Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
merano schreef:
27-04-2025 10:18
Op maandag 28 april organiseert de stichting Time To Stand Up For Israel een krachtige manifestatie op de Dam in Amsterdam onder het motto “Genoeg is Genoeg – Stop de Haat.”

Het evenement is een reactie op de zorgwekkende toename van antisemitisme, academische boycots en anti-Israëlretoriek in Nederland – vooral binnen universiteiten. Volgens de organisatie voelen Joodse en Israëlische studenten zich steeds vaker geïntimideerd, uitgesloten en monddood gemaakt. “Dit is geen activisme, dit is haat,” aldus de initiatiefnemers.

De manifestatie is vreedzaam van aard en richt zich op het recht van Israël om in vrede en veiligheid te bestaan, het tegengaan van demonisering, en het beschermen van academische vrijheid en vrije meningsuiting.

https://jonet.nl/agenda/genoeg-is-genoe ... egen-haat/

Met deze insteek is het dus geen demonstratie tegen racisme en discriminatie, maar wordt terechte kritiek op het land Israël daaraan gelijk getrokken.

Als de Nederlandse regering in België of Friesland huishield zoals de Israëlische regering in Gaza, dan zou ik nog in geen honderd jaar meelopen met een pro-Nederland demonstratie. Wat de achtergrond van dat geweld ook was. Ik zou de academische boycots steunen, er alles aan doen om niet met die regering geassocieerd te worden.

En dus ook voorkomen dat ik iets deed dat die regering kan (en zoals we weten gaat) uitleggen als steun voor hun beleid.
Goh, ik kan me dan wel weer vinden in de insteek. Het gaat namelijk niet om terechte kritiek, maar zaken die daaruit voortvloeien. Ik vind het alleen niet krachtig in een periode waarin de Israëlische regering oorlogsmisdaden begaat tegen weerloze en opgesloten mensen. Ik ga dan ook niet naar deze demonstratie. Ik zou wél naar een demonstratie gaan tegen de verharding, het polariserend zwart-witdenken in dit debat en waar dat toe leidt. Namelijk Joden én Arabieren / moslims die zich onveilig voelen en erger.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
27-04-2025 10:53
Dankjewel. Ik wilde niet te veel richting namen en rugnummers, maar ik doelde vooral op posts van mensen die in mijn beleving snel en herhaaldelijk de anti-Israëlkaart trekken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat andere forummers nou per se altijd zo prettig posten, daar zeg ik ook vaak genoeg iets over. Maar wat ik persoonlijk ervaar, wat mij keer op keer raakt, is een in mijn optiek nogal eenzijdige weergave van het Joods geluid en narratief. En er wordt nog steeds met enige regelmaat gerefereerd aan enkele forummers die zo gegriefd zouden zijn dat ze hier niet meer komen posten, terwijl er al maanden en maanden verstreken zijn sinds zij die keuze(!) maakten. Mijn uitingen van me geraakt en gekwetst voelen worden door diezelfde mensen genegeerd. Ik begrijp dat niet en het staat lichtjaren ver van wat ik onder dialoog versta. Dus, tja, eigenlijk weet ik zelf niet waarom ik terug blijf komen in dit topic. Het is blijkbaar sterker dan ikzelf.
Omdat het ertoe doet wat je schrijft.

Ik lees hier af en toe. Voor degenen die zo zorgvuldig weergeven wat ze beweegt, zoals jij. En Lady met al haar komma's. Maar ook omdat ik mijn eigen verbijstering verwoord zie door bijvoorbeeld Jelle.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
27-04-2025 11:31

Ik lees hier af en toe. Voor degenen die zo zorgvuldig weergeven wat ze beweegt, zoals jij. En Lady met al haar komma's. Maar ook omdat ik mijn eigen verbijstering verwoord zie door bijvoorbeeld Jelle.
Ik kom(ma) er nooit meer vanaf -ben ik bang- van al die komma’s

Ik vind overigens ook dat het mensen hun eigen keus is -hoe jammer en/of begrijpelijk soms ook- niet meer mee te schrijven. Dat kun je andere mensen die hier reageren niet aanrekenen. (Geen komma’s!)
What would Patsy do?
Anna75 schreef:
27-04-2025 11:31

Dankjewel. Het helpt mij als ik mensen hoor en lees die min of meer denken als ik* en wellicht kan ik datzelfde ook een beetje voor anderen betekenen. Los van mijn overtuiging dat ook dit geluid onderdeel moet zijn van het debat.

*Bij de Third Narrative zeggen Amira en Ibrahim over elkaar dat ze in een aantal opzichten (heel) verschillend naar het verleden en het heden kijken, maar dat ze elkaar vinden in hun toekomstvisie en het uitdragen daarvan. Die toekomstvisie zal concreet ook nog wel verschillen kennen, het gaat denk ik om de intentie om met elkaar het pad te bewandelen, ook wanneer dat kronkelig is en vol obstakels ligt. Als je het inhoudelijk erg met elkaar eens bent, is het makkelijk om te weten hoe dat pad loopt. Als je meer verschilt, vraagt het meer vertrouwen en misschien zelfs af en toe elkaars hand pakken om op het pad te blijven en niet te struikelen of in het ravijn te vallen. Zo zie ik denk ik de dialoog.
Ladyday21 schreef:
27-04-2025 12:20
Ik kom(ma) er nooit meer vanaf -ben ik bang- van al die komma’s

Ik vind overigens ook dat het mensen hun eigen keus is -hoe jammer en/of begrijpelijk soms ook- niet meer mee te schrijven. Dat kun je andere mensen die hier reageren niet aanrekenen. (Geen komma’s!)
Ik denk dan weer een stapje verder: hoe zijn ze tot deze keus gekomen….?

Misschien (maar dat is een gok) omdat sommige mede forummers bij tijd en wijle aankondigen dat ze mensen op “negeer” zetten omdat het ze niet bevalt wat ze lezen.
In dat geval reken ik dat helaas mensen wel aan. Maar ik spreek uitsluitend voor mezelf.
En of ik hier wel of niet meelees/schrijf is inderdaad mijn eigen keuze.
Zoals we die allemaal voor onszelf mogen/moeten maken.
Carpe Diem
Janskap schreef:
27-04-2025 12:52
Ik denk dan weer een stapje verder: hoe zijn ze tot deze keus gekomen….?

Misschien (maar dat is een gok) omdat sommige mede forummers bij tijd en wijle aankondigen dat ze mensen op “negeer” zetten omdat het ze niet bevalt wat ze lezen.
In dat geval reken ik dat helaas mensen wel aan. Maar ik spreek uitsluitend voor mezelf.
En of ik hier wel of niet meelees/schrijf is inderdaad mijn eigen keuze.
Zoals we die allemaal voor onszelf mogen/moeten maken.
Nou ja, ik dus niet. En dat terwijl ik een paar mensen hier moet missen met wie ik -buiten het topic- aardig wat contact had en ik best wel een goed idee heb waarom ze van het forum zijn vertrokken. Ik heb ook mensen op negeer staan, vaak omdat ik mezelf niet meer leuk vind in mijn interactie met ze. En dus haal ik ze er regelmatig ook weer vanaf. Maar het doet er eigenlijk niet toe wat voor reden mensen daarvoor hebben. Het is gewoon een mogelijkheid die je hebt hier op het forum. Stel dat die er niet was en mensen zouden vertrekken omdat ze geen zin hebben
om met jouw posts geconfronteerd te worden, valt dat dan jou aan te rekenen? Nee, toch?

En ik kan me best voorstellen dat het vervelend is als je te horen krijgt dat je op negeerstand wordt gezet. Maar hoe je daar vervolgens mee omgaat is toch echt aan jou.
Ik zie het trouwens op het hele forum gebeuren, niet alleen hier. Dat mensen weggaan door hoe anderen op ze reageren.
Ik vind ook echt niet alle reacties die ik op mijn eigen schrijfsels lees altijd prettig. Maar dat is toch inherent aan je mening ergens over willen geven? Dat dat reacties oproept.
What would Patsy do?
canis-felis schreef:
27-04-2025 11:23
Goh, ik kan me dan wel weer vinden in de insteek. Het gaat namelijk niet om terechte kritiek, maar zaken die daaruit voortvloeien. Ik vind het alleen niet krachtig in een periode waarin de Israëlische regering oorlogsmisdaden begaat tegen weerloze en opgesloten mensen. Ik ga dan ook niet naar deze demonstratie. Ik zou wél naar een demonstratie gaan tegen de verharding, het polariserend zwart-witdenken in dit debat en waar dat toe leidt. Namelijk Joden én Arabieren / moslims die zich onveilig voelen en erger.
Ik ook.

Maar in hoeverre is een academische boycot (niet meer samenwerken met universiteiten en kennisinstituten/bedrijven in Israël, die daar nauwe banden hebben met het leger) een gevolg waartegen je wilt protesteren?
Ik vind die maatregelen terecht. Zo werken universiteiten ook niet samen met Noord Korea, Rusland en beperkt met China. En inmiddels ook niet zomaar meer met de VS.
Dat gaat over ethiek en kennisveiligheid. Daar zou ik dus niet tegen willen protesteren.

Maar ik ben ook voor andere sancties tegen Israël, zoals het stil-leggen van vliegverkeer. Of boycot van producten. Alles om een signaal af te geven en anders handelen bij deze regering proberen af te dwingen. Of in de hoop dat de eigen bevolking tegen deze regering in verzet komt.

Het is jammer dat individuen daar last van hebben, maar het individueel belang gaat in deze niet voor op het algemeen belang. Als dat zo was konden we de sancties tegen Rusland ook wel opheffen.

Voor degenen die wel willen gaan:

We are told Israel’s retaliation is “too harsh,” that “Netanyahu must go,” as if the average Dutch citizen, sunbathing in Hurghada or sipping wine on a canal boat, has any clue what it means to live under rocket fire, to raise children in a bomb shelter, or to defend a country smaller than the Netherlands against enemies who seek its annihilation.
[...]
Whether you support this leader or that one is irrelevant—Israel is a sovereign democracy, with elected leadership and an army that fights to protect its people, not to conquer others.
[...]
There will be music, speeches, and at the end, a moment of reflection—a tribute to the fallen soldiers of Israel, who gave their lives so that their people might live in peace and security.

https://timetostandupforisrael.com/2025 ... is-enough/

Bedenk even hoe jouw aanwezigheid daar nìet uitgelegd gaat worden als steun aan de regering.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

72Jelle schreef:
27-04-2025 09:50
Duitsland wordt natuurlijk niet voor niks genoemd. Na de oorlog was er extra behoefte aan een veilige joodse staat. Wij willen graag het antisemitisme richting de Palestijnen of moslims gooien, terwijl we hier de ergste misdaden begingen. Dus dat het Duitsland was geweest wat ruimte had moeten maken voor Joodse mensen in plaats van Palestijnen die niks met onze rotzooi van doen hadden, is helemaal niet onlogisch en ook niet anti Israël.

Israël is er en daar had bij de stichting een hele andere begeleiding bij gehoord. Dat is niet meer te herstellen.
Al ver vóór de oorlog keerden joden naar het land van hun voorouders, ook veel joden uit Arabische en andere islamitische landen. In het land Israël bestond in de jaren ‘30 al een joodse infrastructuur met joodse steden en dorpen. Helaas sloten de Britse de grenzen voor vluchtelingen uit Europa en uit Arabische landen waar het antisemitisme ook dodelijke proporties begon aan te nemen.

(Voorts vind ik dat de ultrarechtse regering van Netanyahu een gevaar is voor de staat Israël als democratische en joodse natiestaat en Hamas een gevaar voor de Palestijnse Arabieren)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Ladyday21 schreef:
27-04-2025 13:15
Nou ja, ik dus niet. En dat terwijl ik een paar mensen hier moet missen met wie ik -buiten het topic- aardig wat contact had en ik best wel een goed idee heb waarom ze van het forum zijn vertrokken. Ik heb ook mensen op negeer staan, vaak omdat ik mezelf niet meer leuk vind in mijn interactie met ze. En dus haal ik ze er regelmatig ook weer vanaf. Maar het doet er eigenlijk niet toe wat voor reden mensen daarvoor hebben. Het is gewoon een mogelijkheid die je hebt hier op het forum. Stel dat die er niet was en mensen zouden vertrekken omdat ze geen zin hebben
om met jouw posts geconfronteerd te worden, valt dat dan jou aan te rekenen? Nee, toch?

En ik kan me best voorstellen dat het vervelend is als je te horen krijgt dat je op negeerstand wordt gezet. Maar hoe je daar vervolgens mee omgaat is toch echt aan jou.
Ik zie het trouwens op het hele forum gebeuren, niet alleen hier. Dat mensen weggaan door hoe anderen op ze reageren.
Ik vind ook echt niet alle reacties die ik op mijn eigen schrijfsels lees altijd prettig. Maar dat is toch inherent aan je mening ergens over willen geven? Dat dat reacties oproept.
Ik ben het gewoon met je eens, mijn reactie was niet gestoeld op eerdere opmerkingen van forummers die aangaven (tegen anderen) dat ze mij op negeer hebben omdat mijn bijdrages voor hen er niet toe doen. Daar doe ik verder idd niets mee, maar het is wel opvallend om te merken dat ze dan weer wel aanhalen wat iemand die ze op negeer hebben schreef.
Jouw redenen, die je eerlijk aangeeft om iemand op negeer te zetten, begrijp ik dan weer wel.
Voor mij persoonlijk was het pijnlijk om te zien hoe forummers als bv Zonnebrillie en anderen gewoon moe waren om hun standpunten en/of visie keer op keer neergesabeld zagen worden door een kliek hier die ervan overtuigd is en blijft dat Israël de agressor is, de Gazanen de slachtoffers en verder reikt hun blik niet. Over polarisatie gesproken….
De waarheid zal in het midden liggen……misschien dat deze laatste zin mij enigzinds zal vrijwaren voor ongenadige kritiek van de pro palestina aanhang hier. Zo niet…so be it.
Carpe Diem
Ik lees hier alles maar reageer niet omdat ik aan de reacties kan zien dat mijn mening hier echt met de grond gelijk gemaakt gaat worden. Een familielid heeft de bodycam filmpjes die gemaakt zijn op 7 oktober 2023 mogen zien en ik weet dus uit eerste hand wat erop staat en ben nog steeds zo kwaad dat ik hier heel snel een ban zou krijgen als ik hier mee ga posten.
Dat is nou net het punt. 7 oktober was echt verschrikkelijk, wat er nu in Gaza gebeurt ook. Ik wil ook dat de gegijzelde mensen vrijkomen, maar ook dat het uitroeien van Gazanen stopt. Dat staat los van de regering Israël en hun machtspolitiek .
Natascha van Weezel heeft een keer - ik weet niet meer of het in haar podcast of in haar boek was - wat gedeeld over beelden die zij van 7 oktober heeft gezien. Waar ze nogal naar heeft moeten zoeken. Misselijkmakend, meer dan dat. Ik begrijp niet goed waarom dat hier niet benoemd zou kunnen worden, zeker niet als je kunt begrijpen dat beelden uit Gaza evengoed misselijkmakend en meer dan dat zijn, en dat mensen ook daar woest over zijn. Mijns inziens zou het niet heel ingewikkeld moeten zijn om die beide belevingen te begrijpen.
Ladyday21 schreef:
26-04-2025 18:22
Ik denk niet dat ik intellectueel genoeg ben. Ik snap namelijk eigenlijk totaal niet wat je hierboven probeert te zeggen en waarom dat een antwoord is op mijn mening over intimiderende mensen.
Iedereen die nu voor Israël is heeft dit te danken aan de Rothschilds. Dankzij hem is er een nationaal tehuis voor Ashkenazi Joden. Vandaag is premier Netanyahu de leider. Hij is de herder die de Israëlische schapen bij de kudde houdt en niet iemand anders. De leiders van Hamas doen dit andersom voor de Palestijnen.
Beter zou zijn als Palestijnen en (Ashkenazi) Joden één volk zouden vormen met behoud van de verschillende godsdiensten.
Je geeft geen antwoord op mijn vorige vraag. Als jij de adelijke familie van de Rothschild bedoelt dan valt daar nogal wat op af te dingen en dat kun je zelf overal vinden. Zo lief was die familie niet. En dat heeft niks te maken met afkomst. Dat jij hier een verhaaltje houdt dat ze samen 1 volk zouden moeten kunnen vormen, getuigt van totaal geen kennis van de geschiedenis. In ieders fantasie zou dat prachtig zijn, maar is een grote illusie en neigt naar onkunde van jouw zijde over de geschiedenis van en over het MO. Inclusief beide Godsdiensten en daaronder de vele stromingen.
Eén volk in een ongedeeld, Ashkenazisch Joods, Israël? Je zult voor mij toch helderder moeten zijn, Hert.
Hert schreef:
27-04-2025 19:59
Iedereen die nu voor Israël is heeft dit te danken aan de Rothschilds. Dankzij hem is er een nationaal tehuis voor Ashkenazi Joden. Vandaag is premier Netanyahu de leider. Hij is de herder die de Israëlische schapen bij de kudde houdt en niet iemand anders. De leiders van Hamas doen dit andersom voor de Palestijnen.
Beter zou zijn als Palestijnen en (Ashkenazi) Joden één volk zouden vormen met behoud van de verschillende godsdiensten.
Je blinkt niet uit in heldere communicatie, moet ik zeggen. En het constante benadrukken van ‘Ashkenazi’ in combinatie met opmerkingen over de Rothschilds lijkt te hinten naar een zeer kwalijke antisemitische mythe. Als dit niet je bedoeling is, raad ik je aan duidelijker te zijn.
What would Patsy do?
Hert schreef:
27-04-2025 19:59
????
En de Sefardim en Mizrachim moeten dan naar een onbewoond eiland of zo?
Ladyday21 schreef:
27-04-2025 20:38
Je blinkt niet uit in heldere communicatie, moet ik zeggen. En het constante benadrukken van ‘Ashkenazi’ in combinatie met opmerkingen over de Rothschilds lijkt te hinten naar een zeer kwalijke antisemitische mythe. Als dit niet je bedoeling is, raad ik je aan duidelijker te zijn.
Hert klinkt als een klassieke antisemiet. Zo eentje die rond 1900 veel voorkwam. Toen speelden de Rothschilds ook een grote rol in allerlei complottheorieën.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
28-04-2025 07:43
Hert klinkt als een klassieke antisemiet. Zo eentje die rond 1900 veel voorkwam. Toen speelden de Rothschilds ook een grote rol in allerlei complottheorieën.
Precies dat dus. Ik probeerde het net zo wollig te zeggen als Hert zelf communiceert.
What would Patsy do?
LemoosGaatDoor schreef:
28-04-2025 03:18
????
En de Sefardim en Mizrachim moeten dan naar een onbewoond eiland of zo?
Het is een feit dat de founding fathers van het moderne Israël allemaal Ashkenazi Joden waren.
De Rothschilds waren daar één van.
Tegenwoordig wonen er ook andere type Joden.

https://niw.nl/de-rothschilds-de-grote-weldoener/
Hert schreef:
28-04-2025 10:10
Het is een feit dat de founding fathers van het moderne Israël allemaal Ashkenazi Joden waren.
De Rothschilds waren daar één van.
Tegenwoordig wonen er ook andere type Joden.

https://niw.nl/de-rothschilds-de-grote-weldoener/
Ja en? Waarom is dan precies die groep bij uitstek geschikt om ‘samen één volk’ te vormen met Palestijnen? Waarom steeds die groep die 3 miljoen van de 9 miljoen Israëliërs vormt benoemen?
Als de Rotschild's van stal worden gehaald weet je hoelaat het is....
"Dat Israël hecht aan een sterk leger is gezien het verleden en de regio noodzakelijk. Maar het moet niet de bully van het Midden-Oosten worden. Dat het de beste hamer heeft, betekent niet dat elk probleem een spijker is, om Obama te parafraseren. Het heeft eerder gedacht dat het de Palestijnse kwestie kon ‘managen’ door alleen op zijn militaire kracht te vertrouwen. Dat bleek een illusie op 7 oktober.

Israël moet die denkfout niet herhalen, het moet zijn overmacht gebruiken voor het creëren van politieke openingen. De hegemonie mag Israël niet naar het hoofd stijgen." ( Volkskrant)

Ik heb even een stukje uit een column in de Volkskrant geplakt. Wat wel de essentie is. Voor mij.
Waarom is er geen plan, waarom wordt er niet met welke partij ook een toekomst plan neergelegd?
Het Riviera plan van Trump, er was een soort plan van Arabische landen. Verder komt het niet.
Waarom alleen bruut geweld?
LemoosGaatDoor schreef:
28-04-2025 10:22
Ja en? Waarom is dan precies die groep bij uitstek geschikt om ‘samen één volk’ te vormen met Palestijnen? Waarom steeds die groep die 3 miljoen van de 9 miljoen Israëliërs vormt benoemen?
Ik ben wel geïnspireerd door deze professor en de quote
Zionism is an Ashkenazi thing.”
https://www.bol.com/nl/nl/f/three-world ... 126172108/
Hert schreef:
28-04-2025 22:06
Ik ben wel geïnspireerd door deze professor en de quote
Zionism is an Ashkenazi thing.”
https://www.bol.com/nl/nl/f/three-world ... 126172108/
Avi Schlaim is best een interessante historicus. Maar hij komt uit een zeer rijke Joodse familie in Bagdad en hij probeert zijn eigen ervaring/geschiedenis te plakken op alle Joodse gemeenschappen uit dat gebied. En dat klopt niet. Vele Joodse families daar zijn verjaagd of erger en vele Mizrahim en Sefardim onderschrijven zijn lezing dus niet.
What would Patsy do?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven