Groepsdynamnica op het forum

24-09-2009 10:30 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lekker zeikerige titel, maar ik wist ff geen betere 'De sfeer op het forum' zet ook meteen zo'n toon, dat is niet de bedoeling.

Nav de opmerkingen over 'de sfeer' van de laatste dagen.

Ikzelf vind de sfeer niet zo slecht, ondanks dat ik in 2 pittige topics heb meegedaan.

Bij mijn weten is dit iets wat regelmatig terugkomt, het is ook iets dat in de groepsdynamica als normale fase wordt gezien. Noem het 'storming', de 'machtsfase', strijd om de macht' of 'het conflict'. Het hoort er gewoon bij.

In een 'normale' groep ga je dan uiteindelijk over tot samenwerking, performing of affectie (het ligt er maar net aan welk model je aanhangt). Alleen is het forum geen normale groep, de samenstelling veranderd continue en er worden steeds nieuwe sub-groepjes gevormd.

Ik zelf denk dat het nuttig is dat de verhoudingen soms op scherp worden gesteld, dat er vragen worden gesteld over hoe we met elkaar omgaan, over het beleid en hoe dat wordt toegepast etc.

Tegelijk merk ik dat anderen dat helemaal niet nuttig vinden, die willen gewoon lekker forummen, zondar al dat 'gezeik'.

Dit topic is niet bedoelt als uitvechtplek (maar als je dat wilt, be my guest, ik ben erg van de offtopic) maar meer vanuit nieuwsgierigheid, hoe staan anderen daarin? Hoe ervaren jullie dergelijke fases?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 24 september 2009 @ 11:06:

Klitgroepjes PP? Die zijn alleen op de S-pijlertWhahaha idd uhm maar hoe moet je het dan noemen? Klus groepjes?

Klitgroepjes PP? Die zijn alleen op de S-pijlert

Da's de enige besloten groep, die was ik vergeten. Die dragen gefimokleide oorbellen en broeken met-zonder-kruis.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Klitgroepjes PP? Die zijn alleen op de S-pijlertGoed plan! Mag ik erbij?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
**na zien plaatje BGB** toch maar niet daarbij, ik ga niet met schaamlippen aan mn oren rondlopen
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:PixiePink schreef op 24 september 2009 @ 11:09:

[...]

Whahaha idd uhm maar hoe moet je het dan noemen? Klus groepjes?Die horen op de Horrorpijler
Interessant HPL!

De sfeer vind ik niet al te best de laatste tijd nee.

Maar dat ligt meestal aan mezelf weet ik uit ervaring. Als ik me niet helemaal jofel voel dan is het minder leuk om te forummen lijkt wel. Wel valt het me op dat er nogal lichtgeraakt wordt gereageerd om de haverklap maar goed, ook dat kan aan mijn eigen kijk op de zaak liggen, hoewel ik de door HPL benoemde 'stroming' ook wel vind kloppen, als dat bestaat dan is dat nu gaande in ieder geval.

In het topic van Floor gaat het over de blog en de rellen en zo. Sinds één van die rellen een paar jaar geleden, heb ik me voorgenomen om nooit meer een heel weekend (of dag of in ieder geval een lange tijd achter elkaar) me in een discussie te gooien en die tot op het bot uit te kauwen.

Ik heb dat toen wel gedaan, zat een heel weekend aan mijn laptop gekluisterd en voor ik het wist was het maandag, de boel was nog steeds niet opgelost, ondanks mijn verwoede pogingen en sindsdien ga ik niet meer úren door.

Niet eens? Jammerrrrrrrrr! Agree to disagree is goed genoeg voor mij. Feitelijk kan het me namelijk geen ruk schelen of anderen vinden wat ik ergens van vind (of het moet me héél erg prikkelen, het onderwerp). Meestal ben ik na een uur wel klaar met discussiëren. Ieder het zijne/hare, wat mij betreft.

Een paar weken geleden heb ik fijn (ik vond het oprecht leuk) met Rollergirl gespard in het topic over Laura Dekker maar ik probeer dat welles/nietes gebeuren niet aan te gaan, wat niet altijd lukt.

Hoe er met elkaar wordt omgegaan vind ik belangrijk. Soms zit het bloed bonkend in mijn voorhoofd maar je ziet dat het zich ook wel weer oplost.

De forumlol is er voor mij wel even af, dat zal wel weer terugkomen.

Ik lees nu gewoon wat meer boeken
quote:elninjoo schreef op 24 september 2009 @ 10:52:

Ik vind de zogenaamde koffieleutkletstopics helemaal niks. Ik houd wel van 'n beetje leven in de brouwerij en onderwerpen die iets bij me los maken in positieve of negatieve zin.

Ben niet echt groeperig ingesteld en ben gewoon overal en nergens zodra topics mij aanspreken.

Mij ontgaan de meeste haat en nijd scenes eigenlijk ook en snap vaak niet dat mensen zich forumdiscussies soms zo persoonlijk aantrekken dat ze je er op 'n later tijdstip nog 'n keer mee rond de oren willen slaan.Dit geldt ook voor mij. Op de haat en nijd scenes na. Soms val ik er middenin en eerlijk gezegd verbaas ik me altijd weer hoe sommige door kunnen 'drammen'. Meestal bemoei ik me er niet mee omdat ik geen zin heb om in het gezeur betrokken te worden.
...
Die klusgroepen met een maand in de titel zijn - denk ik - de enige écht "besloten" groepjes, maar ja, wat voor nut heeft het als moeder van pubers om me in het "beval jij ook herfst 2009" te mengen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2009 @ 11:15:

Die klusgroepen met een maand in de titel zijn - denk ik - de enige écht "besloten" groepjes, maar ja, wat voor nut heeft het als moeder van pubers om me in het "beval jij ook herfst 2009" te mengen?Wat dacht je van een aantal topics op de Overige pijler?
Ik ben zelf niet zo van de vaste topics, geen maandgroepjes en dat soort dingen.

Meestal reageer ik op onderwerpen die me interesseren.

Ik ben verder helemaal niet vies van een flinke rel of discussie maar de laatste dagen is het respect voor elkaar ver te zoeken lijkt mij.

Ik vind dat jammer en hou me daar echt wel buiten!
Ach als het over dit soort heftige dingen gaat is het respect altijd ver te zoeken. En 1 keer in de zoveel tijd komt dat opnieuw naar boven. Gaat wel weer over.
...
quote:PixiePink schreef op 24 september 2009 @ 11:21:

[...]

Wat dacht je van een aantal topics op de Overige pijler?

Ik geloof niet- maar zeker weten doe ik het niet- dat die erg besloten zijn. Dat je in zo'n topic niet je allereerste posting gaat doen van je forumcarriere lijkt me niet meer dan normaal. ( "hoi ik ben X en ik wil meedoen, leuk zeg, dat je vanavond broccoli eet") Zoiets ontstaat als er eerder leuk gepraat werd.

Vergis je niet dat er vaak onterecht gedacht wordt dat iets besloten is omdat je dat zou kunnen denken door de titel van zo'n topic.
quote:PixiePink schreef op 24 september 2009 @ 11:21:

[...]

Wat dacht je van een aantal topics op de Overige pijler?

Daar snap ik ook niks van hoor. Van besloten groepen op een openbaar forum. Open dan lekker een hyves met z'n allen als je besloten wil kletsen.

Op een forum kom je (ik dan) om te ouwejanteringnelen met allerlei mensen over van alles.

Een groepje kan, maar als mensen zich daar bij aan willen sluiten dan moet dat gewoon kunnen. Ik heb dan ook nooit in een besloten groepje gezeten hier op het forum en ik zal daar ook never aan beginnen.
Nah Bianc, het komt echt wel voor hoor, dat je straal genegeerd wordt in een groepje, als je daar komt posten terwijl 'je er niet bij hoort'.

Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, dat ik even gedag kwam zeggen, of iets wilde laten weten tegen iemand waarvan ik geen mailadres of zo had.

Krijg je gewoon keihard de silent treatment.

Intussen is het al wel een paar jaar geleden trouwens dat ik zo'n poging heb gedaan maar ik snap dat mensen kopschuw zijn om zomaar een groep binnen te stappen.
quote:eleonora schreef op 24 september 2009 @ 11:29:

Nah Bianc, het komt echt wel voor hoor, dat je straal genegeerd wordt in een groepje, als je daar komt posten terwijl 'je er niet bij hoort'.

Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, dat ik even gedag kwam zeggen, of iets wilde laten weten tegen iemand waarvan ik geen mailadres of zo had.

Krijg je gewoon keihard de silent treatment.

Intussen is het al wel een paar jaar geleden trouwens dat ik zo'n poging heb gedaan maar ik snap dat mensen kopschuw zijn om zomaar een groep binnen te stappen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een poging heb gewaagd.

Maar dat valt me dan tegen, dat had ik niet verwacht.

Ik heb zelf alleen de BEO's voor ogen ( kakt beetje in,he? Zonde! )
quote:eleonora schreef op 24 september 2009 @ 11:26:

Op een forum kom je (ik dan) om te ouwejanteringnelen met allerlei mensen over van alles.

Mén, ik lig nu al een minuut krom om dit woord

Iedere keer als ik het overlees ga ik weer!

Nederlands is toch een mooie taal ergens, dat dit soort woorden bestaat
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2009 @ 11:26:

[...]

Vergis je niet dat er vaak onterecht gedacht wordt dat iets besloten is omdat je dat zou kunnen denken door de titel van zo'n topic.Goed punt. Ik schijf bijvoorbeeld op het emigrantentopic en sinds daar "nieuwe schrijvers altijd welkom" in de OP staat, krijgen we ineens regelmatig nieuwe aanwas. Daarvoor leek het of mensen een beetje bang waren om zich ertussen te mengen.
quote:robo schreef op 24 september 2009 @ 11:31:

[...]

Nederlands is toch een mooie taal ergens, dat dit soort woorden bestaat het woord bestaat volgens mij niet eens maar iedereen begrijpt meteen wat Lé bedoeld.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2009 @ 11:31:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een poging heb gewaagd.

Maar dat valt me dan tegen, dat had ik niet verwacht.

Ik heb zelf alleen de BEO's voor ogen ( kakt beetje in,he? Zonde! )

De BEO is dus voor iedereen en dat benadrukken we ook vaak genoeg (ik wel in ieder geval). 'Kom bij de BEO' heet het topic en ik meen het. Kom er lekker bij, bij die BEO! Gezellig en zo.

We zouden het nieuw leven in kunnen blazen Bia, ik heb eergisteren nog gepost.....

Maar de BEO is een van de weinige groepen die echt open is volgens mij. Bij 'A perfect day' van Thee kun je ook gezellig meeposten trouwens. Maar veel groepen zitten niet te wachten op nieuwe leden.

Wie weet zit ik er hé-le-maal naast, dan komen er vast wel reacties die het tegendeel aan gaan tonen
quote:Ainne schreef op 24 september 2009 @ 11:32:

[...]

Goed punt. Ik schijf bijvoorbeeld op het emigrantentopic en sinds daar "nieuwe schrijvers altijd welkom" in de OP staat, krijgen we ineens regelmatig nieuwe aanwas. Daarvoor leek het of mensen een beetje bang waren om zich ertussen te mengen.

Zo gastvrij vind ik dat topic anders niet hoor! Ik lees er wel 'ns wat mee en toen ik op 'n gegeven moment 'n reactie gaf op iets, kreeg ik van iemand in dat topic 'n opmerking van 'huh, wat kom jij hier nu doen?' Natuurlijk ben ik geen emigrant, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet mee kunt/mag praten? Niet dat ik mij ervan laat weerhouden iets te posten als ik daar aandrang toe voel, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daardoor toch 'n drempel voelen om ergens mee te gaan praten.

Ik houd net als Eleo niet van die semi besloten groepjes.
quote:robo schreef op 24 september 2009 @ 11:31:

[...]

Nederlands is toch een mooie taal ergens, dat dit soort woorden bestaat

Fijn he?

Niet te vaak gebruiken, dan verslijt 'ie maar zo nu en dan kan 'ie best.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 september 2009 @ 11:26:

[...]

Ik geloof niet- maar zeker weten doe ik het niet- dat die erg besloten zijn. Dat je in zo'n topic niet je allereerste posting gaat doen van je forumcarriere lijkt me niet meer dan normaal. ( "hoi ik ben X en ik wil meedoen, leuk zeg, dat je vanavond broccoli eet") Zoiets ontstaat als er eerder leuk gepraat werd.

Vergis je niet dat er vaak onterecht gedacht wordt dat iets besloten is omdat je dat zou kunnen denken door de titel van zo'n topic.Ik vind dat er weinig aan gedaan wordt om mensen welkom te heten in het topic. Gewoon omdat er automatisch wel een clubje ontstaat en het lastig is om mensen in je clubje toe te laten.. Zie het kasteel topic waar ik het in een eerdere post over had. Mensen waren wel welkom om de leden van het topic te helpen met hun leed maar het lief mocht dan niet gedeeld worden want daar hadden ze elkaar wel voor.
Ik heb een periode gehad dat ik echt uren per dag achter het forum zat en heel veel postte. Dat is nu gewoon een stuk minder, ik studeer en werk daarnaast ook veel dus overdag heb ik meestal geen tijd (uitzonderingen daargelaten ) Soms schrijf je veel met dezelfde mensen en dan verwaterd dat weer. Ik ben zelf enorm geholpen door forummers toen ik weer contact zocht met mijn vader en daarom is het forum voor mij echt waardevol. Zoveel verschillende visies op 1 onderwerp zonder dat je dingen niet durft te zeggen, uiteindelijk ken je elkaar niet en hoef je dus nooit de schijn op te houden of je mening voor je te houden uit angst een relatie te verpesten.

Ik zit nog steeds elke dag minimaal een uur op het forum, heerlijk. Ik kon me eerder echt de reacties van mensen aantrekken als ze bot waren of een verschrikkelijk ongenuanceerde reactie plaatsten, nu laat ik dat eerder gaan. Ik hoef niet meer overal op te reageren en ik zal het me nu ook niet meer persoonlijk aantrekken. Ik had in het begin veel strijd met een forummer, maar later was ik het ook gewoon wel met haar eens in andere topics, dan vind ik dat echt leuk.
Ik heb 1 vast topic waar ik regelmatig schrijf (kind-gerelateerd) en verder ben ik een 'onbekommerde grazer'. Ik schrijf even mee als een onderwerp me boeit of als een discussie zich interessant ontwikkelt. En als het onderwerp me gaat vervelen of als de discussie uit de hand loopt, ben ik weg.

Tot nu toe heb ik me aan de stelregel kunnen houden om ook daadwerkelijk af te haken als ik dat aankondig. Een aantal forummers die op mijn zenuwen werken negeer ik per definitie. Ik kom hier voor mijn plezier en ontspanning, niet om een hartkwaal op te lopen. Het meeste gerel ontgaat me dan ook, en bijvoorbeeld opmerkingen over de gespannen sfeer op het forum vallen voor mij volledig uit de lucht. Ik verbaas me er wel eens over hoe serieus sommige mensen dit forum nemen, en hoe eindeloos ze kunnen doorzagen over een bepaald onderwerp. Ik beschouw dit forum eigenlijk wel als een interessant sociologisch fenomeen.

Ik vermoed dat er best veel forummers zijn zoals ik, alleen zijn die natuurlijk niet zo zichtbaar als de 'harde kern' die al jaren veelvuldig op het forum zit, die overal op reageert en die alle insideropmerkingen snapt.
mahna mahna tuduuuudududu
Zelf ben ik iemand die meeschrijft in 2 vaste topics en verder een beetje hapsnap over-en-nergens meelees of soms post. Bij een van die vaste groepen voldoe ik niet aan het originele ledenprofiel, zeg maar, maar toch ben ik nog altijd welkom en is het heel gezellig. Mocht er een keer een meningsverschil in zo'n vast topic ontstaan, is dat ook weer snel uit de lucht, omdat mensen elkaar 'kennen' van het lange schrijven.

Overigens, vind ik het ontmoeten en mensen leren kennen op internet niet onnatuurlijk (Pixie, schreef jij dat?). Het is eenandere manier van ontmoeten, maar inmiddels weet ik wel dat er op deze manier ook vriendschappen kunnen ontstaan. Of contacten die je met bepaalde dingen verder kunnen helpen. Het is anders dan IRL, maar hoeft niet minder of vreemder te zijn.

Dat sommige topics echt een soort van apart staan van de rest, vind ik ook vreemd. Maar ook dat gebeurt in het 'echte' leven toch wel? In een schoolklas heb je ook een groepje zonderlingen misschien, die apart zijn van de rest. Het is openbaar, dus ook voor mensen die zich dan weer liever afzonderen in een hoekje. Het boeit me niet zo, ik kom ook nooit op topics waar dat vermeld wordt en kan me er ook niet druk om maken. Ze doen toch niemand kwaad in principe?

Wat betreft de rellen, het is makkelijk om daarin te blijven hangen. Inmiddels wil ik daar ook niet meer in blijven hangen (want dan wordt ik 's nachts wakker en denk: dat ga ik zeggen!) en vind ik het zonde van mijn tijd. Want iedereen heeft zijn eigen mening en je hoeft aan het einde van het verhaal niet tot een eindconclusie te komen waar iedereen zich in kan vinden. Dat lukt toch never nooit niet met 900 schrijfsters (die zich misschien niet allemaal bemoeien met rellen ed, maar toch).

Of de sfeer de laatste dagen anders is, weet ik echt niet. Volgens mij is dat iets wat je opzoekt of niet. Op de vaste topics merk ik daar niets van en als ik 'losse' topics op actueel of overig niet leuk genoeg vind om te lezen of om op te reageren, laat ik ze voor wat ze zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven