Lijf & Lijn alle pijlers

Joggen/Hardlopen opnieuw?

08-08-2007 07:09 3160 berichten
Alle reacties Link kopieren
[Hallo dames,

Geen flauw benul waar ons hardloop forum heen is, hier maar een nieuwe starten? Is het beauty, is het gezondheid... ik heb geen flauw benul maar ik heb 'm maar onder gezondheid geknald.

Bij deze. Hopelijk tot snel.

Oh, en als dit topic al ergens anders staat, gaarne mij daarop te wijzen, ik vind het nieuwe forum een beetje chaotisch! Dit is even wennen zo'n overgangsfase, komt helemaal goed.

Groetjes,

Peefje!
(klaagmodus aan) Vanochtend mijn laatste loopje gedaan voor de wedstrijd van zondag. Help! Ik kwam gewoon niet vooruit. Het tempo dat ik andders makkelijk haal, daar liep ik nu voor te zwoegen. Lood in de benen, alles voelt zwaar....dat belooft wat. Ik weet ook wel waar het aan ligt: zit een week voor mijn ongesteldheid = PMS. Ik ben jaloers op je Baukje, als ik ongesteld ben voel ik me namelijk helemaal weer goed en loop ik als een veertje. Dan voel je bij elke stap die je zet de kracht in jezelf. Nu voelde ik me een opgeblazen spons (klaagmodus uit).

Wel een voordeel: ik zet dan een tijd neer die redelijkerwijs snel te verbeteren is

Heel veel succes allemaal met het lopen dit weekend. Zal mijn verhaal maandag plaatsen.
Hier gaat het redelijk goed. Heb woensdag toch nog even snel tusen de drukte door nog 11 km gelopen. In het begin merkte ik toch wel dat het niet zo heel soepel ging, maar na even te hebben gerekt, ging de laatste 3 kwartier toch wel weer lekker.

Nu heb ik er weer de ronde van 23 km opzitten en een stuk sneller dan vorige week, nu deed ik er 2.18.12 over inclusief een sanitaire stop. Vorige vrijdag was het ook een stuk slechter. Ga nu snel nog even douchen dan vertel ik straks wel weer meer.
Lauraatje wij zitten duidelijk niet helemaal op een lijn wat betreft cyclus. Week voor de menstruatie heb ik nooit ergens last van. Maar nu voel ik me ook prima dus wie weet valt het mee.

Heel veel succes alvast voor zondag. De weersvoorspellingen worden al wat vriendelijker. Al vind ik windkracht 4 toch erg veel hier in het buitengebied.

Wauw lauwe weer lekker 23km. Je bent nu echt veel beter voorbereid dan vorig jaar met de halve he.

Zojuist me de kinderen naar de bieb geweest. De toiletten staan ook al klaar voor zondag. In het dorp staan de dranghekken ook al klaar. Valt niet mee op deze manier om er even niet aan te denken.

Nog maar 2 dagen!
Alvast heel veel succes gewenst Baukje!
Dank je zomerkind. Hoe gaat het met jou? Al een tijdje geleden dat we je hier hebben gezien.

Zojuist wedstrijd voorbereiding gedaan van 30min (5,84 km).

In tegenstelling tot andere zaterdagen geen lopers tegengekomen. Heel het dorp schijnt een rustdag ingelast te hebben.

Ging lekker. Op zich wonderbaarlijk want je loopt toch wel een beetje van voel ik nu echt niets. Wat dat betreft kun je de wedstrijd voorbereiding misschien beter laten. Maar het is natuurlijk wel goed om alles weer lekker los te gooien.

Morgen maar iets meer dan 7 keer zo ver, valt toch alles mee he.
Hier nog alles opgeblazen en moe gevoel. Maar niet meer klagen, ben blij dat mijn lijf het doet en dat ik ermee kan hardlopen.

Baukje, heel veel succes!
Baukje zet m op morgen!

En Lauraatje ook natuurlijk. Ik heb alleen gemist waar jij gaat lopen?

Ik heb deze week alweer 3 keer gelopen, moest er maar weer eens van komen. Woensdag duurloopje, donderdag interval en vanochtend de Human Race van Nike. WEreldwijd wordt er door gigaveel mensen 10 km gelopen.

Werd georganiseerd door "mijn"loopwinkel. Toch weer een leuk Nike shirtje kado.

O ja nog een tip voor wie aan nieuwe schoenen toe is, aanrader: de nike lunar glide!
Baukje, nog 1 dag! En voor jou ook Lauraatje! Ben erg benieuwd hoe het zal gaan.

Beide alvast veel succes!!
Ben (weer) begonnen met een beginnersschema. Week 3 afgemaakt, dus stelt nog helemaal niets voor, maar lees jullie topic met aandacht. Hoop dat ik ook nog eens zo fit ben dat ik een uur achter elkaar loop. En dan het liefst buiten, want ik loop voorlopig binnen, woon in de stad en in wintertijd niet echt veilig volgens mij om buiten te lopen? En daarbij kan ik op de band goed de tijd in de gaten houden....

Hebben jullie nog nuttige tips voor de beginner? Ik loop nu 3 keer in de week, met steeds in ieder geval een rustdag...
Baukje, heel veel sucses morgen, geloof dat het weer iets beter wordt dus ik blijf voor je duimen.

Lauraatje, ook heel veel sucses, je moet maar denken, een slechte generale. Morgen gaat het vast goed!!

Heb weer geoefend met een andere gel, aardbeiensmaak deze keer, en een flesje water meegenomen. Maar deze leek wat minder zoet, maar daarna had ik toch wel erge dorst. Ik weet nog wel niet of het echt nodig is op de halve, s'middag nog een flink stuk gefiets en voor ik thuis was had ik een behoorlijke hongerklap, misschien had ik het restant meemoeten nemen op de fiets.

Paloma, iedere keer een rustdag is iniedergeval geen slecht begin, gewoon langzaam opbouwen, en proberen voltehouden. Als het na de winter weer langer licht wordt heb je een goede basis om weer over te gaan naar de buitenlucht.
Runningmonster, fijn dat je weer aan het lopen bent!! Hoe gaat het met het ijzergehalte?
Ja Lauwe, we zijn weer begonnen. Heb gn idee hoe het is met ijzer maar ben nu 2 1/2 wk bezig met staalpillen en ik vond het wel weer eens tijd om te gaan beginnen. Alleen heb ik nu 3 keer in 4 dagen gelopen, overdreven, maar ben wel weer blij dat ik bezig ben.
Hoi allemaal,

ik lees hier vaak mee, maar schrijft nooit. Maar nu lees ik in de post van runningmonster dat jij een behoorlijk laag HB hebt? Mag ik vragen hoe laag?

Het zit zo: ik ren graag en regelmatig, maar het laatste jaar is m'n conditie achteruit gehold (ik doe nu 7:30 over een km). Ik heb bloed laten prikken, en m'n HB zat net onder de 4.0. Ik voel me nog steeds prima trouwens, maar dat is met dit HB blijkbaar niet normaal. Nu komen er allerlei onderzoeken aan om dat uit te zoeken, en ik heb natuurlijk ook staalpillen.

Maar is er een link tussen rennen en een laag HB? Baukje?
Vooral vrouwelijke duursporters hebben vaak een laag hb omdat ze meer ijzer nodig hebben dan mannen.

Bij intensief sporten treed er ijzerverlies op via zweet en urine.

Verder vind er afbraak van rode bloedlichamen plaats tijdens zware trainingsperiodes. Bvoendien kunnen de rode bloedcellen in de kleine vaten letterlijk kapot gelopen worden in de voeten.

Neem aan dat je ijzer slikt muziekmeisje? Maar de link tussen hardlopen en laag ijzer is er wel zeker. hoewel het natuurlijk buiten dat ook andere oorzaken kan hebben.

Lekker runningmonster dat je weer bezig bent. Alleen wel op tijde je rustdagen nemen he.

Wat schoenen betreft laat ik me volledig leiden door de verkoper. Denk dat de perfekte schoen ook niet bestaat. Alleen de perfeckte schoen voor een bepaald persoon.

Ja lauwe op de fiets kun je soms ook wel wat extra's gebruiken. Volgens mij zijn die gels eigenlijk oorspronkelijk ook bedoeld voor wielrenners/moutin bikers. Alleen op de fiets kun je ook gemakkelijk een reep oid wegwerken. En dat is dan toch wel net iets smakelijker.

Paloma welkom hier. Gewoon lekker je schema afwerken. Kom je er vanzelf. Misschien in het weekend lekker buiten lopen. Ik woon in het buitengebied en heb geen enkele probleem met in mijn uppie in het donker lopen. Maar waarschijnlijk is het hier ook een stuk veiliger dan in de stad.

Lauraatje klagen is hier gewoon toegestaan hoor. Hopelijk voelt het morgen weer een stuk beter.
eh nou ik laat me niet verleiden door de verkoper Baukje

Probeer allerlei modellen en merken en beslis dan zelf...

tuurlijk is het heel persoonlijk maar ik heb nog nooit zulke fijne schoenen gehad vandaar deze promo.

Mijn HB is niet zo extreem laag, 6, maar in combi met sporten is het blijkbaar wel laag genoeg om last te hebben ervan. Ik in ieder geval wel. :puke:
De winkel waar ik kom bekijkt je oude schoen, maakt loopopnames op de oude schoenen, op je blote voeten (stand van voeten ,heupen ed zit allemaal al in het systeem) en dan krijg ik de schoenen die in aanmerking komen te zien. Ook daar worden loopopnames mee gemaakt. Soms blijft er een paar over , soms twee paar die duidelijk beter zijn en daar kan ik dan uit kiezen. Bestaat niet dat ik daar met schoenen de winkel uit ga die niet echt bij mij passen.

Daarintegen kan ik ze ook zo weer terugbrengen als ze later op de baan of op de weg niet blijken te voldoen.

Zo gaat het ook met de schoenen voor de kinderen. De jongens hebben al van die grote schuiten, maar ja nog niet zo'n brede mannen voet. Dus helaas voor hen vaak roze tinten.
Het zonnetje schijnt de lucht is blauw..........

Nog iets meer dan twee uur te gaan.
Gefeliciteerd baukje, met je mooie tijd!

(zag je vandaag finishen :-))
Hee Baukje, zie dat je eerste bent geworden van 28 vrouwen, weinig concurrentie haha. Nee zonder gekheid, goeie prestatie.

Gefeliciteerd! Ben je tevreden over je tijd? Heb even gemist wat je streeftijd is/was.

Had je weer net als vorig jaar een zootje mensen die bleven eten? Tenminste ik herinner me zoiets. Of heb je de kans gekregen om lekker uit te puffen?
Wat dacht je runningmonster, natuurlijk ben ik tevreden. Mijn streven was tussen de 3hr31 rn 3hr35. Met 3hr29;09 ben ik daar flink ondergegaan en ook ineens die magische grens van 3hr30 doorgebroken. En het weer leek ideaal, maar ik kan je verzekeren die wind hier in etten-leur was echt wel meer dan windkracht 3. Mijn man kon er op een gegeven moment nauwelijks tegenin gefietst komen. In het buitengebied komen alle natuur elementen dubben en dwars aan.

En nee niet veel concurrentie. Maar vergeet niet dat er bij dergelijke niet massale evenementen de gemiddelde tijden vele malen scherper liggen dan op de grote marathons.

Je moet de eerste 21,1km binnen 2hr10 doorgekomen zijn. Dan start de halve marathon en dan wordt de weg voor marathon lopers geblokkeerd. Dat is voor de meeste dames al een reden om niet mee te doen.De grote massa die er 4 tot 5 uur over doen zijn geen echte concurrentie. Laat je die bij grote marathons weg blijft er ook niet zo veel concurentie over.

Tijdens de eerste ronde liep ik op tweede positie. Bij de doorkomst stond de haas op me te wachten. Op 22km liepen we de eerste dame voorbij en kreeg dus de fietser voor de eerste dame naast me.

De eerste ronde was iets te snel, de tweede ronde kon ik volledig op mijn haas vertrouwen. Kon het tempo goed vasthouden al voelde ik vanaf 37km wel mijn benen vollopen.

Met 40km kwam de echt pijn. Elk vezeltje in mijn lichaam gilde dat ik moest stoppen dus het grote gevecht tussen de oren begon. Ik moest en zou dit volbrengen. Mijn haas heeft me echt door die laatste km's geloost. Zonder hem had ik met een mindere tijd genoegen genomen.

En toen de finish. Ben al vaak op wedstrijden eerste geworden maar nog nooit een echte finish lint gehad. Vandaag was hij daar wel. Kon nog net mijn armen omhoog krijgen om te juichen, maar lachen zat er niet meer in.

Gelijk over de finish een intervieuw met de pers. Morgen dus de kranten in de gaten houden.

Wel heel lang moeten wachten op de prijsuitreiking.

He leuk boebele dat je me hebt zien finishen. Ja ik liep die laatste km's echt op mijn tandvlees dus zag er vast niet al te fris uit.

Maar heb er een super gevoel aan overgehouden. Voor mijn gevoel een super tijd gelopen, overall 1ste, en de wetenschap dat als het er op aan komt ik soms heel diep kan gaan.

Voor de kinderen een gemengd succes op de 5km, oudste is uitgestapt, tweede niet gestart vanwege ziekte, 12 jarige dochter liep pr (22;08) en de net 10 jarige zoon ook een pr (22;44)
Wauw Baukje!

Gefeliciteerd!
Baukje, echt een geweldige prestatie, en dan nog zo diep gegaan de laatste km,
Hoi Baukje, geweldig wat heb jij goed gelopen! Lekker nagenieten van deze prestatie. Vooral dat je zo diep bent gegaan wekt bewondering, wat kan je geest toch sterk zijn, he?

Ik zal ook nog mijn verhaal vertellen van mijn eerste wedstrijd! Zoals jullie misschien wel weten voelde ik me niet topfit ivm de PMS, maar ik besloot gewoon lekker te lopen en maar te zien hoe het ging. Ik had twee doelen: finishen onder het uur en een wedstrijd op gevoel lopen. Met dat laatste bedoel ik: luisteren naar je lichaam, niet te snel starten en versnellen waar het kan. Mijn man had de Garmin om (expres, want ik ben zo'n muts die daar continu op kijkt en dan niet meer voelt wat mijn lichaam wil) dus ik had geen houvast. Het waren twee ronden van 5km, dus alleen bij de doorkomst zou ik kunnen zien hoe ik op schema lag.

Er waren zo'n 600 lopers, dus niet al te veel. Leuk om nu eindelijk eens mee te maken hoe dat gaat in startvak. Iedereen beetje zenuwachtig heen en weer aan het lopen, rekken, wachten, een goed plekje zoeken.....Wij gingen met ons groepje een beetje in de achterhoede staan. Het startschot werd gegegeven en na een minuut passeerden wij de mat. Het was begonnen!!! Mijn hartslag zat inmiddels op 200 geloof ik

Het eerste stuk heel rustig aan gedaan. Achteraf denk ik dat ik te rustig heb gelopen, maar ja, dat is het leerproces. Tussen de 3e en 6e kilometer voelde ik dat ik kon versnellen en merkte dat ik steeds mensen voorbij ging lopen. Hier raakte ik weer een beetje van in verwarring: ga ik niet te snel? Straks houd ik het tweede rondje niet vol. Zo was ik steeds bezig te voelen, maar ook een beetje voorzichtig. Bij de doorkomst zat ik op schema, maar kreeg ik ook de eerste mentale uitdaging. Ik had minder snel gelopen dan ik wilde, dus had nog een ronde van 5km voor me die ik goed moest gaan versnellen. Juist toen voelde ik mijn maag (leeg! terwijl ik goed had gegeten, ik denk dat het gewoon de spanning was) en had ik een moord gedaan voor een beetje water. En ja hoor, vlak na de eerste doorkomst stonden er bekertjes water klaar. Lachen hoor, om die rennend op te drinken, het meeste ging ernaast. O, de prullebak! Shit ik ben er al voorbij. Dan maar het bekertje op de grond, net zoals 100 man voor mij hadden gedaan Het milieu kon me niet zo boeien op dat moment, haha.

De tweede ronde had ik ook nog over en kon een lekker tempo lopen. In de verte zag ik zowaar iemand van mijn clubje en mijn man lopen! Dat zorgde voor de laatste motivatie. De laatste kilometer vond ik het echt zwaar worden en alleen de gedachte aan de finish die zo dichtbij was hield me aan het lopen. Wat een opluchting om over de mat te lopen! In mijn ooghoek zag ik de klok en dat ik ruim anderhalve minuut onder het uur was gebleven. Joepie!

Nu, een dag later terugkijkende, denk ik dat ik beide doelen heb gehaald. Vooral dat op gevoel lopen en niet steeds op mijn klokje kijken was prima. Toch ben ik nog wel een beetje teleurgesteld over mijn tijd. Ik voel dat ik sneller kan, maar durfde niet zo goed, uit angst mezelf stuk te lopen.

Ja, en dan de halve marathon....pfffff! Na de finish keken mijn man en ik elkaar aan: dat is het dubbele van dit! Hij keek echt zo van: dat ga ik dus niet doen, haha! Maar het zal een hoop mentaal zijn: het is maar waar je je op instelt. Doel is om hem uit te lopen. En te genieten! En dat heb ik gisteren zeker gedaan. Zoveel enthousiasme, sportiviteit, toeschouwers, mooi weer. En vandaag haast geen spierpijn of stijfheid. Morgen weer een lange duurloop. Joepie!
Wat een geweldige verhalen! Zucht.... hoop dat ik ooit zover kom... Ik ga nu dan maar aan een nieuwe week 4 beginnen. Ik wil dolgraag hardlopen om me fit te voelen, strakker ook graag, en de conditie te hebben straks om lekker ergens buiten uiteindelijk een uur te kunnen rennen. Dat is mijn doel. En dan nog iets, ik heb geen zin om al die 'nustartikechtmetafvallen'topics door te spitten, ik hoop ook af te vallen. Ben echt te zwaar.

Hebben jullie ervaren lopers ervaring met afvallen door hardlopen? Of zou je door spieropbouw alleen zwaarder worden? Het voelt, heel stom waarschijnlijk, wel al strakker terwijl ik loop, kan dat?

Was niet van plan er een issue van te maken maar dacht: op dit topic zijn de mensen die me misschien een steuntje in de rug kunnen geven...

Nou, ik trek mijn schoenen aan en begin aan week 4!

Doei

Paloma
Hoi Paloma, goed van je dat je weer bent begonnen! Ik heb ook de ervaring dat ik strakker word. Blijf wel op hetzelfde gewicht, maar ik merk dat de samenstelling van mijn lichaam, om het maar eens plastisch uit te drukken, verandert. Ik moet nu zelfs opletten dat ik genoeg eet, ik denk dat ik heel lang te weinig heb gegeten en daardoor mijn lichaam op een soort "spaarstand" heb gezet. Mijn man kijkt me nu wel eens aan tijdens het avondeten van: zo hee, kan er nog meer bij? Haha.

Waarom ga je niet naar een goede dietist/sportbegeleider, die je kan helpen met zowel dieet als hardlooptraining. Het een heeft invloed op het ander, en je kunt maar beter iemand hebben die er verstand van heeft. Zo liep ik in mijn clubje met iemand die ontzettend veel trainde, maar geen grammetje afviel. Had alles te maken met haar eetpatroon: veel vifitdrankjes en zo waardoor ze onbedoeld veel te veel suikers binnenkreeg.

Ik begin trouwens mijn benen wel te voelen na de 10 km van gisteren. Baukje, hoe doe jij dat na zo'n inspanning? Dagje rust en dan weer gewoon aan het schema, of rustiger aan? Ik twijfel of ik morgen mijn lange duurloop moet doen of het beter kan vervangen door een lichte training en de lange duurloop later in de week te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven