domme vragen in de keuken topic

13-03-2010 17:21 401 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een plekje voor domme keukenvragen.... Iedereen heeft wel eens eem momentje waarop je denkt, hoe zat het ook alweer. Of , kun je A door B vervangen? Dit topic is voor snelle kleine vragen, en hopelijk ook antwoorden.
Hi, hier nog een domme vraag...

Wij hebben een comi oven/magnetron.

Laatst heeft mijn vriend de oven gebruikt waarbij hij niet de "magnetron deksel" (die plastic kap, die je op je bord zet) uit de oven heeft verwijderd. De deksel was dus helemaal weg gesmolten... stinken!! maar hij had het niet door en ik was niet thuis.

Nu vraag ik me 2 dingen af:

- als ik de magnetron gebruik, moet ik dan de metalen plaat die je voor de oven gebruikt eruit halen?

-en als ik de oven gebruik, moet ik dan de draaiplaat met daaronder de kunststof draaiding eruit halen?

Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel...
Ik zou zeggen, JA, op beide vragen
wat een moeilijke combi magnetron heb jij. die wij eerst hadden heeft al die accesoires niet hoor
twee keer is er 1 teveel
als ik de oven gebruik, moet ik dan de draaiplaat met daaronder de kunststof draaiding eruit halen?

nee, dat hoeft niet hoor
Ook ik heb een 'domme' vraag mbt eten. Vriend en ik aten vanavond scampi's. Voor het eerst dat we het zelf klaarmaakten, dus hadden we lekker verse scampi's gekocht bij de visboer op de markt. Nu bleek dat meer dan de helft van die beesten eitjes bij zich droeg. Dat zagen we pas bij het pellen aan tafel, en we vonden het beide niet echt een frisse aanblik. Uiteindelijk hebben we het grootste gedeelte maar weg gemikt. Beetje jammer dus.

Goed, nu mijn vraag: is het normaal dat er zoveel scampi's met eitjes tussen zitten, of hadden wij gewoon pech?
Geen idee tallulah.

Domme vraag: waarom voeg je zout toe als je de pasta(bijvoorbeeld) aan het koken bent en niet pas daarna?
Is het toevoegen van zout aan het water niet om het water sneller te laten koken? Volgens mij doet het niet veel voor de smaak namelijk.
Moet je eens aardappels zonder zout koken, dat proef je echt wel, als je met gewend bent.
tallulah, ik weet niet of het normaal is dat zoveel scampi's eitjes hadden, misschien is het het seizoen? je kan die eitjes trouwens gewoon opeten, daar is niks mis mee, maar je kan ze er ook gewoon afschrapen als je ze niet lekker vindt, zonde om weg te gooien!
quote:delphicat schreef op 02 mei 2010 @ 00:02:

Moet je eens aardappels zonder zout koken, dat proef je echt wel, als je met gewend bent.Ik kook nooit aardappels. Dus dat zou ik niet weten. Maar ik dacht dat de meeste mensen na t koken de aardappels / groente pas op smaak brengen. En het ging over pasta koken: volgens mij blijft er echt geen zout hangen aan de pasta na t afgieten.
quote:Teigera schreef op 06 mei 2010 @ 21:24:

[...]

Ik kook nooit aardappels. Dus dat zou ik niet weten. Maar ik dacht dat de meeste mensen na t koken de aardappels / groente pas op smaak brengen. En het ging over pasta koken: volgens mij blijft er echt geen zout hangen aan de pasta na t afgieten.Nee, dan doen de meeste mensen niet pas na het koken, maar in het water. En het zout blijft niet aan het eten "plakken", zout lost volledig op in water. En hetgene dat je kookt neemt dat water op, met zout en al. Juist pasta, nog veel meer dan aardappels en groente, neemt water op tijdens het koken, en dus ook het opgeloste zout.
Kennelijk kook ik dus anders, ik gebruik nooit zout in het kookwater (van pasta of groente). Hoewel dat bij mijn ouders wel gebeurde, dus daar ligt het niet aan. Ik breng pas op smaak na t koken. Ik zal wel een van de weinigen zijn dan!
@ Noahtb:

Klinkt als een bekend probleem. Mijn eerste filodeegavonturen verliepen ook weinig succesvol (-;

Heb je het deeg lang genoeg laten ontdooien? Daar moet je namelijk (in tegenstelling tot gewoon bladerdeeg) ruim de tijd voor nemen, ongeveer een uur. Als het filodeeg niet goed genoeg ontdooid is dan breekt het namelijk snel.

Het is ook belangrijk om het heel voorzichtig uit elkaar te halen, want anders scheurt het inderdaad. Echt een Zen-klusje dat alleen lukt door uitermate zorgvuldig en aandachtig te werk te gaan.

Verder is het nodig om uitdrogen tegen te gaan, omdat het daar inderdaad hard van wordt. Dit doe je door het deeg waar je niet mee bezig bent, af te dekken met een vochtige theedoek. Let op: de theedoek moet vochtig maar NIET NAT zijn (sprak zij uit ervaring )

Succes!
quote:Tallulah schreef op 01 mei 2010 @ 19:49:

Ook ik heb een 'domme' vraag mbt eten. Vriend en ik aten vanavond scampi's. Voor het eerst dat we het zelf klaarmaakten, dus hadden we lekker verse scampi's gekocht bij de visboer op de markt. Nu bleek dat meer dan de helft van die beesten eitjes bij zich droeg. Dat zagen we pas bij het pellen aan tafel, en we vonden het beide niet echt een frisse aanblik. Uiteindelijk hebben we het grootste gedeelte maar weg gemikt. Beetje jammer dus.

Goed, nu mijn vraag: is het normaal dat er zoveel scampi's met eitjes tussen zitten, of hadden wij gewoon pech?

Beesten zijn al dood, nageslacht maakt ook geen kans meer en dan mik je 't nmog weg ook?

Veel garnalensoorten zijn de dames vrijwel constant drachtig dus heel vreemd is het niet.
quote:Teigera schreef op 06 mei 2010 @ 21:58:

Kennelijk kook ik dus anders, ik gebruik nooit zout in het kookwater (van pasta of groente). Hoewel dat bij mijn ouders wel gebeurde, dus daar ligt het niet aan. Ik breng pas op smaak na t koken. Ik zal wel een van de weinigen zijn dan!

Ik doe ook geen zout in het kookwater, bij pasta noch bij groente. Doe bij de pasta ook nooit olie, bij mij plakt de pasta eigenlijk nooit.

Ik probeer sowieso weinig zout aan eten toe te voegen.
Hallo! Een vraagje. Ik wil morgen dit recept maken: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=633 ... tilliaanse van Antilliaanse kip. Er worden kippenpoten zonder rugstuk gebruikt. Ik wil gewoon kipfilet gebruiken. Denken jullie dat ik het gewoon kan vervangen? Zou de stooftijd dan minder moeten worden? Of juist langer? Ik zat te denken om de kipfilets door midden te snijden zodat ze wat dunner zijn. Wat denken jullie?
quote:twijfelmeid schreef op 07 mei 2010 @ 07:53:

[...]

Ik doe ook geen zout in het kookwater, bij pasta noch bij groente. Doe bij de pasta ook nooit olie, bij mij plakt de pasta eigenlijk nooit.

Ik probeer sowieso weinig zout aan eten toe te voegen.Olie bij het kookwater doen heeft ook geen zin. Olie blijft aan de oppervlakte drijven en helpt dus niet om je pasta niet te laten plakken.
@ chardonnay: ah ok, ik dacht altijd dat mensen dat deden....

@ mmargot: ik denk dat kipfilet eerder gaar is den een kippenpoot.Ik zou de stooftijd dus iets verkorten.
Doen mensen ook Twijfelmeid, maar het schijnt dus zinloos te zijn
quote:mmargot schreef op 07 mei 2010 @ 10:28:

Hallo! Een vraagje. Ik wil morgen dit recept maken: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=633 ... tilliaanse van Antilliaanse kip. Er worden kippenpoten zonder rugstuk gebruikt. Ik wil gewoon kipfilet gebruiken. Denken jullie dat ik het gewoon kan vervangen? Zou de stooftijd dan minder moeten worden? Of juist langer? Ik zat te denken om de kipfilets door midden te snijden zodat ze wat dunner zijn. Wat denken jullie?die recept wou k ook maken! weet iemand wat kippepoten zonder rugstuk zijn? kan t ook gewoon normale kippenpoten?
quote:pavirusco schreef op 06 mei 2010 @ 22:25:

@ Noahtb:

Klinkt als een bekend probleem. Mijn eerste filodeegavonturen verliepen ook weinig succesvol (-;

Heb je het deeg lang genoeg laten ontdooien? Daar moet je namelijk (in tegenstelling tot gewoon bladerdeeg) ruim de tijd voor nemen, ongeveer een uur. Als het filodeeg niet goed genoeg ontdooid is dan breekt het namelijk snel.

Het is ook belangrijk om het heel voorzichtig uit elkaar te halen, want anders scheurt het inderdaad. Echt een Zen-klusje dat alleen lukt door uitermate zorgvuldig en aandachtig te werk te gaan.

Verder is het nodig om uitdrogen tegen te gaan, omdat het daar inderdaad hard van wordt. Dit doe je door het deeg waar je niet mee bezig bent, af te dekken met een vochtige theedoek. Let op: de theedoek moet vochtig maar NIET NAT zijn (sprak zij uit ervaring )

Succes!

Dank voor de tips!

De avond dat ik die post deed gebruikte ik het filodeeg. Wederom heb ik het verkloot. Hopelijk gaat het voortaan beter.
quote:ayicik schreef op 07 mei 2010 @ 10:54:

[...]

die recept wou k ook maken! weet iemand wat kippepoten zonder rugstuk zijn? kan t ook gewoon normale kippenpoten?Die recept?

Als ik dat zo lees kan het met van alles, zou alleen geen kipfilet doen want dat suddert niet zo prettig.
quote:mmargot schreef op 07 mei 2010 @ 10:28:

Hallo! Een vraagje. Ik wil morgen dit recept maken: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=633 ... tilliaanse van Antilliaanse kip. Er worden kippenpoten zonder rugstuk gebruikt. Ik wil gewoon kipfilet gebruiken. Denken jullie dat ik het gewoon kan vervangen? Zou de stooftijd dan minder moeten worden? Of juist langer? Ik zat te denken om de kipfilets door midden te snijden zodat ze wat dunner zijn. Wat denken jullie?Ik zou uitgebeende kippendijen nemen, dat is veel minder droog.
Kan je die ergens krijgen tegenwoordig? Of moet je nog steeds zelf uitbenen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven