Studies verdwijnen door wildgroei nieuwe studies

06-04-2025 16:07 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie steeds weer nieuwe studies verschijnen waarvan ik me afvraag waar die voor nodig zijn. Een voor velen vast herkenbaar voorbeeld: PPLE wat Amalia studeert of studeerde. Met de masterstudies lijkt het nog veel erger dan mer de bachelors. Veel mensen hebben keuzestress en doen dan maar 2 of 3 studies, zonder dat dit de kansen op de arbeidsmarkt verstrekt.

Intussen verdwijnen er studies die wel 1 concreet thema bestuderen zoals https://dub.uu.nl/nl/nieuws/vu-studente ... ie-afmaken
Niet lang geleden dreigde ook de studie NEDERLANDS opgeheven te worden?

Hoe erg vinden we het als studies verdwijnen in plaats van eventueel meegaan met de tijd, en er tientallen nieuwe studies komen?
Ik denk dat er een link is met het verdwijnen van een studie en de baankansen met die studie.
Pimpim schreef:
06-04-2025 18:40
Ik denk dat er een link is met het verdwijnen van een studie en de baankansen met die studie.

Dat is absoluut niet het geval met Aardwetenschappen. Zoals je misschien wel doorhebt gaat het namelijk niet zo lekker met de aarde, en dat wordt alleen maar erger.

Mensen kiezen gewoon meer voor studies als business economics en bedrijfskunde. Snelle jongens en meisjes die geld willen. Het zegt eerder wat over onze maatschappij.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Het is vraag en aanbod denk ik. Mijn studie was prima maar is verzadigd inmiddels. Mijn zoon zit in milieu, de hype van nu en gaat ook eens over, maar voor nu waardevol. Dus kansen.
Studies zijn altijd verdwenen en gestart.

We pushen kinderen in profielen, daar gaat het al mis
Pimpim schreef:
Dat valt behoorlijk tegen. Frans en Duits staan overal op omvallen en het lerarentekort is immens. Wat een achttienjarige leuk vindt is niet hetzelfde als waar de banen liggen.
Bij de talen is het een neerwaartse spiraal, met slecht onderwijs door lerarentekort interesseer je de toekomstige generatie niet.
PPLE lijkt me trouwens de ideale studie voor een toekomstig koning(in).
LaFolie schreef:
06-04-2025 18:58
Dat is absoluut niet het geval met Aardwetenschappen. Zoals je misschien wel doorhebt gaat het namelijk niet zo lekker met de aarde, en dat wordt alleen maar erger.

Mensen kiezen gewoon meer voor studies als business economics en bedrijfskunde. Snelle jongens en meisjes die geld willen. Het zegt eerder wat over onze maatschappij.
Ik las een tijd terug het boek morele ambitie van Rutger Bregman. Lang verhaal kort. Steeds meer bullshitbanen en de echt cruciale beroepen zijn Steeds minder populair. Vanwege het geld vooral. De slimste mensen die we eigenlijk nodig hebben voor het mee oplossen van de wereldproblematiek kiezen voor commerciële banen en eindigen bijvoorbeeld met onderzoek doen naar hoe je mensen langer kan laten doorklikken op advertenties.
Ik heb een studie gedaan die steeds minder wordt aangeboden. In Groningen opgegaan in "European languages and culture." Ik vind het een drama, maar wie betaalt studies met maar acht eerstejaars? De politieke wind hebben taal en cultuur sowieso niet in de rug.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Wombat schreef:
06-04-2025 19:06
PPLE lijkt me trouwens de ideale studie voor een toekomstig koning(in).
Laat haar maar naar de KMA gaan en een tijdje de wapens dragen. Prima voorbeeld en scholing voor een toekomstig staatshoofd.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Studies willen studenten werven want daarop worden ze gefinancierd. Dus verzinnen ze steeds weer nieuwe namen en creëren de illusie dat er tussen al die tientallen varianten heus iets bestaat dat helemaal jouw droomstudie is. Dat staat allemaal los van de maatschappelijke behoefte, het nut of de baankansen.
Deels, kinderen ,kiezen ook vaak die vakken waar ze goed in zijn. Logisch toch?
oudebaas schreef:
06-04-2025 19:18
Laat haar maar naar de KMA gaan en een tijdje de wapens dragen. Prima voorbeeld en scholing voor een toekomstig staatshoofd.
Dat gaat ze na afronding van haar universitaire studie ook doen. Ieder staatshoofd dient een tijd in het leger met daarbij een opleiding. Haar Europese generatiegenoten doen dat ook.
Redhead70 schreef:
06-04-2025 19:41
Deels, kinderen ,kiezen ook vaak die vakken waar ze goed in zijn. Logisch toch?
Accountmanagen is geen schoolvak.
De meerderheid van mijn leerlingen kiest "iets economisch" terwijl ze veel moeite met het vak hebben en ook niet zo gek veel affiniteit ermee. Maar lekker breed en dan word je vast rijk.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ginevra schreef:
06-04-2025 19:24
Studies willen studenten werven want daarop worden ze gefinancierd. Dus verzinnen ze steeds weer nieuwe namen en creëren de illusie dat er tussen al die tientallen varianten heus iets bestaat dat helemaal jouw droomstudie is. Dat staat allemaal los van de maatschappelijke behoefte, het nut of de baankansen.
Nu ja. Ik kreeg jaren terug advies huishoudschool. Mijn vader was boos. Het argument was toen taal. Ik ben hem nog altijd dankbaar en de school , dat ik toelatingsexamen mocht doen. Ik ben gewoon geslaagd. En dus een vervolgstudie kunnen doen.
Nana_Mouskouri schreef:
06-04-2025 19:48
Accountmanagen is geen schoolvak.
De meerderheid van mijn leerlingen kiest "iets economisch" terwijl ze veel moeite met het vak hebben en ook niet zo gek veel affiniteit ermee. Maar lekker breed en dan word je vast rijk.
Echt? Hier ,kijk ik van op.
Zo’n studie PPLE zou ik ook gekozen kunnen hebben. Ik koos destijds voor HEAO omdat dat generieker was en ik geen type ben om zich diepgaand bezig te houden met één vak. Je zou kunnen stellen dat dat soort generieke academische opleidingen er zijn voor degenen die meer hbo-genen hebben maar toch een titel willen.
Degenen die ik ken die een taal hebben gestudeerd, zijn nadien terecht gekomen in ondersteunende functies of het onderwijs. Ik zie tegenwoordig vaak mensen voor een wat zakelijker master kiezen na een bachelor die wel met het hart gekozen is.
Middelmatige managers hebben helaas meer status dan goede vakmensen (van VMBO tot HBO/WO). Vandaar dat we een overschot aan middelmatige managers en een tekort aan vaklui hebben.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Pimpim schreef:
Niet voor aardwetenschappen lijkt mij.

Opvallend genoeg staat er in dat artikel dat zo weinig mensen het studeren, maar van mijn jaar op de middelbare school waren het er juist 3 die deze studie gingen doen. 1 aan de VU, 2 aan de UU.

Alledrie hebben zij nu een dikke baan bij de overheid in hun vakgebied als senior beleidsmedewerker... En dus ook een status die menig 28-jarige nog lang niet heeft.
oudebaas schreef:
06-04-2025 20:04
Middelmatige managers hebben helaas meer status dan goede vakmensen (van VMBO tot HBO/WO). Vandaar dat we een overschot aan middelmatige managers en een tekort aan vaklui hebben.
Ja, merk ik ook, net als dat leerlingen vaker zouden kiezen voor "iets economisch" want dan verdienen ze goed. En ik zie het om mij heen vooral bij havo-geslaagden.

Een nichtje van mij zit op het mbo en volgt "beroepshavo marketing & communicatie". Ze wil geen "vakmens" worden, mede omdat ze ooit begon op de havo maar daar niet verder kon.

Die havo-mensen die ik ken deden ook bijna allemaal iets van HBO marketing en communicatie, maar dan met Engelse en meer spannende namen...
Ginevra schreef:
06-04-2025 19:24
Ja, dat herken ik dus enorm. Toen ik dat nieuwsbericht vandaag over aardwetenschappen zag dacht ik terug aan mijn eigen faculteit, al een aantal jaren geleden, waar ook steeds (ieder jaar) allemaal weinigzeggende masterstudies bijkwamen. Een deel was ook nog eens overduidelijk gericht op internationals omdat die alleen Engelstalig werden aangeboden.
muts87 schreef:
06-04-2025 19:08
Ik las een tijd terug het boek morele ambitie van Rutger Bregman. Lang verhaal kort. Steeds meer bullshitbanen en de echt cruciale beroepen zijn Steeds minder populair. Vanwege het geld vooral. De slimste mensen die we eigenlijk nodig hebben voor het mee oplossen van de wereldproblematiek kiezen voor commerciële banen en eindigen bijvoorbeeld met onderzoek doen naar hoe je mensen langer kan laten doorklikken op advertenties.
Klinkt als een interessant boek. Schrijft hij ook iets over hbo/wo afgestudeerden die massaal werk verrichten waar je helemaal geen opleiding voor nodig hebt? Het verbaast me echt hoeveel mensen "hun eigen bedrijf" beginnen als full time werk, meestal een online winkeltje in iets als koekjes verkopen. Daar hoef je echt niet voor te promoveren of 2 masters antropologie voor te hebben...
Redhead70 schreef:
06-04-2025 19:03
Het is vraag en aanbod denk ik. Mijn studie was prima maar is verzadigd inmiddels. Mijn zoon zit in milieu, de hype van nu en gaat ook eens over, maar voor nu waardevol. Dus kansen.
Ik studeerde in 2000 al milieukunde, direct na de hype van de jaren 90. Er is altijd volop werk geweest in de milieusector en dat zie ik de komende jaren echt niet minder worden. Milieu en klimaat zijn geen linkse hobbies, maar zeer belangrijke factoren in het leefbaar houden van onze aarde, ons drinkwatervoorziening, waterbeheer, voedselvoorziening en veiligheid, arbeidsomstandigheden en veilig werken.

Dit geldt voor veel meer vakgebieden waar een deel van de bevolking te weinig van weet. Ik denk dat heel veel studies nuttiger zijn dan we denken.
evelien2010 schreef:
06-04-2025 19:45
Dat gaat ze na afronding van haar universitaire studie ook doen. Ieder staatshoofd dient een tijd in het leger met daarbij een opleiding. Haar Europese generatiegenoten doen dat ook.
Nee hoor, in Nederland heeft het koningshuis niets met het leger te maken. In andere landen is dat anders maar bij ons staat het volledig los van elkaar.

Koningshuis is er meer voor de diplomatieke contacten, daarvoor is dienen in het leger niet bijster nuttig.
Wij veranderen de naam van onze masters zo ongeveer elke 3 jaar, we doen precies het zelfde, maar dan klinkt het hipper.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven