Idee voor budget maaltijd

18-03-2014 11:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet het tot vrijdag met 1,20 én 0,70 cent aan lege flessen doen... Op zich gaat dat lukken zonder honger, ik heb niet zo'n hele beste voorraad, maar met een beetje creativiteit is er nog best wat van te maken!

Ik had een pak bami/nasi vlees in de vriezer, en deze heb ik net gemarineerd in olie, ketjap manis en met ui en teentjes knoflook. Het is gebakken, er kan nog een zak roerbakgroente bij, die ligt in de vriezer. En nu ik wil het liefst een dikke (chicken-2-night achtige) saus bij hebben, zodat ik het voor vanavond met rijst kan eten, en er morgen noodles/mie bij kan koken.

Maar die potten saus zijn duur! Ik moet nog rijst en brood kopen van mijn geld. Hoe maak ik nu een lekkere dikke saus die zowel met rijst als met mie gegeten kan worden?
Liefde gaat om de reis, niet om het doel
Als je de mie of rijst roerbakt met het vlees en de groenten met ketjap of soja heb je geen saus nodig!
Oh lenen is trouwens geen optie, het is mijn eigen domme schuld dat ik mijn hele week budget er in het afgelopen weekend doorheen heb gejaagd.

Twee kinderen moeten mee-eten, en ik zou me kapot schamen om geld te moeten lenen bij de mensen bij wie ik dat zou kunnen, omdat ik dan ook met de billen bloot moet waarom al mijn geld al op is... Zelf de consequenties dragen voor mijn domme gedrag dus
Welke smaak Chicken Tonight zou je erbij willen hebben? Ik maak zelf wel de hawai smaak zelf maar of je nou goedkoper bent dan 1 pot Hawai van het huismerk van de Lidl weet ik niet. Bij andere supermarkten zijn ze van het huismerk niet zo duur. Dan kan je er nog een huismerk blikje ananas erbij kopen.

Of had je een andere smaak in gedachten?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou juist helft van vlees en groente apart houden en dat morgen (met extra ketjap en sambal) roerbakken met de mie.

Dan vandaag de andere helft met een dik sausje maken. Bijvoorbeeld combinatie ketchup, sambal, azijn en wat suiker voor zoetzure saus.
@Nemesis, mijn kinderen gaat zo'n droog prutje niet eten, en ik vind dat zelf ook niet lekker! Ik wil het goedje dus wel graag in een sausje hebben...
Het is echt niet droog! Het is gewoon nasi of bami dan... waarom moet overal maar saus over tegenwoordig?

Maar als je echt een saus wil: van een pot pindakaas, uitjes, sambal, melk pindasaus maken.
Zou je anders een pastasaus met die groente niet lekker vinden? Als je bij Amsterdam woont dan kan je die van mij krijgen. Rijst en pasta heb ik ook genoeg voor je. Bami en nasi kruiden/zakje heb ik ook wel voor je. En ik heb nog wel wat lekkere dingen in pot qua groente. Genoeg om je een paar dagen te kunnen helpen. Heb denk ik ook nog wel wat andere dingen die ik kan missen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Koop noodles.
Droog prutje? Dan moet je het smoren in wat meer ketjap, water + wat kruiden en veel ui. Zeker als je het de dag van tevoren maakt krijg je een mooie saus.
Ik vind alle smaken chicken-2-night wel lekker. Kruiden heb ik wel inhuis, maar hoe krijg je het dan zo dik?

MilaDila dat klinkt lekker, alleen dat roerbakken met de mie, dat smaakt dus naar vlees en ketjap met kale mie, ik weet het niet hoor... Normaal zou ik er dan nog een boemboe of pakje mix voor mami aan toevoegen, alleen die kan ik even niet aanschaffen nu...
Nou niet echt overal hoeven sausjes over hoor, maar wij zijn meer van de hollandse pot, aardappels groente en vlees Dat droge geroerbakte spul vinden we niet zo lekker, en ik heb toch wel graag dat de kinderen een beetje behoorlijk eten!

In deze krappe week moet ik iets, dus vandaar een beetje creativiteit nodig nu. Ik lees al allerlei lekkere ideeen. Ketchup heb ik, pindakaas ook. Ik denk dat ik er wel kom nu.
Roerbakken is juist niet droog, ik denk echt dat je een verkeerd beeld hebt van hoe een nasi er uit ziet. Sausjes zijn juist onnodige dikmakers met veel onzin erin.
Gewoon een zakje bamhi kruiden a 22 cent.
Wat heb je in huis?

Heb je nog pindakaas? Daar kan je satésaus mee maken.

Zoetzure saus (zoals bij fou yong hay) kan je maken met een uitje, mok water, tomatenketchup, ketjap, (bruine) suiker, ietsie azijn, wat gemberpoeder en sambal en dan binden met maizena.
Lief Mylene_valerie, maar ik woon in twente... Ik red me wel, voor donderdag nog aardappels, deelblokjes spinazie in de vriezer en vissticks. Vrijdag brood, soep en evt. gebakken eitje ofzo. Brood en beleg is er genoeg, water, melk, koffie en ranja ook. We zullen niet omkomen van de honger, het is alleen even creatief zijn nu ;)
Je kunt ook heel makkelijk zelf kerriesaus maken. Ik weet niet of je rijst hebt, maar dan heb je weer een lekkere maaltijd.

http://www.mijnreceptenbo ... des/kerriesaus-17674.html
quote:sinaaasappelsap schreef op 18 maart 2014 @ 11:44:

Lief Mylene_valerie, maar ik woon in twente... Ik red me wel, voor donderdag nog aardappels, deelblokjes spinazie in de vriezer en vissticks. Vrijdag brood, soep en evt. gebakken eitje ofzo. Brood en beleg is er genoeg, water, melk, koffie en ranja ook. We zullen niet omkomen van de honger, het is alleen even creatief zijn nu ;)Dat is te ver om te komen brengen . Ok, blij dat je het iig nog wel redt.
quote:Mylene_Valerie schreef op 18 maart 2014 @ 11:38:

Zou je anders een pastasaus met die groente niet lekker vinden? Als je bij Amsterdam woont dan kan je die van mij krijgen. Rijst en pasta heb ik ook genoeg voor je. Bami en nasi kruiden/zakje heb ik ook wel voor je. En ik heb nog wel wat lekkere dingen in pot qua groente. Genoeg om je een paar dagen te kunnen helpen. Heb denk ik ook nog wel wat andere dingen die ik kan missen.MV wat ben jij toch altijd een lieverd!!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Een roux maken.

Boter en bloem, en daar maak je een papje/klont van. Dat leng je aan met melk of bouillon tot de saus de gewenste dikte heeft. In die saus kun je dan vlees, kruiden/specerijen (kerrie, peper, ketjap, sambal... Wat je wil) en ander smaakmakers doen.

Misschien dat er wel iemand is die een klontje boter en wat bloem voor je heeft? Zeg je gewoon dat je dat vergeten bent te kopen en op dat moment staat te koken, en dat als je het moet gaat halen je eten verpietert. Of een bouillonblokje, ook zo ergens geleend.
Welke winkels heb je in de buurt?
Wat bij mij werkt is nog even in alle tassen kijken voor losgeld en in de zakken van mijn spijkerjack.

Overal slingeren muntjes.

Volgens mij heb ik zo ¤5 als ik een rondje door het huis doe

En soms ¤20 in een jasje vinden is ook altijd fijn.
Hebben de kinderen geen spaarpot waar je even een paar euro uit kunt lenen?

Als je wat vlees en groente roerbakt met kruiden en ketjap is dat eigenlijk al je saus. Gewoon water of bouillon erbij en wat allesbinder. Als je dat niet hebt idd een roux maken van boter en bloem. Of als je eieren hebt de eidooiers er in, dat dikt ook in.
quote:yette schreef op 18 maart 2014 @ 11:44:

Wat heb je in huis?

Heb je nog pindakaas? Daar kan je satésaus mee maken.

Zoetzure saus (zoals bij fou yong hay) kan je maken met een uitje, mok water, tomatenketchup, ketjap, (bruine) suiker, ietsie azijn, wat gemberpoeder en sambal en dan binden met maizena.

Helemaal mee eens.

En hoe ik zoetzure saus ook wel maak is een combi van hierboven en met tomatenpuree en ananassap (beide ingredienten zijn bij de Lidl niet duur, tom.p iets van 7 cent en de ananassap weet ik niet uit mijn hoofd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven