domme vragen in de keuken topic

13-03-2010 17:21 401 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een plekje voor domme keukenvragen.... Iedereen heeft wel eens eem momentje waarop je denkt, hoe zat het ook alweer. Of , kun je A door B vervangen? Dit topic is voor snelle kleine vragen, en hopelijk ook antwoorden.
nostradame, ik gebruik de kaasschaaf voor wel meer dingen. O.a. voor het schillen van komkommer en aardappel bij gebrek aan dunschiller. En om komkommerschijfjes te snijden snel, dun en dezelfde dikte.
dikte?? dunte dus
quote:nostradame schreef op 23 mei 2010 @ 22:37:

Asperges schillen ging perfect met de kaasschaaf, en gelukkig was het sowieso makkelijker dan ik dacht! Thanks Hiltje. En ze zijn heel goed gelukt, heerlijk, vooral het kopje smolt in de mond.Geil.
quote:wijnands schreef op 22 mei 2010 @ 11:07:

Paar keer dat ik gespoelde pasta heb gegeten vond ik 'm slap en snotterig

Dan is de pasta te lang doorgekookt.

Ik spoel pasta altijd als ik bijvoorbeeld een pastasalade maak. Al dente koken en dan meteen koelen.
hoelang moet ik kippenpoten op een zacht vuurtje laten stoven tot ze gaar zijn? ik heb 2 zelfde recepten en in 1 staat 3kwartier, in de ander staat een uur.
quote:cevree schreef op 27 mei 2010 @ 10:43:

hoelang moet ik kippenpoten op een zacht vuurtje laten stoven tot ze gaar zijn? ik heb 2 zelfde recepten en in 1 staat 3kwartier, in de ander staat een uur.dan check je toch even na 45 min..zonodig een kwartiertje erbij..
Kip met bot, zoals een poot, is gaar als je dicht bij het bot geen rood vocht meer ziet. Even voorzichting een sneetje maken met een scherp mes.

Zelf vind ik dat gesudderde kip pas echt lekker is op het moment dat het net aan van het bot begint los te laten. 45 minuten voor een stoof gerechtje is niet vreemd, uurtje kan ook.
quote:nazife schreef op 23 mei 2010 @ 23:09:

vreemd wijnand. de pasta wordt er juist slap van als je hem niet afspoelt. Snotterige pasta heb ik nog nooit van gehoord. Heb wel eens van een tv chef gehoord dat pasta spoelen zonde is. Neemt een deel van de smaak weg. Als je het 1 a 2 minuten minder kookt is afspoelen niet nodig. Dan gaart de pasta het laatste stukje even door. Zo doe ik het dus maar.Je kunt ook op het eind van de kooktijd een scheut koud water erbij gooien, dan stopt het kookproces direct en hoef je de pasta niet meer met koud water af te spoelen.
Dat kan ook ja. Ik doe het dus zoals ik beschreef volgens jamie oliver behoudt de pasta dan meer smaak.
ik heb trouwens een recept in mijn kookboek zitten waarop staat: kippenbouten goed aanbraden (5/10 minuten). daarna kippenbouter eruit halen ensaus maken van tomaten etcetera. aan het eind de kippenbouten toevoegen en weer 10 minuten zachtjes mee laten sudderen met de saus.

ik dacht: klopt hier iets niet? 10 minuten suderen voor kipkarbonades..
quote:cevree schreef op 29 mei 2010 @ 22:10:

ik heb trouwens een recept in mijn kookboek zitten waarop staat: kippenbouten goed aanbraden (5/10 minuten). daarna kippenbouter eruit halen ensaus maken van tomaten etcetera. aan het eind de kippenbouten toevoegen en weer 10 minuten zachtjes mee laten sudderen met de saus.

ik dacht: klopt hier iets niet? 10 minuten suderen voor kipkarbonades.. Ja bij dunne kippenbouten staat het vaker dat in totaal 20 min. goed is. Ik zou het wat langer stoven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 29 mei 2010 @ 22:15:

[...]

Ja bij dunne kippenbouten staat het vaker dat in totaal 20 min. goed is. Ik zou het wat langer stoven.

oh dan zijn het geen bouter, het was een site waarbij je het filmpje kan bekijken, en het waren van die.. uhm hoe noem je dat: karbonades? maar in ieder geval zijn ze wel groot. ik moet zeker uitgaan van 40/50 minuten?

met kip ben ik altijd heel voorzichtig
Ik stoof kip altijd lekker lang, wordt er alleen maar malser van. Ik zou gewoon een uur doen minimaal.
anoniem_32184 wijzigde dit bericht op 29-05-2010 22:52
Reden: spelvauten
% gewijzigd
quote:delphicat schreef op 06 mei 2010 @ 21:41:

Nee, dan doen de meeste mensen niet pas na het koken, maar in het water. En het zout blijft niet aan het eten "plakken", zout lost volledig op in water. En hetgene dat je kookt neemt dat water op, met zout en al. Juist pasta, nog veel meer dan aardappels en groente, neemt water op tijdens het koken, en dus ook het opgeloste zout.

Het voordeel daarvan is dat je minder zout nodig hebt wanneer je het meekookt dan wanneer je het later pas toevoegt. En dat is weer gezonder natuurlijk.

Eieren kook ik ook altijd in koud water; eerst eieren in de pan, water erbij en dan pas aan de kook brengen. Nooit last van gebarsten eieren!
Als je een beetje azijn aan het kookwater van eieren toevoegt loopt het eiwit niet uit moest het ei toch barsten.
I don\'t need an excuse for being what I am.
ik heb van mijn schoonmoeder een hele set pannen gekregen voor ons nieuwe huisje.

er zit 1 hele rare pan bij: van ijzer en aan de ene kant gewoon een normaal handvat en aan de andere kant zo'n kleintje. ook is dat gedeelte waar je je eten oplegt niet plat maar er zitten eerst wel een omhoogstekend blokje omhoog (van 2 mm) , dan weer niet en dan weer wel enz.

om en om een soort blokjes dus die iets hoger zijn dan je bodem. wat is dit in godsnaam? en waarvoor is die kleinere handgreep?

....

oh en ik heb een soort van braadpan gekregen maar dan van ijzer..is dit wel een braadpan of gewoon een kookpan?

zo ja wel raar want ik heb dan een set met 6 kookpannen gekregen, allemaal van verschillende maten..

beetje dom want we zijn maar met zij 2en maar goed
Is die "rare" pan niet gewoon een grillpan? Dus die ribbels erin zijn bedoeld als grillplaat? En dat er aan de ene kant een steel zit, is omdat je hem als koekenpan gebruikt, dus je moet hem snel op kunnen tillen, schudden etc. En dat handvatje aan de andere kant is zodat je hem als je wilt met twee handen kunt pakken, als extra handigheid.

Je klinkt niet zo blij met je uitgebreide pannenset. Als je ervan af wilt, kom ik ze zo halen hoor. Ben wel toe aan wat nieuws. En ik woon in mijn eentje
quote:delphicat schreef op 08 juni 2010 @ 21:26:

Is die "rare" pan niet gewoon een grillpan? Dus die ribbels erin zijn bedoeld als grillplaat? En dat er aan de ene kant een steel zit, is omdat je hem als koekenpan gebruikt, dus je moet hem snel op kunnen tillen, schudden etc. En dat handvatje aan de andere kant is zodat je hem als je wilt met twee handen kunt pakken, als extra handigheid. en ook leuk servies hebben we

Je klinkt niet zo blij met je uitgebreide pannenset. Als je ervan af wilt, kom ik ze zo halen hoor. Ben wel toe aan wat nieuws. En ik woon in mijn eentje

hahaha ik vind het wel heel lief dat ze het heeft gekocht hoor. maar het zijn alle 6 kookpannen, en ik was eigenlijk van plan om er maar 1 te kopen. nu zijn bijna al me kastjes vol.

en ze vraagt ook niet: wat heb je nodig? nu heeft ze bijvoorbeeld gordijnen gekocht die absoluut niet bij ons huis passen.. maar goed ben wel dankbaar natuurlijk

uhm een grillpan is van zo'n zwaar materiaal. deze pan is echt van het materiaal waar je kook pan ook uit bestaat (en weet niet of je daar uberhaupt wel in kan bakken).

je moet het zien als een schaakbord waarbij alle witte vlakken ietsie uitsteken..

grillen kan je er niet mee!
Ik denk dat hij wel bedoeld is om te grillen. Ik snap ook niet zo goed wat je met dat materiaal bedoelt. Niet elke koekenpan is van tefal, juist beter van niet. Hoe zwaarder het materiaal, hoe beter het bakt (over het algemeen).
Oh, en een grillpan hoeft niet per se van gietijzer te zijn (denk dat je dat bedoelt).
pan zo een soort materiaal is het. van deze soort pan heb ik er 5 gekregen, in verschillende afmetingen. en met glazen deksel.

dit is zeker niet geschikt voor braadpan?

en ik zal morgen ofzo foto maken van die rare pan, misschien weet iemand raad
Het klinkt als een grillpan ja. Ben jij ook toe aan een nieuwe pannenset Delph? Ik woon ook alleen maar kom altijd pannen te kort.

Cevree, heb je een plaatje of een foto? Zit er een beschrijving bij?

Handig hoor een grillpan. Wat groentes erop grillen of vlees. Als het een goeie is, heb je ook niet zoveel olie nodig dus lekker mager koken. Ik heb ooit een grillpan gehad die is slecht, er is zelfs een topic geweest van iemand over een grillpan. Ik moet er nog een keer eentje kopen bij Ikea, die schijnt geloof ik goed te zijn en niet duur.
Oei wat een mooie pan. Nee dat is geen braadpan helaas.
Die van Ikea is inderdaad heel fijn MV. Kost een tientje dacht ik en grill er al 2 jaar heel tevreden op.
quote:mylenevalerie schreef op 08 juni 2010 @ 21:45:

Het klinkt als een grillpan ja. Ben jij ook toe aan een nieuwe pannenset Delph? Ik woon ook alleen maar kom altijd pannen te kort.

Cevree, heb je een plaatje of een foto? Zit er een beschrijving bij?

Handig hoor een grillpan. Wat groentes erop grillen of vlees. Als het een goeie is, heb je ook niet zoveel olie nodig dus lekker mager koken. Ik heb ooit een grillpan gehad die is slecht, er is zelfs een topic geweest van iemand over een grillpan. Ik moet er nog een keer eentje kopen bij Ikea, die schijnt geloof ik goed te zijn en niet duur.

het is echt geen grill pan haha (volgens mij)

ik zal kijken of ik een foto kan maken.

maar het zijn allemaal metalen kleine uitstekende vierkantjes. en het is ijzer en daar kan je volgens mij niet op bakken. het is gewoon zo een panbodem waar in je macaroni ofzo kookt..

iemand van schoonmoeder wisselen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven