Samengesteld gezin en samenwonen
donderdag 27 maart 2025 om 10:39
Beste Viva-ers,
Ik schrijf al een tijdje mee, maar in verband met herkenbaarheid (en een stukje schaamte) toch maar een ander account aangemaakt. Sinds 3 jaar zijn de vader van mijn kind en ik uit elkaar. Vrij snel na de scheiding had ik ons leven weer op orde. Koopwoning, vaste baan, stabiliteit en vooral rust. We waren lekker met zijn tweetjes en ondanks dat ik soms wel echt behoefte had aan warmte en een arm om me heen vond ik het prima zo.
Echter ben ik afgelopen najaar iemand tegengekomen, ik kende deze persoon al een aantal jaar, zag hem incidenteel en kletsten dan. Goed, sindsdien een relatie. Helemaal gek van hem, hij hielp met alles, was lief, betrokken en al snel waren we non- stop samen. Op een gegeven moment ben ik met een andere baan begonnen, dit viel me zo ontzettend tegen en was heel zwaar. Ik merkte dat ik als persoon veranderde en dit had echt invloed op onze relatie. Ik was niet meer mezelf en had constant stress en onzekerheid, waardoor we veel ruzie kregen.
Ondertussen gaat het verder wel goed, we hebben soms onze strubbelingen, maar de high's zijn gigantisch en de lows ook. Tijdens ruzies geeft hij makkelijk aan er een punt achter te willen zetten, hier krabbelt hij dan wel van terug, maar dit doet mij elke keer pijn. Wel hebben we beide de wens om binnenkort samen te gaan wonen maar ik twijfel ontzettend. Ik ben graag met hem en bij hem, maar ga ik mijn zekerheid en stabiliteit opgeven? Het fijne leventje dat mijn kind en ik samen hadden? Maar aan de andere kant zeggen vriendinnen ook dat ik mijn eigen geluk niet in de weg moet staan, ik verdien ook liefde. Soms snap ik het ook niet, hij kan zo lief zijn en alles voor me doen, maar hij kan ook omslaan en afstandelijk worden. Eerlijk is eerlijk, ik weet wat jullie gaan zeggen en rationeel weet ik het zelf ook wel, maar het doet ergens ook echt pijn, ik ben heel erg op hem gesteld geraakt.
Pffff, ik voel me zo een verschrikkelijke oen want ik zie het echt wel. Ik was die sterke, zelfstandige vrouw die het in haar eentje voor elkaar bokste. En wat ben ik nu?! Aan de andere kant ben ik doodsbenauwd hem kwijt te raken, want er zijn ook heel goede en fijne momenten. Zouden jullie een beetje lief kunnen zijn? Want ik merk dat ik gigantisch in de knoop zit met mijn emoties en gevoel.
Ik schrijf al een tijdje mee, maar in verband met herkenbaarheid (en een stukje schaamte) toch maar een ander account aangemaakt. Sinds 3 jaar zijn de vader van mijn kind en ik uit elkaar. Vrij snel na de scheiding had ik ons leven weer op orde. Koopwoning, vaste baan, stabiliteit en vooral rust. We waren lekker met zijn tweetjes en ondanks dat ik soms wel echt behoefte had aan warmte en een arm om me heen vond ik het prima zo.
Echter ben ik afgelopen najaar iemand tegengekomen, ik kende deze persoon al een aantal jaar, zag hem incidenteel en kletsten dan. Goed, sindsdien een relatie. Helemaal gek van hem, hij hielp met alles, was lief, betrokken en al snel waren we non- stop samen. Op een gegeven moment ben ik met een andere baan begonnen, dit viel me zo ontzettend tegen en was heel zwaar. Ik merkte dat ik als persoon veranderde en dit had echt invloed op onze relatie. Ik was niet meer mezelf en had constant stress en onzekerheid, waardoor we veel ruzie kregen.
Ondertussen gaat het verder wel goed, we hebben soms onze strubbelingen, maar de high's zijn gigantisch en de lows ook. Tijdens ruzies geeft hij makkelijk aan er een punt achter te willen zetten, hier krabbelt hij dan wel van terug, maar dit doet mij elke keer pijn. Wel hebben we beide de wens om binnenkort samen te gaan wonen maar ik twijfel ontzettend. Ik ben graag met hem en bij hem, maar ga ik mijn zekerheid en stabiliteit opgeven? Het fijne leventje dat mijn kind en ik samen hadden? Maar aan de andere kant zeggen vriendinnen ook dat ik mijn eigen geluk niet in de weg moet staan, ik verdien ook liefde. Soms snap ik het ook niet, hij kan zo lief zijn en alles voor me doen, maar hij kan ook omslaan en afstandelijk worden. Eerlijk is eerlijk, ik weet wat jullie gaan zeggen en rationeel weet ik het zelf ook wel, maar het doet ergens ook echt pijn, ik ben heel erg op hem gesteld geraakt.
Pffff, ik voel me zo een verschrikkelijke oen want ik zie het echt wel. Ik was die sterke, zelfstandige vrouw die het in haar eentje voor elkaar bokste. En wat ben ik nu?! Aan de andere kant ben ik doodsbenauwd hem kwijt te raken, want er zijn ook heel goede en fijne momenten. Zouden jullie een beetje lief kunnen zijn? Want ik merk dat ik gigantisch in de knoop zit met mijn emoties en gevoel.
donderdag 27 maart 2025 om 14:14
Jij houdt van stabiliteit, zeker na je scheiding. Deze nieuwe partner brengt dat niet. En samenwonen is dan zeker niet de oplossing. Jullie zijn nog maar kort samen, eerst maar eens een harmonieuze relatie. Zeker ook omdat je al een kind hebt. Al jouw keuzes hebben ook impact op de ontwikkeling van je kind. Samenwonen met een onstabiele nieuwe partner is een heel slecht idee. Eens met Phlox24; hij chanteert je op emotie door in ruzies te roepen dat hij er ook zo weer mee kan stoppen. Dat is niet oke.
Misschien heeft het er niks mee te maken, maar wat was de reden van de breuk met de vader van je kind? Is hier een patroon in te ontdekken tov je nieuwe relatie? Dan is er werk aan de winkel.
Misschien heeft het er niks mee te maken, maar wat was de reden van de breuk met de vader van je kind? Is hier een patroon in te ontdekken tov je nieuwe relatie? Dan is er werk aan de winkel.
donderdag 27 maart 2025 om 14:15
Precies.himalaya schreef: ↑27-03-2025 13:43En je vriendinnen zeggen ook dat ik mijn eigen geluk niet in de weg moet staan, ik verdien ook liefde. Soms snap ik het ook niet, hij kan zo lief zijn en alles voor me doen, maar hij kan ook omslaan en afstandelijk worden.
Hoeveel liefde krijg je van iemand die bij het minste of geringste om kan slaan en afstandelijk kan worden? Dat je constant op eieren moet lopen omdat je niet weet hoe het over 5 minuten is?
Wil je die energie/dat gebeuren je kind aandoen?
Laat hem tegen je aanliggen als kind bij de andere ouder is als je warmte tegen je lijf wil hebben.
Als het toch goed blijkt te gaan, kun je over weet ik veel hoeveel later altijd nog gaan samenwonen.
"ik verdien ook liefde" - hoezo moet je daarvoor samenwonen? Dat samenwonen is niet de kwestie, maar je relatie. Zoals Himalaya hierboven ook al aangeeft.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 27 maart 2025 om 14:19
Ah, jij zei het ook al. Wonderlijk altijd, dit soort uitspraken. Maar het leidt lekker af van het werkelijke probleem. Heb je je vriendinnen ook verteld over je relatieproblemen, TO?
donderdag 27 maart 2025 om 14:24
Ik denk dat dat station al gepasseerd is:Phlox24 schreef: ↑27-03-2025 13:59Je schrijdt zelf dat je weet wat wij gaan zeggen. Je weet dus wel dat dit geen goede relatie is, alleen die knop omzetten lukt je niet.
Ga niet samenwonen, stel hem niet voor aan je kind. En als hij weer zegt dat hij de relatie wil beëindigen zeg jij dat dat een goed idee is. Hij chanteert je met deze opmerking. dat is toch geen leuke man? Maar dat weet je stiekem ook wel.
"Helemaal gek van hem, hij hielp met alles, was lief, betrokken en al snel waren we non- stop samen."
donderdag 27 maart 2025 om 14:33
Ik denk dat je meer stress en onrustigheid ( en “angst?”) gaat krijgen als je met hem gaat samenwonen.
Hij zal nog meer verrassende dingen waarschijnlijk gaan zeggen als jullie samen wonen.
Zoals nu al dreigen met uit elkaar gaan. Dit is niet hoe je met elkaar omgaat en wat je in je op allemaal schrijft ..
is echt rode vlag.
Toevoeging:
Ik zou m’n kind stabiliteit gunnen. En dat kan niet als er zo’n man bij komt die elke keer met zijn uitspraken jou pijn doet en verandering heeft in gedrag.
Dan loop je straks op je tenen en met stress en dat is ook niet leuk voor jouw kind.
Net nu je alles goed voor elkaar hebt !!
Hij zal nog meer verrassende dingen waarschijnlijk gaan zeggen als jullie samen wonen.
Zoals nu al dreigen met uit elkaar gaan. Dit is niet hoe je met elkaar omgaat en wat je in je op allemaal schrijft ..
is echt rode vlag.
Toevoeging:
Ik zou m’n kind stabiliteit gunnen. En dat kan niet als er zo’n man bij komt die elke keer met zijn uitspraken jou pijn doet en verandering heeft in gedrag.
Dan loop je straks op je tenen en met stress en dat is ook niet leuk voor jouw kind.
Net nu je alles goed voor elkaar hebt !!
popcorn wijzigde dit bericht op 27-03-2025 14:37
Reden: Toevoeging:
Reden: Toevoeging:
31.20% gewijzigd
donderdag 27 maart 2025 om 14:42
Als je heel graag met hem verder wil, zou ik therapie aanraden, om eens te kijken of die hoge pieken diepe dalen uit jullie relatie kunnen.
Ik zeg uit eigen ervaring dat het geen goed teken is om zo sterke highs en lows te hebben. Voor mij waren de highs zo sterk dat ze alle negativiteit weer uitwisten, en dan kon ik het negatieve stemmetje weer wegdrukken tot de volgende low. Maar er kwam een punt waarop ik me realiseerde dat ik mezelf meer gun dan dat. Ik wil een relatie met veel oke's en highs, niet met veel lows en highs.
Google eens op traumabond. In mijn geval speelde er geen mishandeling oid, maar we waren wel verslaafd aan elkaar en aan de heftige gevoelens die beschreven worden voor zo'n trauma bond relatie.
Ik zeg uit eigen ervaring dat het geen goed teken is om zo sterke highs en lows te hebben. Voor mij waren de highs zo sterk dat ze alle negativiteit weer uitwisten, en dan kon ik het negatieve stemmetje weer wegdrukken tot de volgende low. Maar er kwam een punt waarop ik me realiseerde dat ik mezelf meer gun dan dat. Ik wil een relatie met veel oke's en highs, niet met veel lows en highs.
Google eens op traumabond. In mijn geval speelde er geen mishandeling oid, maar we waren wel verslaafd aan elkaar en aan de heftige gevoelens die beschreven worden voor zo'n trauma bond relatie.
donderdag 27 maart 2025 om 14:47
Dat je jezelf aan dit soort liefdesdrama wil onderwerpen, dat moet je zelf weten, maar je kunt niet je kind hieraan blootstellen. De stabiliteit die je hebt op het spel zetten hiervoor is echt heel onverstandig en volgens mij weet je dat zelf ook wel.
Wat je vriendinnen betreft: hun reactie lijkt me in dit geval nogal simplistisch, of weten ze niet wat je allemaal met die man te stellen hebt?
Recht op geluk of niet, het recht van je kind op een stabiele thuissituatie gaat altijd nog voor.
Wat je vriendinnen betreft: hun reactie lijkt me in dit geval nogal simplistisch, of weten ze niet wat je allemaal met die man te stellen hebt?
Recht op geluk of niet, het recht van je kind op een stabiele thuissituatie gaat altijd nog voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 27 maart 2025 om 14:50
Bij twijfel niet doen. Ik zal niet zeggen dat je je relatie uit moet maken, daar open je het topic ook niet voor, maar ik zou sowieso het samenwonen uitstellen. Ik snap sowieso niet waarom je daar zo'n haast mee hebt. Deze relatie kan nooit veel langer zijn dan 6 maanden én er is een kind betrokken. Dat vind ik al 2 hele goede redenen dat nu gaan samenwonen echt veels te snel is, en dan heb ik het nog niet eens over jullie (ongezonde) dynamiek.
donderdag 27 maart 2025 om 14:55
donderdag 27 maart 2025 om 14:57
Tjonge, er wordt in het 1e half jaar al regelmatig gedreigd met uit elkaar gaan en nu wil je samenwonen? Misschien moet je de lat iets hoger leggen voor een relatie. Als je nog verliefd bent en elkaar nog leert kennen al zulke ruzies en drama. Doe je kind dat alsjeblieft niet aan zeg. Die heeft al een keer een scheiding meegemaakt. Dus samenwonen doe je alleen in een stabiele relatie, met zo min mogelijk kans op een nieuwe scheiding, niet in een dergelijke shitshow.
donderdag 27 maart 2025 om 15:24
Een relatie van een half jaar en nu al veel ruzie, gigantische high's en gigantische lows, waarbij hij onberekenbaar gedrag vertoont en bij ruzies dreigt met stoppen (wat me de meest logische stap lijkt) maar niet doet.
Waarom heb je de wens om samen te gaan wonen? Je wil toch niet nog meer ruzies en lows want die gaan komen als je nu al dit gedoe hebt. Hou altijd in je achterhoofd dat je een kind hebt die al een scheiding achter de rug heeft.
Hou op met jezelf wijs te maken dat je zomaar liefde verdient, dat is een reactie van een kind dat met de voeten op de grond stampt omdat het iets wil. Je bereikt er niets mee. Mijn advies (been there, done that) is stabiliteit te geven aan jezelf en je kind. Ga een fijne relatie aan zonder low's, echt die bestaan! Ga ook niet direct in de reflex schieten om gezinnen samen te voegen, daar zitten de kinderen (nog) helemaal niet op te wachten en zie elkaar in de tijd die jullie hebben zonder de kinderen. Als je alletwee co-ouderschap hebt is dat echt veel quality time hoor.
Waarom heb je de wens om samen te gaan wonen? Je wil toch niet nog meer ruzies en lows want die gaan komen als je nu al dit gedoe hebt. Hou altijd in je achterhoofd dat je een kind hebt die al een scheiding achter de rug heeft.
Hou op met jezelf wijs te maken dat je zomaar liefde verdient, dat is een reactie van een kind dat met de voeten op de grond stampt omdat het iets wil. Je bereikt er niets mee. Mijn advies (been there, done that) is stabiliteit te geven aan jezelf en je kind. Ga een fijne relatie aan zonder low's, echt die bestaan! Ga ook niet direct in de reflex schieten om gezinnen samen te voegen, daar zitten de kinderen (nog) helemaal niet op te wachten en zie elkaar in de tijd die jullie hebben zonder de kinderen. Als je alletwee co-ouderschap hebt is dat echt veel quality time hoor.
donderdag 27 maart 2025 om 15:32
Adviseer om echt je eigen leven en bestaan te behouden. Samenzijn kan in vele vormen, en dat hoeft echt niet met samenwonen! Zet jezelf voorop en je kind ook. Als je perse toch wilt samenwonen, check dan voor jezelf of je weer op eigen benen kunt staan (eigen huis etc) als het niet goed gaat. Succes!
donderdag 27 maart 2025 om 15:51
Denk in de eerste plaats aan je kind. Jij hebt voor het kind gekozen en niet andersom.
Je date hem pas een half jaar en er is nu al regelmatig ruzie. Vind je dat zelf als een stabiele situatie voor je kind klinken?
Leuk dat je voor jezelf mag kiezen van je vriendin, maar je kind zou op de eerste plaats moeten komen.
Nee dus.
Je date hem pas een half jaar en er is nu al regelmatig ruzie. Vind je dat zelf als een stabiele situatie voor je kind klinken?
Leuk dat je voor jezelf mag kiezen van je vriendin, maar je kind zou op de eerste plaats moeten komen.
Nee dus.
donderdag 27 maart 2025 om 16:44
donderdag 27 maart 2025 om 16:49
Ga aub gewoon nog niet samenwonen.
Wat doe je kind(eren?) aan. En daar zullen er hier vast weer een paar over vallen....Ouders mogen ook gelukkig zijn hoor.
Maar je kan ook gewoon even beetje nadenken over de impact die jouw beslissingen en gedrag op je kinderen.
En dan jouw kriebels gewoon nog een tijdje parkeren, is echt eind van de wereld niet als je wat langzamer gaat en hun ontwikkeling wel laat meewegen. Zoals een goede stabiele ouder wel zou doen.
Wat doe je kind(eren?) aan. En daar zullen er hier vast weer een paar over vallen....Ouders mogen ook gelukkig zijn hoor.
Maar je kan ook gewoon even beetje nadenken over de impact die jouw beslissingen en gedrag op je kinderen.
En dan jouw kriebels gewoon nog een tijdje parkeren, is echt eind van de wereld niet als je wat langzamer gaat en hun ontwikkeling wel laat meewegen. Zoals een goede stabiele ouder wel zou doen.
donderdag 27 maart 2025 om 16:56
donderdag 27 maart 2025 om 17:03
Als je vriendinnen jou geluk en liefde gunnen, dan bedoelen ze dat met een leuke man waarmee de lows niet zo diep zijn, die niet in het eerste half jaar al meerdere keren zegt het uit te maken, en die jou zonder de complexiteit van een samengesteld gezin in 1 huis geluk geeft.
Waarom wil hij zo graag samenwonen? Hij heeft geen koopwoning? Hij heeft een hekel aan huishouding/koken/alleen op de bank zitten?
Waarom wil hij zo graag samenwonen? Hij heeft geen koopwoning? Hij heeft een hekel aan huishouding/koken/alleen op de bank zitten?
Coffee is never my cup of tea

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in