Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
parbleumondieu schreef:
04-10-2019 13:20
Omdat je dat geld niet hebt. Daarom betaal je de fysiotherapeut niet zelf.
En sparen ervoor kan niet.
Eigenlijk doet Pejeka nu precies wat ik zei. Je kan iemand die kickstart geven... of je kan denken nah dat kost zoveel betaal het zelf en dan eindigt zo iemand aan een levenslang infuus met een beetje pech.

Dat is geen Frans toch?
Andersom schreef:
04-10-2019 13:10
Dat vragen ze, en uit je reactie kunnen ze veel halen als je pech hebt een niet goed bent in liegen.

Stel:
Je hebt een lekke band, je gaat op je moeders electrische fiets naar je afspraak over je bijstand, terwijl je vader je band plakt. Mag jij, als je pech g hebt, direct uitleggen hoe je aan die fiets komt.
Oké, bedankt voor je antwoord.

Als er zoveel ( betaalde) manuren gespendeerd wordt aan controle, schiet die controle zn doel voorbij.
En mag de maatschappij 'blij' zijn met zoveel -gedeeltelijke- bijstandsontvangers: goed voor de werkverschaffing.
;-)
Dat kan ook nog hè, werken + bijstand. Het maakt voor de cijfers ( aantal bijstandsgerechtigden) misschien niet uit, maar voor het totaal uitgekeerde bedrag aan bijstand wel.

Dat er mensen zijn waarvan niet te verwachten is dat ze -ooit- een parttime- baan aankunnen, geloof ik meteen. Dat voor hen een vorm van - vrijwilligers/vrijblijvend werk tot de mogelijkheden behoort, zou ik graag als uitgangspunt zien van de uitkering. Dat dat niet altijd maar geheel vrijblijvend is, zou ik ook graag zien. En dat lijkt me voor de mensen zelf een doelstelling waarvan ze trots op zichzelf kunnen zijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Malinois schreef:
04-10-2019 13:03
Dat maakt de bijstand nog steeds niet royaal. Het is niet opeens royaal omdat je er niets voor hoeft te doen. Het gaat erom of je er van kan rondkomen of niet en dat is op lange termijn bijna niet te doen. Of de minimumlonen te laag zijn of niet is een andere discussie, maar ook al zijn ze te laag of niet te laag, dat maakt de bijstand nog steeds niet opeens meer of minder royaal.

De bijstand is genoeg om je basis van te betalen. Maar er moeten geen gekke dingen gebeuren en leuke dingen kunnen maar zeer beperkt. Ben je chronisch ziek dan wordt het echt krap. Met kinderen is het nog wel te doen, dan zijn er nog wel potjes voor schoolzaken (die er ook gewoon zijn voor werkenden met minimuminkomen) maar nog steeds echt krap.

Superroyaal vind ik een wereldvreemde term voor een bedrag waarvan de meeste mensen niet eens fatsoenlijk hun tandarts kunnen betalen.
Ben het totaal oneens met maar oke.
Ik zal je wat verklappen ik werk full time. Heb een eigen huis en ben alleenstaande.
Ook bij mij kan ik net de basis betalen. Moeten er ook absoluut geen gekke dingen gebeuren, daar heb ik maanden financieel last van. En leuke dingen kunnen bij mij ook maar beperkt.
parbleumondieu schreef:
04-10-2019 13:20
Omdat je dat geld niet hebt. Daarom betaal je de fysiotherapeut niet zelf.
En sparen ervoor kan niet.
Als je die fysio dan nodig hebt om weer aan het werk te kunnen, zou ik zeggen: maak er een lening van vanuit de overheid. Net zo goed als dat jongeren een lening krijgen voor hun opleiding. En zodra je weer aan het werk bent, betaal je die lening terug.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
04-10-2019 13:28
Als je die fysio dan nodig hebt om weer aan het werk te kunnen, zou ik zeggen: maak er een lening van vanuit de overheid. Net zo goed als dat jongeren een lening krijgen voor hun opleiding. En zodra je weer aan het werk bent, betaal je die lening terug.
Daar krijg je geen lening voor.
Ddennis schreef:
Ben het totaal oneens met maar oke.
Ik zal je wat verklappen ik werk full time. Heb een eigen huis en ben alleenstaande.
Ook bij mij kan ik net de basis betalen. Moeten er ook absoluut geen gekke dingen gebeuren, daar heb ik maanden financieel last van. En leuke dingen kunnen bij mij ook maar beperkt.
Dat geloof ik. Maar dat maakt de bijstand nog niet royaal.
Malinois schreef:
Daar krijg je geen lening voor.
Dat weet ik, maar het zou geen gek idee zijn om dat in te stellen. Dat bedoelde ik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als iets basaals als goede tandzorg al niet te betalen is dan is fysio ook niet te doen. Ik spreek mensen bij wie de tanden letterlijk uit de mond vallen, maar die niet naar de tandarts kunnen, want geen geld. De tandarts gaat ze niet helpen zonder dat ze direct afrekenen (omdat ze de vorige keer met kiespijn wel zijn geweest en die rekening is nog steeds niet betaald) en dan loop je dus met kiespijn. En kiezen die er uit vallen. En heb je eigenlijk een wortelkanaalbehandeling nodig, maar dat kun je niet betalen ,dus in het beste geval wordt je kies getrokken, want goedkoper.

Dan is fysio helemaal 'luxe'.
pejeka schreef:
04-10-2019 13:31
Dat weet ik, maar het zou geen gek idee zijn om dat in te stellen. Dat bedoelde ik.
Zeker. Gemeentes hebben wel eens van die acties. Een tijd geleden hoorde ik zoiets, dan kon een jongere onder de 27 geld lenen voor zaken die belangrijk waren, studie, borg voor een kamer, enz, een flink bedrag, en dan had hij x aantal jaren om dat terug te betalen. Dat is op zich een prima regeling. Wat een groter probleem is is dat een groot deel van de mensen hulp nodig heeft van bijvoorbeeld de GGZ voordat ze iets kunnen, en dat die wachtlijsten op dit moment zo lang zijn dat het zomaar 1,5 jaar kan duren voor je aan de beurt bent.

Het is complex. Maar geloof mij, ondanks de bijstand, wat een prima voorziening is, gaan we niet netjes om met mensen aan de onderkant van de samenleving.
Malinois schreef:
04-10-2019 13:29
Dat geloof ik. Maar dat maakt de bijstand nog niet royaal.
De bijstand is zeer royaal.
Ddennis schreef:
04-10-2019 13:38
De bijstand is zeer royaal.
Goed hoor. Zeg je baan op. Ga ervan genieten zou ik zeggen.
Jij hoeft niet te werken he, als je zo'n royale uitkering zomaar kunt krijgen.....
amarna schreef:
04-10-2019 11:40
"Regelmatig" was 1x per 6 weken.
Ook kwamen ze vaak bij ons eten. Dat spaarde boodschappen uit.
Ook mijn ouders betaalden wel eens iets voor hen.
Zal ook vast fraude geweest zijn, jammer dan! Je laat je zus niet in de ellende zitten.
Ik zie het niet als fraude hoor! Ik zie het als zus door een rottijd heenhelpen.
Maar als je pech hebt verraad iemand je en heb je een consulent die de regels strak interpreteert en toepast.

Hier in de straat ging de ronde dat ik vakantie 's kado kreeg!
I wish ;-D
Ik ben wel eens een weekje in een geleende caravan op vakantie geweest ja, gewoon zelf betaald.
Had ik ook doorgegeven aan de sociale dienst dus niks aan de hand.
Maar de buren waren ervan overtuigd dat ik vakantie kado kreeg.
Andersom schreef:
04-10-2019 13:02
Leuk dat idee, maar in de praktijk is het anders.

Twee mensen HBO geschoold. Komt een kleintje en heel ideologisch gaan ze beiden drie dagen of minder werken. Inclusief nacht-, avond- en weekenddiensten, zodat kind niet naar de opvang hoeft. Zetten zichzelf al bijna op minimum uit ideologisch oogpunt. Belanden beiden in de ziektewet. De één chronisch de ander terminal ziek. Gezamenlijk inkomen uit ziektewet etc is onder bijstandsniveau. Worden aangevuld door de bijstand, gaat nooit meer veranderen. Wat moeten zulke mensen dan?
Ze hadden ook andere keuzes kunnen maken door meer te gaan werken dan 2 of 3 dagen. Het gevolg van 2 of 3 dagen werken, is namelijk dat je bij arbeidsongeschiktheid ook maar voor 2 of 3 dagen verzekerd bent. Een andere optie zou zijn om zelf een verzekering voor inkomensderving af te sluiten. Het is natuurlijk niet erg slim van 2 HBO’ers om uit ideologische standpunt het minimum te gaan verdienen, omdat je weet dat als er iets gebeurt je er altijd in inkomen op achteruit zult gaan. Dan zul je zelf dat gat moeten dichten.
Malinois schreef:
04-10-2019 13:41
Jij hoeft niet te werken he, als je zo'n royale uitkering zomaar kunt krijgen.....
Daar gaat het helemaal niet om
De vraag is, is bijstand royaal?
En ja dat is het zeker weten, als je het vergelijkt.
Gebruna schreef:
04-10-2019 12:39
Hier zit inderdaad een groot probleem.

En verder heb ik hier niemand zien schrijven dat de bijstand royaal is; dat staat alleen in de titel van het topic.
Het zou ook een groot probleem worden wanneer de bijstand wél royaal zou zijn. Er zijn echt heel veel mensen die in dat geval tóch naar hun werk zouden gaan.
Werken is namelijk, net als de bijstand, vaak net zo min een echt vrijwillige ‘keuze’.

En er is nu eenmaal geen enkele verzekering die zomaar uitbetaalt. Je kunt je autoverzekeraar niet zomaar bellen dat je 3.000,- schade hebt. Of zeggen dat er schade door brand geweest is. En of een verzekeraar dat geld even over wil maken….
Als je de bijstand ziet als een (collectieve) inkomensverzekering, klinkt het al veel logischer dat er controle is om te kijken of mensen zich aan de voorwaarden en regels h ouden?

Juist de mensen die van goede wil en te goeder trouw zijn, zouden m.i. blij moeten zijn met controles. Tenminste, ik ben blij dat autoverzekeraars en dergelijke niet zomaar aan iedereen die zich meldt, een schadevergoeding verstrekken.

Of zijn er mensen die het daar ook maar een vreemde gang van zaken vinden dat er gekeken wordt of mensen die een claim indienen bij auto/brand e.d. verzekeraars, de schadepenningen terecht innen?
Ook bij die verzekeringen betalen de mensen die nog nergens last van hebben -en die hopen er nooit gebruik van te hoeven maken- , geld om in het geval je zelf degene bent die de pech overkomt, de verzekering te hebben dat de auto/brand/inkomens schade wordt gedekt.
Vorige pagina nog... Ene Dennis ofzo
Ddennis schreef:
04-10-2019 13:59
Daar gaat het helemaal niet om
De vraag is, is bijstand royaal?
En ja dat is het zeker weten, als je het vergelijkt.
Vergelijken maakt het niet royaal. Het is namelijk nog steeds krap, ook als het minimumloon ook krap is. Daar wordt de bijstand niet royaler van. Vergelijken heeft geen zin.
pejeka schreef:
04-10-2019 12:43
Ik begrijp je standpunt, maar even terug naar de basis: bijstand is ook nóóit bedoeld als structureel inkomen voor jaren en jaren. Bijstand is in het leven geroepen om een korte periode dat mensen door omstandigheden zonder inkomen kwamen te zitten, te overbruggen. Niet als structurele bron van levensonderhoud. Het idee was mensen in tijdelijk staat te stellen hun lopende vaste lasten en kosten van levensonderhoud te voldoen in afwachting van een inkomen uit werk. Niet dat mensen 5-10-20 jaar of langer van de bijstand zouden gaan leven.

Dus bijstand hoeft ook niet royaal te zijn, want daar is de bijstand niet voor. De bijstand is ervoor dat je je huur en vaste lasten kunt betalen, je eten en drinken kunt betalen, andere noodzakelijke dingen kunt betalen, als overbrugging voor een korte tijd. Niet als structureel inkomen.
Eens. Dat roep ik al jaren. Maar ondertussen zitten ik en vele met mij er wel langdurig in.
En dan is het echt wel eens lastig om uit te komen. Want de vloer kun je ipv een jaar langer vijf jaar langer meedoen maar nu 14 jaar later is het echt geen gezicht meer.

Hoe zie jij dit, hoe dit anders zou moeten / kunnen?
Want dat gaat geld kosten. Of iets anders kan niet of minder.
Malinois schreef:
04-10-2019 12:57
Blij met controles? Zodat je je zorgen kunt maken of die 20,- in een envelop van je ouders een probleem wordt? Dat je commentaar krijgt omdat er een kast met kleding in volwassenenmaten in je huis staat, alvast voor je puberzoon die er bijna in past, want gekregen, dus goedkoop en vast bewaren, omdat ze denken dat je stiekem samen woont? Dat je mag gaan uitleggen hoe laat je bezoek komt, hoe laat het bezoek weg gaat, je bankafschriften, alles mag je overleggen. Ik vind het onmenselijk. En niet eens omdat er dan een verdenking is maar bijvoorbeeld omdat je ex boos is dat je hebt staan zoenen met een ander. Of de buurvrouw die last van je kinderen had qua geluid die maar weer eens melding doet.

Die controles, ik heb er regelmatig bij gezeten vanuit mijn eigen werk en ik vind het onmenselijk. Ik krijg steevast ruzie met die consulenten, en godzijdank win ik dat meestal, maar ik vind het bizar. Zo ga je niet met mensen om. En dan gaat het niet eens per se om de controle an sich, maar de houding waaruit vaak al zoveel wantrouwen spreekt dat ik me al schuldig ga voelen terwijl ik niet eens in de bijstand zít.
Ik :heart: jou!
Wat schrijf jij zinnige en realistische posts!

Het gaat mij er ook niet om dat ze mij niet mogen controleren. Mag van mij. Het is vooral de toon die in de brief staat vol met dreigementen, het wantrouwen, bewijs jij maar eens dat je niet fraudeert houding.

Ik heb ook een paar keer hele aardige consulenten gehad hoor. Hielden zich ook gewoon aan de regels maar behandelden mij als mens. Wat is dat al heerlijk.
Als ik dan een aanvraag deed en het antwoord was nee dan had ze het geprobeerd maar kon het niet binnen de regels. Jammer maar kan ik prima mee dealen.
Een andere reageert direct al met nee en luistert niet eens naar mijn vraag.

Ik heb coeliakie. Moet daarom glutenvrij eten. Nu is er meer in de supermarkt maar 10 jaar terug nog erg weinig.
Ik kon, toen nog, via witgoedregeling een nieuwe koelkast aanvragen.
Een tafelmodel.
Omdat ik glutenvrij brood enz bestelde via internet en dus flink wat per bestelling ivm verzendkosten vroeg ik of ik een combinatie mocht, ik zou dan zelf de meerkosten betalen.
Anders moest ik minimaal 6 keer per maand bestellen a 6,95 en dat vind ik zonde.

Het zou de gemeente nikd meer kosten, de witgoedwinkel had er ook geen nadeel van. Ik zou er blij meezijn,
Ik zag en zie werkelijk het probleem niet. Maar een consulent die de regels volgde dus ging niet door.
Ze wilde de reden van mijn verzoek niet eens horen. Je krijgt tafelmodel... Punt!

Oké... Tafelmodel verkocht, en combi gekocht. 50,00 euro verlies maar dan zo maar.
Malinois schreef:
04-10-2019 13:41
Laat gaan.
Hij zit gewoon te stoken.
Gebruna schreef:
04-10-2019 04:10
Misschien heb je het vorige deel gemist, maar 'ik' heb deze bedragen niet bedacht - althans, de laatste aanpassing m.b.t. bedrag huur en verzekeringen heb ik aangepast (nl. eerst de toeslagen bij het inkomen tellen en dan de volledige kosten noemen).

Het zijn de bedragen die in een CPB rapport worden genoemd inzake het minimum en een zgn. 'niet veel maar toereikend' budget:
https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2 ... oedegrens/

Die bedragen (Nibud) in dat rapport zijn van 2017 maar het was het beste wat ik zo snel kon vinden om als objectief uitgangspunt te nemen als je over bedragen praat.
Als je de uitgaven-posten voor 100 % noemt, dan moet je m.i. ook de volledige inkomsten noemen: dus incl. vakantiegeld, huurtoeslag en zorgtoeslag.

Ik neem aan dat het Nibud de genoemde bedragen niet zomaar noemt.
Maar voor gas en elektra betaal ik (eengezinswoning van 3 etages met 4 slaapkamers) ook maar 82,- voorschot, zonder bij te hoeven betalen aan het einde van het jaar.

Het verbaasde mij erg dat in dit topic zo verbolgen werd gesproken over de controles. Die zouden extreem veel voorkomen en echt héél erg zijn.

Maar waarom zou controle zo erg zijn?

Het is niet zo dat iemand die werkt vrij is van controle: integendeel.
Vijftig jaar lang, van 18 tot 67 jaar elke dag opnieuw, is er een werkgever die controleert of je er bent, of je op tijd bent. Die zegt wat je moet doen en laten
. En je beoordeelt. of je alles wel doet zoals de werkgever dat wil/zegt. Etc.
Om hetzelfde netto bedrag bij elkaar te werken zal je toch echt minimaal 26.000,- bruto euro moeten verdienen en moet je zorgen dat je werkgever tevreden blijft.

Het lijkt mij juist goed voor de beeldvorming als er veel gecontroleerd wordt: dan hoeven bijstandsgerechtigden anderen (die vaak helemaal niet zo oordelend zijn als men hier zegt, en die bijstand -mits terecht verstrekt- een goed systeem vinden) tenminste ook niet meer steeds weer ervan te beschuldigen dat zij zo zouden (ver)oordelen....
Maar dat is het niet. Ik heb wel eens 2!! uur gezeten over één bedrag. Bedrag was een betaling die van een andere rekening gedaan had moeten worden, niet de mijne, en ik per ongeluk van mijn rekening had afgeschreven. Terugboeken kon niet en heb het bedrag dus van die andere rekening meteen naar mijn rekening geboekt. Dat heeft dus 2 uur geduurd omdat ze niet doorhadden dat ik het eerst had betaald en toen had terug gekregen. Het bleven volgens hun inkomsten :facepalm:
Sommige zijn prima maar sommigen die daar werken zijn niet het helderste lichtje in de boom.
Ook Bijna ieder jaar je medisch dossier uitgebreid bespreken, en of je het nog wel red en zo. Heus heel goed hoor maar ook rete irritant. Omdat je ook iedere keer weer een ander hebt. Is het nu jaren dezelfde geeft dat al minder irritatie.
Nooit eens al is het een tientje verjaardags geld kunnen ontvangen op je bank omdat er dan meteen aan de bel getrokken wordt. Het is niet leuk en niet makkelijk. Nodig? waarschijnlijk wel. Maar de controle is wel erg ja.
Gebruna schreef:
04-10-2019 04:10

Het verbaasde mij erg dat in dit topic zo verbolgen werd gesproken over de controles. Die zouden extreem veel voorkomen en echt héél erg zijn.

Maar waarom zou controle zo erg zijn?

Het is niet zo dat iemand die werkt vrij is van controle: integendeel.

Dus jouw baas belt je op als er 150 euro van je rekening geschreven wordt? Of als je geld krijgt omdat je voor de buuf boodschappen hebt voorgeschoten?
Nou bij de rest van de wereld gebeurt dat niet hoor. Dan heb jij wel een hele rare werkgever. Ook eentje die ieder jaar vraagt wat je doet in je vrije tijd, of je hobby's hebt, wat je kind doet, wat voor school, of je wel of geen auto hebt, hoe vaak je kleding koopt. Rare werkgever heb jij dan.
Niq schreef:
04-10-2019 08:34
Zover ik weet ben je niet verplicht een collectieve verzekering aan te gaan bij de gemeente als je in de bijstand zit.
Er zijn overigens gemeentes waarbij je voor maar een paar extra euroos per maand het eigen risico kan afkopen.

Ik betaal 9 epm aan water.
Paar extra euro's? Ik betaal inc. eigen risico dus 187 p maand. En ja bij mijn gemeente was dat toen verplicht.
Ga toch eens kijken of dat anders kan.
Malinois schreef:
04-10-2019 14:00
Vergelijken maakt het niet royaal. Het is namelijk nog steeds krap, ook als het minimumloon ook krap is. Daar wordt de bijstand niet royaler van. Vergelijken heeft geen zin.
Het minimum is krap en ik begrijp de redenering van Dennis wel hij geeft in meerdere posts aan dat hij ten opzichte van iemand met bijstand ook bepaalde zaken niet kan doen en zelf ook niet veel overhoudt onder aan de streep na 40 uur werken.
Ik denk dat hij wil aangeven dat je met 40 uur werken vs ft thuiszitten in sommige gevallen onderaan de streep geen tot weinig verschil ziet.

Wat is dan royaal die bijstand met thuis zitten of werken en net zoveel overhouden ( of iets meer )

Zijn de lonen te laag of zijn de kosten voor werkenden erg hoog, of het na een bepaald inkomen het vervallen van bepaalde toeslagen waardoor het netto besteedbaar inkomen uit arbeid maar iets meer is dan bijstand.

Dennis verbeter me, maar di lees ik in jouw posts.

Ik moet ook flink aan de bak om mijn inkomen te vergaren en heb ook een periode op een minimumloon gezeten en dan zit je net zo krap als iemand met bijstand, ik had toen 4 jonge kinderen en heb me weleens afgevraagd waar ik mee bezig was, rennen vliegen racen vso tso bso en kdv. Voor een minimum uurloon, niet ft dus ik had net aan 1100 netto vs 950 bijstand zeg maar wat royaal is.

Inmiddels verdien ik wat meer maar zoveel is dat niet hoor, en wat ik nu meer heb gaat linearecta naar de gemeentelijke belastingen ( 75 pm en ook dat potje cultuur a 150 pp pj was niet meer voor mij beschikbaar.
Bij elkaar een kleine 125, pm wat ik van die 1100,= kon aftrekken zeg het maar hoe royaal die bijstand niet is.

Reken ik de kosten om te werken voor het gemak maar niet mee want ik had weliswaar een minimale bijdrage vso/bso/kdv maar ook dat ging er vanaf.

De welbekende armoedeval wordt dat ook wel genoemd.

Maar hé ik had een baan hield mijn eigen broek op ( ternauwernood ) mag niet klagen want de baas vraagt me niet maandelijks ( is dat maandelijks in de bijstand?? moeten jullie alles maandelijks melden? ) wie ik te logeren had, wat ik voor mijn verjaardag kreeg en wat er in voorgaande posts niet is opgesomd.

Nou wat kneep ik mijn handjes dicht zeg met mijn baan vs de bijstand. Mijn kinderen genoten ook enorm uhuh.
Het zag er in die periode ( crisis ) ook niet naar uit daar snel verandering in te brengen eisen van werkgevers waren bizar, weinig werk veel werkozen

Wat ik zeggen wil is dat werken in veel gevallen ook niet zaligmakend is.

Jaren heb ik dat soort flutbanen gedaan, niet omdat het kon , maar omdat het moest, het heeft me mentaal en fysiek geen goed gedaan. Mijn cv heeft geen gaten, maar is gevuld met veel tidjelijke banen met een laag loon.

Ik heb nu wat meer ook niet gek veel meer hoor, laat ik het zo zeggen mijn 4e werkweek van de maand is dat beetje verschil met bijstand.
Ik heb nog wel toeslagen en tot mijn jongste 12 wordt een heffingskorting dat maakt dat het naast mijn fijne collega's lonend is.
Want met mijn werk zal ik geen wereld van verschil maken, oftewel veel voldoening is er niet uit te halen.
Andere baan zoeken dan maar? Helaas ik heb mbo en ben na 12 jaar flex contracten blij eens een vaste aanstelling te hebben gekregen.
De noodzaak van de controle begrijp ik. Het is immers "gratis geld" en dat zou minder zuivere mensen kunnen aantrekken die dat wel best vinden allemaal.
Maar soms slaat het serieus door.

En het is gewoon niet fijn dat je bij alles moet nadenken: mag dit wel, doe ik dit wel goed, kan dit verkeerd worden opgevat.

Een paar jaar geleden was ik jarig en heb ik met mijn volwassen kinderen een Chinees laten komen, de kinderen betaalden mee en stortten hun deel op mijn rekening. Geen moment stond ik er bij stil dat ik kort daarna in de problemen zou komen bij bankafschriftcontrole. Ik kon gelukkig uitleggen: kijk, hier is de afschrijving van de Chinees, kijk, hier is het deel van mijn kinderen en kijk, de datum van afschrijving is precies mijn verjaardag.
Het moest nog wel even met het team overlegd worden of dit allemaal wel mocht, en uiteindelijk was het oké, maar ik heb wel een week in de rats gezeten om een Chinees "Dutch Treat".
Tegenwoordig geven ze het me gewoon in de hand (en dan voel ik me nog bezwaarlijk omdat ik dat niet meld, zo'n trut ben ik dan ook wel weer...).

Tijdens een (vooraf gepland, dus geen plotselinge controle) huisbezoek zagen ze eens een net bezorgd pakketje liggen op naam van mijn zoon, die de naam van zijn vader draagt. Dat gaf ook gedoe.
Ik heb uitgelegd dat mijn zoon werkt, regelmatig dingen bestelt via internet en dat (in overleg, want ik had ook mijn vrijwilligerswerk) bij mij laat bezorgen omdat het anders zo'n gedoe geeft met bezorgen. Dat moest ook eerst in het team gegooid worden. Ook dat bleek uiteindelijk geen probleem, maar ik had wel weer een paar dagen niet lekker geslapen.

Dat dus. Je moet continu nadenken: kan dit problemen geven? Roep ik argwaan op?

En de buren op afstand houden en ze in de waan laten dat ik naar mijn gewone baan ga i.p.v. vrijwilligerswerk met behoud van uitkering. Wat niet weet, wat niet deert.
quattro-stagioni schreef:
04-10-2019 15:00
De noodzaak van de controle begrijp ik. Het is immers "gratis geld" en dat zou minder zuivere mensen kunnen aantrekken die dat wel best vinden allemaal.
Maar soms slaat het serieus door.

En het is gewoon niet fijn dat je bij alles moet nadenken: mag dit wel, doe ik dit wel goed, kan dit verkeerd worden opgevat.

Een paar jaar geleden was ik jarig en heb ik met mijn volwassen kinderen een Chinees laten komen, de kinderen betaalden mee en stortten hun deel op mijn rekening. Geen moment stond ik er bij stil dat ik kort daarna in de problemen zou komen bij bankafschriftcontrole. Ik kon gelukkig uitleggen: kijk, hier is de afschrijving van de Chinees, kijk, hier is het deel van mijn kinderen en kijk, de datum van afschrijving is precies mijn verjaardag.
Het moest nog wel even met het team overlegd worden of dit allemaal wel mocht, en uiteindelijk was het oké, maar ik heb wel een week in de rats gezeten om een Chinees "Dutch Treat".
Tegenwoordig geven ze het me gewoon in de hand (en dan voel ik me nog bezwaarlijk omdat ik dat niet meld, zo'n trut ben ik dan ook wel weer...).

Tijdens een (vooraf gepland, dus geen plotselinge controle) huisbezoek zagen ze eens een net bezorgd pakketje liggen op naam van mijn zoon, die de naam van zijn vader draagt. Dat gaf ook gedoe.
Ik heb uitgelegd dat mijn zoon werkt, regelmatig dingen bestelt via internet en dat (in overleg, want ik had ook mijn vrijwilligerswerk) bij mij laat bezorgen omdat het anders zo'n gedoe geeft met bezorgen. Dat moest ook eerst in het team gegooid worden. Ook dat bleek uiteindelijk geen probleem, maar ik had wel weer een paar dagen niet lekker geslapen.

Dat dus. Je moet continu nadenken: kan dit problemen geven? Roep ik argwaan op?

En de buren op afstand houden en ze in de waan laten dat ik naar mijn gewone baan ga i.p.v. vrijwilligerswerk met behoud van uitkering. Wat niet weet, wat niet deert.
Die spanningen zijn ruk dat geloof ik zeker, denk ook niet dat iemand het ontkent ik althans niet dat dit voor onrust zorgt.
Alleen je weet dat je alles kan verklaren onderbouwen en uitleggen toch, je flest de boel toch niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven