalen gefabriceerd door AI hebben geen plaats op een forum bedoeld voor mensenverhalen.
ugli wijzigde dit bericht op 26-03-2025 14:03
35.16% gewijzigd
Heel graag die lappen tekst verbieden die rechtstreeks vanaf ChatGPT geplakt worden. Een forum is voor persoonlijke en dus ook zelfgeschreven meningen, verhalen, vragen, ervaringen en wat je nog maar meer wil delen.

Een linkje naar een website heb ik zelf minder moeite mee, daar valt makkelijker overheen te scrollen vind ik. En het kan juist voorkomen dat iemand alle informatie van die website gaat herhalen in een bericht.
Doreia* schreef:
26-03-2025 14:00
Gewoon niet.
Ik zie het alsof het is geschreven uit jouw naam door een ander.
En anders vind ik dat het moet worden gemeld bij de tekst.
Ook niet. Dan krijg je van die behulpzame forummers van het type 'ik heb je vraag even voor je door chatGPT gehaald, en dit was het antwoord'. Als TO dat had gewild had ze zelf chatGPT wel even aangeslingerd nietwaar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Purrmaid schreef:
26-03-2025 13:55
Gewoon niet. Op een discussieplatform wil ik geen teksten te lezen die niet door een mens geschreven zijn.

En voor informatie vind ik net zo ergerlijk als googlelinken. Dat kan iedereen toch zelf ook?
Blijkbaar niet, anders werden die vragen niet gesteld. Hoe vaak ik wel niet antwoord geef op iets wat iemand gewoon had kunnen Googlen. Vind ik zelf prima hoor.
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2025 14:03
Ook niet. Dan krijg je van die behulpzame forummers van het type 'ik heb je vraag even voor je door chatGPT gehaald, en dit was het antwoord'. Als TO dat had gewild had ze zelf chatGPT wel even aangeslingerd nietwaar.
Dan kan het halve Digi forum wel weg. Kun je allemaal gewoon Googlen namelijk.
Voor informatie is AI vergelijkbaar met Google. Ik vraag me af hoe je toezicht kan houden op of persoonlijke verhalen en zelfs fotos wel of niet authentiek door een mens gefabriceerd zijn. Loslaten dus.
Ugli schreef:
26-03-2025 14:05
Dan kan het halve Digi forum wel weg. Kun je allemaal gewoon Googlen namelijk.
Je kunt alles googlen, ook zaken die buiten het bestek van Digi vallen. De meerwaarde van een forum is dat je persoonlijke ervaringen en meningen uit kunt wisselen over het onderwerp, en het copypasten van een AI-gegenereerde tekst valt daar niet onder.
(Herman Finkers)
Ugli schreef:
26-03-2025 14:02
Ik gebruik ChatGPT als Google, dus ik vind dat ik het voor informatie zou moeten kunnen gebruiken in posts. En natuurlijk zijn mensen altijd zelf verantwoordelijk voor fact checking, net zoals Googelaars dat zijn. Ik vermeld overigens altijd of het van ChatGPT komt, net zoals ik vermeld of iets van een bepaalde site of Google o.i.d komt.

Persoonlijke verhalen gefabriceerd door AI hebben geen plaats op een forum bedoeld voor mensenverhalen.
Eens.

Ik denk dat een kritische benadering van ChatGPT geen kwaad kan. En dat is alleen maar mogelijk als mensen ook vermelden dat het van ChatGPT komt.
Ik vind het ook wel vermakelijk.

Maar alleen als het om op opzoeken van informatie gaat dus. In andere gevallen ben ik er geen voorstander van.
Zalmsnipers schreef:
26-03-2025 14:08
Voor informatie is AI vergelijkbaar met Google. Ik vraag me af hoe je toezicht kan houden op of persoonlijke verhalen en zelfs fotos wel of niet authentiek door een mens gefabriceerd zijn. Loslaten dus.
Het zijn ook niet de posts waarin wat informatie vanuit ChatGPT gebruikt wordt, die ergerlijk zijn.
Het gaat met name om die ellenlange posts waarbij duidelijk het complete antwoord zo met knippen & plakken van ChatGPT komt.
En ook om de posts van TO's die overduidelijk niet zelfgeschreven zijn, maar uit de AI-hoge hoed komen.

Volledig loslaten omdat je het niet 100% kunt controleren, is wel een heel makkelijke keuze die niet bijdraagt aan de leesbaarheid van het forum. Het is goed dat er ingegrepen kan worden wanneer het er zo overduidelijk bovenop ligt.
Ik heb 'anders' gestemd. Ik vind dat je het zou moeten mogen gebruiken om desgewenst min of meer feitelijke informatie te geven bij een vraag die is gesteld, maar wel verplicht met de toevoeging dat je ChatGPT of Copilot hebt gebruikt voor het antwoord.
Ugli schreef:

Ik zou wel wat voorzichtig zijn met het gebruiken van ChatGPT als Google, Google geeft weer wat er op andere websites geschreven staat. ChatGPT vult de hiaten in de kennis van de AI-bot aan met gefabriceerde informatie. Daarom staat er ook altijd dat je de feiten moet controleren. Google heeft dat natuurlijk ook, maar doordat het verhaal zo 'lekker loopt' is het wat lastiger te ontdekken wanneer de feiten eindigen en het ingevulde verhaal begint.
Ugli schreef:
26-03-2025 14:04
Blijkbaar niet, anders werden die vragen niet gesteld. Hoe vaak ik wel niet antwoord geef op iets wat iemand gewoon had kunnen Googlen. Vind ik zelf prima hoor.

Gelukkig zijn er mensen als jij die dan willen helpen. Ik vind sommige vragen/topics echt te simpel.
"oh ik weet iets niet, ik open een topic en dan kunnen wildvreemden voor me aan het werk om te zoeken" Dat idee
TAFKAPML
Lemon schreef:
Heel graag die lappen tekst verbieden die rechtstreeks vanaf ChatGPT geplakt worden. Een forum is voor persoonlijke en dus ook zelfgeschreven meningen, verhalen, vragen, ervaringen en wat je nog maar meer wil delen.

Een linkje naar een website heb ik zelf minder moeite mee, daar valt makkelijker overheen te scrollen vind ik. En het kan juist voorkomen dat iemand alle informatie van die website gaat herhalen in een bericht.
Precies dit.
noanne schreef:
26-03-2025 14:20
Ik zou wel wat voorzichtig zijn met het gebruiken van ChatGPT als Google, Google geeft weer wat er op andere websites geschreven staat. ChatGPT vult de hiaten in de kennis van de AI-bot aan met gefabriceerde informatie. Daarom staat er ook altijd dat je de feiten moet controleren. Google heeft dat natuurlijk ook, maar doordat het verhaal zo 'lekker loopt' is het wat lastiger te ontdekken wanneer de feiten eindigen en het ingevulde verhaal begint.
ChatGPT is er nu wel verder in dat als hij het niet zeker werd dat aangeeft en zelf op internet gaat zoeken.
GriebusDus schreef:
26-03-2025 14:18
Ik heb 'anders' gestemd. Ik vind dat je het zou moeten mogen gebruiken om desgewenst min of meer feitelijke informatie te geven bij een vraag die is gesteld, maar wel verplicht met de toevoeging dat je ChatGPT of Copilot hebt gebruikt voor het antwoord.
Dit, net zoals het wel handig is om bij elke andere bron dit/de bron te vermelden.
Zalmsnipers schreef:
26-03-2025 14:08
Ik heb ChatGPT toch echt al herhaaldelijk op fouten gewezen ;)
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Purrmaid schreef:
26-03-2025 14:24
Gelukkig zijn er mensen als jij die dan willen helpen. Ik vind sommige vragen/topics echt te simpel.
"oh ik weet iets niet, ik open een topic en dan kunnen wildvreemden voor me aan het werk om te zoeken" Dat idee
+1
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Elsy schreef:
26-03-2025 14:26
ChatGPT is er nu wel verder in dat als hij het niet zeker werd dat aangeeft en zelf op internet gaat zoeken.
Meh. Ik heb net een heel simpele vraag gesteld over de wijk waar ik woon en er kwam een heleboel onzin uit. ChatGPT weet niet eens aan welke kant van de IJssel het ligt :lol:
(Herman Finkers)
Ik vind het lastig. Als iemand moeite heeft met Nederlands of om ergens een logisch verhaal van te maken dan vind ik het prima dat iemand de hulp in roept van chatGPT. Maar gewoon een random topic verzinnen met chatGPT om te rellen, trollen of gewoon voor de lol vind ik not done.
Ik vraag me vooral af hoe jullie te weten willen komen of een post met chatgtp geschreven is (behalve als het erbij staat natuurlijk). Daar hebben we in het hoger onderwijs nogal moeite mee.
Catalina schreef:
26-03-2025 14:37
Ik vraag me vooral af hoe jullie te weten willen komen of een post met chatgtp geschreven is (behalve als het erbij staat natuurlijk). Daar hebben we in het hoger onderwijs nogal moeite mee.
Op een forum is het meestal wel te zien adhv formulering, woordgebruik, opbouw etc.
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2025 14:03
Eens. Ik ervaar deze lappen tekst als ontzettend irritant.

We hoeven dan niet weer te jagen op elke AI-zin wat mij betreft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven