Engels of toch niet?
zaterdag 12 april 2025 om 10:19
Ik merk de laatste tijd dat ik weerstand begin te ontwikkelen in het praten van Engels. Ik ben de afgelopen weken al op zoveel plekken geweest, waar ik niks meer in het Nederlands kan vragen. En dat niet alleen, mensen doen niet eens meer hun best om het te laten lijken dat ze proberen om je te begrijpen. Het lijkt er onderhand wel op dat ik me hier in Nederland moet gaan aanpassen aan (vooral) jonge meiden en jongens die me stom aankijken als ik niet in het Engels terugpraat. Afgelopen week een meisje van een jaar of 20 die zeer geirriteerd werd dat ik mijn bestelling in het Nederlands uitsprak en me toebitchte dat ik Engels MOEST praten tegen haar en er achteraan mompelend (f*cking idiots) toen ze terugliep naar de bar. Ze zal ongetwijfeld haar dag niet hebben gehad, maar ik was NIET in de randstad of zelfs maar een grote stad.
Ik begin onderhand een gevoel te krijgen dat ik gewoon geen Engels meer WIL praten. Gewoon, uit principe. Omdat ik graag moeite doe, maar dan moet ik wel de indruk krijgen dat die moeite wederzijds is. Als het onderhand de norm is dat ik me moet gaan aanpassen aan expats, studenten etc. die hier willen wonen en werken, maar niet bereid zijn de taal te leren, waarom zou ik me dan moeten aanpassen?
Ik ben wel benieuwd hoe hierover gedacht wordt? Is dit alleen mijn ergernis en hoe ging je ermee om en is dat ook hoe je ermee om wilt blijven gaan?
Ik begin onderhand een gevoel te krijgen dat ik gewoon geen Engels meer WIL praten. Gewoon, uit principe. Omdat ik graag moeite doe, maar dan moet ik wel de indruk krijgen dat die moeite wederzijds is. Als het onderhand de norm is dat ik me moet gaan aanpassen aan expats, studenten etc. die hier willen wonen en werken, maar niet bereid zijn de taal te leren, waarom zou ik me dan moeten aanpassen?
Ik ben wel benieuwd hoe hierover gedacht wordt? Is dit alleen mijn ergernis en hoe ging je ermee om en is dat ook hoe je ermee om wilt blijven gaan?
zondag 13 april 2025 om 13:04
Ik ook niet idd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 13 april 2025 om 13:06
Zijn wel een paar, inmiddels door TikTok enorm gehypte plekken, waar ik ze echt ontzettend arrogant vind.
zondag 13 april 2025 om 13:16
Ik ga als Amsterdammer natuurlijk niet in een tiktokrij staan. Ik fiets er wel doorheen

Ik probeer me een arrogante medewerker te herinneren, maar ik weet het echt niet, dus dat is een goed teken lijkt me.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zondag 13 april 2025 om 13:16
De bedoeling was natuurlijk om to te laten zien dat je geen conclusie moet trekken over een groep op basis van losse ervaringen. Gelukkig nu gezien.
In werkelijkheid vind ik de horeca in Amsterdam hartstikke leuk (maar niet zo leuk als in Brabant natuurlijk

zondag 13 april 2025 om 13:39
Dan faciliteer je het niet. Ik zit in de horeca voor een versnapering. Geen zin om een ander een taal te leren. Over 30 jaar zien we wel weer. Ik ben dan oud, dus het zal wel.NomenNesci0 schreef: ↑13-04-2025 01:02Als je er zo naar kijkt, denk ik dat ik weinig behoefte voel om dat te faciliteren. Misschien komt er ooit een dag dat studenten bedenken dat het toch wel handig is om wat woordjes te leren, omdat ze gewoon niks terugkrijgen. En misschien ook niet en ben ik de enige die het treurig vind dat het Nederlands is weggegeven.
Ik vind het zonde als het Nederlands moet wijken voor buitenlandse (al dan niet tijdelijke) studenten en Engels de voertaal gaat worden. Om dan over 30 jaar te klagen dat niemand meer fatsoenlijk Nederlands spreekt en het wel erg zonde is dat de taal verdwenen is uit de straat.
zondag 13 april 2025 om 23:35
__appelbloesem__ schreef: ↑12-04-2025 19:40Voor iemand die een week geleden het nog overbodig vond dat we Duits en Frans op school leerden, want in die landen leren ze ook gewoon Engels dus wat voor meerwaarde heeft het dan om die talen te spreken, vind ik dit een bijzonder topic…

zondag 13 april 2025 om 23:35
Nee, echt joh?mariska1974 schreef: ↑13-04-2025 09:04Er werken op Texel heel veel mensen met buitenlandse afkomst, zoals oekrainse vluchtelingen die hier worden opgevangen en hier werken en verder mensen uit alle andere windstreken, soms hier komen aanwaaien soms gericht gekomen ivm werk
De toeristische sector heeft enorme tekorten qua personeel. Iedereen die wil werken is welkom. Engels is in sommige restaurants de voertaal. In de schoonmaak van alle bungalows en hotels is ook grotendeels engels. Een nog groter probleem is het huisvesten van al deze werknemers. Geen woning te krijgen op het eiland voor mensen met een modaal salaris.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in